2021-09-13, 21:47
Medlem
Thax21s avatar
När Ebba blev uttagen till OS 2018 så hade hon en 13:e plats som bäst i världscupen.
Citera
2021-09-13, 21:58
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
När Ebba blev uttagen till OS 2018 så hade hon en 13:e plats som bäst i världscupen.
För att hon knappt tävlat i VC pga policy och knäskada ja. Dock var hon rätt given i stafettlaget så hade blivit uttagen som det ändå och hade man väntat någon vecka så hade hon uppvisat topp-8 nivå.
Citera
2021-09-13, 22:03
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
För att hon knappt tävlat i VC pga policy och knäskada ja. Dock var hon rätt given i stafettlaget så hade blivit uttagen som det ändå och hade man väntat någon vecka så hade hon uppvisat topp-8 nivå.
En dryg månad om man ska vara noga. Har inget att invända i övrigt men ser just av den anledningen inget som helst problem med att man tog ut henne tidigare.
Citera
2021-09-13, 22:09
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
En dryg månad om man ska vara noga. Har inget att invända i övrigt men ser just av den anledningen inget som helst problem med att man tog ut henne tidigare.
Egentligen är det ju sak samma, men iom att SOK använder sig av det kriteriet på väldigt märkligt sätt så irriterar det mig att de räknar Ebba i fel statistik. Hade SOK verkligen velat göra skillnad så hade man tagit ut Frida Karlsson på framtidskriteriet istället. Hade möjligtvis gett OS-guld i stafett som bonus.
Citera
2021-09-13, 22:32
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Ebba gjorde väl en rätt medioker stafettsträcka som bidrog till att kosta oss guldet.
Citera
2021-09-13, 22:50
Medlem
Det här stycket hajade jag till på.

"Till världscupen är ambitionen att ställa upp med fulla kvoter. Av hänsyn till ekonomi och hållbarhet eller andra faktorer kan det dock bli tillfällen då fulla kvoter inte uppnås. "

Man kan alltså tänka sig att inte skicka fullt lag alla helger p.g.a. klimatpåverkan? Eller hur ska man annars tolka det? Och andra faktorer, är det ett frikort att hänvisa till vad som helst? Vi är ju inte så kända för att ta världscupen på allvar så sånt här oroar mig.

--

På herrsidan lever väl topp-8 kravet i allra högsta grad. Åkare som Halfvarsson, Westberg och Häggström hänger löst om dom inte anses ingå i stafettlag. Grate får nog en framtidsplats om han bara platsar i sprintlaget, även om han inte är så ung. Blir intressant att se nivån bakom Burman och Poromaa i distans i början på säsongen. Född 2007 eller tidigare tillåtna? Framtidskriterieplats till Alvar! Måste bara få en VC-start och ta poäng..
Citera
2021-09-13, 22:55
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ebba gjorde väl en rätt medioker stafettsträcka som bidrog till att kosta oss guldet.
Var väl snarare Haga och norska superskidor som fixade guldet. Ebba åkte helt ok.

Haag och Jacobsen var båda i katastrofal form och borde inte åkt stafett. Sverige hade dock inga alternativ då Ida var ur form och Falk hade säkert åkt lika dåligt som Haag. Normalt sätt skulle Sverige varit chanslösa men Norges uttagning var urkass då Weng petades, likaså på herrsidan där de slängde in Tönseth av alla människor istället för Holund. Exempel på när Norge lyckats trots landslagsledningen snarare än tack vare.
Citera
2021-09-13, 22:57
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

"Till världscupen är ambitionen att ställa upp med fulla kvoter. Av hänsyn till ekonomi och hållbarhet eller andra faktorer kan det dock bli tillfällen då fulla kvoter inte uppnås. "

Man kan alltså tänka sig att inte skicka fullt lag alla helger p.g.a. klimatpåverkan? Eller hur ska man annars tolka det? Och andra faktorer, är det ett frikort att hänvisa till vad som helst? Vi är ju inte så kända för att ta världscupen på allvar så sånt här oroar mig.
Ånej inte igen...

Så förbannat trött på det där svamlet från dem.
Citera
2021-09-14, 06:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Har någon åkare uttalat sig att de avböjer touren (det är ju trots allt OS-säsong)?
Läser nu på morgonen att Johaug tvekar om att åka Tour de Ski medan Kläbo har med det i sin planering.

Citat:

Innan man har tillämpat just den formuleringen så har jag svårt att gå igång på den. Jag tänker att man tar höjd för om FIS lägger ett helt värdelöst världscupprogram med någon avstickare till annan världsdel som inte alls passar in. Eller om det uppstår typ en ny pandemisituation eller terroristhot.
Senast redigerad av Alkibiades 2021-09-14 kl. 06:50.
Citera
2021-09-14, 09:13
Medlem
Citat:

Det är förhoppningsvis endast ett sätt att verka politiskt korrekt och därigenom få en klapp på kinden från regeringen. "Hållbarhet" är ett modeord som många företag och organisationer plockar in utan att veta vad det praktiskt betyder. Det kan betyda nästan vad som helst.

Nu när Fåhraeus är borta som längdchef kommer förhoppningsvis de politiska flosklerna att tonas ner. Hans insatser som längdchef var just att arbeta för ökad hållbarhet och stärkt värdegrund. Han saknade nästan helt kunskap om längdskidåkning.
Citera
2021-09-14, 10:29
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Läser nu på morgonen att Johaug tvekar om att åka Tour de Ski medan Kläbo har med det i sin planering.

Innan man har tillämpat just den formuleringen så har jag svårt att gå igång på den. Jag tänker att man tar höjd för om FIS lägger ett helt värdelöst världscupprogram med någon avstickare till annan världsdel som inte alls passar in. Eller om det uppstår typ en ny pandemisituation eller terroristhot.
För- OS i Sydkorea oh Kanada har man ju skickat små trupper
Citera
2021-09-14, 11:29
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
För- OS i Sydkorea oh Kanada har man ju skickat små trupper

Jo, det är jag medveten om. Dock är jag inte riktigt säker på vad din poäng är i relation till den aktuella formuleringen.

För-OS har väl ofta krockat med SM och därför har vi inte skickat vårt A-lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in