2021-09-07, 17:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrawberryTea
Det gäller de allra flesta låtarna av de allra flesta artisterna och banden. Man köper hela paketet. En artist eller ett band med legendstatus kan sälja i princip vad som helst, då deras status förgyller musikens status.

Nog för att jag tycker att de nya låtarna är fantastiskt vackra och att oförmågan att ens höra dess välskrivna komplexitet och vassa produktion beror på musikalisk inkompetens eller envis ovilja. Det har alltid varit enbart svenskar som dissat ABBA, precis som att få vågar erkänna att de kollar på Mello och Bingolotto, samt röstar på SD.

Men din poäng stämmer och gäller majoriteten av all musik som säljs.

Visst är det väl så. Men min tanke var mer att om de här låtarna hade släppts av en okänd artist hade inte världen brytt sig. Det finns ju väldigt många nya artister som vill fram, men de här låtarna hade definitivt inte räckt som en karriärstart. Anser jag. De här låtarna utan ABBA´s namn på hade antagligen inte ens fått radiospelningar.
ABBA hade kunnat göra en cover på Blinka Lilla Stjärna och ändå fått credit och ovationer.
ABBA hade kunnat fisa i micken och fått strålande recensioner för det.
Citera
2021-09-07, 17:22
Medlem
ABBA har alltid varit sunkig musik. Inget för musikälskare.
Citera
2021-09-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Dom låter i princip EXAKT som dom lät när de begav sig. Utveckla gärna.

Det var inget bra när det begav sig och nu får vi mer? Låter som att det blir förlust hur som helst.

Deep Purple, Black Sabbath, Pink floyd m.fl och ändå fanns ABBA med väldigt länge.
Utklassning är ett ord som dyker upp i huvudet.
Citera
2021-09-07, 19:28
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Överraskande bra eller egentligen inte överraskande då de är genier till låtskrivare. Fick mig verkligen att vilja gå upp på vind och leta upp min gamla Abba skivor bara för skojs skull. Dom jag satt namnetikett på ... bara för att återuppleva lite barndom... fast egentligen var jag ett ännu större Gilbert O’ Sullivan fan, jag tyckte seriöst att han var bättre än Abba 😂🤨... han var min store idol när jag var 7-8 år!
Bra låtar har de släppt nu iaf, och nån nämnde ordet värdighet och det håller jag med om.
Citera
2021-09-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja helvete vad viktigt. De borde göra som amerikaner och engelsmän som talar svenska. Det låter som...fan... Det kallas att tala ett språk där dialekt bland annat är intonation och en som inte talar sitt modersmål har alltid mer eller mindre genomslag, även du om du nu är svensk. Har du hört folk som kommer från Spanien, Italien, Tyskland, Frankrike med flera länder tala engelska? Där kan vi tala om skarpa kontraster. Lägg ner ditt svammel.

---

Låtarna är väl i sig varken bra eller dåliga. Låter som ABBA 2021 och det är det ju också. Jag ska i sanningens namn säga att jag inte kommer ihåg hur Dont' shut me down låter, men I still have faith in you har satt sig bättre. Rösterna har jag definitivt inget problem med.

Jag tycker både Agnetha och Frida har en bra uttal på engelskan framför allt när de sjunger, men men jag har i och för sig bara bott och studerat på universitet i engelsktalande länder i fem år. Infödda spanjorer säger att ABBA sjunger på spanska utan brytning. Infödda tyskar säger att ABBA sjunger på tyska utan brytning. Infödda fransoser säger att ABBA sjunger på franska utan brytning. Infödda britter och amerikaner sa att nyckeln till att ABBA slog igenom i anglosaxiska världen var att de vinnlade sig om att sjunga på engelska utan brytning. Britter och amerikaner förundrades över hur Björn kunde skriva så komplexa texter på ett främmande språk. Men sosse-sverige och FB-experterna med 30 cm FB-dase som tjänar en miljon om året vet säkert bäst.
Någon FB-expert i tråden hånade Frida för att hon uttalade cheer som chair när det hon sjöng var share. Har ännu inte lyssnat igenom om det stämmer, men visst det är en liten nyansskilland i uttal på chair och share.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Visst är det väl så. Men min tanke var mer att om de här låtarna hade släppts av en okänd artist hade inte världen brytt sig. Det finns ju väldigt många nya artister som vill fram, men de här låtarna hade definitivt inte räckt som en karriärstart. Anser jag. De här låtarna utan ABBA´s namn på hade antagligen inte ens fått radiospelningar.
ABBA hade kunnat göra en cover på Blinka Lilla Stjärna och ändå fått credit och ovationer.
ABBA hade kunnat fisa i micken och fått strålande recensioner för det.

Bra att du inte överdriver. Då blir ju resten trovärdigt också.

Agnetha sa efter ABBA-tiden att hon i egenskap av ABBA-medlem lättare fick kontakt med andra och att man var villigare att satsa på hennes projekt vilket hade varit svårare om man var helt ny. Kanske tyckte man att hon för det första hade bevisat att hon ett kunde stå på egna ben eftersom var den mest kända av ABBAorna med idel listettor i Sverige som 18-20-åring när ABBA bildades och för det andra tyckte att hon genom 10 år av att som en i ABBA dominerat musikscenen hade gjort sig förtjänt av det?

Benny sa ju flera gånger att de alla var nervösa inför konserter eftersom de inte vill stå på scen när 30.000 fans buade. Han har sagt det i intervju efter intervju.

Se tex Whitney Houstons konsert i Danmark när hon sänkte sitt varumärke fullständigt på en enda spelning. Publiken buade och gick.

Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo

FB-experter levererar.
Citera
2021-09-07, 19:40
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
FB-experter levererar.
Aha, du är experten på att peka ut charlataner?
Citera
2021-09-07, 19:46
Medlem
proconsuls avatar
Angående det här med avatarerna.....Fredrik Lindström tyckte en gång att det var tur att ABBA inte valt att använda sina efternamn i stället för sina förnamn i bandnamnet. Speciellt då i ordningen Fältskog, Ulvaeus, Lyngstad, Andersson.
Men det kanske är dags för ett namnbyte? Så att de kan visa upp sig IRL i stället för att datoranimera sig
30 år yngre.
Citera
2021-09-07, 19:57
Medlem
holmiums avatar
Alla är inte lika lyriska :

https://www.rt.com/op-ed/533909-abba-return-songs-digital-show/

"ABBA’s return is bad enough, but imagine if the rest of the 1970s was digitally recreated? It would be HELL"
Citera
2021-09-07, 20:36
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hela den här grejen med avatarer känns fel. Klarar inte deras fans av att de åldras? Klarar de själva inte av att åldras?
Att bara släppa inspelningar numera är ren välgörenhetsverksamhet.

Enda sättet att få någorlunda kompensation för jobbet är att turnera. Det vill/klarar de inte p.g.a. åldern och dessutom skulle de förstöra bilden av gruppen om ett gäng halvfeta pensionärer ställde sig på scen. Abbatarerna är alltså en bra lösning.

Artisters utseende spelar otrolig roll för intrycket som musik ger. Det gäller t.o.m. klassiska musiker.

Inget annat svenskt kommer vara i närheten av att uppmärksammas i världen lika mycket som ABBA:s comeback, 10 år bakåt, 10 år framåt.
Senast redigerad av jnilsson 2021-09-07 kl. 20:39.
Citera
2021-09-07, 20:38
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Försäljningssiffrorna säger något helt annat och det är ett objektivt mått på hur uppskattad musik är. Money talks, bullshit walks.
Citera
2021-09-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Alla är inte lika lyriska :

https://www.rt.com/op-ed/533909-abba-return-songs-digital-show/

"ABBA’s return is bad enough, but imagine if the rest of the 1970s was digitally recreated? It would be HELL"

Heh, weeeeeeeeelll.... han kanske inte var bästa "källan".

Citat:
I really can’t overstate just how much I dislike ABBA.
Citera
2021-09-07, 20:53
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Benny Andersson är utan tvekan Sveriges störste kompositör genom tiderna. Bennys kompositioner är komplexa med mycket utsmyckningar och musikaliska överraskningar, ofta med en touch av bittersöt melankoli. Björn är en fenomenal textskrivare och både Agnetha och Frida riktigt bra sångerskor och deras röster kompletterar varandra perfekt.
Svårt att jämföra mellan genrer med t.ex. Evert Taube.

Som du säger så blir 1+1+1+1 mycket mer än 4 när talangerna kombineras.

Höjdpunkten i comebacken var att höra Agnetha och Fridas unisona sång i refrängen i DSMD. Tänk att de kunde frambringa det ljudet igen!

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Om man ska kritisera dem för något så är det att slutresultatet känns för uttänkt och perfekt; nästan övermänskligt välgjort. Det gör att Abbas låtar saknar lite den mänskliga intimitet och närhet som riktigt stora artister lyckas ge lyssnaren.
Just denna gången blir inte sången perfekt, av naturliga anledningar, men de har inte försökt göra den perfekt heller, vilket många har uppskattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in