Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Ja helvete vad viktigt. De borde göra som amerikaner och engelsmän som talar svenska. Det låter som...fan... Det kallas att tala ett språk där dialekt bland annat är intonation och en som inte talar sitt modersmål har alltid mer eller mindre genomslag, även du om du nu är svensk. Har du hört folk som kommer från Spanien, Italien, Tyskland, Frankrike med flera länder tala engelska? Där kan vi tala om skarpa kontraster. Lägg ner ditt svammel.
---
Låtarna är väl i sig varken bra eller dåliga. Låter som ABBA 2021 och det är det ju också. Jag ska i sanningens namn säga att jag inte kommer ihåg hur Dont' shut me down låter, men I still have faith in you har satt sig bättre. Rösterna har jag definitivt inget problem med.
Jag tycker både Agnetha och Frida har en bra uttal på engelskan framför allt när de sjunger, men men jag har i och för sig bara bott och studerat på universitet i engelsktalande länder i fem år. Infödda spanjorer säger att ABBA sjunger på spanska utan brytning. Infödda tyskar säger att ABBA sjunger på tyska utan brytning. Infödda fransoser säger att ABBA sjunger på franska utan brytning.
Infödda britter och amerikaner sa att nyckeln till att ABBA slog igenom i anglosaxiska världen var att de vinnlade sig om att sjunga på engelska utan brytning. Britter och amerikaner förundrades över hur Björn kunde skriva så komplexa texter på ett främmande språk. Men sosse-sverige och FB-experterna med 30 cm FB-dase som tjänar en miljon om året vet säkert bäst.
Någon FB-expert i tråden hånade Frida för att hon uttalade
cheer som
chair när det hon sjöng var
share. Har ännu inte lyssnat igenom om det stämmer, men visst det är en liten nyansskilland i uttal på
chair och
share.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Visst är det väl så. Men min tanke var mer att om de här låtarna hade släppts av en okänd artist hade inte världen brytt sig. Det finns ju väldigt många nya artister som vill fram, men de här låtarna hade definitivt inte räckt som en karriärstart. Anser jag. De här låtarna utan ABBA´s namn på hade antagligen inte ens fått radiospelningar.
ABBA hade kunnat göra en cover på Blinka Lilla Stjärna och ändå fått credit och ovationer.
ABBA hade kunnat fisa i micken och fått strålande recensioner för det.
Bra att du inte överdriver. Då blir ju resten trovärdigt också.
Agnetha sa efter ABBA-tiden att hon i egenskap av ABBA-medlem lättare fick kontakt med andra och att man var villigare att satsa på hennes projekt vilket hade varit svårare om man var helt ny. Kanske tyckte man att hon för det första hade bevisat att hon ett kunde stå på egna ben eftersom var den mest kända av ABBAorna med idel listettor i Sverige som 18-20-åring när ABBA bildades och för det andra tyckte att hon genom 10 år av att som en i ABBA dominerat musikscenen hade gjort sig förtjänt av det?
Benny sa ju flera gånger att de alla var nervösa inför konserter eftersom de inte vill stå på scen när 30.000 fans buade. Han har sagt det i intervju efter intervju.
Se tex Whitney Houstons konsert i Danmark när hon sänkte sitt varumärke fullständigt på en enda spelning. Publiken buade och gick.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrKrispo
ABBA har alltid varit sunkig musik. Inget för musikälskare.
FB-experter levererar.