Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Jag tror inte att alla som skriver negativt här förstått att låtarna gör succe. Man kan inte bara kolla på lilla Sverige. Se ut över Asien, Rysland, sydamerika, till och med sydafrika. Låtarna spelas så att människor blir döva. Till slut även tondöva.
Framförallt "Dont shut me down".
Kanske för att det finns så dålig pop-musik idag?
Mina åsikter är att "I still have faith in you" är mer för dom ABBA-frälsta. Den sticker inte ut. Däremot har väl "Dont shut me down" en hel del övergångar som är ovanliga och pianosekvenserna är förfinade. Agnethas sång är inte så dålig och låten går in bland ABBAS bästa, bland dom 20 bästa.
Men hur är dom andra 8 låtarna? Har man bara dammat av gammalt material? I så fall blir inte albumet Voyage en succe. Men antagligen är Björn och Benny lite för smarta för att släppa ut något som inte slår. Eller vad säger expertisen här?
Gillar också DSMD framför ISHFIY, men båda är riktigt bra. Tror som flera skrivit att ISHFIY riktar sig till dem själva att de känner att de har mer att ge och DSMD riktar sig till fansen att det gått 40 år och att de alla är 71-76 år. Att ge ut en pop-skiva vid den åldern och prestera är klass bortom all sans.
Jämför med Owe Thörnqvists Boogieman Blues i Melodifestivalen 2017. Lika fräsch text och framförande som en nerkissad trasmatta på en yacht.
https://www.youtube.com/watch?v=ct0ecnAXkJQ
Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Dömer du ut en låt efter 10-15 sekunder? Jag behöver lyssna på en låt 10-15 gånger med någon dags uppehåll innan jag vågar bedöma den. Normalt tröttnar man snabbare på låtar som man fastnar för direkt. Riktigt bra låtar blir bara bättre och bättre med tiden.
Benny Andersson är utan tvekan Sveriges störste kompositör genom tiderna. Bennys kompositioner är komplexa med mycket utsmyckningar och musikaliska överraskningar, ofta med en touch av bittersöt melankoli. Björn är en fenomenal textskrivare och både Agnetha och Frida riktigt bra sångerskor och deras röster kompletterar varandra perfekt. Om man ska kritisera dem för något så är det att slutresultatet känns för uttänkt och perfekt; nästan övermänskligt välgjort. Det gör att Abbas låtar saknar lite den mänskliga intimitet och närhet som riktigt stora artister lyckas ge lyssnaren.
Håller med om det mest men inte slutet. Kan något bli för perfekt? Vi talar om fyra stycken extremt professionella och extrema talanger som tillsammans skapade något odödligt. Den mänskliga intimiteten tycker jag absolut Björns texter och och framför allt Agnethas otroliga inlevelse i rösten skapade. Hon återkom flera gånger till att hon skulle äga texten precis som en skådespelerska i en roll. Vill på inget vis förminska Frida eller Benny för utan någon av dem fyra skulle inte magin i ABBA uppstått.
Citat:
Ursprungligen postat av
trackid
Hälften av er var väl inte ens födda när ABBA hade sin sin storhetstid!
Sååå, håll käften!
Instämmer, men vi ska ha i åtanke att även bland de som var födda då så fanns det någon oförklarlig låsning att det var skämmigt att öppet digga ABBA, samtidigt som de hyllades enormt. Gissar att 68-rörelsen redan bort intåg på MSM då och påverkade. Att mer än varje hushåll i snitt i UK ägde en ABBA-skiva på 70-talet vill inte säga lite. Det var väl samma sak i Sverige. Jag har alltid gillat ABBA och aldrig skämts för det.
Som någon noterade att de tillsammans är goda för över 10 miljarder. Jag gissar att det överstiger det och jag gissar att en hel del ligger i stiftelser osv. De köpte ju fastigheter, öar, konst och allt möjligt för mycket av pengarna eftersom skatten var så grotesk på 70-talet. De är mellan 70 och 80 och var och en verkar ha åtminstone flera hundra miljoner men kanske några miljarder så det utesluter att de gör detta för pengar. Det är inte heller för att synas på scen eftersom ingen av dem är road av att synas, allra minst de två som alla suktar efter mest. Då återstår att de gör detta för fansen och att de känner att de har mer att ge. Det är bara att bocka och tacka så mycket att de gör detta och hoppas att de vill fortsätta producera MER. MER och vi har inte ens hört de senaste åtta låtarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gyros
Jag gillar båda låtarna. Dom går konstant i huvudet. Har tänkt spara den ordentliga lyssningen till nån annan gång och med ett riktigt bra system.
Don't shut me down är grym och det finns massvis med referenser till deras tidigare låtar i den som gör att folk känner igen dom. Av de låtar jag hör man refererar till: är Waterloo, Dancing queen tydligast. Sen är det några som jag inte hittar riktigt, men känslan finns där.
Ofta släpper folk introlåtar när man gjort en skiva. Bästa låten behöver absolut inte finnas med. Om dom vet att de sitter på bättre låtar så tror jag faktiskt att man sparat dom. Jag ser fram emot skivan. 40 år sedan man la ner. Herregud.
Gillar att man inte ville visa så mycket av Agnetas avatar utan håller den lite hemlig då man vet att folk helst vill se henne. Skulle vara GRYMT bra om dom gjorde en spinoff video med analsex nu när deras kroppar återupplivats.
Instämmer i allt utom sista meningen. Vulgärt, larvigt, onödigt och ovärdigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
schtaan
Don't shut me down har en viss likhet med den gamla dängan:
https://www.youtube.com/watch?v=aoqOuPBuTl0
Romina var ju en sötnos då men Albano måste missförstått memot om vilken knapp i skjortan som inte ska vara knäppt. Magknappen uppknäppt.
Har dock svårt att höra likheten med DSMU.