2021-09-07, 08:27
Medlem
Björn ser oroväckande tunn ut nu för tiden! Han är väl inte sjuk?
Citera
2021-09-07, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Michael B. Tretow lär väl knappast vara med i produktionen, han var viktig för soundet.

Tretow avslöjade hemligheten bakom mixen med stämsången, ABBAs främsta musikaliska "fingeravtryck", åt Benny innan han slutade. Om det var tillräckligt för att återskapa det till 100% eller inte vet jag inte.
Citera
2021-09-07, 09:52
Medlem
Rebali179s avatar
Undrar hur skivan kommer att bli sedan när allt släpps.
Måste nog vara ett av årets skivor
Citera
2021-09-07, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Madonna fick en gång frågan vad hon tyckte om ABBA. Hon sade bara: Boring. Så träffande.

Madonna? Hon är ingenting varken musikaliskt eller klassmässigt med ABBAorna. En vulgär, provocerande tant som inte klarar sjunga live. Såg ett klipp när hon sjöng live på Grand Hotell eller liknande i Stockholm på 2000-talet. Andfådd, missade texterna, sjöng falskt - så jävla pinsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Tycker som flera andra att låtarna verkligen växer med antal lyssningar.
Nu har jag köpt biljetter till föreställningen i London nästa sommar, samma dag som jämn födelsedag infaller, vilken present det blir!

Gratulerar. Hoppas allt klaffar och att det blir en fin upplevelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik

Han var väl halvfet i 20-årsåldern innan han började löpträna. Sedan dess har han väl hållit vikten/formen bra. Man ska komma ihåg att mannen är 76 år gammal. En del äldre drar ner på portionerna och då håller man vikten. Såg en intervju med honom igår som Pihlblad eller vad bögen på TV4 heter. Naturligtvis vinklade han in ABBAs release med nya skivan och comebacken med HBQT. Samma sak när Björn och Frida intervjuades av en tysk bög för ett antal år sedan. Det enda han babblade om i intervjun var HBQT och sin bögpartner. 90% HBQT och 5% musik och 5% övrigt. Frida är ju positiv till HBQT men till och med hon verkade tycka att det var för mycket. Man undrar vad det är för fel på dessa bögar egentligen, i vartenda sammanhang skall det dras upp. Nåväl, Björn var ju inte sen att haka på och utmålade gruppen som liberal och inte alls konservativ när de var yngre. Texterna säger dock något annat. Sedan gick han raskt över till klimatförändringarna och därefter ett jättekliv när han började pladdra om patriarkatet och hur världen skulle vara så mycket bättre om kvinnor styrde. Undrar just hur mycket de andra ABBAorna håller med honom. Minns en intervju från ca 90-talet på svenska i en av de DVDer som finns att köpa. Tror det var extramaterial på deras USA-tour. I alla fall så satt B&B och intervjuaren och snackade väldigt grabbigt. De sa att de "skrev musiken och sedan höhö fixade vi några söta sångerskor som skulle sälja in skiten", ungefär. Så mycket respekt för tjejerna. Björn må ha en gudabenådad förmåga att skriva fina texter men jag gillar numera ABBA trots Björn. Jag tycker han borde dämpa det politiska till noll. Är låtarna de släpper nu PK så kommer jag bojkotta ABBA precis som jag bojkottar allt annat PK.

Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Undrar hur skivan kommer att bli sedan när allt släpps.
Måste nog vara ett av årets skivor

Om de inte sålt sig för PK-woke-manin och de andra åtta låtarna håller samma klass så är det definitivt decenniets släpp, kanske tom större än så. Deras gamla låtar spelas än i dag eftersom de sjunger om saker som är tidlösa. PK är i allra högsta grad något som förändras med tiden. Flipp eller flopp, det återstår att se. Floppar de på målrakan så kommer det påverka framtiden för deras tidigare insatser. Hoppas att de är så pass intelligenta att de insett det.
Citera
2021-09-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror inte att alla som skriver negativt här förstått att låtarna gör succe. Man kan inte bara kolla på lilla Sverige. Se ut över Asien, Rysland, sydamerika, till och med sydafrika. Låtarna spelas så att människor blir döva. Till slut även tondöva.

Framförallt "Dont shut me down".

Kanske för att det finns så dålig pop-musik idag?

Mina åsikter är att "I still have faith in you" är mer för dom ABBA-frälsta. Den sticker inte ut. Däremot har väl "Dont shut me down" en hel del övergångar som är ovanliga och pianosekvenserna är förfinade. Agnethas sång är inte så dålig och låten går in bland ABBAS bästa, bland dom 20 bästa.

Men hur är dom andra 8 låtarna? Har man bara dammat av gammalt material? I så fall blir inte albumet Voyage en succe. Men antagligen är Björn och Benny lite för smarta för att släppa ut något som inte slår. Eller vad säger expertisen här?

Gillar också DSMD framför ISHFIY, men båda är riktigt bra. Tror som flera skrivit att ISHFIY riktar sig till dem själva att de känner att de har mer att ge och DSMD riktar sig till fansen att det gått 40 år och att de alla är 71-76 år. Att ge ut en pop-skiva vid den åldern och prestera är klass bortom all sans.

Jämför med Owe Thörnqvists Boogieman Blues i Melodifestivalen 2017. Lika fräsch text och framförande som en nerkissad trasmatta på en yacht.
https://www.youtube.com/watch?v=ct0ecnAXkJQ

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Dömer du ut en låt efter 10-15 sekunder? Jag behöver lyssna på en låt 10-15 gånger med någon dags uppehåll innan jag vågar bedöma den. Normalt tröttnar man snabbare på låtar som man fastnar för direkt. Riktigt bra låtar blir bara bättre och bättre med tiden.

Benny Andersson är utan tvekan Sveriges störste kompositör genom tiderna. Bennys kompositioner är komplexa med mycket utsmyckningar och musikaliska överraskningar, ofta med en touch av bittersöt melankoli. Björn är en fenomenal textskrivare och både Agnetha och Frida riktigt bra sångerskor och deras röster kompletterar varandra perfekt. Om man ska kritisera dem för något så är det att slutresultatet känns för uttänkt och perfekt; nästan övermänskligt välgjort. Det gör att Abbas låtar saknar lite den mänskliga intimitet och närhet som riktigt stora artister lyckas ge lyssnaren.

Håller med om det mest men inte slutet. Kan något bli för perfekt? Vi talar om fyra stycken extremt professionella och extrema talanger som tillsammans skapade något odödligt. Den mänskliga intimiteten tycker jag absolut Björns texter och och framför allt Agnethas otroliga inlevelse i rösten skapade. Hon återkom flera gånger till att hon skulle äga texten precis som en skådespelerska i en roll. Vill på inget vis förminska Frida eller Benny för utan någon av dem fyra skulle inte magin i ABBA uppstått.

Citat:
Ursprungligen postat av trackid
Hälften av er var väl inte ens födda när ABBA hade sin sin storhetstid!

Sååå, håll käften!

Instämmer, men vi ska ha i åtanke att även bland de som var födda då så fanns det någon oförklarlig låsning att det var skämmigt att öppet digga ABBA, samtidigt som de hyllades enormt. Gissar att 68-rörelsen redan bort intåg på MSM då och påverkade. Att mer än varje hushåll i snitt i UK ägde en ABBA-skiva på 70-talet vill inte säga lite. Det var väl samma sak i Sverige. Jag har alltid gillat ABBA och aldrig skämts för det.

Som någon noterade att de tillsammans är goda för över 10 miljarder. Jag gissar att det överstiger det och jag gissar att en hel del ligger i stiftelser osv. De köpte ju fastigheter, öar, konst och allt möjligt för mycket av pengarna eftersom skatten var så grotesk på 70-talet. De är mellan 70 och 80 och var och en verkar ha åtminstone flera hundra miljoner men kanske några miljarder så det utesluter att de gör detta för pengar. Det är inte heller för att synas på scen eftersom ingen av dem är road av att synas, allra minst de två som alla suktar efter mest. Då återstår att de gör detta för fansen och att de känner att de har mer att ge. Det är bara att bocka och tacka så mycket att de gör detta och hoppas att de vill fortsätta producera MER. MER och vi har inte ens hört de senaste åtta låtarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Jag gillar båda låtarna. Dom går konstant i huvudet. Har tänkt spara den ordentliga lyssningen till nån annan gång och med ett riktigt bra system.
Don't shut me down är grym och det finns massvis med referenser till deras tidigare låtar i den som gör att folk känner igen dom. Av de låtar jag hör man refererar till: är Waterloo, Dancing queen tydligast. Sen är det några som jag inte hittar riktigt, men känslan finns där.

Ofta släpper folk introlåtar när man gjort en skiva. Bästa låten behöver absolut inte finnas med. Om dom vet att de sitter på bättre låtar så tror jag faktiskt att man sparat dom. Jag ser fram emot skivan. 40 år sedan man la ner. Herregud.

Gillar att man inte ville visa så mycket av Agnetas avatar utan håller den lite hemlig då man vet att folk helst vill se henne. Skulle vara GRYMT bra om dom gjorde en spinoff video med analsex nu när deras kroppar återupplivats.

Instämmer i allt utom sista meningen. Vulgärt, larvigt, onödigt och ovärdigt.

Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Don't shut me down har en viss likhet med den gamla dängan: https://www.youtube.com/watch?v=aoqOuPBuTl0

Romina var ju en sötnos då men Albano måste missförstått memot om vilken knapp i skjortan som inte ska vara knäppt. Magknappen uppknäppt.

Har dock svårt att höra likheten med DSMU.
Citera
2021-09-07, 13:17
Medlem
Mixningen är inget vidare. Sången är ärligt talat usel. Men finns ändå nåt man kan gilla i "Don't Shut Me Down ".
Citera
2021-09-07, 13:19
Medlem
mina föräldrar spelade alltid abba så det har man ju koll på.
Citera
2021-09-07, 13:29
Medlem
Jag tycker att de nya låtarna av ABBA är ganska trallvänliga.
Citera
2021-09-07, 14:45
Medlem
kolasnorens avatar
Ohhhh ja det är sååå Undebaart!!!

Att få höra abbas musik igen smeker verkligen mina öron. Det känns som man blir mer levande som när jag dansade i Bjuv på 90-talet. Den gamla goda tiden då mina ben fungerade. Oh ja tack för du påminde mig. Må gud frälsa dig och välsigna daj!!
Citera
2021-09-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GarMinEgenVag
Mixningen är inget vidare. Sången är ärligt talat usel. Men finns ändå nåt man kan gilla i "Don't Shut Me Down ".

Sångrösterna är inte som i deras unga år, men inte fan är dom usla. De flesta (folk och kritiker) verkar överens om att de inte har samma sting, men har åldrats med värdighet och det håller jag med om.

Låtarna tycker jag är sjukt bra faktiskt, IMO. Otroligt överraskande och glädjande att de släppte något så pass bra, grymt taggad för hela albumet nu.

Håller dock med dej om att mixningen inte är *helt* 100%. Önskar nästan att Max Martin fick komma in på en lunch lite snabbt och tweaka liiiiiiiiiiite bara. Nitpicking dock.
Citera
2021-09-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik

När man blir äldre brukar man kunna tappa volymen i muskelmassan i ansiktet samt att produktionen av kollagen minskar. Om det var ansiktet du tänkte på. Sen har han väl inte varit så grov i kroppen som ung heller.
Citera
2021-09-07, 16:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Det är nog den där klassiska svensk-engelskan jag ogillar. Relativt god engelska men som uttalas med svensk tonsats. Tänk dig SVT-journalister på åttiotalet som försökte tala skolengelska men som inte kunde lägga bort 08a-skan. Jag tycker att det låter illa.

Ja helvete vad viktigt. De borde göra som amerikaner och engelsmän som talar svenska. Det låter som...fan... Det kallas att tala ett språk där dialekt bland annat är intonation och en som inte talar sitt modersmål har alltid mer eller mindre genomslag, även du om du nu är svensk. Har du hört folk som kommer från Spanien, Italien, Tyskland, Frankrike med flera länder tala engelska? Där kan vi tala om skarpa kontraster. Lägg ner ditt svammel.

---

Låtarna är väl i sig varken bra eller dåliga. Låter som ABBA 2021 och det är det ju också. Jag ska i sanningens namn säga att jag inte kommer ihåg hur Dont' shut me down låter, men I still have faith in you har satt sig bättre. Rösterna har jag definitivt inget problem med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in