2021-09-03, 21:45
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Han gjorde comeback åtta år efter han lagt av, så den jämförelsen är riktigt kass.
https://www.expressen.se/sport/tennis/mystiska-professorn-bakom-borgs-comeback-/

Så bra du upplyser mig.. du fattade tydligen inte den ironiska undermeningen
Riktig sorti skrev jag dessutom. Hur är det med läsförståelsen?
Citera
2021-09-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Så bra du upplyser mig.. du fattade tydligen inte den ironiska undermeningen
Riktig sorti skrev jag dessutom. Hur är det med läsförståelsen?

Tydligen inte. Med tanke på att ABBA inte gjorde nåt misslyckat comebackförsök åtta år efter sin sorti haltar din jämförelse. Hur är det med skrivförmågan?
Citera
2021-09-03, 21:49
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Jag använder vilket språk jag vill. Som född i slutet av sextiotalet är jag uppväxt med ABBA i princip med modersmjölken. Trots perioder med synth (Depeche, Simple Minds, DAF med flera) har jag alltid lyssnat på ABBA från och till.

Det de har släppt nu är mina öron oengagerat, slött och utan särskilt mycket hjärta. Då blir det skit i mina öron.

Då är jag antagligen årsbarn med dig, slutet sextiotal. Fantastiskt också de synthband du nämner, för de två första är mina all-time-favorites som jag sett flera gånger live var (Minds före deras Arena-vändning ca 1986).

Jo, jag håller med dig om vad du skriver om utan särskilt mycket hjärta. Du bara uttryckte dig lite mer drastiskt än jag skulle gjort, men god kväll vilket fall som helst!
Citera
2021-09-03, 22:04
Medlem
Duerfs avatar
Jag blev gladare än jag skulle ha trott över detta. Ljudet av Abbamusik minner om en enklare tid.

Jag är positivt överraskad över hur bra det låter. Samma som med Bruce Springsteens nya skiva. Att man kan vara så kreativ över 70 är fantastiskt.

För er som inte har något gott att säga om detta, spar er internetcynism till något som faktiskt förtjänar det.
Citera
2021-09-03, 22:06
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
behöver är väldigt relativt. tror du att någon av dem lever på samma premisser som en svensson? think again.

Björn och Benny är några av världens mest ödmjuka miljardärer. Väldigt svenska i sitt agerande mot omgivningen. Frida och Agnetha är inte överdrivet förmögna av den enkla anledningen att dom inte skrev låtarna. Jag ser det som en gåva att Benny och dom andra abborna tar sig an det här projektet vid sin ålder. Och låtarna håller hittills hög kvalité. Jämför en ballad som I still have faith in you med någon annan samtida artist. Det finns ingen som har kapacitet att prestera något liknande.
Citera
2021-09-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
40 år efter senaste skivan så gör Abba alltså comeback
Nu väntar vi bara på att Björn Borg, också 40 år efter sin riktiga sorti, gör comeback och ställer upp i Wimbledon 2022...

Jo det blev otroligt lång tid mellan albumen. Någon påstod att det "bara" var 39 år sedan dom gjorde musik senast, inte 40. Lång tid oavsett om det är 39 eller 40 år.

Abbas förra album tolkades av många som ett avslut för Abba eftersom någon av texterna i albumet handlar om separationer o.s.v. Och deras typ av musik ersattes med andra genrer/varianter av pop så från runt 1990 verkade det som att det var helt kört för dem.

Kanske bara vi 50-plusare som gillar ljudet i Abbas nya produktioner. Eller till och med, kanske, bara jag som gillar ljudet? Låter bra och fett i mina öron. Är kanske samma producenter/ljudtekniker inblandade i de nya låtarna som det var förr?
Citera
2021-09-03, 22:36
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
ABBA ska låta som ABBA, men jag tycker att de fått överdrivet högt betyg av recensenterna och det är ju uppenbart att det beror på att de är just ABBA. Sätt alla minnen åt sidan från den tiden och fokusera på musiken så tror jag det flesta förstår att de inte är uppe på betygskalorna 8-9/10. Det är mycket nostalgi kring dessa betyg kan jag tänka mig.

För dåligt engelskt uttryck. Det hade ABBA på den tiden också, men det är andra tider nu.
Stort minus för nyttjandet av elekroniska instrument. Basen på Dont shut me down låter riktigt illa. Helt malplacerat ljud. Jag förstår inte hur man kunde ta beslutet att använda den basen. ABBA med Ace of Base-bas? Illa!

Dåliga sångröster hade de också. De hade kunnat dölja det genom andra låtval, men istället blev det fokus på rösterna.

Sedan tycker jag inte det var något hitvänligt alls över de två låtarna. Det var ABBA helt enkelt.

Ur en nostalgisk synvinkel skulle jag ge dom 7/10.

Basgången i Dont Shut Me Down är ju helt galet skön. Lirade den idag i bilen på galet hög nivå och jösses så hur den växte. Kände verkligen ren skär lycka. Är ju just basgången som gör låten till 2021 men ändå har det klassiska ABBA soundet.
Citera
2021-09-03, 22:41
Medlem
Dr.Brauns avatar
Diskussion om ABBA´s 2 nya låtar

Är det inte helt fantastiskt hur dom kan låt på detta sätt 40 år senare, 2021?
Här diskuterar vi deras comeback, och hur dom utförde den.
Låtarna låter precis som dom lät förr, och dom har fortfarande samma känsla och kreativitet i melodi som flow.
Vad är era åsikter om låtarna? Rösterna? Sången? Melodin?
Jag blir helt tagen, och då är jag inte ens ett ABBA-fan, utan jag blev det först efter att höra deras två nya låtar.
Detta fick mig att få upp ögonen för dessa genier.
"I ask you to have an open mind"
-Oh Agneta, jag behöver inget öppet sinne, jag älskar dig ändå.
SWEDISH QUALITY!

Diskutera!
Senast redigerad av Dr.Braun 2021-09-03 kl. 22:50.
Citera
2021-09-03, 22:43
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Basgången i Dont Shut Me Down är ju helt galet skön. Lirade den idag i bilen på galet hög nivå och jösses så hur den växte. Kände verkligen ren skär lycka. Är ju just basgången som gör låten till 2021 men ändå har det klassiska ABBA soundet.

Jo, jag får säga att det är bra. Lite oväntade tonartsändringar, här och där. Basen känns stabil och trygg. Väldigt programmerad (inget ont om det). Refrängen har inslag av Thank You From The Music. Stabilt och tryggt i en föränderlig värld.

Detta är vad vi behöver som folk, runt hela klotet, just nu.

Och jag gillar'rt.
Citera
2021-09-03, 22:44
Medlem
Aldwychs avatar
Längtar efter att A-teens ska spela in de nya låtarna.
Citera
2021-09-03, 22:49
Bannlyst
Jag gillar inte nya låtarna. Varför gör de på detta viset? Vaffor då då? Har de inte pengar nog redan?
Citera
2021-09-03, 22:51
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaskigbajs
Jag gillar inte nya låtarna. Varför gör de på detta viset? Vaffor då då? Har de inte pengar nog redan?
Dom låter i princip EXAKT som dom lät när de begav sig. Utveckla gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in