2021-09-07, 21:02
Medlem
Gorgar1s avatar
Inga hits direkt imo men som någon postare sa (tror det va Touchdown) så har dom sitt eget sound. Ser fram emot nästa låtar =)
Citera
2021-09-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Aha, du är experten på att peka ut charlataner?

Jag vet inte om charlatan är rätt ord i sammanhanget. Nog snarare någon gammal avundsjuk vänsterdåre eller någon 90-talist som tycker getto-rap "is da shit". Finns ju dessvärre än uppsjö av sådana svenska missfoster i landet.

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Alla är inte lika lyriska :

https://www.rt.com/op-ed/533909-abba-return-songs-digital-show/

"ABBA’s return is bad enough, but imagine if the rest of the 1970s was digitally recreated? It would be HELL"

Vilken tur att han inte behöver köpa skivan eller gå och se ABBAtarerna.

Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Att bara släppa inspelningar numera är ren välgörenhetsverksamhet.

Enda sättet att få någorlunda kompensation för jobbet är att turnera. Det vill/klarar de inte p.g.a. åldern och dessutom skulle de förstöra bilden av gruppen om ett gäng halvfeta pensionärer ställde sig på scen. Abbatarerna är alltså en bra lösning.

Artisters utseende spelar otrolig roll för intrycket som musik ger. Det gäller t.o.m. klassiska musiker.

Inget annat svenskt kommer vara i närheten av att uppmärksammas i världen lika mycket som ABBA:s comeback, 10 år bakåt, 10 år framåt.

Inte i positiv bemärkelse i alla fall.

En sak är i alla fall säker, de gör det inte för att tjäna pengar. Fans har i 40 år suktat efter en comeback och nytt material. Deras shower säljer som smör. 65 miljoner sålda biljetter på Mamma Mia säger rätt mycket om hur aktuella de är än idag. Deras ABBA Gold har legat på topp 100 listen i över 1000 veckor. Den här CD:n gör de för fansen och inte för sig själva. Jag kan tänka mig att det finns fler anledningar till ABBA-tarerna än att finansiera skivan. Om de gemensamt är goda för mer än 10 miljarder så är ju inte ekonomin en trång sektor. De har ju alltid varit intresserade av nya teknik, tex de var först i världen med CD-skiva. Kanske hade de, sannolikt Björn, hört om tekniken med hologram/avatar och tyckte det var ett spännande koncept att prova och samtidigt ge eftervärlden möjlighet att se dem efter de var döda. Man kan ju tycka att Björn som medlem i Humanisterna borde strunta i vilket men tydligen fanns det något som kittlade även honom. De gör det här för nuvarande och kommande fansen, det är min tro.

Citat:
Försäljningssiffrorna säger något helt annat och det är ett objektivt mått på hur uppskattad musik är. Money talks, bullshit walks.

Precis. Samt hur ofta deras musik spelas i radion så här 40 år efter de "slutade" eller tog en paus.

Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Heh, weeeeeeeeelll.... han kanske inte var bästa "källan".

Citera
2021-09-07, 21:54
Medlem
Citat:
Svårt att jämföra mellan genrer med t.ex. Evert Taube.

Som du säger så blir 1+1+1+1 mycket mer än 4 när talangerna kombineras.

Höjdpunkten i comebacken var att höra Agnetha och Fridas unisona sång i refrängen i DSMD. Tänk att de kunde frambringa det ljudet igen!

Just denna gången blir inte sången perfekt, av naturliga anledningar, men de har inte försökt göra den perfekt heller, vilket många har uppskattat.

Evert plankade väl mycket (det mesta?) från Sydamerika? B&B skapade ju även om alla fyra i ABBA hade örat mot marken och hängde med om vad som hände i musikvärlden. Det finns ju flera intervjuer där de alla får frågor vad de lyssnar på privat, 10cc, Beach Boys, Earth Wind and Fire, Pointer Sister, Queen osv men även klassiskt. Otroligt roligt att lyssna på hur öppna de är. Trots det skrevs världshit efter världshit på enkla avlägsna Viggsö för att sedan skapas i studion av de alla fyra.

DSMD är favoriten av dem två så här långt. Gillar dock klippen i ISHFIY. Vilken fantastisk karriär de har och så välförtjänt stolta de måste vara över sig själva.
Citera
2021-09-07, 22:50
Medlem
Självklart var ABBA eller rättare sagt Björn och Benny inspirerade av andra som Beatles och Beach Boys, dom beundrade även sound och ljudmattor som någon producent i USA hade börjat med. Dom sökte olika stilar typ "Rocking roll band" eller "Watch out" som inte blev några hits.

Till slut hittade dom ett eget sound och eget sätt att komponera ihop sångerna. Och då tror jag inte Björn och Benny brydde sig om vad andra producerade. Jag tror att den vändningen kom runt 1975 med SOS eller kanske var det 1976. Skit samma.

Det är inte längre fråga om pengar. Björn och Benny vill gå till historien och struntar i vad det kostar. Det är bara äran som står på spel. Det jag är orolig för är att det är gammalt överskottsmaterial som hamnar på albumen Voyage. Minns exempelvis hur man ratade "Put on your White sombrero" till albumet "Super Trouper" eftersom den var för dålig men sedan dammade man av den till någon ABBA Gold eller någon annan samlingsskiva 1984 men jag kan ha fel med årtalen. Det går alltså inte att komma med gammalt skit. Skriv nytt. Ja nu är det för sent men dom två släppta singlarna slog och jag anser att "Dont Shut me Down" är en välskriven låt som är värd bra betyg. Den andra "I still have Faith in you" vet jag inte riktigt om det är någon hit, men det är en smaksak, som väl är eller?
Citera
2021-09-07, 23:14
Medlem
Det blev lite fel i mitt inlägg tidigare. Den kasserade låten från "Super Trouper" är jag säker på lades i ett utökat ABBA the Album senare, möjligen 1984. Inte i någon ABBA Gold?

Benny har ju snickrat ihop en massa låtar och Björn skrivit texter sent om nätterna så det finns ett överflöd att plocka av. Det är alltid en risk att ta fram överskottsmaterial. Det kanske inte håller måttet.

Glöm inte att Benny är ganska kräsen och självkritisk. Han har själv sablat ned sin "Angel Eyes" och han ansåg också att "My Love my Life" blev överproducerad. Kanske också texten blev för mesig, vilket Björn får ta på sig ansvaret för. Ändå är "Angel Eyes" mycket uppskattad idag grund av Mama Mia II.

För övrigt smög det sig in felaktiga "engelska" formuleringar i "Fernando". Cher som sjöng den i Mama Mia II påstod ju att det inte var Engelska men att det var en charmfaktor i låten. En av ABBAs sämsta låtar men som sagt smaken är olika.

Dom är säkert nöjda med "Dont shut me down". Det är flyt i både text och musik och just nu är det många som lägger in egna covers. På youtube är det många kärringar som gillar "I still have Faith in You".
Citera
2021-09-08, 01:00
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Evert plankade väl mycket (det mesta?) från Sydamerika?
Nej, nej. Han hade talangen att skriva melodier som fastnade och skrev ju dessutom texterna.

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Trots det skrevs världshit efter världshit på enkla avlägsna Viggsö för att sedan skapas i studion av de alla fyra.
Melodierna är Bennys helt och hållet. Björn har mig veterligen inte skrivit någon musik på egen hand som nått framgång. Han var säkert bra bollplank på Viggö och i studion.

Agnetha däremot har visat sin talang för låtskrivande och fyllde ju svensktoppen med egna låtar innan ABBA.
Citera
2021-09-08, 01:36
Medlem
Citat:
Nej, nej. Han hade talangen att skriva melodier som fastnade och skrev ju dessutom texterna.

Melodierna är Bennys helt och hållet. Björn har mig veterligen inte skrivit någon musik på egen hand som nått framgång. Han var säkert bra bollplank på Viggö och i studion.

Agnetha däremot har visat sin talang för låtskrivande och fyllde ju svensktoppen med egna låtar innan ABBA.

OK, jag är inte så bevandrad med Evert verk.

Osäker på vad Björn komponerat men bland det som Agnetha komponerade och producerade från 1967 till 1979 finns otroligt många fina och härliga låtar. Efter det sjöng hon enbart på engelska bortsett från skivorna med Linda och Christian. Många godingar på dessa också. Jag lyssnar ofta på Agnethas tidiga och sena låtar.
Citera
2021-09-08, 06:25
Medlem
McQwertys avatar
Nu har jag lyssnat på låtarna i några dagar. Jag väntar på den klämmiga ABBA-refrängen som aldrig kommer. Låtarna är inte tillräckligt bra.

Oavsett så kommer albumet att sälja stort p.g.a. att det är ABBA och det låter som ABBA. När t.o.m. en sådan som jag som är icke-fan lyssnar så är marknaden en enkel match för ABBA.

Det är verkligen synd att det tog 40 år att återförenas. Potentialen hade varit enorm om detta hade gjorts säg för 20 år sedan.
Senast redigerad av McQwerty 2021-09-08 kl. 06:31.
Citera
2021-09-08, 06:44
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McQwerty
Nu har jag lyssnat på låtarna i några dagar. Jag väntar på den klämmiga ABBA-refrängen som aldrig kommer. Låtarna är inte tillräckligt bra.

Oavsett så kommer albumet att sälja stort p.g.a. att det är ABBA och det låter som ABBA. När t.o.m. en sådan som jag som är icke-fan lyssnar så är marknaden en enkel match för ABBA.

Det är verkligen synd att det tog 40 år att återförenas. Potentialen hade varit enorm om detta hade gjorts säg för 20 år sedan.

Kan instämma en del här. Väntar på de riktigt slagkraftiga refrängerna.
Frågan är om det ändå inte var rätt att vänta såhär länge. Skapa en legend-status genom att vara tysta så många år, sen slänga in ett album för nostalgiker. Tror risken varit större att man floppat för 20 år sen.
Citera
2021-09-08, 06:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Dom låter i princip EXAKT som dom lät när de begav sig. Utveckla gärna.
Japp.
Förutom att de är helt känslolösa, själlösa låtar. Plastiga.
Citera
2021-09-08, 08:33
Medlem
Karmans avatar
Nya låtarna är lite sämre än deras sämsta låtar på 70-talet. Inte mycket att hänga i julgranen alltså. Men för fansen är det kanske en trevlig upplevelse, men också en påminnelse om att de börjar bli gamla...
Citera
2021-09-08, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McQwerty

Det kan man tycka, att de haft ytterligare 20 år att ge ut ännu fler skivor. Poängen är nog att de sannolikt inte var redo då, varken i sina egna privata liv, i sina karriärer eller med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Kan instämma en del här. Väntar på de riktigt slagkraftiga refrängerna.
Frågan är om det ändå inte var rätt att vänta såhär länge. Skapa en legend-status genom att vara tysta så många år, sen slänga in ett album för nostalgiker. Tror risken varit större att man floppat för 20 år sen.

Så länge ABBA låter som ABBA och sjunger om kärlek, relationer och livet så lär de aldrig floppa. Hade de gett ut ett album med rapmusik eller med politiska texter framför allt PK då finns en uppenbar risk för flopp. Samhället var polariserat på 70-talet men inte i närheten av hur polariserat det är idag. Att man i länder som Sverige och USA talar om inbördeskrig ger en fingervisning om hur jävla spänt det är. Jag hör aldrig Benny, Frida eller Agnetha kommentera politiken, ideologi eller dagsaktuella händelser och jag tycker att Björn för ABBAs skulle borde lägga band på sig. Bara för att MSM tagit en position i politiken så betyder inte det att ABBAs fans intagit samma. Björn borde googla Streisandeffekten och med det menar jag ingen fenomenet Streisandeffekten utan att äldre människor kan förlora kontakt med utveckligen i sin samtid och saker kan explodera i ansiktet fortare än han kan rabbla sitt bankkontonummer.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nya låtarna är lite sämre än deras sämsta låtar på 70-talet. Inte mycket att hänga i julgranen alltså. Men för fansen är det kanske en trevlig upplevelse, men också en påminnelse om att de börjar bli gamla...

DSMD tycker jag definitivt platsar på deras top 10 lista. ISHFIY har jag lyssnat på inte varje dag men nästan. Den växer ju fler gånger jag lyssnar på den. ISHFIY kanske jag inte placerar på top 10 men jag tycker den är långt mycket bättre än deras mindre bra. Några som uppenbarligen inte gillar ABBA tycker ISHFIY är för lång. Jag delar inte deras uppfattning. Både ISHFIY och DSMD låter fräschare och modernare än deras tidigare alster. De låter precis som vad de är, nya ABBA-låtar 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in