2021-09-06, 22:30
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Håller med. De har väl alltid haft lite brytning. Tänk Baccara utan deras brytning..

Jag tycker låtarna låter väldigt mycket ABBA men att det skulle ha varit två bortglömda låtar om de släppts under deras storhetstid. Det är ju inte "dancing queen"-klass direkt.

Jag kan hålla med om att "I still have faith in you" är lite tråkig men den bygger på en enkel och vacker melodislinga som kanske mer kommer till sin rätt när Benny spelar den finstämt på piano. Det är inget fel på Fridas sång eller Björns text, tvärtom båda är utmärkta. Det är bara att jag tycker låten blir långtråkig. Men smaken är olika, den har redan över 13 miljoner lyssningar på YouTube.

"Don´t shut me down" anser jag däremot är en Abba-hit av mycket hög klass med sina överraskande tonartsövergångar med klassiska pianoglissandon. Den hade platsat bland de absolut bästa på deras sista album, "The Visitors". Ja, den är så bra att den även platsat på Abba Gold, t.ex. istället för "I have a dream" från just "The Visitors". Texten ber publiken att ha ett öppet sinne att Abba nu kommer tillbaka "reloaded", "transformed" och "fired up" som ABBAtars. Båda låtarna har den karaktäristiska Abba-melankolin som gjort många av Abbas låtar tidlösa och universellt populära.
Citera
2021-09-06, 22:34
Avstängd
Tror de gör comeback mest som en kul grej.
Smaken är ju som baken, tror de som gillar Abba kommer gilla det här också.
Själv är det inte riktigt min musiksmak men jag gillar vissa låtar och tycker det hela är rätt coolt, efter 40 år..
För många år sen blev de erbjudna 1 miljard dollar i USA för en återförening men tackade nej, så de gör det definitivt inte för pengar.
Citera
2021-09-06, 22:35
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Han fick hjärnblödning för en tjugo år sedan enligt wikipedia och har lagt av.

Det stämmer men efter 10 år återfick han talförmågan. Här är en intervju 2016:
https://www.youtube.com/watch?v=a-PJ8qDTHCQ
Citera
2021-09-06, 22:35
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Tycker som flera andra att låtarna verkligen växer med antal lyssningar.
Nu har jag köpt biljetter till föreställningen i London nästa sommar, samma dag som jämn födelsedag infaller, vilken present det blir!
Citera
2021-09-06, 22:43
Medlem
Don't shut me down är riktigt bra!
Citera
2021-09-06, 22:43
Medlem
Jag tror inte att alla som skriver negativt här förstått att låtarna gör succe. Man kan inte bara kolla på lilla Sverige. Se ut över Asien, Rysland, sydamerika, till och med sydafrika. Låtarna spelas så att människor blir döva. Till slut även tondöva.

Framförallt "Dont shut me down".

Kanske för att det finns så dålig pop-musik idag?

Mina åsikter är att "I still have faith in you" är mer för dom ABBA-frälsta. Den sticker inte ut. Däremot har väl "Dont shut me down" en hel del övergångar som är ovanliga och pianosekvenserna är förfinade. Agnethas sång är inte så dålig och låten går in bland ABBAS bästa, bland dom 20 bästa.

Men hur är dom andra 8 låtarna? Har man bara dammat av gammalt material? I så fall blir inte albumet Voyage en succe. Men antagligen är Björn och Benny lite för smarta för att släppa ut något som inte slår. Eller vad säger expertisen här?
Citera
2021-09-06, 23:02
Medlem
Låtarna är väl inte några av deras bästa. Men det är ju fantastiskt att de kan göra comeback efter 40 år och låta precis som sig själva. De har skapat ett eget sound, vilket få band lyckas med.
Citera
2021-09-06, 23:02
Medlem
Van Nostrands avatar
Don't shut me down är riktigt stark. Hade funkat bra på Visitors. Efter några lyssningar måste jag säga att det här materialet är nog så starkt som deras gamla. Kommande plattan blir riktigt spännande. Har inget emot att rösterna åldrats. De kan fortfarande sjunga och man slipper den gälla skränigheten som ibland kunde uppstå.
Citera
2021-09-06, 23:12
Avslutad
Förmodligen är de här två låtarna det bästa från kommande skivan. Tror den kommer bli en besvikelse för många.
Citera
2021-09-06, 23:37
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Tråkiga låtar. Klarade inte mer än 10-15 sekunder av varje.

Många f.d. stjärnor har nog svårt att acceptera att de i princip glömts bort.

Dömer du ut en låt efter 10-15 sekunder? Jag behöver lyssna på en låt 10-15 gånger med någon dags uppehåll innan jag vågar bedöma den. Normalt tröttnar man snabbare på låtar som man fastnar för direkt. Riktigt bra låtar blir bara bättre och bättre med tiden.

Benny Andersson är utan tvekan Sveriges störste kompositör genom tiderna. Bennys kompositioner är komplexa med mycket utsmyckningar och musikaliska överraskningar, ofta med en touch av bittersöt melankoli. Björn är en fenomenal textskrivare och både Agnetha och Frida riktigt bra sångerskor och deras röster kompletterar varandra perfekt. Om man ska kritisera dem för något så är det att slutresultatet känns för uttänkt och perfekt; nästan övermänskligt välgjort. Det gör att Abbas låtar saknar lite den mänskliga intimitet och närhet som riktigt stora artister lyckas ge lyssnaren.
Senast redigerad av DickeFix 2021-09-06 kl. 23:54.
Citera
2021-09-06, 23:43
Medlem
BallaKlavas avatar
Jag lyssnade på låtarna häromdagen, lät som klassisk Abba! Hade inte tid att analysera texterna, dök upp något annat tyvärr. Är det något av intresse denna gång, eller är det gamla vanliga Abba-tramsandet som inte säger något?
Citera
2021-09-06, 23:53
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Jag lyssnade på låtarna häromdagen, lät som klassisk Abba! Hade inte tid att analysera texterna, dök upp något annat tyvärr. Är det något av intresse denna gång, eller är det gamla vanliga Abba-tramsandet som inte säger något?

Texten till "I still have faith in you" kan tolkas som att gruppen, efter en viss tvekan, tror att de fortfarande har något att ge varandra och publiken. "Don´t shut me down" kan tolkas som en vädjan till publiken att acceptera att de nu återkommer i ny skepnad som ABBAtars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in