2021-09-05, 21:00
Medlem
proconsuls avatar
Det låter som ABBA, varken mer eller mindre. Och det var väl meningen. Jag har aldrig varit ett fan så om det är bra eller dåligt kan jag inte svara på.
Men. Hela den här grejen med avatarer känns fel. Klarar inte deras fans av att de åldras? Klarar de själva inte av att åldras? Visst, folk lägger filter på sina bilder på sociala medier för att se bättre ut men det här är ju långt bortom det. Skruvat, förljuget, oäkta. Varför räckte det inte att släppa nya låtar?
Om de hade tyckt det var kul att uppträda och spela live hade jag fattat grejen med en turne men nu?
Nu skickar de sin bror till skolan.
Citera
2021-09-05, 21:05
Avslutad
Båda är rejäla hitlåtar och milsvida bättre än allt som görs idag.

Men de är inte lika bra som deras världshittar på 70 talet.
Citera
2021-09-05, 21:19
Medlem
Utan att vara ABBA-fantast måste jag ändå tillstå att Don’t shut me down är ren och skär klass. Vansinnigt vacker med basslingorna i baktakt som börjar 40 sek in i låten.
Citera
2021-09-05, 21:24
Avslutad
Ska bli intressant att se texterna till de nya låtarna. Gillar raden "I'm like a dream within a dream that's been decoded", men annars är de väl rätt intetsägande. Tänker mig att tematiken kan bli lite annorlunda nu. Tror kanske inte vi får höra något mer om
Young and sweet, only seventeen
eller
I can see what you want /
But you seem pretty young to be searching for that kind of fun / [...]
Does your mother know that you're out?

Popmusik brukar ju handla om sex och kärlek, men när alla i bandet är över 70 kanske de får ta det lite lugnt med hela den där biten om att sätta på tonårsbrudar.

Bara det inte blir nåt jävla "Så låt de sista ljuva åren bli de bästa i vårt liv!", eller nån sån sörja.

Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Här kommer texten till "Don’t Shut Me Down"
Citera
2021-09-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
De ska ha en digital show i London i ett par månader! Från maj till sept 2022 ska de ha ett X antal shower. Det ska ske i Queen Elisabeth park. Men tanken är att det är tok för lite, tanke på deras poppis. Någon vet som denna digitala show ska ut på turné i andra städer? Kan knappast vara endast i London bara...

https://www.ticketmaster.co.uk/venueartist/436329/5358174?calendar_view=1&dates=2022-09&brand=abba_voyage
Kan det bli en "fast" turist attraktion i London under ett antal år, likt musikaler som går år efter år?
Citera
2021-09-05, 21:36
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Vänstern angående Ted Gärdestad:
1970-talet: Kommersiell!
1980-talet: Palmemördare!
1990-talet: Sekterist!
2000-talet: Stikkan tog knäcken på stackars Ted och drev honom till självmord!

Ja, det blir ju fullt av paradoxer och inkonsekvenser om man försöker definiera kulturvänstern som en ideologisk-politisk rörelse, där man skall få plats med såväl den ESC-hatande vänstern på 70-talet som den ESC-dyrkande av idag. Men om man i stället betraktar den som ett estetiskt fenomen, en lång konstnärsdröm om autenticitet, så kanske man kan lägga pusslet bättre? Proggen uppfattade sin tids populärmusik som falsk och irrelevant, fylld av översatta schlagers och rena efterapningar av anglosaxisk rock'n'roll, och ville vara "autentisk". Därför närmade man sig arbetarklassen och försökte identifiera sig med dess erfarenheter och perspektiv, i tanken att dessa var mer äkta. – Punken försökte vara ännu mer "autentisk" med sitt anti-elitistiska alla-kan-spela-perspektiv, där rå energi, ungdom och live-mötet med publiken var viktigare än musikalisk skicklighet eller komplexa texter. I bägge fallen blev förstås ABBA gärna strykpojkar, förknippade både med Stikkan Andersons schlagerindustri och med musikalisk perfektion.

Men snart nog fick artisterna i kulturvänstern inse att deras kärlek till arbetarklassen var ganska obesvarad, och folket visade sig ohjälpligt vulgärt när man kastade till det sådant som Bingolotto och Ny Demokrati. – Följaktligen kom "autenticitetsidealet" att i stället inriktas på artisten själv, eftersom omvärlden visade sig så svekfull och ofullkomlig. Att vara äkta betydde nu inte längre så mycket att försöka förstå eller intensivt möta omvärlden som att uttrycka sitt eget unika, underbara, missförstådda jag. This is me. Vips hade kulturvänstern – utifrån drömmen om "autenticitet" – blivit en queer-vänster som betraktar vanligt folk med hämndlysten misstänksamhet men älskar alla slags artister, särskilt om de kan uppvisa någon form av utanförskap. Och eftersom ABBA (och i viss mån Ted) nu i efterskott kunde upplevas som både mobboffer och som glamourösa primadonnor, har man nu sällan problem med att sluta dem till sitt hjärta trots att de låg på Polar.

Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Jag tror nog att Bennys sponsring av t.ex. Fi är ärligt menat. Hur det är med Björn vet jag inte men tror trots allt att hans engagemang i Humanisterna grundar sig i en personlig övertygelse. Detta behöver ju inte per se göra dem Woke.

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Ingen med hjärna kan ta Fi eller dagens MP på allvar. Jag ställer mig tveksam till hur genomtänkt Bennys engagemang i extremiströrelsen är. Kanske döljer han bara PK-MSM, SvD, DN, tittar på Aktuellt och TV4 och umgås med "rätt" kulturpersonligheter så möjligheten att titta på swebbtv.se eller alternativmedia inte uppstår och skulle den uppstå så förlorar man precis allt socialt kapital om man öppnar den helvetesporten. Fallhöjden är ju tämligen stor.

Jag tänker – men vet förstås inget egentligen om saken – att åtminstone Benny kan ha en kvardröjande kärlek till Sverige både utifrån den spelmanstradition han vuxit upp i och från turnéåren med Hep Stars, och kanske tog illa vid sig av anklagelserna under proggeran om att man svek sina rötter och bara var Stikkans "produkt" för en internationell marknad. Redan under ABBA-tiden gjorde man ju kanske just av det skälet små svenska markeringar, som att spela Gammal fäbodpsalm under de internationella turnéerna eller att spela in sina musikvideos i svensk miljö. Det kan ju vara så att Benny inte har någon särskild koll på F!:s partiprogram utan mer av vana och hygglighet fortsätter att visa små sympatier för
vad han uppfattar som proggens fortsättning i feminismen.
Citera
2021-09-05, 22:31
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ja, det blir ju fullt av paradoxer och inkonsekvenser om man försöker definiera kulturvänstern som en ideologisk-politisk rörelse, där man skall få plats med såväl den ESC-hatande vänstern på 70-talet som den ESC-dyrkande av idag. Men om man i stället betraktar den som ett estetiskt fenomen, en lång konstnärsdröm om autenticitet, så kanske man kan lägga pusslet bättre?
Har nog snarare att göra med att vänstern fick kapitulera för kapitalismen på 80-talet. Alla kommunistländer hade då kollapsat. Då sprack de allra värsta tokerierna.
Citera
2021-09-05, 22:34
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Någon vet som denna digitala show ska ut på turné i andra städer? Kan knappast vara endast i London bara...
Bara i London då de bygger en arena enbart för showen.
Citera
2021-09-05, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Ska bli intressant att se texterna till de nya låtarna. Gillar raden "I'm like a dream within a dream that's been decoded", men annars är de väl rätt intetsägande. Tänker mig att tematiken kan bli lite annorlunda nu. Tror kanske inte vi får höra något mer om
Young and sweet, only seventeen
eller
I can see what you want /
But you seem pretty young to be searching for that kind of fun / [...]
Does your mother know that you're out?

Popmusik brukar ju handla om sex och kärlek, men när alla i bandet är över 70 kanske de får ta det lite lugnt med hela den där biten om att sätta på tonårsbrudar.

Bara det inte blir nåt jävla "Så låt de sista ljuva åren bli de bästa i vårt liv!", eller nån sån sörja.

Nej, det blir garanterat inte texter som de du citerar. Inte denna heller

Citat:
When I kissed the teacher
My whole class went wild
As I held my breath
The world stood still but then she just smiled
I was in the seventh heaven
When I kissed the teacher
What a mad day
Now I see everything in a different light
What a mad day
I was up in the air
And she taught me a lesson alright

Ska bli spännande att se. Just a Notion är med och Bumble Bee. Undrar om dessa två är nyinspelningar, de borde ju vara det.

Citat:
Låtlista:
1. I Still Have Faith In You
2. When You Danced With Me
3. Little Things
4. Dont Shut Me Down
5. Just A Notion
6. I Can Be That Woman
7. Keep An Eye On Dan
8. Bumble Bee
9. No Doubt About It
10. Ode To Freedom

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ja, det blir ju fullt av paradoxer och inkonsekvenser om man försöker definiera kulturvänstern som en ideologisk-politisk rörelse, där man skall få plats med såväl den ESC-hatande vänstern på 70-talet som den ESC-dyrkande av idag. Men om man i stället betraktar den som ett estetiskt fenomen, en lång konstnärsdröm om autenticitet, så kanske man kan lägga pusslet bättre? Proggen uppfattade sin tids populärmusik som falsk och irrelevant, fylld av översatta schlagers och rena efterapningar av anglosaxisk rock'n'roll, och ville vara "autentisk". Därför närmade man sig arbetarklassen och försökte identifiera sig med dess erfarenheter och perspektiv, i tanken att dessa var mer äkta. – Punken försökte vara ännu mer "autentisk" med sitt anti-elitistiska alla-kan-spela-perspektiv, där rå energi, ungdom och live-mötet med publiken var viktigare än musikalisk skicklighet eller komplexa texter. I bägge fallen blev förstås ABBA gärna strykpojkar, förknippade både med Stikkan Andersons schlagerindustri och med musikalisk perfektion.

Men snart nog fick artisterna i kulturvänstern inse att deras kärlek till arbetarklassen var ganska obesvarad, och folket visade sig ohjälpligt vulgärt när man kastade till det sådant som Bingolotto och Ny Demokrati. – Följaktligen kom "autenticitetsidealet" att i stället inriktas på artisten själv, eftersom omvärlden visade sig så svekfull och ofullkomlig. Att vara äkta betydde nu inte längre så mycket att försöka förstå eller intensivt möta omvärlden som att uttrycka sitt eget unika, underbara, missförstådda jag. This is me. Vips hade kulturvänstern – utifrån drömmen om "autenticitet" – blivit en queer-vänster som betraktar vanligt folk med hämndlysten misstänksamhet men älskar alla slags artister, särskilt om de kan uppvisa någon form av utanförskap. Och eftersom ABBA (och i viss mån Ted) nu i efterskott kunde upplevas som både mobboffer och som glamourösa primadonnor, har man nu sällan problem med att sluta dem till sitt hjärta trots att de låg på Polar.

Jag tänker – men vet förstås inget egentligen om saken – att åtminstone Benny kan ha en kvardröjande kärlek till Sverige både utifrån den spelmanstradition han vuxit upp i och från turnéåren med Hep Stars, och kanske tog illa vid sig av anklagelserna under proggeran om att man svek sina rötter och bara var Stikkans "produkt" för en internationell marknad. Redan under ABBA-tiden gjorde man ju kanske just av det skälet små svenska markeringar, som att spela Gammal fäbodpsalm under de internationella turnéerna eller att spela in sina musikvideos i svensk miljö. Det kan ju vara så att Benny inte har någon särskild koll på F!:s partiprogram utan mer av vana och hygglighet fortsätter att visa små sympatier för
vad han uppfattar som proggens fortsättning i feminismen.

Det skars sig rätt kraftigt mellan B&B och Stikkan har jag för mig. B&B stämde honom på oklart antal miljoner för undanhållen royalty, arvorden eller liknande. Jag tror inte bara det var försäljningen av låtskatten som var enda tvisten, men jag är osäker. Står lite här https://www.svd.se/pappas-liv-var-en-revansch Stikkan verkade ha förvandlats till ett elakt, bittert, fyllo. Med så mycket pengar kunde han säkrat att låtskatten bevarades i Sverige. Obegripligt varför han gjorde som han gjorde.

Precis, vilka världsartister skulle välja att spela Gammal Fäbodpsalm i moll på en pop-konsert. Benny är/var otroligt fäst vid Sverige och det svenska. Agnetha är/var det definitivt, texterna i hennes tidiga karriär visar på en enorm välartikulerad kärlek till Sverige trots att hon var så ung. Björn skulle ju kunna bo precis varsom helst och ändå väljer han Stockholm. B&B valde att producera Kristina från Duvemåla, en mycket svensk berättelse som är fullständigt ointressant för andra länder/folk. Tittar vi på BAO så är ju det genomsvenskt med artisterna och låterarna.

Chess är väl det enda B&B producerat som inte är ABBA eller "svenskt".
Citera
2021-09-05, 23:20
Medlem
TeEsErs avatar
Någon som vet vilka musiker som är med och spelar? Syntar i alla ära men de här människorna har råd att ta in en symfoniorkester för att få till lite stråkar.

Jag tycker mig höra DNA från Rutger Gunnarsson i basen på "Don't shut me down" så någon har lyssnat och lärt sig.
Citera
2021-09-05, 23:59
Medlem
Citat:
De ska ha en digital show i London i ett par månader! Från maj till sept 2022 ska de ha ett X antal shower. Det ska ske i Queen Elisabeth park. Men tanken är att det är tok för lite, tanke på deras poppis. Någon vet som denna digitala show ska ut på turné i andra städer? Kan knappast vara endast i London bara...

https://www.ticketmaster.co.uk/venueartist/436329/5358174?calendar_view=1&dates=2022-09&brand=abba_voyage

Spelperioden kommer med högsta sannolikhet att hela tiden att bli förlängd så länge det finns tillräckligt stort intresse. Gissningsvis kommer de att släppa nya datum 2-4 gånger per år.
Citera
2021-09-06, 01:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Båda är rejäla hitlåtar och milsvida bättre än allt som görs idag.

Men de är inte lika bra som deras världshittar på 70 talet.

Fast nu kanske du tar i lite. Eller har du hört all musik som görs idag? Va? Det har jag svårt att tänka mig eftersom enbart Spotify lägger ut ca 40.000 låtar om dagen. Du inser snabbt hur lätt det är att avslöja dig som lögnare här hoppas jag. Dygnets alla timmar räcker helt enkelt inte till för att det du säger ska stämma. Enkel matematik. Du ljuger. Jag tycker det är lite tråkigt att det ska behöva ljugas på sådana här forum. Ärlighet varar längst, som jag brukar säga. Jag hoppas att du i fortsättningen kanske förstår olämpligheten i att sprida sådana här lögner och oriktigheter. Skulle detta oskick trots allt inte upphöra ser jag mig nödbedd att kontakta registrator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in