2024-04-07, 09:35
Medlem
DoktorNos avatar
Jag anade redan för några dagar sen, när det stod klart att föremålen för hyllningen inte skulle närvara, att det här kommer att bli en pajjig tillställning.

De medverkande artisterna tydde på att det skulle bli tveksam kvalitet på framförandet av Abbalåtarna och av kommentarerna på nätet att döma bekräftades mina farhågor.

Och jag är övertygad om att Björn, Benny, Agnetha och Frida tänkte likadant. De vet att de inte kan förhindra såna här spektakel men de har i alla fall möjligheten att slippa delta.
Citera
2024-04-07, 09:40
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Varför pratar ingen om den femte Abba medlemmen? Stikkan Andersson utan honom hade det inte blivit någonting. När han sålde låtkatalogen dog ju ABBA. Gruppen splittrades men låtarna levde kvar.
Senast redigerad av CalzoneItalia 2024-04-07 kl. 10:30.
Citera
2024-04-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför pratar ingen om den femte Abba medlemmen? Stikkan Andersson utan honom hade det inte blivit någonting. När han sålde låtkatalogen dog ju ABBA. Gruppen splittrades men låtarna levde kvar.

Enligt dom själva så var Micke Tretow den femte medlemmen, men Stickan var ju såklart väldigt viktig han också. Vet inte hur många av texterna han skrev men om inte Björn å Benny ljuger så skrev han iaf inte alla. Hade ingen inblandning i Voyage heller såklart. Fantastisk manager dock måste sägas.

Känns som folk har för höga förväntningar på SVT
Citera
2024-04-07, 10:57
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PukeLerry
Enligt dom själva så var Micke Tretow den femte medlemmen, men Stickan var ju såklart väldigt viktig han också. Vet inte hur många av texterna han skrev men om inte Björn å Benny ljuger så skrev han iaf inte alla. Hade ingen inblandning i Voyage heller såklart. Fantastisk manager dock måste sägas.

Känns som folk har för höga förväntningar på SVT

Jag skulle vilja säga att dom var beroende av varandra. Stikkan såg talangen i ABBA trodde på dom var med och skrev odödliga texter till låtar som är populära än idag. Var högst delaktig i att dom blev stora i hela världen. Men samtidigt hade inte Stikkan blivit så känd utan ABBA.
Citera
2024-04-07, 11:56
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
En hyllning till ABBA, utan att ABBA ville vara på plats och ett gäng diggiloartister som gjorde ett "Så mycket bättre".

Ville man ha det så? Här ska alltså SVT hylla en grupp och dom vill inte ens vara med. Redan där skulle man lagt programmet på hyllan.
Håller med. Det är fansen som gjort dom stora, men dessa pissar man på.
Och fy fasen vilka usla artister som slaktade låtarna.
Citera
2024-04-07, 15:26
Medlem
Programmet var pinsamt. "Artister" som sjöng falskt och inte kunde texterna (med några undantag). Tramsigt mellansnack och fånig uppvisning i statistik. Helt ointressant.
Det måste ha känts tragiskt för den kompetenta orkestern och kören att medverka i spektaklet.

Bra att Abba inte var där, så kan programmet förpassas någonstans och aldrig mer visas.
Citera
2024-04-07, 16:04
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
En hyllning till ABBA, utan att ABBA ville vara på plats och ett gäng diggiloartister som gjorde ett "Så mycket bättre".

Ville man ha det så? Här ska alltså SVT hylla en grupp och dom vill inte ens vara med. Redan där skulle man lagt programmet på hyllan.

De kan ju inte ställa upp bara för att någon gör en hyllningsshow. Det krävs nog mer än så. Vi vet ju inte vad som ligger i pipe line för ABBORNA men jag skulle inte bli förvånad om de kommer på Eurovision. Tveksamt om de kommer sjunga, det tror jag inte men med ABBA vet man aldrig - som Agnetha sa.

Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
På sedvanligt svenskt vis så kändes produktionen väldigt tunn.

Varför så många C-kändisar där, var var alla de större namnen, menar Sverige om något land har ju en hel jävla uppsjö av bra röster sedan decennier...och så står Astrid S där....

Zia kändes inte heller rätt där. Och quizen var ett löjligt inlägg.

Hade förväntat mig mer av något som görs på Svt.

Nu ska vi i och för sig vara ödmjuka - SVT får ju bara 9 miljarder om året. [ironi]. Gissar att mångkultur och PK var viktigare för SVT än kvalitet. Jag utgår från att de flesta av artisterna där aldrig eller i nästan aldrig lyssnat på ABBA, Christer Sjögren, Björn Skifs, Tommy Körberg och Lena Philipsson undantaget.

Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Va, gruppen splittrades aldrig. Var har du fått det ifrån?

Stikkans kontaktnät världen över var helt avgörande och han deltog också i låtskrivandet, men det var väl främst de första åren och verkligen inte på allt. Det var väl dock Benny som ansvarade för slingorna och den absoluta slutprodukten och Björn som främst ansvarade för skrivandet.

Citat:
Ursprungligen postat av CC
Programmet var pinsamt. "Artister" som sjöng falskt och inte kunde texterna (med några undantag). Tramsigt mellansnack och fånig uppvisning i statistik. Helt ointressant.
Det måste ha känts tragiskt för den kompetenta orkestern och kören att medverka i spektaklet.

Bra att Abba inte var där, så kan programmet förpassas någonstans och aldrig mer visas.

Instämmer. Redan när jag såg reklamen Thank you for the musik anade jag att det skulle bli skit av det. Man undrar verkligen hur orkestern, Kungaparet och ABBA innerst inne kände när de lyssnade på skiten. 50 års jubileum och det här är vad SVT klarar prestera? Lägg ner skiten. Verkligen lägg ner det och starta om allt på nytt igen. Allra översta kravet på kommande SVT-anställda är att man inte någonsin har arbetat på SVT/SR/TV4 tidigare.
Citera
2024-04-07, 16:26
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
De kan ju inte ställa upp bara för att någon gör en hyllningsshow. Det krävs nog mer än så. Vi vet ju inte vad som ligger i pipe line för ABBORNA men jag skulle inte bli förvånad om de kommer på Eurovision. Tveksamt om de kommer sjunga, det tror jag inte men med ABBA vet man aldrig - som Agnetha sa.

Precis, därför skrev jag också att SVT borde lagt detta på hyllan när dom fick klart för sig att ABBA inte ville medverka.

Har Agneta sagt att man aldrig ska säga aldrig när det kommer till ett eventuellt uppträdande på Eurovision?
Citera
2024-04-07, 17:49
Medlem
ABBA är egentligen Agnetha Fältskog med kompband .
Citera
2024-04-07, 18:29
Medlem
TilleyHats avatar
Johnny Rotten och Ritchie Blackmore har ju berättat att de lite i smyg lyssnade på ABBA. Tänk om någon av dessa varit med igår!

I övrigt var det ett rätt kasst program. Någon internationell elitartist borde verkligen ha varit med, men SVT:s budget räcker väl bara till falsksjungande halvkända svenskar.
Citera
2024-04-07, 19:06
Medlem
Citat:
Precis, därför skrev jag också att SVT borde lagt detta på hyllan när dom fick klart för sig att ABBA inte ville medverka.

Har Agneta sagt att man aldrig ska säga aldrig när det kommer till ett eventuellt uppträdande på Eurovision?

Det här är från en intervju hon gjorde när hon släppte sin senaste skiva.

"Hon får även frågan hur hon ser på att Eurovision Song Contest hålls i Sverige nästa år då det är 50 år sedan ABBA vann med Waterloo.
– Man vet aldrig med ABBA – men jag vågar inte säga något för jag vet inte vad de planerar, säger Agnetha. Jag vill hellre vara tyst.
Och på frågan om hennes barnbarn förstår ABBAs storhet svarar hon att flera av barnbarnen var med på premiären av Voyage i London.
– De sa, ”men mormor”. Och så grät de. De visste nog inte vad jag har hållit på med tidigare. Men jag tror de börjar förstå."

Själv tror jag inte dom kommer visa sig eftersom Benny har sagt att han inte vill. Björn verkade lite mer öppen för det, men alla fyra tror jag inte vi får se. Men jag hoppas jag har fel
Citera
2024-04-07, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Johnny Rotten och Ritchie Blackmore har ju berättat att de lite i smyg lyssnade på ABBA. Tänk om någon av dessa varit med igår!

I övrigt var det ett rätt kasst program. Någon internationell elitartist borde verkligen ha varit med, men SVT:s budget räcker väl bara till falsksjungande halvkända svenskar.

Bono är ju också ett fan, fast hans framförande av Dancing Queen lät inte mycket bättre än nån av artisterna på SVT om jag ska va ärlig. Dom flesta bleknar när man jämför med Agnetha & Frida men nog hade SVT kunnat skaka fram lite artister av högre kaliber. Men dom kanske blev nobbade. Lite svår situation ändå för om man ändrar låtarna så blir dom sämre, och kan man inte sjunga dom lika bra så blir det också sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in