2021-09-06, 20:35
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag motiverar inte min ateism med nånting. Jag informerar att min ateism kommer sig av att jag inte ser någon anledning att tro på någon gud. Hur världen ser ut har ungefär ingenting med det att göra. Ja, förutom avsaknaden av tecken på att det finns nån gud då alltså.

Och dom förklaringarna som du pratar om har inte heller nånting med saken att göra, jag var ateist långt innan jag hade fått några förklaringar på hur världen skapades. Så sluta hitta på saker. Sluta ljug.

Och troende bör nog hålla sig borta från att prata om cirkelresonemang. Allt ni har går ju tillbaka till en bok. Det står i boken att boken är sann, alltså är boken sann. Ungefär.
Det ser ju ut som att du motiverar din ateism med att du inte ser någon anledning att tro på någon gud. Hur du upplever världen har väl då allt med detta att göra?

Det var inte min mening att lägga orden i din mun och det var inte på det sättet jag hoppades att du skulle uppfatta det.

Alla människor med någorlunda tankekapacitet är troende på något. Man har en världsbild, det kvittar hur oreflekterande de i övrigt är.

Bibeltroende är ju fullt medvetna om att de tror, och vi vet vad vi tror på.

Det är värre om man bara tror sig veta objektivt, utan att egentligen känna till att det inte är objektiv vetskap utan bara subjektiv vetskap och tro.
Citera
2021-09-06, 22:03
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Det ser ju ut som att du motiverar din ateism med att du inte ser någon anledning att tro på någon gud. Hur du upplever världen har väl då allt med detta att göra?

Det var inte min mening att lägga orden i din mun och det var inte på det sättet jag hoppades att du skulle uppfatta det.

Alla människor med någorlunda tankekapacitet är troende på något. Man har en världsbild, det kvittar hur oreflekterande de i övrigt är.

Bibeltroende är ju fullt medvetna om att de tror, och vi vet vad vi tror på.

Det är värre om man bara tror sig veta objektivt, utan att egentligen känna till att det inte är objektiv vetskap utan bara subjektiv vetskap och tro.
Ja, det är klart om man ska se det så brett så beror ju allt man tror på hur man ser världen, men då blir det ju istället ett helt meningslöst påstående. Eftersom det som sagt gäller allt.
Om du tror på enhörningar beror på hur du ser världen, om du tror på att du är en människa beror på hur du ser världen. Att jag tror att jag sitter i ett hotellrum i Danmark beror på hur jag ser världen. Trodde ju att du menade nått mer än så.

Men jag säger återigen att jag inte motiverar min ateism på något sätt. Jag informerar om varför jag har den. Jag behöver inte motivera den för varken, dig, mig eller någon annan. Precis som du förmodligen inte motiverar varför du inte tror på Ra, Tor eller enhörningar.
Citera
2021-09-06, 23:25
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Japp. Det har också varit ett extremt fall av ett ställe där gud har varit infört. På få ställen i världen har gud varit lika viktig som den är där.
Eller ja, mellanöstern också såklart. Detta mönstersamhälle.

Att Ali Baba och hans 40 rövare skriker allahu akbar medan de dödar ett annat rövarband är snarare en avsaknad av den högre ordning som jag syftar på. Mellanöstern illustrerar vad som är fel med så kallad mångkultur och klansamhällen.

Citat:
Tänk sån tur dom som bor där har så att dom inte har tvingats växa upp i det ateistiska och näst intill laglösa norden där det bara är djungelns lag som råder.
Och där barn idag dödas av handgranater och maskingevär. Hur bra funkar ateismen och mångkulturen i Sverige tycker du? Sverige ser redan ut som Mellanöstern på sina håll.
Just idag har det pågått klankrig i Lund och så har hemvändande IS-medlemmar landat i Sverige.
Ungefär hur bra funkar ateismen och mångkulturen i Sverige tycker du?

När Sverige hade en statsreligion fanns det inte på kartan att släppa in avgudadyrkare som fick fritt spelrum att sprida sig och ödelägga landet.

Citat:
Eller för den delen det näst intill helt ateistiska Japan där man knappt vågar gå utanför sitt hus av rädsla att skjutas ihjäl.
Östasien har alltid präglats av en högt utvecklad andlighet.
Ingen mångkultur och avgudadyrkan där inte. Ser du mönstret? Stark kollektiv identitet.

Citat:
Ja, den där kristna etiken som finns och har funnits i princip i vartenda fungerande samhälle i hela världen, oavsett hur lite kristendomen har funnits där.. Det är mänsklig etik du pratar om. Sluta försöka ta patent på den.
Ja det kvittar vad vi kallar etiken. Det viktiga är att den är förankrad i folksjälen. Som i Japan.
Och som i Sverige när vi var ett kristet land.
Citera
2021-09-07, 08:59
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ja, det är klart om man ska se det så brett så beror ju allt man tror på hur man ser världen, men då blir det ju istället ett helt meningslöst påstående. Eftersom det som sagt gäller allt.
Om du tror på enhörningar beror på hur du ser världen, om du tror på att du är en människa beror på hur du ser världen. Att jag tror att jag sitter i ett hotellrum i Danmark beror på hur jag ser världen. Trodde ju att du menade nått mer än så.

Men jag säger återigen att jag inte motiverar min ateism på något sätt. Jag informerar om varför jag har den. Jag behöver inte motivera den för varken, dig, mig eller någon annan. Precis som du förmodligen inte motiverar varför du inte tror på Ra, Tor eller enhörningar.
Om jag har med någon att göra, som av någon anledning tror på Ra, Tor eller enhörningar, så vill jag för dem motivera min övertygelse för det jag tror på och anledningen att jag inte tror på Ra, Tor eller enhörningar. Få dem att fundera över sin tro.

Inför mig själv vill jag naturligtvis motivera min tro hela tiden. Jag ser det som viktigt att veta vad jag tror på och veta om jag har fel.

Så jag förstår frågeställningen för tråden.
Och är intresserad av motiven för de som inte tror att Gud finns och de som tror att Gud inte finns. (Vilket egentligen är samma sak)
Citera
2021-09-07, 09:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kortfattat: antingen tror man på en god skapare med ofattbar makt eller så gör man det inte. Man kan inte bestämma sig för att tro men man kan bestämma sig för att inte utesluta att denne religionsoberoende Gud finns.

Det finns mycket man inte kan utesluta i brist på information (ofalsifierbart).
Däremot kan någonting sådant anses ytterst osannolikt.

Vidare så kan Bibelns gud direkt uteslutas då han påstås agera i direkt närhet till människan och det kan vi se att det inte finns några som helst belägg eller evidens för att han gör.
Citera
2021-09-07, 09:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det finns mycket man inte kan utesluta i brist på information (ofalsifierbart).
Däremot kan någonting sådant anses ytterst osannolikt.

Vidare så kan Bibelns gud direkt uteslutas då han påstås agera i direkt närhet till människan och det kan vi se att det inte finns några som helst belägg eller evidens för att han gör.
Gud agerar men inte offentligt eller i laboratoriemiljö. Jag undrar om han inte räddat också ditt liv vid några tillfällen? Och helige anden försöker så gott det går.
Citera
2021-09-07, 09:22
Medlem
anomaligns avatar
Vad finns det för anledning att inte tro på Quetzalcóatl?
Citera
2021-09-07, 09:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Att Ali Baba och hans 40 rövare skriker allahu akbar medan de dödar ett annat rövarband är snarare en avsaknad av den högre ordning som jag syftar på. Mellanöstern illustrerar vad som är fel med så kallad mångkultur och klansamhällen.

Och där barn idag dödas av handgranater och maskingevär. Hur bra funkar ateismen och mångkulturen i Sverige tycker du? Sverige ser redan ut som Mellanöstern på sina håll.
Just idag har det pågått klankrig i Lund och så har hemvändande IS-medlemmar landat i Sverige.
Ungefär hur bra funkar ateismen och mångkulturen i Sverige tycker du?

När Sverige hade en statsreligion fanns det inte på kartan att släppa in avgudadyrkare som fick fritt spelrum att sprida sig och ödelägga landet.

Östasien har alltid präglats av en högt utvecklad andlighet.
Ingen mångkultur och avgudadyrkan där inte. Ser du mönstret? Stark kollektiv identitet.

Ja det kvittar vad vi kallar etiken. Det viktiga är att den är förankrad i folksjälen. Som i Japan.
Och som i Sverige när vi var ett kristet land.

Dels så verkar du anse att all religion som inte är din religion är falsk och står för allt det dåliga, vilket bara är lathet.

Sedan så verkar du också anse att allt som inte är din religion står ansvarigt för allt dåligt som händer, som om allt som inte är din religion är en monolitisk entitet som bär ansvar för allt inom den.

Möjligen kan du säga att "om min religion styrde" så hade detta inte hänt, vilket är möjligt. Nu var ju dock din religion för svag för att lyckas styra någonting så det är irrelevant.

Dagens fega och populistiska politiker som styrt under våra livstider är ansvariga. Inte någon sorts ideologi. Det finns oändligt många fler ansvarspunkter än din religion och det som inte är din religion eftersom det sistnämnda innehåller 99,9% av alla ansvarspunkter relativt till det förstnämnda. Dina generaliseringar är för breda. Var mer specifik.
Citera
2021-09-07, 09:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Gud agerar men inte offentligt eller i laboratoriemiljö. Jag undrar om han inte räddat också ditt liv vid några tillfällen? Och helige anden försöker så gott det går.
Nej, några gudar agerar inte alls. Det finns ingenting som tyder på det. I någon som helst miljö.
Citera
2021-09-07, 09:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

Jag är övertygad.
Prisad vare Quetzalcóatl. Död åt de otrogna!
Citera
2021-09-07, 10:55
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Först måste jag höra vad du finner för anledning att tro på Quetzalcóatl.
Citera
2021-09-07, 11:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Dels så verkar du anse att all religion som inte är din religion är falsk och står för allt det dåliga, vilket bara är lathet.
Ironiskt nog är det du som är lat nu. Men visst, jag förstår att det kan verka så.
Det är dock inte sant, utan handlar i just detta fall om dina fördomar. Du förväxlar mig med din bild av typiska trångsynta bokstavstroende. "Min religion är den rätta, alla andra har fel". Nej, glöm det där.

Citat:
Sedan så verkar du också anse att allt som inte är din religion står ansvarigt för allt dåligt som händer, som om allt som inte är din religion är en monolitisk entitet som bär ansvar för allt inom den.

Jag har ingen religion på det sättet. Däremot hade Sverige en fungerande ordning när den kollektiva identiteten var stark. Idag när denna kollektiva identitet sytematiskt brytits ner och blivit ersatt av mindre och med varandra konkurrerande grupperingar så ser vi frukterna av denna fragmentering.
Vi har gått från ordning till kaos. Jag pekar bara på en princip, inte på en specifik religion eller ideologi. Det finns flera viktiga idéströmningar bakom det svenska samhällsbygge som en gång var framgångsrikt.

Citat:
Möjligen kan du säga att "om min religion styrde" så hade detta inte hänt, vilket är möjligt. Nu var ju dock din religion för svag för att lyckas styra någonting så det är irrelevant.
Jag säger att ett stabilt samhälle bygger på att folket har en gemensam tro på något.
Det är mitt svar på trådens fråga.
Ja, alla konstruktioner går att rasera. Jag säger inte att man inte kan riva hus, det jag säger är att det finns vissa principer man bör följa för att bygga stabila hus.

Citat:
Dagens fega och populistiska politiker som styrt under våra livstider är ansvariga. Inte någon sorts ideologi. Det finns oändligt många fler ansvarspunkter än din religion och det som inte är din religion eftersom det sistnämnda innehåller 99,9% av alla ansvarspunkter relativt till det förstnämnda. Dina generaliseringar är för breda. Var mer specifik.

Är inte politiker motiverade av ideologi? Det kan du inte mena. Även en politiker som enbart drivs av makt och pengar använder ideologin som verktyg för att leda folket.
Anledningen till det är också direkt relaterad till trådens fråga; de vet att människor i grupp opererar under den ideologiska mjukvaran. Sedan kan du kalla denna mjukvara vad du vill, eller värdera olika ideologier efter tycke och smak. Men principen är den samma. Du kan skapa ordning eller kaos beroende på hur väl du lyckas samla ett folk till en fungerande enhet.
Senast redigerad av Flammarion 2021-09-07 kl. 11:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in