Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Dels så verkar du anse att all religion som inte är din religion är falsk och står för allt det dåliga, vilket bara är lathet.
Ironiskt nog är det du som är lat nu. Men visst, jag förstår att det kan
verka så.
Det är dock inte sant, utan handlar i just detta fall om dina fördomar. Du förväxlar mig med din bild av typiska trångsynta bokstavstroende. "Min religion är den rätta, alla andra har fel". Nej, glöm det där.
Citat:
Sedan så verkar du också anse att allt som inte är din religion står ansvarigt för allt dåligt som händer, som om allt som inte är din religion är en monolitisk entitet som bär ansvar för allt inom den.
Jag har ingen religion på det sättet. Däremot hade Sverige en fungerande ordning när den kollektiva identiteten var stark. Idag när denna kollektiva identitet sytematiskt brytits ner och blivit ersatt av mindre och med varandra konkurrerande grupperingar så ser vi frukterna av denna fragmentering.
Vi har gått från ordning till kaos. Jag pekar bara på en
princip, inte på en specifik religion eller ideologi. Det finns flera viktiga idéströmningar bakom det svenska samhällsbygge som en gång var framgångsrikt.
Citat:
Möjligen kan du säga att "om min religion styrde" så hade detta inte hänt, vilket är möjligt. Nu var ju dock din religion för svag för att lyckas styra någonting så det är irrelevant.
Jag säger att ett stabilt samhälle bygger på att folket har en
gemensam tro på
något.
Det är mitt svar på trådens fråga.
Ja, alla konstruktioner
går att rasera. Jag säger inte att man inte kan riva hus, det jag säger är att det finns vissa principer man bör följa för att bygga stabila hus.
Citat:
Dagens fega och populistiska politiker som styrt under våra livstider är ansvariga. Inte någon sorts ideologi. Det finns oändligt många fler ansvarspunkter än din religion och det som inte är din religion eftersom det sistnämnda innehåller 99,9% av alla ansvarspunkter relativt till det förstnämnda. Dina generaliseringar är för breda. Var mer specifik.
Är inte politiker motiverade av ideologi? Det kan du inte mena. Även en politiker som enbart drivs av makt och pengar använder ideologin som verktyg för att leda folket.
Anledningen till det är också direkt relaterad till trådens fråga; de vet att människor i grupp opererar under den ideologiska mjukvaran. Sedan kan du kalla denna mjukvara vad du vill, eller värdera olika ideologier efter tycke och smak. Men principen är den samma. Du kan skapa ordning eller kaos beroende på hur väl du lyckas samla ett folk till en fungerande enhet.