Citat:
Så när du pratar om avgudadyrkande outsiders handlar det inte om det?Ironiskt nog är det du som är lat nu. Men visst, jag förstår att det kan verka så.
Det är dock inte sant, utan handlar i just detta fall om dina fördomar. Du förväxlar mig med din bild av typiska trångsynta bokstavstroende. "Min religion är den rätta, alla andra har fel". Nej, glöm det där.
Det är dock inte sant, utan handlar i just detta fall om dina fördomar. Du förväxlar mig med din bild av typiska trångsynta bokstavstroende. "Min religion är den rätta, alla andra har fel". Nej, glöm det där.
Citat:
Ja, religion är socialt klister. Däremot är ditt binära tänkande fortfarande starkt. Det verkar fortfarande förhägra som min religion och allt annat vilket gör att följande slutsatser är starkt vinklade. Jag föreslår bara att du analyserar det själv.
Jag har ingen religion på det sättet. Däremot hade Sverige en fungerande ordning när den kollektiva identiteten var stark. Idag när denna kollektiva identitet sytematiskt brytits ner och blivit ersatt av mindre och med varandra konkurrerande grupperingar så ser vi frukterna av denna fragmentering.
Vi har gått från ordning till kaos. Jag pekar bara på en princip, inte på en specifik religion eller ideologi. Det finns flera viktiga idéströmningar bakom det svenska samhällsbygge som en gång var framgångsrikt.
Jag säger att ett stabilt samhälle bygger på att folket har en gemensam tro på något.
Det är mitt svar på trådens fråga.
Ja, alla konstruktioner går att rasera. Jag säger inte att man inte kan riva hus, det jag säger är att det finns vissa principer man bör följa för att bygga stabila hus.
Är inte politiker motiverade av ideologi? Det kan du inte mena. Även en politiker som enbart drivs av makt och pengar använder ideologin som verktyg för att leda folket.
Anledningen till det är också direkt relaterad till trådens fråga; de vet att människor i grupp opererar under den ideologiska mjukvaran. Sedan kan du kalla denna mjukvara vad du vill, eller värdera olika ideologier efter tycke och smak. Men principen är den samma. Du kan skapa ordning eller kaos beroende på hur väl du lyckas samla ett folk till en fungerande enhet.
Vi har gått från ordning till kaos. Jag pekar bara på en princip, inte på en specifik religion eller ideologi. Det finns flera viktiga idéströmningar bakom det svenska samhällsbygge som en gång var framgångsrikt.
Jag säger att ett stabilt samhälle bygger på att folket har en gemensam tro på något.
Det är mitt svar på trådens fråga.
Ja, alla konstruktioner går att rasera. Jag säger inte att man inte kan riva hus, det jag säger är att det finns vissa principer man bör följa för att bygga stabila hus.
Är inte politiker motiverade av ideologi? Det kan du inte mena. Även en politiker som enbart drivs av makt och pengar använder ideologin som verktyg för att leda folket.
Anledningen till det är också direkt relaterad till trådens fråga; de vet att människor i grupp opererar under den ideologiska mjukvaran. Sedan kan du kalla denna mjukvara vad du vill, eller värdera olika ideologier efter tycke och smak. Men principen är den samma. Du kan skapa ordning eller kaos beroende på hur väl du lyckas samla ett folk till en fungerande enhet.
Politiker är motiverade av många saker och använder många mer. Att göra det till en sida av ett mynt är att ge den motsatta sidan obalanserat stor vikt som den inte förtjänar. En dikotomi där ena sidan är allt annat.
När det gäller det sociala klistret av religion så ser vi ju att när en religion härskar så finner man bara mindre skillnader att haka upp sig på, så hur bra det är vet jag inte riktigt. De mest religiösa ställena i världen är ju fyllda av sekteriskt våld istället. Plus att man måste leva under de totalitära systemen och sociala reglerna som religion representerar.