2021-09-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
De aktiviteter jag har sett i protokollet 23:34 är först Google docs involverad och sen fortsätter aktiviteterna med Google drives.
Det behövs aktiv handling för Google docs uppdateringar oxå.
Om vi antar hypotetiskt att Windows började helt plötsligt uppdatera efter mejlet och lyckades starta om datorn (utan att först fråga om det) vilket är iofs en hypotes med liten chans. Då skulle det ändå inte resultera i att webbläsaren startar och inte startar precis i ett läge som Google docs kommer igång och börjar uppdatera !
Jag tror inte att varken jag eller nån annan är villig att kalla det en normal aktivitet efter en uppdatering.
Att åkl har lagt en hel tid på att kalla över 50 personer till förhör och fråga dem allt mellan himmel och jord om avundsjuka historier, kärleksrelationer mm men inte fokuserat på vad som den misstänkte gjorde på mordnatten är väldigt tydlig för många bland annat för mig.
Om det var av intresse att ta reda på vad den misstänkte hade för sig runt omkring 23:30 då skulle åtminstone en grundlig undersökning av dator och mobil aktiviteter blivit beställt.
Så är inte fallet.
Det ör egentligen inte SDs uppgift att bevisa sin alibi vid tidpunkten för mordet utan det är åkl uppgift att visa att den misstänkte inte haft alibi.
Är detta bevisad? I mina ögon det är inte alls bevisad.
Tvärtom det finns många frågetecken runtomkring det.
IT expertens utlåtande är i princip värdelös. Det utesluter inte varken om aktiviteterna 23:34 var pga en aktiv handling eller inte.

Har du inte tänkt tanken att någon mer än SD kan vara skyldig som medgarningsperson, eller som har täckt upp med det digitala och/eller hjälpt till på andra sätt för att dölja brottet?
Citera
2021-09-03, 18:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan det bero på att man inte hann få med Lena i statistiken när den upprättades? Jag tror att det är så. Det tog ju ett bra tag innan domslutet från HR kom. Tror inte alls att hon på något sätt är bortglömd.

Jo, det stämmer nog. Jag tror att kusinvitamin har svaret här:

Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Den sista artikeln i Aftonbladets serie är från juli 2018, samt det sista mordet är i december 2020. Då var inte Stefan dömd eller friad. Kanske därför?
Citera
2021-09-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten

■ 1: ) Utan att friskriva HD på något sätt borde du vara försiktig med uppgifter du får reda på "utanför förundersökningsprotokollet".

■ 2: ) Du har ju tidigare fått för dig en mängd felaktigheter.

■ 3: ) Såsom att det låg en massa klädesplagg på fyndplatsen,

■ 4: ) att LW låg på mage med krossade knän,

■ 5: ) att kroppen hittades av 2 syskon,

du har citerat div textmeddelanden som aldrig existerade osv.

Just saying.

OffTopic: @Betongbaletten, tidigare i L*na Wesstr*m-tråden skrev du klart och tydligt till mig @JokerMannen, att du inte❗diskuterar med en narcissist och mytoman samt att du inte vill participéra i mina narcissistiska lekar, trots detta, fortsätter du att svara på mina skrivna och postade inlägg vilket bara kan betyda en enda sak, nämligen, att du inte klarar ut av, att stå för det du tidigare skrivit till mig i L*na Wesstr*m-tråden.

■ Du har förkärlek tillika din vana trogen att vara impertinent samt att framföra osannfärdiga påståenden, detta trots att jag vid ett flertal tidigare tillfällen lämnat dig mina förklaringar, dessutom har du en förmåga att chargera.

OnTopic: ■ 1: ) Jag är absolut försiktig, och kommer så även fortsättningsvis att vara beträffande det som jag vet och känner till utanför själva förundersökningsprotokollet.

■ Till ovan skrivet: Som du kanske minns, så hade någon med hjälp av en färg-sprejs-flaska sprejat ordet "Mördare" på en av St*fan Davidss*n:s bil-garage-dörrar. Jag vet vilken person som utförde det målar-verket.

■ Ytterligare till det ovan skrivna: Den personen har berättat en hel del för mig, både om St*fan Davidss*n så och även om Yodinnan [HD]

■ 2: ) När du tidigare i ditt skrivna och postade inlägg påstod att jag @JokerMannen fått för mig en mängd felaktigheter, så var det ingenting annat, än ett osannfärdigt påstående ifrån din sida, och du vet dessutom om det också, det vill säga att du chargerar.

■ Tillägg till ovan skrivet: Det mesta som jag har skrivit och postat samt framfört i L*na Wesstr*m-tråden gällande St*fan Davidss*n och Yodinnan [ HD ], har varit korrekta, det gäller även, och framförallt, om brottsoffret L*na Wesstr*m.

■ 3: ) Du påstå återigen genom att chargera med hjälp av ordet "Massa"

■ Jag har aldrig❗skrivit och framfört i L*na Wesstr*m-tråden, att polisen vid det aktuella tillfället skulle ha hittat, en "Massa" klädesplagg på brottsplatsen bakom bullerplanket där den avlidna människokroppen hade upptäckts under Lördagens eftermiddagstid den 19 Maj 2018.

■ Tillägg till ovan skrivet: Klädesplagg hittades på brottsplatsen bakom bullerplanket,
men❗inte❗en "Massa" klädesplagg.

■ 4: ) Jag har aldrig❗... någon gång, i L*na Wesstr*m-tråden framfört i något av mina tidigare skrivna och postade inlägg, att den avlidna människokroppen skulle varit upptäckt med krossade knän eller knäskålar, det är ett fullständigt osannfärdigt påstående ifrån din sida.

■ Däremot sagt till ovan skrivet: När brottsoffret L*na Wesstr*m upptäcktes under Lördagens eftermiddagstid den 19 Maj 2018, fann man den då avlidna människokroppen vilandes på magsidan vilket jag också vid några tidigare tillfällen framfört i L*na Wesstr*m-tråden, men aldrig❗att den då avlidna människokroppen skulle ha legat på magen, med❗krossade knän.

■ Du fortsätter i vanlig ordning med att framföra osannfärdiga påståenden, det vill i detta fallet säga, att jag @JokerMannen skulle tidigare ha framfört i L*na Wesstr*m-tråden, att två "Syskon" skulle ha upptäckt den avlidna människokroppen bakom bullerplanket under Lördagens eftermiddagstid den 19 Maj 2018.

■ Däremot till ovan skrivet, så har jag klart och tydligt tidigare framfört samt vid flera❗olika tillfällen, att det var två privatpersoner som upptäckte en avliden människokropp bakom bullerplanket, aldrig❗att det var två "Syskon"

■ OffTopic: Slutligen sagt vill jag vänligen be dig om att du fortsättningsvis slutar upp med att chargera och att vara impertinent, allting blir så mycket trevligare då med konvenans mot sina medpostare istället för det motsatta och innerst inne är jag ganska övertygad om att du håller med mig i detta fallet.

Mvh/JM.
Senast redigerad av JokerMannen 2021-09-03 kl. 19:41.
Citera
2021-09-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn

■ Det tjänar inget till att försöka bringa klarhet i Jokermannens beteenden här i tråden.

■ Hen är troligtvis inbillningssjuk och sannolikt ”begåvad” med både en och två

■ neuropsykiatriska diagnoser. Bara en i raden av sinnesslöa flashbackspöken som ägnat för mycket av sitt liv att skriva och läsa här så att det blir en del av deras liv. Deras verklighet.

■ Det, vilket du tidigare har framfört om mig @JokerMannen, har absolut ingenting❗med mordet på L*na Wesstr*m 2018 att göra.

■ Om du inte har något seriöst intresse, för att, tillsammans med dina medpostare diskutera om det gamla mordet på L*na Wesstr*m 2018 inkluderat omständigheter samt de personer som stod St*fan Davidss mycket nära, så ber jag dig vänligen att fortsättningsvis avstå ifrån att posta dina inlägg i L*na Wesstr*m.

■ Att på ett infantilt sätt tillika inkluderat med impertinaliteter och persiflage mot andra medpostare, gör endast den, som är ute efter att försämra tråd-klimatet.

Mvh/JM.
Citera
2021-09-03, 20:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Precis! Du skriver så bra.

Det är därför jag tycker så illa om LW. Hon bidrog till bilden om hycklande kristna.

Fast om du lyssnr på t ex UW eller Lenas väninnor, som beskriver hur Lenas egen moraliska kompass förändrats, och också om du läser vad Lena själv skriver; om hur hon skäms hur hon blivit och över att hon skäms över hur hon vill hämnas, kan du då förstå att något har hänt i Lenas liv som har gjort att hennes vilja att göra på ett sätt inte överenstämmer med vad hon sedan vill göra eller gör?

Funderar du aldrig över hur det blev så, vilka orskerna var?

Som jag ser det så söker också Lena hjälp, kanske inte för just detta, men det som orsakar hennes dåliga mående.

För mig är det tydligt att hennes dåliga mående gör att hon dels inte klarar av att ta sig från SD, trots att hon säger tydligt och klart att han har de sämsta sidor hon någonsin sett hos någon, och att hon inte vill ha en relation till honom eftersom hon vet hur sjuk den är.

Jag tror också att desto sämre man mår, ju sämre beslut riskerar du att ta. Man orkar inte stå emot, ta tag i saker, man kan bete sig sämre än man vanligen gör.

Lena beskriver det som att hon är en narkoman, det är ett beroendebeteende hon har. Det skapar ångest att försöka ta sig ur det, och om man har ångest är det plågsamt. Så plågsamt att man kan ta till andra metoder för att lindra ångesten.

För Lenas del kan denna del av ångestlindringen kanske ha lugnats av att ha kontakt med andra, människr som hon vet tycker om henne. Att alltid ha något på gång, att alltid ha kontakt med någon. Det lugnar och det distraherar.

För andra kan det vara tvärtom.

Men för Lena som hade en svår traumatisk barndom bakom sig, kan detta att alltid behöva vara sedd, att alltid vara uppmärksammad och inte bli lämnad, avvisad; hennes starka bekräftelsebehov bli något som hon har svårt att stå emot i den här situationen.

Om du tänker efter själv; hur reagerar du när du är på botten?

När man är trött, kan man bli grinig och otålig fast man inte menar det. Om man mår dåligt kan man börja tröstäta (godis, mat t ex) eller börja konsumera skitfilmer, flashback ( ) eller annat börja storstäda. För andra kan det vara sex. Sådant som lindrar ångesten.

Men allt detta är bara tillfällig lindring, eftersom grundproblemet ligger kvar.

Jag vet att jag pratar för döva öron, men jag önskar verkligen att du kunde se att Lena inte ville vara som hon var på slutet och att hon kämpade, led och försökte få hjälp.

Och helt allvarligt, jag kan faktiskt inte se att hon var så hemsk. Jag kan verkligen inte se det du ser.

Då menar jag att det finns riktigt rusktiga personer där ute.

Sådana som kan mörda... förstås.

Men också människor som inte bryr sig om hur de är. Som armbågar sig fram, inte är beredda att hjälpa till när det behövs.

Och sådan tror jag inte att Lena var. Det fanns äkta kärlek och det fanns omtanke. Det fanns värme.

Så ser jag det.
Senast redigerad av notknapparen 2021-09-03 kl. 20:16.
Citera
2021-09-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu var det otroligt länge sedan jag lyssnade på VE, men det finns absolut studier/forskning som styrker sambandet mellan tidigare dödshot med ökad risk för mord, t ex här:

"Table 4 Danger assessment risk factors identified in the files of domestic
homicide perpetrators"

Threats to kill 51.4 %

Jag har för inte så länge sedan länkat och citerat från svenska bedömningsverktyg, som också pekar åt samma håll.

Det är väl självklart att alla som hotar med att döda någon inte gör det, men det är i samband med andra riskfaktorer som det blir allvarligare.

I det här fallet, finns ett skriftligt bevis, där Lena konfronterar SD med hans dödshot mot hennen och A, där SD erkänner genom att skriva att han inte är stolt över det (eller något ditåt).

Jag kan inte se att att ett sådant grafiskt dödshot där detaljer om blod och barn inte skulle visa på ett allvarligt hat och okontrollerad ilska mot mor/barn?

SD uppfyller flera av de andra kriterierna i bedömningslistan, så detta hot mot bakgrund till annat, gör att hotet är synnerligen allvarligt.
Jag håller mig till fakta och statistik.
Parrelation dödlig våld mot kvinnor har pendlat mellan 10 till 20 st per år i Sverige enligt statistik.
Parrelation hot och våld uppgår till 14% av den kvinnliga befolkningen mellan 18 till 67 år. Det vill säga ca 410000 per år.
Procentuellt parrelation dödlig våld per våld och hot mot kvinnor blir det 0,0036%.
Om ni tycker att våld och hot beskrivna i det här målet är ett bevis nog att den misstänkte har begått mord brottet då får ni tycka det då.
Det ändrar inte faktumet att ett sånt antagande är långt ifrån vad statistik och fakta visar.
Citera
2021-09-03, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har du inte tänkt tanken att någon mer än SD kan vara skyldig som medgarningsperson, eller som har täckt upp med det digitala och/eller hjälpt till på andra sätt för att dölja brottet?
Nej, om så var fallet då skulle alibin sett betydligt bättre ut.
Exempelvis ett par skickad mejl mellan 23:00 och 00:00 från datorn skulle gett godtagbart alibi.
Det ser inte ut att någon annan medhjälpare är involverad.
Citera
2021-09-03, 21:26
Avslutad
Citat:
Är du lite trög?

Hon extraknäckte som pastor.

När hon gjorde sin andra anmälan mot SD, jan -17, sa hon till polisen att hon var pastor.
Nej, tvärtom så är jag snabb, många bollar i luften.
Jag tror mig ha hittat någonting som kan vara avgörande, i jakten på bevis, skam den som ger sig.
Att lägga skuld på den som mördats, är helt sjukt.
Lika sjukt som att säga att en tjej förtjänar att bli våldtagen, eftersom klädseln fick gärningsmannen upphetsad och bjöd in till det..
Eller ska en kvinna skylla sig själv för att hennes make gick till jobbet och avled i en arbetsplatsolycka? Kanske barn som har fräckheten att få en dödlig sjukdom får skylla sig själva?
Hör du inte hur du låter i ditt eviga ältande om att Lena sa minsann si och så, Lena var inte snäll, Lena följde inte bibeln...
Lena var snygg, populär, en som spred värme, till skillnad från någon ishäxa
Citera
2021-09-03, 21:32
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag tror mig ha hittat någonting som kan vara avgörande, i jakten på bevis, skam den som ger sig.
Lika sjukt som att säga att en tjej förtjänar att bli våldtagen, eftersom klädseln fick gärningsmannen upphetsad och bjöd in till det..
Eller ska en kvinna skylla sig själv för att hennes make gick till jobbet och avled i en arbetsplatsolycka? Kanske barn som har fräckheten att få en dödlig sjukdom får skylla sig själva?
Hör du inte hur du låter i ditt eviga ältande om att Lena sa minsann si och så, Lena var inte snäll, Lena följde inte bibeln...
Oj det låter spännande!
Citera
2021-09-03, 21:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag håller mig till fakta och statistik.
Parrelation dödlig våld mot kvinnor har pendlat mellan 10 till 20 st per år i Sverige enligt statistik.
Parrelation hot och våld uppgår till 14% av den kvinnliga befolkningen mellan 18 till 67 år. Det vill säga ca 410000 per år.
Procentuellt parrelation dödlig våld per våld och hot mot kvinnor blir det 0,0036%.
Om ni tycker att våld och hot beskrivna i det här målet är ett bevis nog att den misstänkte har begått mord brottet då får ni tycka det då.
Det ändrar inte faktumet att ett sånt antagande är långt ifrån vad statistik och fakta visar.

Nu är det här ett indiciemål, vilket innebär att inget av bevisningen är "bevis nog".

Inte ens när det gäller relationer som karaktäriseras av våld och hot, är det tillräckligt. Det är helt enkelt ett indicium av flera vad gäller motiv. Och motivet är i sin tur en del av bevisningen.

Pussel pratar man ofta om i indiciemål.

Och att förminska dödshot genom att hänvisa till siffror om dödligt våld mot kvinnor till 3,6 promille blir bakvänt.

För att det ska bli rätt, måste man titta på siffrorna som visar på hur många som blivit dödshotade tidigare av någon i nära relation i förhållande till hur många som faktiskt blivt mördade. Och som jag visade dig är det en stor andel som tidigare blivit dödshotade som sedan verkligen blir dödade.

Men som du säger, är det förstås inte alla som dödshotar som mördar.

Det forskas kontinuerligt inom det här området. Och vad man har hittills kommit fram till är ju att denna faktor inte ensam är en varningssignal. Det finns flera varningssignaler som ensamma eller tillsammans kan vara en indikator på att det kan bli farligt.

Som alltid när det gäller människor, kan det hända att någon mördar någon annan utan att det tidigare funnits varningssignaler.

I det här fallet, visar det ju sig att det funnits flera allvarliga signaler, varav dödshot är en.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här nedan är en studie som jmf mord i nära realtion med andra mord.
I den studien har identifierat riskfaktorer som kan leda till mord i nära relation.

Inte förvånande uppfyller SD flera av dessa, varav föregående dödshot finns med i 50% av mordfallen i nära relation i studien.
- Domestic violence increasing in frequency and/or severity
- Actual or pending separation
- Avoided arrest for domestic violence
- Jealousy
- Threats to kill
- Stalking
(- Woman believed offender was capable of killing her)
- Threats to harm children
Om Lena i verkligheten verkligen trodde att SD skulle kunna döda henne, är svårt att veta.

Samtidigt har hon uttryckt det flera gånger till andra, ibland kan det kännas som att Lena inte tryckte på det i det sammanhang som hon skrev det, det blir lite som en passus (upplever jag).

Sådant kan bero på flera saker förstås. Att hon å ena sidan vill säga det, men å andra sidan vet att så fort det blir sagt, kan den som hör/läser det börja kräva av henne att hon avslutar/anmäler osv. Vi ser ju att det har t ex uttrycks dödshot både till henne och barnet, som hon inte anmäler eller går vitt och brett ut med till andra.

Lena vet att relationen är fruktansvärt destruktiv, förmodligen inte bara psykiskt utan kanske är rent av fysiskt farlig, men får allvarliga ångestproblem av att tänka på/avsluta relationen som är som ett knark för henne. Hon behöver hjälp för att kunna ta sig ur den.

Det kan också bero på att hon själv egentligen uppfattar det, men som många kvinnor i kontrollerande situationer förminskar det, tror att det inte var allvarligt menat, "har förståelse" för att den som hotar gör det, tycker att de själva har ett ansvar genom hur de provocerade osv. Det blir som att det är nästan lite ok, iaf nästan inget att lägga så stor vikt vid som det borde.

"A Comparison of Domestic and Non-Domestic
Homicides: Further Evidence for Distinct Dynamics
and Heterogeneity of Domestic Homicide Perpetrators
"
"Table 4 Danger assessment risk factors identified in the files of domestic
homicide perpetrators
__________________________________________________ _______________________________
Item # ---------------Item description (Paraphrased)------------------------------- % of 37 cases
__________________________________________________ ________________________________
1----------------------Domestic violence increasing in frequency and/or severity--------83.8
12---------------------Alcoholic or problem drinker-----------------------------------------75.7
3----------------------Actual or pending separation-----------------------------------------70.3
11---------------------Uses illegal drugs-----------------------------------------------------64.9
7----------------------Avoided arrest for domestic violence---------------------------------62.2
14---------------------Jealousy---------------------------------------------------------------62.2
13---------------------Controls most or all of woman’s daily activities---------------------54.1
4----------------------Unemployed-----------------------------------------------------------51.4
6----------------------Threats to kill----------------------------------------------------------51.4
19---------------------Stalking----------------------------------------------------------------45.9
2----------------------Access to firearms-----------------------------------------------------40.5
18---------------------Woman believed offender was capable of killing her----------------40.5
5----------------------Threats or assaults with a weapon-----------------------------------32.4
9----------------------Forced sex-------------------------------------------------------------32.4
16---------------------Offender threatened or attempted suicide--------------------------29.7
8----------------------Woman had a child that was not the offender’s biological child----18.9
10---------------------Choking---------------------------------------------------------------18.9
17---------------------Threats to harm children---------------------------------------------13.5
15---------------------Beaten while pregnant------------------------------------------------5.4
20---------------------Woman threatened or attempted suicide----------------------------5.4
"
Senast redigerad av notknapparen 2021-09-03 kl. 22:05.
Citera
2021-09-03, 22:01
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Frågan var om hon arbetade som pastor.
Citera
2021-09-03, 22:10
Medlem
Citat:
Frågan var om hon arbetade som pastor.

Hon innehade ingen pastorstjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera