Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2021-08-30, 11:27
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Here we go...
Man blinkar inte in i en rondell utan vid utfart och filbyte.

Polisens resurser bör inte läggas på detta då det finns mer akuta saker för dem att hantera.
2021-08-30, 11:28
Medlem
Black-lies-matters avatar
Bötfäller ingen DE jävlar som inte kan skilja på DE och DEM? Hur fan kan man räkna med att tas på allvar när man redan i rubriken avslöjar att man inte har i rondeller att göra?

On topic: jag har för länge sedan slutat lita på mina medtrafikanters förmåga att använda körriktningsvisare, inte bara i rondeller. Hur fan kan man lägga sitt liv i händerna på Ashamid-el-Cerebrospongus förmåga att använda körriktningsvisare när de inte ens märker att de har vindrutetorkarna på fast det inte regnat sen i torsdags?

Kan efter 43 år bakom ratten (varav 38 med körkort och 13 som taxiförare i Stockholm, på den gamla GODA tiden) konstatera att OM jag hade litat på Cerebrospongus förmåga att framföra ett fordon på ett sätt som inte är avsett att förkorta mitt liv hade jag för länge sedan varit död, begraven och matat maskarna.

Därmed inte sagt att TS frågeställning är fel: i den bästa av världar skulle rätt använd körriktningsvisare kunna möjliggöra en kommunikation trafikanter emellan, med en smidig rondellöverlevnad som effekt, men med tusentals exempel på att vissa inte klarar av att ansvara för den avancerade funktionen låter jag min överlevnadsinstinkt övervinna irritationen över några sekunders fördröjning orsakad av IDIOTER.

Det är en jävligt klen tröst att kunna rättfärdiga sin tillvaro i en urna på skogskyrkogården med förklaringen "MEN HON BLINKADE JU HÖGER!"

Väl mött i trafiken, det är JAG som ansvarar för både din och min överlevnad, och det gör jag genom att ALDRIG lita på DIG.
2021-08-30, 11:37
Medlem
Mr.Berits avatar
Eftersom användandet av blinkers är till för att hjälpa andra bilister och inte för att underlätta för egen del så säger det en del av personen i fråga.

Egoism helt enkelt.
2021-08-30, 11:38
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Blinkar aldrig när jag kör ur rondeller. Däremot lägger jag mig så det syns tydligt att jag ska svänga av... men ärligt talat om man kör in i en rondell och ska rakt fram i rondellen, vill du att man ska blinka först vänster och sedan höger efter 1a avfarten? Ni är ju muppar!
Varför gör du inte det? Att blinka skapar ett bra trafikflöde då vi andra kan planera vår körning. Det i sin tur leder till mindre bränsleförbrukning eftersom vi slipper stanna i onödan. Att blinka är en väldigt liten uppoffring som alla kan göra.
2021-08-30, 11:48
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirchsteiger57
Hej.

Är det några som trafikpolisen gärna får bötfälla istället för dem som åker 7 km/h för fort så är det dem jävla fårskallarna som nöjt åker ur rondeller utan att blinka. Det förstör hela trafikrytmen! Speciellt vid hårt trafikerade leder.

Fokuserar polisen NÅGONSIN på dessa jävlar? Har aldrig hört någon som blivit bötfälld för att ej blinka ur.

/ Ernst

Värre är folk som kör för snabbt fram till eller i en rondell. De sabbar en potentiellt bättre rytm och högre flöde, och bidrar till större olycksrisk. Brommaplan i Stockholm är jobbigaste circulationsplatsen i Sverige?
2021-08-30, 11:52
Medlem
maxatdunders avatar
Man måste blinka ut enligt trafikverket men av erfarenhet ska man aldrig lita fullt på sina medtrafikanter då vissa glömmer blinkers, vissa blinkar ett håll åker andra, nån annan stolle kör rattfull...
2021-08-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Bötfäller? Är det lag på att använda blinkers nu också? Sen när då??

Ja..... nog för minst 50 år sedan iaf? Fick du ditt körkort i ett flingpaket eller?
2015 låg böterna på 500kr för att inte blinka vid filbyte enligt https://www.expressen.se/motor/komme...rafikreglerna/
2021-08-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Here we go...
Man blinkar inte in i en rondell utan vid utfart och filbyte.

Polisens resurser bör inte läggas på detta då det finns mer akuta saker för dem att hantera.

Man KAN och de flesta anser BÖR blinka in i en rondell också vilket blir tydligare för medtrafikanterna. Ut ska man alltid blinka.

Källa: finns massvis med källor.
2021-08-30, 12:14
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Man KAN och de flesta anser BÖR blinka in i en rondell också vilket blir tydligare för medtrafikanterna. Ut ska man alltid blinka.

Källa: finns massvis med källor.
"Att ge tecken är inte nödvändigt vid körning i cirkulationsplats annat än vid utfart ur den (om du inte byter körfält inne i cirkulationsplatsen förstås). Många hävdar att man ska ge tecken innan man kör in i cirkulationsplatsen, men det är inte korrekt."
http://www.trafiksakerhet.se/tecken-...ulationsplats/
2021-08-30, 12:16
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Man måste blinka ut enligt trafikverket men av erfarenhet ska man aldrig lita fullt på sina medtrafikanter då vissa glömmer blinkers, vissa blinkar ett håll åker andra, nån annan stolle kör rattfull...
Ja det är fan de värsta. De som blinkar in men inte blinkar ut. De ligger och blinkar vänster och svänger höger. Därav är det bäst att bara blinka ut dvs höger och endast vänster vid filbyte.
2021-08-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
"Att ge tecken är inte nödvändigt vid körning i cirkulationsplats annat än vid utfart ur den (om du inte byter körfält inne i cirkulationsplatsen förstås). Många hävdar att man ska ge tecken innan man kör in i cirkulationsplatsen, men det är inte korrekt."
http://www.trafiksakerhet.se/tecken-...ulationsplats/

Precis, men man kan som jag skrev. Det blir tydligare anses det lite här och där. Kör man rakt så blinkas det inte såklart. Inte förrän man kör ut.
2021-08-30, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Blinkar aldrig när jag kör ur rondeller. Däremot lägger jag mig så det syns tydligt att jag ska svänga av... men ärligt talat om man kör in i en rondell och ska rakt fram i rondellen, vill du att man ska blinka först vänster och sedan höger efter 1a avfarten? Ni är ju muppar!

Om du hade behärskat läskunnighet hade du noterat att jag skrev ”blinka ur”. I ditt scenario blinkar bilen i fråga därför ut när den svänger, dvs till höger. Aldrig till vänster när man åker rakt fram.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in