Citat:
Ursprungligen postat av
Mittpunkt
Ska jag till vänster i en rondell så blinkar jag vänster och när jag närmar mig honom så blinkar jag höger och kör ut för då ser föraren på andra sidan vart jag ska och då kan denna planera sin egen körning men blinkar jag inte alls utan bara svänger vänster då vet han inte vart jag ska. Sånt kan göra mig innerligt förbannad när folk inte blinkar vänster utan bara kör och där står man irriterad som fan och "du din dumma jävel, hade du blinkat så hade jag kunnat planerat min körning".
Du har inte förstått funktionen i en cirkulationsplats, och därför blir du irriterad på alla som kör korrekt.
Det existerar inget ”svänga vänster” genom en cirkulationsplats, utan det enda man kan göra är att köra IN i cirkulationsplatsen och att köra UT ur cirkulationsplatsen. Och oavsett vid vilken utfart du väljer att lämna cirkulationen så blir detta aldrig någon vänstersväng i teknisk mening.
När du ser någon inne i cirkulationsplatsen som INTE blinkar, så betyder detta att vederbörande avser att fortsätta i cirkulationen, och du ska således planera din körning efter detta. Och när du ser någon inne i cirkulationsplatsen som blinkar höger, så betyder detta att vederbörande avser att lämna cirkulationen vid nästa utfart.
Jag har väldigt svårt att se hur du inte kan planera din körning på grund av att någon inte blinkar vänster när de fortsätter i cirkulationen?.. Du måste ju ändå står kvar och vänta tills de passerar dig, oavsett om de blinkar vänster eller inte blinkar alls.
Däremot är det ju väldigt störande för planeringen när någon inte blinkar
höger innan de lämnar cirkulationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
seriouslyfuckedup
Klart det fyller en funktion i mindre rondeller där en vänsterblink är skillnad på om andra behöver stanna eller inte. Vänsterblink innan rondeller.
Hur kan det göra skillnad?
När jag närmar mig en cirkulationsplats och ankommande bil (i cirkulationsplatsen) inte blinkar så antar jag att den kommer att fortsätta i cirkulationen, och således måste jag vänta. Och om jag närmar mig en cirkulationsplats och ankommande bil blinkar vänster så antar också jag att den kommer att fortsätta i cirkulationen, och således måste jag vänta – så vad är skillnaden?
Precis som qaaq skriver här ovanför, så är det ju absolut inte fritt fram att köra in i cirkulationsplatsen bara för att ankommande bil inte blinkar vänster. Du måste ju stanna och vänta både när ankommande bil blinkar vänster och när ankommande bil inte blinkar alls...