Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-02-21, 16:41
Bannlyst
att man blinkar om man kör in till vägkanten och sen när man åker ut är ju helt i linje med vad blinkersen e till för - sidoförflyttningar åter igen. VB signalerar just att man ska vika av från filen till vänster.

Finns inget att missförstå med en rondell om man tagitt körkort. Det finns finns tydliga skyltar som talar om att inkörare har VÄJNINGSPLIKT. Plikt är ett väldigt starkt ord och kan inte ignoreras. Inkörare som skiter i det ändå kan man med gott samvete ramma in i sidan på utan att behöva vara orolig för skuldfrågan.
2019-02-21, 17:59
Medlem
Du väntar på att köra in i en cirkulationsplats/rondell. En vänsterblinkare är i rondellen.

Scenario 1:
Vänsterblinkaren har lärt sig att se cirkulationsplatsen som en 4-vägs plankorsning (oavsett antal utfarter) och blinkar vänster för att visa att han/hon ämnar svänga åt det håll som var åt vänster sett från infarten.
Du vet inte var vänsterblinkaren körde in så informationen för dig är värdelös. (förutom i enstaka väldigt små cirkulationsplatser).

Scenario 2:
Vänsterblinkaren har lärt sig att man blinkar vänster tills det är dags att åka ut och då ska man blinka höger.

Eftersom båda dessa scenarier händer varje dag i alla cirkulationsplatser i Sverige och människor inte är tankeläsare förstår den pragmatiska att vänsterblink endast är förvirrande för de andra trafikanterna och inte förtydligar på något sätt. För dem som vill underlätta för sina medtrafikanter i cirkulationsplatser är det endast högerblink ut som faktiskt ger någon tydlighet.
2019-02-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedForman
Du väntar på att köra in i en cirkulationsplats/rondell. En vänsterblinkare är i rondellen.

Scenario 1:
Vänsterblinkaren har lärt sig att se cirkulationsplatsen som en 4-vägs plankorsning (oavsett antal utfarter) och blinkar vänster för att visa att han/hon ämnar svänga åt det håll som var åt vänster sett från infarten.
Du vet inte var vänsterblinkaren körde in så informationen för dig är värdelös. (förutom i enstaka väldigt små cirkulationsplatser).

Scenario 2:
Vänsterblinkaren har lärt sig att man blinkar vänster tills det är dags att åka ut och då ska man blinka höger.

Eftersom båda dessa scenarier händer varje dag i alla cirkulationsplatser i Sverige och människor inte är tankeläsare förstår den pragmatiska att vänsterblink endast är förvirrande för de andra trafikanterna och inte förtydligar på något sätt. För dem som vill underlätta för sina medtrafikanter i cirkulationsplatser är det endast högerblink ut som faktiskt ger någon tydlighet.

Där har du fel, TOKFEL!

Om du hade läst i tråden så hade du sett att dom flesta anser att det hjälper till att veta vad andra ska göra i trafiken.

Tror du mig inte så kan du se resultatet av röstningen. Övertygande siffror(för dom som kan ta till sig det).

Vad är det som är fel med att visa sin avsikt för andra trafikanter????
2019-02-21, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Är det någon som har ifrågasatt att man ska HB när man lämnar en cpl i den här tråden?

Ja.
2019-02-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Visst, trafikregler ska följas, och då det enligt trafikreglerna inte är förbjudet att använda VB vid rondellkörning, utan av berörda sakkunniga myndigheter förklaras vara fullt lagligt att använda VB vid rondellkörning för att vara extra tydlig med sina i tensioner. Så kan man såklart göra det.

Folk som är så begränsade att de inte kan tillgodogöra sig denna extra tydlighet, eller irriterar sig på den, borde kanske ta en runda med erfarna förarutbildare och lyssna på vad de har att säga om saken.

Du missar poängen när personen jag citerade använder enbart VB och det även när hen kör ur rondellen.
2019-02-21, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Ja.
källa eller citering, tack

EDIT:
Det behövs inte då det är OT.
Tråden handlar om VB vid infart i cpl.
2019-02-21, 21:32
Medlem
Citat:
källa eller citering, tack

EDIT:
Det behövs inte då det är OT.
Tråden handlar om VB vid infart i cpl.

Det är bara att läsa vad personen jag citerade innan skrivit i denna tråd.
2019-02-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
att man blinkar om man kör in till vägkanten och sen när man åker ut är ju helt i linje med vad blinkersen e till för - sidoförflyttningar åter igen. VB signalerar just att man ska vika av från filen till vänster.

Finns inget att missförstå med en rondell om man tagitt körkort. Det finns finns tydliga skyltar som talar om att inkörare har VÄJNINGSPLIKT. Plikt är ett väldigt starkt ord och kan inte ignoreras. Inkörare som skiter i det ändå kan man med gott samvete ramma in i sidan på utan att behöva vara orolig för skuldfrågan.

Blinkers är tillåtna att använda för att varsla andra även om det inte handlar om sidoförflyttnig eller sidbyte.

Du verkar helt ignorera allt jag skrivit om att körskolorna styrs av Trafikverket, som uppmanar dem att lära ut VB i rondeller? Menar du att du, en anonym snubbe på ett forum, har mer erfarenhet kompetens och kunskaper om detta än Trafikverkets och andra sakkuniga som förespråkar VB i rondell vilket inte är i konflikt med rådande trafikregler?
2019-02-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Du missar poängen när personen jag citerade använder enbart VB och det även när hen kör ur rondellen.

Nej, missade inte det, bara förklarade lite om det hela.

Direkt felaktigt bruk av blinkers är alltid fel. Men en korrekt given VB i rondell är aldrig fel, och helt i linje med trafiklagarna.
2019-02-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Blinkers är tillåtna att använda för att varsla andra även om det inte handlar om sidoförflyttnig eller sidbyte.

Du verkar helt ignorera allt jag skrivit om att körskolorna styrs av Trafikverket, som uppmanar dem att lära ut VB i rondeller? Menar du att du, en anonym snubbe på ett forum, har mer erfarenhet kompetens och kunskaper om detta än Trafikverkets och andra sakkuniga som förespråkar VB i rondell vilket inte är i konflikt med rådande trafikregler?
Ta gärna till er det som Red Forman skriver, det beskriver kortfattat de situationer vilka är vanligast när det gäller VB i cpl. Det ni återkommande gör är att hänvisa till Trafikverket och deras expertutlåtanden, ingen direkt motivation kopplat till företeelsen som här avhandlas. Det kan mycket väl vara så att deras rekommendationer skulle ha ett syfte om det följdes exakt så som det borde, men verkligheten visar något annat. Av nämnd orsak ser jag ingen nytta med VB annat än om det i en cpl planeras att byta till en inre fil. En bil som förs utan aktiverade blinkers förväntas fortsätta runt rondellen, en som blinkar höger däremot bör svänga av närmaste avfart. Fler alternativ än så borde det inte förekomma, men som bekant gör det ändå det.
2019-02-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ta gärna till er det som Red Forman skriver, det beskriver kortfattat de situationer vilka är vanligast när det gäller VB i cpl. Det ni återkommande gör är att hänvisa till Trafikverket och deras expertutlåtanden, ingen direkt motivation kopplat till företeelsen som här avhandlas. Det kan mycket väl vara så att deras rekommendationer skulle ha ett syfte om det följdes exakt så som det borde, men verkligheten visar något annat. Av nämnd orsak ser jag ingen nytta med VB annat än om det i en cpl planeras att byta till en inre fil. En bil som förs utan aktiverade blinkers förväntas fortsätta runt rondellen, en som blinkar höger däremot bör svänga av närmaste avfart. Fler alternativ än så borde det inte förekomma, men som bekant gör det ändå det.

Men du.... bara för att vissa gör fel i trafiken kan man väl inte såga VB i rondell för det? De som gör korrekt signalgivning i rondeller och även använder VB gör ju inget fel utan för sitt eget agerande tydligare.

Sen verkar många av de som är mot VB i rondeller köra fast i tankarna med att de är ensamma i rondellen, typ, man kanske inte kan se var den VBande kom in i rondellen. Detta är ju närmast irrelevant, för i eller runt en rondell är det ofta flera trafikanter, fotgängare bilar cyklar etc etc. och alla dessa kan befinna sig på olika positioner och ha olika bra överblick över rondellen. Så bara för att jag, eller du, inte kan se vart den VBande kom in, eller hur denne blinkar eller inte, så kan en eller flera andra kanske se det, och ha nytta av denna extra information som kan förtydliga var denne ämnar göra.

Mina personliga erfarenheter efter över 40 år i trafiken men körkort, är att det inte är ovanligt med folk som blinkar knasigt på ett eller annat sätt vid rondellkörning. Men ändå så sköter majoriteten det rätt om. Och de som nu knasar sig kan i alla fall jag hantera och läsa av så jag undviker problem. Men det hade ju varit bättre om de lärde sig att signalera mer korrekt.
2019-02-22, 11:53
Medlem
Citat:
Där har du fel, TOKFEL!

Om du hade läst i tråden så hade du sett att dom flesta anser att det hjälper till att veta vad andra ska göra i trafiken.

Tror du mig inte så kan du se resultatet av röstningen. Övertygande siffror(för dom som kan ta till sig det).

Vad är det som är fel med att visa sin avsikt för andra trafikanter????

Eftersom folk menar olika med sina vänsterblink (jag gav två olika exempel) så är det ju bara tydligt för den som har slagit på sin egen vänsterblinkers. De andra trafikanterna måste gissa vad som avses.

När jag tog körkort för sisådär 25+ år sedan lärde körskolorna ut att man ska se cirkulationsplatsen som en plankorsning och blinka åt det håll man ska svänga sett från infarten. Trafikanter som kör på det sättet kommer alltså ha på sin vänsterblink vid utfart från cirkulationsplatsen. Oavsett vad vi tycker om det.

Sen har vi dem som har på vänsterblinkers så länge som de tänker stanna i cirkulationsplatsen och byter till högerblinkers vid utfart. Som jag förstår det tycker du att det här är jättebra och tydligt och det skulle det ju vara om alla gjorde så.

I staden där jag bor är det ofta omöjligt att se och hålla koll på varifrån bilarna kommer eftersom trafikflödet är så stort och cirkulationsplatserna oftast är mycket stora. Jag kan alltså bara förhålla mig till hur det ser ut från min infart. Jag måste alltså gissa om du menar att du tänker svänga ut när som helst med en påslagen vänsterblinkers eller stanna kvar. (eller byta fil om det är en flerfilig cirkulationsplats).

Personligen irriterar jag mig inte jättemycket på vänsterblinkare eftersom jag alltid utgår från att det betyder olika saker för olika personer och därför ser jag heller ingen nytta med det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in