Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Ta gärna till er det som Red Forman skriver, det beskriver kortfattat de situationer vilka är vanligast när det gäller VB i cpl. Det ni återkommande gör är att hänvisa till Trafikverket och deras expertutlåtanden, ingen direkt motivation kopplat till företeelsen som här avhandlas. Det kan mycket väl vara så att deras rekommendationer skulle ha ett syfte om det följdes exakt så som det borde, men verkligheten visar något annat. Av nämnd orsak ser jag ingen nytta med VB annat än om det i en cpl planeras att byta till en inre fil. En bil som förs utan aktiverade blinkers förväntas fortsätta runt rondellen, en som blinkar höger däremot bör svänga av närmaste avfart. Fler alternativ än så borde det inte förekomma, men som bekant gör det ändå det.
Men du.... bara för att vissa gör fel i trafiken kan man väl inte såga VB i rondell för det? De som gör korrekt signalgivning i rondeller och även använder VB gör ju inget fel utan för sitt eget agerande tydligare.
Sen verkar många av de som är mot VB i rondeller köra fast i tankarna med att de är ensamma i rondellen, typ, man kanske inte kan se var den VBande kom in i rondellen. Detta är ju närmast irrelevant, för i eller runt en rondell är det ofta flera trafikanter, fotgängare bilar cyklar etc etc. och alla dessa kan befinna sig på olika positioner och ha olika bra överblick över rondellen. Så bara för att jag, eller du, inte kan se vart den VBande kom in, eller hur denne blinkar eller inte, så kan en eller flera andra kanske se det, och ha nytta av denna extra information som kan förtydliga var denne ämnar göra.
Mina personliga erfarenheter efter över 40 år i trafiken men körkort, är att det inte är ovanligt med folk som blinkar knasigt på ett eller annat sätt vid rondellkörning. Men ändå så sköter majoriteten det rätt om. Och de som nu knasar sig kan i alla fall jag hantera och läsa av så jag undviker problem. Men det hade ju varit bättre om de lärde sig att signalera mer korrekt.