Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Ja det är fan de värsta. De som blinkar in men inte blinkar ut. De ligger och blinkar vänster och svänger höger. Därav är det bäst att bara blinka ut dvs höger och endast vänster vid filbyte.
När jag tog körkort gällde de gamla reglerna och cirkulationsplatsen räknades som en korsning med något grejs i mitten. Följdaktligen blinkade man precis som när man skulle köra i en korsning. På ett vis logiskt, men om man inte sett var någon kört in vet man ju inte heller var deras vänster, höger eller rakt fram är. Jag frågade körläraren om det gick bra att blinka när man skulle svänga ut också vid rakt fram och vänstersväng, och jodå, det fick jag göra, men det var inte alls nödvändigt.
Då började jag blinka både in och ut, och tur var väl det, för jag märkte aldrig av någon upplysningskampanj om att reglerna skulle ändras. Råkade läsa om det i en tidning först långt efteråt. Tror det är många som blinkar in och är helt säkra på att de gör som man ska.
Ett litet infoblad vid körkortsförnyelse om vilka regler som ändrats sedan uppkörning/senaste förnyandet kanske vore något? Det borde väl gå att göra automatiskt med datorerna nu för tiden.