Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2021-08-30, 12:32
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Precis, men man kan som jag skrev. Det blir tydligare anses det lite här och där. Kör man rakt så blinkas det inte såklart. Inte förrän man kör ut.
Tog faktiskt upp det med min körskolelärare när jag tog körkort. Hans reaktion var "du blinkar väl inte när vägen svänger" och syftade på att en rondell är som viljen väg som helst dvs man blinkar vid filbyte samt tex i korsningar och inte för att det är en kurva.
2021-08-30, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirchsteiger57
Om du hade behärskat läskunnighet hade du noterat att jag skrev ”blinka ur”. I ditt scenario blinkar bilen i fråga därför ut när den svänger, dvs till höger. Aldrig till vänster när man åker rakt fram.
Om jag ska rakt fram ska jag alltså blinka efter första avfart åt höger? Du hinner ju knappast planera något då, jag svänger ju av i samma sekund som jag börjar blinka, din gamle stofil!
2021-08-30, 12:38
Medlem
Paris24s avatar
Diskutera blinkers, behövs kanske inte en tråd till, den gamla är redan astronomisk, visar sig att 30% inte blinkar:
(FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

Rondeller är bland de säkraste platserna i hela trafiksystemet, självklart jagar inte polisen någon där. Hög fart är däremot alltid farligt. Inte för att polisen jagar dem heller.

Det antyder låg IQ och dåligt trafikvett att bli arg på andra trafikanter när man kör, utom de som kör trafikfarligt som för fort eller mot rött.
2021-08-30, 12:41
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Om jag ska rakt fram ska jag alltså blinka efter första avfart åt höger? Du hinner ju knappast planera något då, jag svänger ju av i samma sekund som jag börjar blinka, din gamle stofil!

Så säger trafiklagen oavsett vad du tycker.

"Det absolut vanligaste felet i en rondell är att bilister inte "blinkar ut", det vill säga blinkar höger när de kör ur cirkulationsplatsen. Att missa högerblinkers rubriceras som "underlåtenhet att ge tecken", vilket kostar 500 kronor om trafikpolisen är på det humöret."
https://www.mestmotor.se/automotorsp...du-maste-veta/
Senast redigerad av rallykalle 2021-08-30 kl. 12:43.
2021-08-30, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja det är fan de värsta. De som blinkar in men inte blinkar ut. De ligger och blinkar vänster och svänger höger. Därav är det bäst att bara blinka ut dvs höger och endast vänster vid filbyte.
När jag tog körkort gällde de gamla reglerna och cirkulationsplatsen räknades som en korsning med något grejs i mitten. Följdaktligen blinkade man precis som när man skulle köra i en korsning. På ett vis logiskt, men om man inte sett var någon kört in vet man ju inte heller var deras vänster, höger eller rakt fram är. Jag frågade körläraren om det gick bra att blinka när man skulle svänga ut också vid rakt fram och vänstersväng, och jodå, det fick jag göra, men det var inte alls nödvändigt.

Då började jag blinka både in och ut, och tur var väl det, för jag märkte aldrig av någon upplysningskampanj om att reglerna skulle ändras. Råkade läsa om det i en tidning först långt efteråt. Tror det är många som blinkar in och är helt säkra på att de gör som man ska.

Ett litet infoblad vid körkortsförnyelse om vilka regler som ändrats sedan uppkörning/senaste förnyandet kanske vore något? Det borde väl gå att göra automatiskt med datorerna nu för tiden.
2021-08-30, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Koncentrera dig på att hitta en lucka istället för blinkers du ändå aldrig ser, osäkra förare som dig är det farligaste och jobbigaste i trafiken som inte kan läsa av sin omgivning utan tydliga instruktioner...Alla i rondellen har företräde oavsett om dom blinkar eller inte så vad är problemet?

Och vad säger du om dem som vräker sig in i en rondell oavsett högerregeln eller inte? De som har farten som vapen!! Fortast in i rondellen har alltid förtur(deras devis) även om de bara har en tusendel tillgodo på grund av just farten de träder in i ? Det är sånt beteende som som skulle bort. Jävla huliganer!!!
2021-08-30, 12:51
Medlem
Kort svar: nej.

Långt svar: Alla typer av småbrott som kräver lite engagemang att reda ut, är i praktiken lagliga numera, särskilt trafikbrott.
2021-08-30, 12:53
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Men hur ser du den blinkningen därifrån du står, röntgensyn kanske?

Det är ofta bilar som skall svänga höger direkt i en rondell som aldrig blinkar. Då står man där och väntar i onödan istället för att kunna köra ut direkt. Man ser dem lika bra som i en korsning. Skall jag första höger i en rondell blinkar jag innan rondellen.
2021-08-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magicstrip
Och vad säger du om dem som vräker sig in i en rondell oavsett högerregeln eller inte? De som har farten som vapen!! Fortast in i rondellen har alltid förtur(deras devis) även om de bara har en tusendel tillgodo på grund av just farten de träder in i ? Det är sånt beteende som som skulle bort. Jävla huliganer!!!

Yes, det krävs att man laddar och är lite modig bara. de som står och glor och är osäkra/livrädda är dom som är farligast i trafiken. En rondell ska bara flyta på och de e lite som en karusell.
2021-08-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Det är ofta bilar som skall svänga höger direkt i en rondell som aldrig blinkar. Då står man där och väntar i onödan istället för att kunna köra ut direkt. Man ser dem lika bra som i en korsning. Skall jag första höger i en rondell blinkar jag innan rondellen.

Visst, men det är sega blinkers och stora spakar ska hanteras du är ute ur rondellen innan du hinner blinka typ, det är inte svårt se vart folk ska ändå om man kan läsa trafiken. Alla i rondellen har företräde ändå det är det som gör dom så grymma och smidiga för folk som har körvana.
2021-08-30, 13:03
Medlem
hippilis avatar
Har aldrig hört talas om att någon fått böter för att inte blinka i en rondell, det är väl samma som dom som kör utan bakljus i mörker, dom skiter I att ge böter det för det är jobbigt.
2021-08-30, 13:03
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Högerregeln gäller inne i tvåfilig rondell ä, det är något som massorna inte fattar…
Ligger man i inte filen så har man alltid rätt till filbyte utåt….

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in