Citat:
Ursprungligen postat av
WisbyPils
Nej, mig veterligen finns detta vare sig med i podden eller i Horisont. Det vore ju absolut något att gräva vidare i. Misskötte Sjögren verkligen djuren eller fanns det fog för hans misstankar om att det var frågan om en ”konspiration” mot honom för att han skulle få djurförbud (och därigenom försöka tvinga honom att sälja)?
Ja jag kommer onekligen att tänka på det gamla rävspelet ”Svälta Svin” när man tar ett helikopterperspektiv på Sjögrens ekonomiska försök där det ena efter det andra misslyckas.
I Horisont stod, om jag inte minns fel, något i stil med att flera turister och grannar ska ha anmält honom till Länsstyrelsen för vanvård av bla svältfödda tackor och döda lamm som ska ha befunnit sig runt om markerna.
Sen är det intressant om dessa anmälningar sker över en speciell tidpunkt?
För jag menar alla som haft djur vet att de flesta rymmer om de hittar ett hål och någon smiter ut. Då kan det ta ett bra tag och fånga in de igen och vissa, särskilt ungdjur och äldre, kan stryka med pga att de kommer bort från flocken eller blir tagna av rovdjur.
Dessutom kan folk ha svårt att bedöma gamla djur på ålderns höst då dessa ”pensionärer” kan se väldigt vanvårdade och magra ut utan att för den skull vara det. De avmagrar automatiskt och med det försjunker kropp och hårremmen blir tunn, grå och matt. De får även många ålderssjukdomar som även vi människor får- dåliga och sköra tänder och skelett pga urkalkning, grånad i päls, dåliga ögon, sämre hörsel, artroser, och problem med balanssinne etc.
Folk som inte har tillräcklig ”djurvana” är inte alltid de bästa på att bedöma äldre djur då de tror de är vanvårdade istället.
Jag har fått intryck av att Sjögren var stor djurvän och infödd i djurhållning från föräldrahemmet.
Jag menar han blev utnyttjad av familjen Ö*din i alla år då de tog gratis del av hans mark för parkeringsplatser. Jag tror rykte därav uppkom att han var lättutnyttjad och lite egen. Fast det i själva verket nog handla om att han var för snäll många gånger och tyst istället för direkt konfrontation eller försvara sig.