2021-08-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Man kan ju ha bidragit med $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Ingen pekar ut FAM L
Ta inte illa upp TL !
Att hitta SS räcket långt för de flesta. Lösa detta är nog praktiskt taget omöjligt utan en flaskpost vid liket där mördaren erkänner och beskriver hur allt gått till. Fan vet om ens det räcker ..
Vi tar inte illa upp men några pengar till detta kommer aldrig att utbetalas från min sida.
Då ger jag hellre pengar till tiggarna utanför mataffären. Du kan chilla och sova gott 🛌😴 Vi sitter lugnt i båten 🚣‍♂️🚣‍♀️ Man är oskyldig till motsatsen är bevisad.
Det är upp till er och dig att komma med något konkret.
Sen att du bidrar med slantar gör dig till ett helgon men är du samtidigt ett troll.
Dubbla personligheter som man ställt som diagnos på en viss farbror i detta forum.
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-23 kl. 23:35.
Citera
2021-08-24, 19:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brottsplats Gotland 2019.

Har nu införskaffat mig en bok som verkar vara mycket intressant.

Det är boken BROTTSPLATS GOTLAND med undertiteln Mord, andra brott och skandaler 1920-2015 utgiven 2019. Författare är Carl Johan Gardell och den är på 310 sidor. Många av fallen har jag hört talats om tidigare men långt ifrån alla. Bl. a. Fallet Sven Sjögren återfinns förstås också i boken och då på sidorna 142-154. På sidan 143 finns ett foto på hans hus från 1940. Då verkar både huset och trädgården ha varit mycket väl skötta.
Citera
2021-08-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Det är boken BROTTSPLATS GOTLAND med undertiteln Mord, andra brott och skandaler 1920-2015 utgiven 2019. Författare är Carl Johan Gardell och den är på 310 sidor. Många av fallen har jag hört talats om tidigare men långt ifrån alla. Bl. a. Fallet Sven Sjögren återfinns förstås också i boken och då på sidorna 142-154. På sidan 143 finns ett foto på hans hus från 1940. Då verkar både huset och trädgården ha varit mycket väl skötta.
Det hinner hända mycket på 20-30 år.
Bara 12 sidor med SS. Har det hänt så mycket att man fyller övriga händelser med över 140 sidor.
Där kan säkert BL finnas med i ett antal kapitel.
Citera
2021-08-24, 21:55
Medlem
Citat:

Låter spännande! Står det möjligtvis däri något årtal när systern, som bodde tillsammans med Sjögren i huset, gick bort?

En annan sak som jag funderat över är dessa anmälningarna kring de “misskötta” djuren. Har det någonstans framkommit exakt vem eller vilka personer som låg bakom dessa?
Citera
2021-08-24, 22:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Står inget om detta i kapitlet.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Låter spännande! Står det möjligtvis däri något årtal när systern, som bodde tillsammans med Sjögren i huset, gick bort?

En annan sak som jag funderat över är dessa anmälningarna kring de “misskötta” djuren. Har det någonstans framkommit exakt vem eller vilka personer som låg bakom dessa?

Jag har ännu inte läst igenom vare sig detta kapitel eller något annat ännu men hela boken verkar vara mycket intressant.

Nej det står inget om denna syster eller om dessa djur.
Citera
2021-08-25, 10:26
Medlem
Citat:
Jag har ännu inte läst igenom vare sig detta kapitel eller något annat ännu men hela boken verkar vara mycket intressant.

Nej det står inget om denna syster eller om dessa djur.

Ja, har också läst denna boken. Den är bra även om den i stort sett enbart baserar sig på gamla tidningsartiklar. Kapitlet om Sjögren-fallet är ju inte i närheten av podden eller horisonts granskningar som har grävt betydligt djupare vad gäller research. Men i boken outas både BL och RR med fulla namn.
Vill minnas att kapitlen om Visby hotell-mordet och Fröjel-mordet var ganska bra. Sen handlar boken om allehanda obehagligheter som skett på ön de senaste 100 åren i princip där just 90-talet sticker ut som särskilt blodigt.
Citera
2021-08-25, 10:30
Medlem
Citat:

Nej, mig veterligen finns detta vare sig med i podden eller i Horisont. Det vore ju absolut något att gräva vidare i. Misskötte Sjögren verkligen djuren eller fanns det fog för hans misstankar om att det var frågan om en ”konspiration” mot honom för att han skulle få djurförbud (och därigenom försöka tvinga honom att sälja)?
Citera
2021-08-25, 12:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brottsplats Gotland.

Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Ja, har också läst denna boken. Den är bra även om den i stort sett enbart baserar sig på gamla tidningsartiklar. Kapitlet om Sjögren-fallet är ju inte i närheten av podden eller horisonts granskningar som har grävt betydligt djupare vad gäller research. Men i boken outas både BL och RR med fulla namn.
Vill minnas att kapitlen om Visby hotell-mordet och Fröjel-mordet var ganska bra. Sen handlar boken om allehanda obehagligheter som skett på ön de senaste 100 åren i princip där just 90-talet sticker ut som särskilt blodigt.

Vad bra att du också har läst boken.

Tycker den verkar vara mycket intressant. Har nu börjat att läsa kapitlet om Fallet Sven Sjögren. Här outas alla i stort sett utom ett namn. Samma sak i de andra fallen i boken verkar det som. Fröjel-mordet är bra skrivet.
Citera
2021-08-25, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Nej, mig veterligen finns detta vare sig med i podden eller i Horisont. Det vore ju absolut något att gräva vidare i. Misskötte Sjögren verkligen djuren eller fanns det fog för hans misstankar om att det var frågan om en ”konspiration” mot honom för att han skulle få djurförbud (och därigenom försöka tvinga honom att sälja)?

Ja jag kommer onekligen att tänka på det gamla rävspelet ”Svälta Svin” när man tar ett helikopterperspektiv på Sjögrens ekonomiska försök där det ena efter det andra misslyckas.

I Horisont stod, om jag inte minns fel, något i stil med att flera turister och grannar ska ha anmält honom till Länsstyrelsen för vanvård av bla svältfödda tackor och döda lamm som ska ha befunnit sig runt om markerna.

Sen är det intressant om dessa anmälningar sker över en speciell tidpunkt?

För jag menar alla som haft djur vet att de flesta rymmer om de hittar ett hål och någon smiter ut. Då kan det ta ett bra tag och fånga in de igen och vissa, särskilt ungdjur och äldre, kan stryka med pga att de kommer bort från flocken eller blir tagna av rovdjur.

Dessutom kan folk ha svårt att bedöma gamla djur på ålderns höst då dessa ”pensionärer” kan se väldigt vanvårdade och magra ut utan att för den skull vara det. De avmagrar automatiskt och med det försjunker kropp och hårremmen blir tunn, grå och matt. De får även många ålderssjukdomar som även vi människor får- dåliga och sköra tänder och skelett pga urkalkning, grånad i päls, dåliga ögon, sämre hörsel, artroser, och problem med balanssinne etc.

Folk som inte har tillräcklig ”djurvana” är inte alltid de bästa på att bedöma äldre djur då de tror de är vanvårdade istället.

Jag har fått intryck av att Sjögren var stor djurvän och infödd i djurhållning från föräldrahemmet.

Jag menar han blev utnyttjad av familjen Ö*din i alla år då de tog gratis del av hans mark för parkeringsplatser. Jag tror rykte därav uppkom att han var lättutnyttjad och lite egen. Fast det i själva verket nog handla om att han var för snäll många gånger och tyst istället för direkt konfrontation eller försvara sig.
Citera
2021-08-26, 11:02
Medlem
Citat:
Ja jag kommer onekligen att tänka på det gamla rävspelet ”Svälta Svin” när man tar ett helikopterperspektiv på Sjögrens ekonomiska försök där det ena efter det andra misslyckas.

I Horisont stod, om jag inte minns fel, något i stil med att flera turister och grannar ska ha anmält honom till Länsstyrelsen för vanvård av bla svältfödda tackor och döda lamm som ska ha befunnit sig runt om markerna.

Sen är det intressant om dessa anmälningar sker över en speciell tidpunkt?

För jag menar alla som haft djur vet att de flesta rymmer om de hittar ett hål och någon smiter ut. Då kan det ta ett bra tag och fånga in de igen och vissa, särskilt ungdjur och äldre, kan stryka med pga att de kommer bort från flocken eller blir tagna av rovdjur.

Dessutom kan folk ha svårt att bedöma gamla djur på ålderns höst då dessa ”pensionärer” kan se väldigt vanvårdade och magra ut utan att för den skull vara det. De avmagrar automatiskt och med det försjunker kropp och hårremmen blir tunn, grå och matt. De får även många ålderssjukdomar som även vi människor får- dåliga och sköra tänder och skelett pga urkalkning, grånad i päls, dåliga ögon, sämre hörsel, artroser, och problem med balanssinne etc.

Folk som inte har tillräcklig ”djurvana” är inte alltid de bästa på att bedöma äldre djur då de tror de är vanvårdade istället.

Jag har fått intryck av att Sjögren var stor djurvän och infödd i djurhållning från föräldrahemmet.

Jag menar han blev utnyttjad av familjen Ö*din i alla år då de tog gratis del av hans mark för parkeringsplatser. Jag tror rykte därav uppkom att han var lättutnyttjad och lite egen. Fast det i själva verket nog handla om att han var för snäll många gånger och tyst istället för direkt konfrontation eller försvara sig.

Att någon anmält honom kan stämma.
Men att tro att myndigheter som utfärdar djurförbud tar miste på ett gammalt och ett sjukt eller undernärt djur känns tveksamt.
Det blir mycket teorier om att alla andra har begått misstag hela tiden.
Först polisen sen antagligen en veterinär som utfärdat djurförbud osv.
Jag tror och jag vet att det finns människor som haft djur och skött dom prickfritt men det har funnits en gräns som gör att dom inte orkar längre och tappar lite av livsgnistan.
Det drabbar djuren och om det beror på psykisk ohälsa , alkohol , dålig ekonomi eller andra orskar är ganska ointresant om man ser det från djurens sida.
Har SS fått djurförbud så litar jag på att det är korrekt. Har någon angivit honom för egen vinning eller för djurens bästa bästa så fick han djurförbud oavsett.
Sakfrågan är svår att bortse ifrån men hade någon en baktanke blir det ren spekulation men det kan stämma.
SS verkar vara den typ som jag mött många av på Gotland inom lantbruket under årens lopp och som är en generation på utdöende tyvärr.
Hederliga , snälla och hårt arbetande men också lite av enstöringar och principfasta.
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-26 kl. 11:12.
Citera
2021-08-26, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Att någon anmält honom kan stämma.
Men att tro att myndigheter som utfärdar djurförbud tar miste på ett gammalt och ett sjukt eller undernärt djur känns tveksamt.
Det blir mycket teorier om att alla andra har begått misstag hela tiden.
Först polisen sen antagligen en veterinär som utfärdat djurförbud osv.
Jag tror och jag vet att det finns människor som haft djur och skött dom prickfritt men det har funnits en gräns som gör att dom inte orkar längre och tappar lite av livsgnistan.
Det drabbar djuren och om det beror på psykisk ohälsa , alkohol , dålig ekonomi eller andra orskar är ganska ointresant om man ser det från djurens sida.
Har SS fått djurförbud så litar jag på att det är korrekt. Har någon angivit honom för egen vinning eller för djurens bästa bästa så fick han djurförbud oavsett.
Sakfrågan är svår att bortse ifrån men hade någon en baktanke blir det ren spekulation men det kan stämma.
SS verkar vara den typ som jag mött många av på Gotland inom lantbruket under årens lopp och som är en generation på utdöende tyvärr.
Hederliga , snälla och hårt arbetande men också lite av enstöringar och principfasta.

Ja men rent allmänt håller jag absolut med dig om att det kommer en gräns när djur far illa pga att man inte längre är kapabel att ta hand om det längre oberoende orsak. Det är väll typ inom samma tidsintervall man då också bör lämna in sitt körkort?

Men specifikt i Sjögrens fall är jag nog mer skeptisk till hur saker och ting skötts än du.

Jag utesluter inte maktmissbruk här heller på samma sätt Sjögren stoppats vid tex tidigare försäljningsförsök av marken och ansökan om grustag (tror jag det var?).

Jag vet hur dessa förfaranden kring djuranmälningar har handlagts över tid och i många fall hade svågerpolitiken långa tentakler, särskilt förr i slutna små samhällen.

Det är inte mer än på sin plats att även dessa anmälningar och förfaranden kring djuranmälningarna synas mer i sömmarna.
Senast redigerad av viperstyle 2021-08-26 kl. 12:59.
Citera
2021-08-26, 13:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bakgrund om gården.

Från sidorna 142-143 i Brottsplats Gotland dock ej citat.

Sven Sjögrens far var fanjunkaren Carl Sjögren och tjänstgjorde på Ii18 i Visby. Svens mor var en välkänd gotländsk suffragett och som var aktiv i Röda korset samt drivande i hemslöjdsrörelsen på ön. Paret fick fem barn och sladdbarnet var Sven. Han var nästan 10 år yngre än den nästa yngsta i syskonskaran.

År 1914 gick fadern i pension då han var 50 år. Samma år inköptes gården Överstekvarn. 14 tunnland åker, 34 tunnland betesmarker och 30 tunnland skog. I mitten av 1930-talet fanns det två hästar, fem kor, tre ungnöt, åtta svin och ungefär 200 höns. Vid den här tiden överlämnade föräldrarna gården till Sven.

När man ser huset och den lummiga trädgården som publicerades i verket Gods och gårdar 1940 så ser det verkligen idylliskt ut. Så när Sven var fyra år köpte fadern Överstekvarn och där var han sedan boende fram tills dess han försvann 1972.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-08-26 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in