2021-08-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Det är inte jag som påstår mig ha absolut fakta i fallet.
Det kommer komma en juridiskt bindande dom.
Det kommer kanske en moralisk dom.

Hela sanningen kommer mest troligt inte att komma fram vilket är tråkigt.

Nej du påstår andra saker som inte bevisade eller hittar på saker för du inte tycker om Busch
2021-08-25, 16:41
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hela sanningen kommer inte att komma fram, de mest skyldiga är inte ens åtalade.

Blir det förlikning av förhandlingarna kommer vi aldrig få veta.
Men då Expressen fortfarande visade sig vara ”part” blir det nog inga fler möten.
Tingsrätten får avgöra tvisten och göra bedömning på de inlagor som lämnats.
Sanningen kommer ifatt alla inblandade, inte bara Binninge som blir bränd.
2021-08-25, 16:49
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja vem vet, Ebba kanske har någon i hennes närhet som pressar henne. Det skulle kunna vara en förklaring till hennes på flera sätt motsägelsefulla uttalanden. Kan vi verkligen vara säkra på att det är Ebbas vilja i själ och hjärta att tvinga av Esbjörn hans ärvda sommarnöje mot hans vilja? Jag har inte tänkt i de banorna innan jag läste ditt inlägg. Det kan finnas ännu mer i den här affären som vi ännu inte har någon aning om.

Det finns så mycket som skaver och gör ont i hjärtat i den här fastighetsaffären. Vad hade hänt om köpekontraktet hade undertecknats på banken i närvaro av två banktjänstemän? Hade det blivit något avtal alls då eller hade banktjänstemännen ropat stopp och hallå? Jag tänker att det är synd att undertecknandet av ett köpekontrakt inte måste bevittnas. Undertecknandet av köpebrevet måste ju bevittnas av två personer. Ett krav på bevittning vore åtminstone ett steg i rätt riktning, tänker jag. Jag hyser tyvärr ingen större förhoppning om att lagen ska visa sig skydda Esbjörn.

Ja, jag tror att hon hade press på sig i inledningsskedet av skandalen, troligen från några mer intelligenta och klartänkta inom partiet, några utan samma brist på moral och medmänsklighet som hon själv gett prov på. Jag tror att hon svajade i början i sin övertygelse om att hon skulle kunna komma undan med det här utan att avslöjas, speciellt då innan, och precis efter, överföringen av handpenningen, fram till tillträdesdagen, när hon nog inte hade sin strategi helt utarbetad. Hennes offentliga uttalanden om att han inte behövde fullfölja om han verkligen inte ville är troligen något hon övat in som svar under deras inflytande och som låg kvar ett slag öven efter det att hennes lilla lismande och gapiga ”tankesmedja” av inre-krets ja-sägare gav stöd åt hennes strategi att försöka förskjuta skulden för Esbjörns upprördhet, sorg, motstånd och ovilja på hans släktingar och på hans stödperson—och senare genom att grovt förtala hans ombud för att ytterligare isolera honom och försvåra för honom i rättsprocessen.

På tal om det du tog upp som visar hur hennes ombud beskriver hennes taktik mot Esbjörn: det finns andra konstigheter.

Det står t ex i stämningsansökan under ”Omständigheter i sak” (2.4) att Ebba Busch diskuterade överlåtelsen med Esbjörn ”i skojfrisk anda”.

Skojfrisk!!? Också väldigt talande för hur den här affären gått till!
2021-08-25, 19:01
Medlem
Citat:
Hur vet du att Ebba Busch inte har dom här pengarna cash? Hon tjänar typ 70tusen efter skatt och har gjort det mer eller mindre sedan 2015 plus alla andra frikostiga förmåner som politikerna har. Hon har haft bodelning med sin Thor på en rejäl fastighet som borde gett henne miljoner.

Sen att hon inte planerade att casha huset är en helt annan fråga, bättre att låna upp det till någon knapp procents ränta och låta dom andra pengarna arbeta på annat håll.

Med tanke på vem Ebba Busch är så tror jag att hennes bank hade gått med på ett brygglån om så varit fallet också med den dokumentation och inkomst/tillgångar hon har.

Dubbelt upp!
Hon berättar bland annat om familjens utgifter.

– Bostad är absolut störst. Mat är också stor, dels eftersom jag äter en hel del uteluncher, säger Busch Thor, som även avslöjar att hon fått löneförhöjning.

– Den har gått upp, till nästan 140 000, säger hon.

Vidare berättar hon att familjen leasar två bilar som kostar mycket varje månad.

-Så jag måste vara jätteödmjuk inför det faktum att jag har det så otroligt bra ställt, säger hon.

https://www.expressen.se/nyheter/busch-thors-lonelyft-har-en-utopisk-lon/

Ebba taxerade en inkomst på 1 698 900 kronor under 2019.
Hyckleriet med jätteödmjuk visade sig genom fastighetsaffären bestå av enveten jättegirighet.
Åter visar sig Ebba säga en sak och praktisera en annan.
Senast redigerad av 90510 2021-08-25 kl. 19:09.
2021-08-25, 19:21
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag framförde mina synpunkter utifrån avtalet som anger den summa Ebba Busch påstår hon fått en lånelöfte på. Som om hennes ekonomiska problem skulle vara någon annans, har hon ursäkter, skyller ifrån sig. Denna "dam" har som livsfilosofi att det alltid är någon annans fel, när det skiter sig för henne. Varför inte fråga mamma om fler tjänster, som en borgen eller inteckning på föräldrarnas hus? Att hon efter bodelning och med hög lön under många år, inte har ekonomiska muskler att genomföra sin plan, få mig att le åt eländet.

Kan du svara mig varför inga lagar och regler, och ens löften på Facebook om att Esbjörn inte behöver sälja om han inte vill, ska hedras av Ebba Busch?

Nu vill Ebba Busch att Esbjörn ska tvingas sälja till henne enligt ett avtal hon inte själv har följt.
Jag har försökt förklara att denna sak handlar om avtalsrätt, där det avtal Ebba Busch ingått med Esbjörn är det hennes stämning om bättre rätt handlar om.

Nu har den ubersmarta bra Busch bitit sig själv i svansen, än en gång. Ja hur ska det sluta, undrar jag.
Vi har ingen aning hur EB ekonomi ser ut, inte heller är det vår ensak. Lagar och regler gäller självklar henne, men även Esb. Löftet på Facebook ger jag inte mycket för eftersom så många andra faktorer spelar in. Vem som får rätt får domstolen avgöra. Tur att det int är här på FB det avgörs i alla fall...
2021-08-25, 19:48
Medlem
fnirps avatar
Citat:
...Hon tjänar typ 70tusen efter skatt och har gjort det mer eller mindre sedan 2015 plus alla andra frikostiga förmåner som politikerna har...

Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Dubbelt upp!
Hon berättar bland annat om familjens utgifter.

– Bostad är absolut störst. Mat är också stor, dels eftersom jag äter en hel del uteluncher, säger Busch Thor, som även avslöjar att hon fått löneförhöjning.

– Den har gått upp, till nästan 140 000, säger hon.

Vidare berättar hon att familjen leasar två bilar som kostar mycket varje månad.

-Så jag måste vara jätteödmjuk inför det faktum att jag har det så otroligt bra ställt, säger hon.

https://www.expressen.se/nyheter/busch-thors-lonelyft-har-en-utopisk-lon/

Ebba taxerade en inkomst på 1 698 900 kronor under 2019.
Hyckleriet med jätteödmjuk visade sig genom fastighetsaffären bestå av enveten jättegirighet.
Åter visar sig Ebba säga en sak och praktisera en annan.

Vaddå dubbelt upp? Tjänar man 140 000 före skatt, får man ut ca 70 000 efter skatt. Precis som Fullblitz skriver. Mer specifikt för Ebbas del, så får hon ut ca 74 000 efter skatt om hon är skriven i Uppsala. Lite osäker på vilken församling i Svenska Kyrkan hon är med i och exakt vad hon tjänar, så det blir ett cirkanetto.

Jag förstår dock inte vad hennes inkomst har med girighet att göra. Antar att du är ute och fiskar efter vad hon betalade för Esbjörns sommarstuga. Men bara för att man tjänar bra med pengar, så ska man inte behöva betala mer än någon annan för samma sak. Hennes höga inkomst gör att hon får ett lån som täcker både inköp och renovering.
2021-08-25, 19:49
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Mer likt än N.Armstarks exempel.

Esbjörn ville inte sälja huset och Ebba tar hjälp av tre kompisar så dom är fyra pers som pressar denna ensamma gamling att skriva på ett kontrakt han flera gånger säger nej till.
Under brinnande pandemi.
Vilka 3 personer skulle det vara som var med EB och "pressade" Esb?
2021-08-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Är det du som skrivet om det tidigare har jag nog inte läst det. Jag brukar nämligen hoppa över att läsa skribenter med riktigt dålig attityd, typ dig.

Jag märker det... Inte bara läser du allt jag skriver, du besvarar det mesta också

Citat:
Stämnigsansökan gäller bättre rätt. Har du missat det. Det har ju diskuterats här massor. Hur har du kunnat missa det?

Fortfarande dummare än en åsna, är du. Ja visst, Stämningsansökan gäller bättre rätt, också. Jag har då inte sett någon som hävdar något annat, och jag har då definitivt inte gjort det. Men vad du verkar ha missat är att det inte är det enda stämningsansökan gäller. Den gäller också Esbjörns fullgörande av avtalet. Du klarade inte att läsa så långt va?

Citat:
Bättre rätt är något som förbryllat mig från början. Men jag fick i juridikforumet förklarat för mig att det gav bättre möjligheter att överklaga än om hon stämt för avtalsbrott.

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga det. Eller jo, det vet jag ju. I all evighet. För du förstår inte och kommer aldrig förstå. Men, som sagt, du behöver inte berätta varje gång du blir förbryllad eller inte förstår något. Vi vet redan att du är förbryllad och att du inte förstår något. Du sparkar bara in öppna dörrar med ditt ständiga tjat om att du är förbryllad och att du inte förstår.

Citat:
Om hon uppfattade den som en hävningsförklaring. Så är ju avtalet hävt. Även om hävningen saknad grund. Då måste ett nytt avtal tecknas.

Dummare kan ingen vara, det är ett som är säkert. Du och DoraF ni kämpar verkligen hårt för att framställa er själva som dummare än den andre

En hävningsförklaring som saknar grund utgör ett avtalsbrott. Men visst, jag vet, du är förbryllad och har inte förstått. Att du är trögtänkt och inte fattar, är dock inget argument och än mindre av saklig betydelse.
2021-08-25, 20:07
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Du har ingen aning om vad Majken gjort. Det finns inget som talar för att dessa bröder inte ville testamentera till henne.

Men det är väldigt intressant det du säger:

Där kom det igen, som om Ebbas behov skulle ha något att göra med rätten till Esbjörns hus.

Världen funkar inte så. Fråga 99% av jordens befolkning om hur de tycker att vekligheten rättar sig efter deras behov

Det är meningen:

Som är det obehagligaste i hela denna historia.
Normala människor går ut på hemnet när de ska köpa hus. Det måste vi väll ändå vara överens om. Läs det du skriver en gång till och ta riktigt in hur du formulerar dig. Efter det kan vi snacka moral.
Esbjörn har själv sagt att han trodde det var något slags förkontrakt. Ett kontrakt om att skriva kontrakt så att säga.

Ebba kände inte till att Esbjörn hade en kognitiv funktionsnedsättning säger hon. Esbjörn är enligt henne glasklar men lite egen.

Men jag undrar jag, det är en liten by, där folk har bott i generationer. Jag tror det var allmänt känt att Esbjörn blivet lite vimsig. Jag tror dock inte att hans kognitiva funktionsnedsättning skulle hindra honom att fatta beslut kring att sälja huset. Om han fick den tid och den hjälp som skulle krävas.

Jag tycker att för mycket tyder på att Ebba använt sig av den vetskapen för att inte rätten ska ta sig en ordentlig funderare. Runt det.

Jag skrev fel, släpp det. Hur orkar du vara så dum hela tiden?

Vad får dig att tro att det inte var en fackman som drog in elen på 40-50-60- talet( eller när nu stugan fick el). Jag tror ju som tidigare nämnt att elen inte är rörd sen dess.

Det är inte lätt att förstå dig heller. Förstår jag inte. Självklart ska Esbjörn lämna det som det är, han
Säljer ett besiktat hus. Det är Ebbas problem om hon inte vill ha den gamla elen.

Ja Esbjörn står för kostnaden om något försämras. Men det är nog ingen fara ska du se. Huset har stått i 30 år utan renovering. Det ska nog klara ett tag till.
Klart jag kan släppa det men det var du som tog upp det.
Elen är ombyggd och omlopplad mycket senare än -60 talet. Det är dom koplingarna en lekman ser och det är det som ej är fackmannamässigg gjort.
Att elen spm är från när det drogs in är gammal och jisten men då är det avsäkrat 6 A det som är nu är inte 6A då dessa automatsäkringar ej finns i grönt (6A) utförande vilket motsvarar 1380w det är väl en bra kaffebryggare och någon liten brödrost kanske.
Järntråd ala 40 tal är inte att lita på alls 80 år senare.
Ddt är där det blir problem med "nya" större säkringar då det blir 70% överlast på en ledning med 10A säkring.
Så nu släpper vi det
2021-08-26, 07:01
Medlem
Citat:
Du vet inte att det inte har gått till så.
Ebba Busch sekten här inne hävdar tolkningsföreträde och påstår sig ha kristallklar fakta över hur det gick till när KDs moder Theresa gjorde sitt livs husaffär. Änglarna spelade på sina harpor av glädje i triumf! Sen kom den elaka gamla tanten med sitt gäng, en förklädd satan och förstörde allt!
Ebba Busch erbjöd nästan 4 miljoner för fastigheten, den elaka gamla tanten ville ha den som kompensation för sin ”godhet” att sköta om Esbjörn. Tanten har haft en långsiktig plan och blev väldigt upprörd när hon upptäckte att hon blivit snuvad på miljonfastigheten som hon hade tänkt införliva i sitt lilla imperium runt Odalgården.
2021-08-26, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Vilka 3 personer skulle det vara som var med EB och "pressade" Esb?

Väninnan som först knackade på hos Esbjörn och öppnade upp för affären, mäklaren Theo Dietz, som förde dialog med Esbjörn per telefon och användes som hävstång när Ebba började hota med advokat och skadestånd, samt Mari-Linn Stenlund, PR-konsult, som var med vid kontraktskrivningen och enligt Esbjörn också pådrivande i tjatandet att han skulle skriva på.
2021-08-26, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Väninnan som först knackade på hos Esbjörn och öppnade upp för affären, mäklaren Theo Dietz, som förde dialog med Esbjörn per telefon och användes som hävstång när Ebba började hota med advokat och skadestånd, samt Mari-Linn Stenlund, PR-konsult, som var med vid kontraktskrivningen och enligt Esbjörn också pådrivande i tjatandet att han skulle skriva på.

Tror tjatat var:

"Är du säker Esbjörn du vill sälja?"
"Är du verkligen säker?"
"Vill du inte ha en mäklare med?"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in