2021-08-25, 15:21
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Har Ebba stoppat återbetalningen? Att hon inte hjälpt Esbjörn att betala tillbaka handpenningen är en sak, men har hon verkligen stoppat den?

Uppenbarligen har Ebba den uppfattningen att de skulle träffas vid Kullen och samköra in till banken. Det skrev hon i ett brev till Esbjörn, något som inte bestridits av Esbjörn och hans ombud, så det är nog ganska troligt rätt och riktigt.

Jag kan fixa fram fyra miljoner kronor om jag vill. Men jag har väldigt svårt att göra det samma dag som pengarna faktiskt behövs. Det tar nog någon vecka i praktiken. Så mycket pengar tenderar man inte att ha i kontanta medel, utan upplåsta i aktier, fonder, fastigheter eller något liknande. Ebba hade säkert räknat med att slutfasen av affären skulle löpa på som en normal fastighetsaffär. Hon hade sitt banklån fixat, så varför skulle hon ha det i kontanta medel? Att hon ett antal veckor senare (månader?) har fixat fram pengar utanför banken, är inte konstigt.

Vad jag förstår har alla dessa påstötningar av Binninge om att få Ebbas kontonummer, skett till det juridiska ombudet Katrin via e-mail efter att stämningen inlämnats och tingsrätten tagit över.
2021-08-25, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Mer likt än N.Armstarks exempel.

Esbjörn ville inte sälja huset och Ebba tar hjälp av tre kompisar så dom är fyra pers som pressar denna ensamma gamling att skriva på ett kontrakt han flera gånger säger nej till.
Under brinnande pandemi.

Inte så det gick till heller.
Det är tyvärr något du har skapat i din fantasi.
2021-08-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om man är i tvist sköts möten av ombud. Nu hade ju Esbjörn hävt avtalet, och Ebba vill inte ens erkänna att det skett när hon ger in en talan om bättre rätt.

Ebba kan betala köpeskilling utan Esbjörn närvarande. Hon gör likadant som hon gjorde när hon betalade in handpenning till Esbjörn, men med annat belopp. Hon kan också ha ett samtal med sin advokat om sina egna prestationer, och då hade de hittat en lösning, som inte ger motparten en rättslig grund till hävning.

Det är mycket intressant att Ebba Busch och advokaten Katrin missat köpeskillingen, ur psykologiskt perspektiv.
Esbjörn hade inte hävt avtalet. Man kan inte häva avtalet ensidigt. Han uppgav att han ville häva avtalet, men bidrog inte till att en hävning kunde ske.
Det är stor skillnad mellan att betala handpenning och betala köpeskilling. Ingen betalar köpeskillingen utan att säljaren samtidigt skriver under köpebrevet. I synnerhet inte om säljaren börjat krångla.
2021-08-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nu är det väl så här att Ebba inte har dessa pengar kontant, dvs hon är inte Pippi Långstrump, utan hon måste låna av en bank. Banken har sin procedur för hur sådana köp genomförs. Esb var förmodligen med på att träffas på banken, sedan drar han sig helt plötsligt ur.

Vi får se hur det slutar, om det går upp i högre rätt. Det behövs kanske prejudikat i sådana här fall.
Hur vet du att Ebba Busch inte har dom här pengarna cash? Hon tjänar typ 70tusen efter skatt och har gjort det mer eller mindre sedan 2015 plus alla andra frikostiga förmåner som politikerna har. Hon har haft bodelning med sin Thor på en rejäl fastighet som borde gett henne miljoner.

Sen att hon inte planerade att casha huset är en helt annan fråga, bättre att låna upp det till någon knapp procents ränta och låta dom andra pengarna arbeta på annat håll.

Med tanke på vem Ebba Busch är så tror jag att hennes bank hade gått med på ett brygglån om så varit fallet också med den dokumentation och inkomst/tillgångar hon har.
2021-08-25, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Inte så det gick till heller.
Det är tyvärr något du har skapat i din fantasi.
Du vet inte att det inte har gått till så.
Ebba Busch sekten här inne hävdar tolkningsföreträde och påstår sig ha kristallklar fakta över hur det gick till när KDs moder Theresa gjorde sitt livs husaffär. Änglarna spelade på sina harpor av glädje i triumf! Sen kom den elaka gamla tanten med sitt gäng, en förklädd satan och förstörde allt!
2021-08-25, 15:43
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om man är i tvist sköts möten av ombud. Nu hade ju Esbjörn hävt avtalet, och Ebba vill inte ens erkänna att det skett när hon ger in en talan om bättre rätt.

Ebba kan betala köpeskilling utan Esbjörn närvarande. Hon gör likadant som hon gjorde när hon betalade in handpenning till Esbjörn, men med annat belopp. Hon kan också ha ett samtal med sin advokat om sina egna prestationer, och då hade de hittat en lösning, som inte ger motparten en rättslig grund till hävning.

Det är mycket intressant att Ebba Busch och advokaten Katrin missat köpeskillingen, ur psykologiskt perspektiv.

Esbjörn hade inte hävt avtalet han hade ångrat sig i ett brev skrivet av Ulf.
Esbjörn hade inte betalat tillbaka handpenningen när brevet skrevs.
Esbjörn betalade inte tillbaka handpenningen innan tillträdesdagen heller.
(Hade han gjort det kanske det bedömts som första steget i en hävning)
Ebba ringde Esbjörn då hon fått brevet och även fått veta att en okänd kvinna kontaktat sjönära.
Den 8sep ville kvinnan få hennes kontonummer för att återbetala handpenningen.
Samtalet till Esbjörn var dagen innan tillträdet och dom gjorde då upp om att ses vid huset.
Esbjörn själv sa åt Ebba att han inte skrivit brevet men att han fått underteckna ångerbrevet.
(Något som bekräftades först i våras då Ulf i Expressen sa att han skrivit brevet)
Vid tillträdet ska likvidavräkning först göras och säljaren måste närvara.
Vid tillträdet ska köparen betala säljaren som måste vara närvarande och ta emot betalningen.
Säljaren måste vara närvarande för att vid emottagandet av resterande köpeskilling kunna överlämna köpebrev, nycklar och obelånat pantbrev.
Säljaren måste delta i vad han i avtalet förbundit sig, för att få betalt och överlåta fastigheten.
Det går inte som ett tjurigt barn utebli och gömma sig i två veckor.

Det är bildligt talat så att man räcker varandra köpeskilling mot köpebrev enligt JB.
2021-08-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Du vet inte att det inte har gått till så.
Ebba Busch sekten här inne hävdar tolkningsföreträde och påstår sig ha kristallklar fakta över hur det gick till när KDs moder Theresa gjorde sitt livs husaffär. Änglarna spelade på sina harpor av glädje i triumf! Sen kom den elaka gamla tanten med sitt gäng, en förklädd satan och förstörde allt!

Förstår inte varför du kallar dig själv för Ebba Busch sekt.
2021-08-25, 16:05
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Hur vet du att Ebba Busch inte har dom här pengarna cash? Hon tjänar typ 70tusen efter skatt och har gjort det mer eller mindre sedan 2015 plus alla andra frikostiga förmåner som politikerna har. Hon har haft bodelning med sin Thor på en rejäl fastighet som borde gett henne miljoner.

Sen att hon inte planerade att casha huset är en helt annan fråga, bättre att låna upp det till någon knapp procents ränta och låta dom andra pengarna arbeta på annat håll.

Med tanke på vem Ebba Busch är så tror jag att hennes bank hade gått med på ett brygglån om så varit fallet också med den dokumentation och inkomst/tillgångar hon har.

Om man har så mycket pengar, låter man då de ligga på ett lättillgängligt konto utan ränta, eller låter man pengarna jobba? Alla gånger att de pengar hon har, var uppbundna i aktier, fonder, fastigheter eller liknande. Sådant tar tid att omvandla till kontanter och går oftast inte att göra på en dag.
2021-08-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Förstår inte varför du kallar dig själv för Ebba Busch sekt.
Det är inte jag som påstår mig ha absolut fakta i fallet.
Det kommer komma en juridiskt bindande dom.
Det kommer kanske en moralisk dom.

Hela sanningen kommer mest troligt inte att komma fram vilket är tråkigt.
2021-08-25, 16:33
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:

Jag är böjd att hålla med ”blixten” i hans inlägg, det mest sakliga han skrivit.
2021-08-25, 16:35
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Jag är böjd att hålla med ”blixten” i hans inlägg, det mest sakliga han skrivit.

Det mest sakliga inlägg han skrivit och håller också med honom.
2021-08-25, 16:36
Medlem
Citat:

Hela sanningen kommer inte att komma fram, de mest skyldiga är inte ens åtalade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in