Det var inte så många som köpte idén om att bete sig kristligt och förlåtande på guds egna dag ser jag.
Att inte Esbjörn gjorde rätt som ångrade sig kan nog de flesta hålla med om. Samt att grundprincipen är att avtal skall hållas.
Något jag reflekterar över är att de verkar sunt att de flesta affärer går till så att säljaren själv initierar försäljningen genom att kontakta en mäklare. Minskar risken för en sådan här situation radikalt.
Jag tänker vidare att det är tur att mäklare finns, så att de i lugn och ro kan tala med båda parterna var och en för sig och opartiskt försäkra sig om att det är detta båda parterna vill och att de har kognitiva förmågor att fatta beslutet, samt att ta hänsyn till de speciella behov av tid och tydlighet vissa människor behöver, exempelvis människor med begåvnings handikapp, demens eller kognitiva störningar.
Jag tänker även att det är viktigt för en mäklare att vara övertygad om att säljaren vill sälja. Att det skulle bli ett misslyckande i karriären om något sådant här skulle hända.
Nu är det som väl är tur att det inte händer speciellt ofta, och att när det händer så inser köparen att det bara är att backa. Dock inte Ebba. Enligt någon i juridik tråden så kunde hen hitta ett liknade rättsfall som detta.
Men detta är väl ett typiskt exempel på när saker går fort och blir fel. När lekmän försöker sköta jobb och uppgifter de inte klarar.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoseyWales
Hej MaryBlunt,
Jag måste erkänna att jag inte förstår mig på dig.
Ibland skriver du nyanserade och bra inlägg som detta för att en stund vara helt oresonlig i ditt (eventuella) agg mot EB's person.
Fortsätt i denna anda så tror jag det flesta blir glada.
Kära JoseyWales! Jag skulle tro att det beror på flera anledningar. Jag kan var och skriva väldigt resonabelt. Men ibland blir jag provocerad av skribenter här. Och när jag skriver här tillåter jag mig att flyga ut på de känslorna. Något jag aldrig skulle tillåta mig när jag skrivet i mitt riktiga namn.
Samt på att ju mer jag får reda på om i denna affär ju mer övertygad blir jag om att Ebba faktiskt skött dem här affären fult på riktigt.
Till och med så fult att man man skulle kunna tolka det som ond tro. Dels bygger jag min tro utsagor från Esbjörn och från saker Ebba har sagt. Jag ska inte dra exempel på varför jag tycker så just nu.
Så det är klart att jag är helt orensonlig när det gäller Ebba. Jag är fly förbannad på henne och har utvecklat ett stort agg till henne som person.
Tack för att du tycker jag skriver bra ibland. Men att jag ska skriva för att folk här ska bli glada är knappast troligt, eller något önskvärt från min sida.