2021-08-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Personligen liknar jag det mer med att man håller ett öga på galna grannar. Det är alltså varken innehållet i podden eller vad fulla grannar skriker, gormar och bråkar om som är intressant.

Den där likelsen funkar inte riktigt.
Ni lyssnar på podden för att den engagerar, och den engagerar er för att det inte finns något som engagerar lika mycket (har du provat att spela tennis t.ex?) Kanske inte podden är så dålig ändå…
Citera
2021-08-18, 11:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nongming
Ni lyssnar på podden för att den engagerar, och den engagerar er för att det inte finns något som engagerar lika mycket (har du provat att spela tennis t.ex?) Kanske inte podden är så dålig ändå…
Det är du som inte förstår. "Vi" lyssnar inte för att höra på det dom pratar om, utan för att lyssna på den 10 car pile-up som är Haveristerna själva.

Problemet är att det är en bra pod, eller skulle i alla fall kunna vara om dom bara gjorde såna knäck som på Linnéa Claesson och utan att sitta på höga hästar i elfenbenstorn.
Citera
2021-08-18, 12:04
Medlem
Citat:

Naturligtvis engagerar man sig när medmänniskor far illa. Precis som den fulla grannen som skapar en otrevlig och hotfull miljö för grannskapet är en given markör för väckt engagemang.

Jag har dock redan beskrivet mer ingående vad som engagerar med Henko och Axel:

Citat:
Ja, naturligtvis. Egentligen så har nog varken jag eller de flesta andra något emot människor som är dumma i huvudet och lika korkade som Henko och Axel verkar vara. Man har inte heller något emot när samma sorts dumhuvuden trumpetar ut sin inkompetens och okunskap i sociala medier och annat. Alltså, vem blir brydd av korkat folk som skriker att ”jorden är platt” eller att ”år 2012 kommer jorden explodera!!”?

Det är ju i regel bara att ignorera folk som är för ointelligenta för sitt eget bästa - MEN - nu kommer vi till det viktiga. Förutom att vara korkade så finns det personer som är rent elaka och i största allmänhet jobbiga mot andra personer och individer. Det kan handla om att de skriker åt folk som råkar passera på gatan eller att de sitter i en podcast och snackar ren dynga om andra personer. Då handlar det om ett annat beteende, låt oss kalla det för beteende (B) medan att vara dum i huvudet är (A).

Rent krasst så är varken (A) eller (B) fel. Det är tillåtet att vara korkad och annonsera överallt att man är korkad, det är dessutom inte så farligt med beteende (B) rent generellt för det beror ju helt på vem man beter sig mot och på vilka grunder.

Däremot om man både är dum i huvudet (A) och dessutom har ett vidrigt beteende (B) så slutar det ofta, men inte alltid, i en synergieffekt (C).

Vad är då (C)? Jo, det är när man är oerhört slarvig (pga. A) med att bilda sig en uppfattning om nån annan person, man anstränger sig inte, och på det dåliga underlaget sitter man och beter sig som (B) mot personen. Om nån beter sig vidrigt mot andra personer så är det minsta man kan förvänta sig att de har gjort sitt jobb, så att de verkligen har en god anledning - utom rimligt tvivel - att personen ”förtjänar” vidrigheterna mot sig.

A + B slutar inte alltid i C. Det finns personer som är korkade, och som beter sig vidrigt mot andra människor, men trots detta så anstränger de sig tillräckligt mycket för att undvika välja att gå på andra människor på svaga grunder.

Sammanfattat så är det hela anledningen till varför t.ex. jag själv föraktar Henko och Axel, de är helt enkelt de där vidriga människorna som ger sig på andra på alla tänkbara fula sätt på undermåligt underlag. Det är varken att de är korkade eller att de skriker fula ord om andra i sin podd som är problemet; problemet är på vilka slarviga grunder de gör det. Ska man sitta och tigga stryk av andra så ska man fan ha sett till att göra ett ordentligt välvilligt arbete innan för att utesluta att man begår ett misstag, för att undvika att framstå som en trångsynt buffel som förtjänar mer än all den stryk de tigger om.

Detta är ju A och O för att vara en fungerande part i ett samhälle. Folk som håller på som Henko och Axel har man i alla tider, sedan stam-samhället, kastat i ån, halshuggit eller kastat åt vargarna.. det är en personlighetstyp som är ovälkommen i gemenskapen. Så har det alltid varit. Det enda som tillåter att de fortfarande är vid liv är det moderna samhället.

Målsättningen med engagemanget är ju någonstans mellan att få den fulla grannen på bättre tankar och att avliva honom så att man slipper honom. I princip samma grej bygger engagemanget för Haveristerna på. Det är helt enkelt ett ovälkommet element i samhällsbilden som man engagerar sig för att antingen förändra eller förinta.

Om inga medmänniskor hade blivit drabbade så hade jag haft noll intresse och engagemang för podden då de som håller i den inte bidrar med något intellektuellt värde.

För några år sedan var jag engagerad mot Ehsan Fadakar, Oisin Cantwell, Özz Nüjen och Fredrik Virtanen på liknande grunder som mitt engagemang för Haveristerna bygger på. Allt eftersom de tog paus från Twitter och har gjort en lågmäld entré tillbaka så har de inte väckt mitt engagemang lika mycket. Man engagerar sig där det behövs och är nödvändigt.

På liknande sätt har jag varit engagerad i vad Myra och Loan Sundman haft för sig genom åren. Det engagemanget har nu svalnat eftersom allt färre oskyldiga medmänniskor blir utsatta för deras dumheter nu för tiden.

Uppkäftiga vidriga svin som trampar på andras integritet väcker mitt engagemang. Och jag betvivlar att jag är ensam om det. Hade det varit förr i tiden så hade lösningen varit att dränka allihopa i närmaste vattendrag.

Hela poängen med liberalism, när man vill att det mesta ska vara lagligt, fritt och möjligt, är att man vägrar acceptera när någon annan avsiktligt eller oavsiktligt skadar andra. Det finns mängder av saker vidriga svin kan göra mot andra människor utan att det är olagligt. Jag skiter fullständigt i lagen vad gäller att bedöma vad andra sysslar med, om någon beter sig illa mot andra så väcker de mitt engagemang och ska bekämpas. Jag bryr miig inte ett skit om huruvida Haveristerna är lagliga eller inte, det är irrelevant. De är vidriga svin och kommer få dras med såna som mig så länge de fortsätter vara vidriga svin.

Hur man engagerar sig är däremot individuellt, jag själv engagerar mig mest genom att prata om saken på nätet - andra engagerar sig genom att beväpna sig med hammare och gör ett hembesök hos den som förtjänar det. Ingen yttrandefrihetsgrundlag i hela världen fungerar som en sköld mot en hammare.

Saknar man respekt för andra människor till den grad att man sitter och skriker om dom och hittar på rena lögner om dom i nån podcast, ja då fiskar man efter att väcka engagemang - inte bara hos den de skriker om utan engagemanget väcks i varierande grad hos hundratals andra. Till slut väcker de engagemang hos en person som ”inte har något att förlora”. Då kan det sluta väldigt illa.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-08-18 kl. 12:49.
Citera
2021-08-18, 14:25
Medlem
Ograsts avatar
Citat:

Lyssnade av och till mellan 2019-2020. Nu var det över ett år sedan jag lyssnade. Men FB tråden och allt drama häri är roligt och intressant att följa.
Citera
2021-08-18, 21:10
Medlem
Citat:
Jag är osäker på under vilken kategori av alla manipulativa metoder som beteendet att attackera någon genom att rabbla upp tillfällen man själv har gjort något bra för den personen faller in under. När man så genomskinligt lyfter sig själv som den bättre personen i samband med att ömkligt vara besviken på någon annan före detta vän. När metoden brukas i sammanhang där personen man attackerar inte ens närvarar så är det ännu mer patetiskt.

En annan variant av samma slags patetiska självförhärligande körde Henko nyss på sin Facebook mot Loan, denna gång var det dock Martin Fredriksson som i samma andetag utmålas som både offer och hjälte. Vad bestod problemet av då? Jo, något anonymt konto hade tydligen varit ”dum på internet” tycker Henko:

Citat:
Ursprungligen postat av MrHenko123

Men som om inte det vore nog. Det hon sprider är [insert random anonymt konto med 24 följare]:s försök att ge sig på Martin Fredriksson och Acta Pubica. Ett system/bolag som hon själv använt flitigt i och med hennes och Martins arbete för Researchgruppen. Ett arbete som Martin drog in henne i, och som hon var med och vann en guldspade för.

Efter att Martin slutat med RG har hon fortsatt tiggt access till systemet via mig så sent som för ett år sedan.

Loans svar blev:
Citat:
Här ljugs det vitt o brett. Jag har aldrig använt eller begärt att få använda Actas tjänster. Från den dag Martin F lämnade RG så har jag inte haft samröre med honom. Jag gillar inte Machiavelli. Däremot förbehåller jag mig rätten att gillamarkera eller RTa vem fan jag vill.

Vidare skriver Loan följande i samband med att hon publicerar en chatt med Henko:
Citat:
Låt oss göra det enkelt. Alla som tycker att
@mrhenko123
är en hyvens snubbe som gör rätt när han smutskastar mig för att jag inte följer hans pipa får avfölja mig. Har ni större tilltro till den hybrisradikaliserade som fyllepoddar än till mig så bör ni lämna mig.

Konversationen är längre, men detta räcker.

Chatten med Henko (från 2 april 2021):
Citat:
Henko:
Håll dig borta från båda de där Magnus.

Jag har sökt kontaktförbud mot han MF och kommer göra det igen.

Jag har personligen anmält honom för ofredande, förtal och olaga hot.

Allt som allt 5 anmälningar till dags datum

Och jag har lämnat in över 100 dumpar.

Du jag hoppas du inte pratar vidare om det här btw.

Man blir ju inte så värst förvånad att Henko försöker mästra en kvinna med sina manipulativa PM.

Mer här:
https://twitter.com/LoanSundman/status/1428078746104434698

Jag är fortfarande inne på att Loan blir en konfliktyta som lyfts in som content i ett kommande avsnitt av Haveristerna.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-08-18 kl. 21:59.
Citera
2021-08-18, 23:49
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Lyssnade av och till mellan 2019-2020. Nu var det över ett år sedan jag lyssnade. Men FB tråden och allt drama häri är roligt och intressant att följa.

Erkän, Claesson sch Wallin avsnitten lysande du på och runkade till men sen blev det inte så runkvänligt. Styrkelramar till dig
Citera
2021-08-19, 00:09
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Erkän, Claesson sch Wallin avsnitten lysande du på och runkade till men sen blev det inte så runkvänligt. Styrkelramar till dig

Tack så mycket, även om jag inte drog i snabeln vid avsnitten ifråga.
Citera
2021-08-19, 07:55
Medlem
Henkos nya inspel om att Loan Sundman ska ha ”tiggt access” till Acta Pubica i åratal, som han kör klippt skärmdumpsbevisning in absurdum på, verkar helt baserat på ett enda PM-utbyte mellan Henko och Loan som inte alls handlar om det Henko påstår:

https://twitter.com/casvaIuir/status/1426923327218765831

Som man ser i skärmdumpen i inlägget ovan så frågar alltså Loan om Henko fortfarande har inloggning till Acta Pubica. Ganska normalt att fråga det faktiskt innan man frågar om han kan hjälpa henne söka. Loan förklarar att det gäller ett privat ärende, och Henko är inte sen med att svara med vad han hittar.

Förutom att ”ha släppt” denna konversation, avsedd som privat, till allmän beskådan så försöker alltså Henko förvränga det till att Loan har ”tIgGt aCcEsS TiLl aCtA I FlErA År!!”.

(OBS! Denna konversation släppte Henko innan Loan släppte en annan privat konversation med Henko. Återigen är det även denna gång Henko som beter sig som ett vidrigt svin först, och sedan fick tillbaka med samma medel.)

1. Frågar man någon annan om de fortfarande har access till något så _tigger_ man inte. Då ställer man en fråga för att undersöka om man vänder sig till rätt person.

2. Henko var ju uppenbarligen rätt man att fråga med tanke på hur ivrigt som han sökte fram information om personen och bifogade kontaktförbudet till Loan.

Henko är fortfarande igång och vevar friskt mot Loan om det här och blandar det friskt med sedvanliga ”mina barn”, ”min familj”, ”hot”, ”jag är en bebis”:
https://twitter.com/mrhenko123/status/1428113972868358148

Egentligen så är det märkligt att man ens skickar ett privat meddelande, om vad som helst, till en person som Henko. Han respekterar inte att det som skickas privat görs i förtroende att det förblir privat, det man skriver privat till Henko via PM eller SMS kan man lika gärna skicka offentligt till honom i sociala medier, för i offentligheten kommer det garanterat att hamna till slut ändå. Han förstår inte vad privat betyder, han kallar det t.o.m. för att folk ”snor hans privata bilder” när någon skärmdumpar hans offentliga twitter innehållandes semester-bilder, och kommenterar det. Privata bilder postar man inte offentligt i sociala medier, då är dom inte privata längre. Den skillnaden förstår inte Henko.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-08-19 kl. 08:08.
Citera
2021-08-19, 09:57
Medlem
Det spelar ingen roll om man kan dementera det Johansson säger, för det rinner av som vatten på en gås och han kommer ha "glömt" det minuten efter och kommer fortsätta spinna sitt narrativ av halvlögner, förvanskningar, rena lögner och gaslighting.

Jag har inte sett någon ha en konstruktiv diskussion (vars resultat är bestående) med den här människan. Konflikten med Sundman följer handboken helt. Så fort sanningen inte passar, in i FB-gruppen och lägg "tillrätta" fakta genom att gaslighta fans och simps så att de sen går ut på twitter och hoppar på det nya offret.
Citera
2021-08-19, 22:40
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av media876
Det spelar ingen roll om man kan dementera det Johansson säger, för det rinner av som vatten på en gås och han kommer ha "glömt" det minuten efter och kommer fortsätta spinna sitt narrativ av halvlögner, förvanskningar, rena lögner och gaslighting.

Jag har inte sett någon ha en konstruktiv diskussion (vars resultat är bestående) med den här människan. Konflikten med Sundman följer handboken helt. Så fort sanningen inte passar, in i FB-gruppen och lägg "tillrätta" fakta genom att gaslighta fans och simps så att de sen går ut på twitter och hoppar på det nya offret.
Kan du utveckla? Ej med i gruppen längre. Men har han gjort så som du påstår? Inget nytt i så fall, han använder gruppen för att få ryggdunkar.
Citera
2021-08-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Kan du utveckla? Ej med i gruppen längre. Men har han gjort så som du påstår? Inget nytt i så fall, han använder gruppen för att få ryggdunkar.

Kommenterade mest de senaste inläggen här som innehöll en del exempel, och hade hans allmänna beteende som fokus Tror också det var någon skärmdump på twitter från gruppen? Upplagt från Johanssons konto så klart.
Senast redigerad av media876 2021-08-19 kl. 23:42.
Citera
2021-08-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av media876
Kommenterade mest de senaste inläggen här som innehöll en del exempel, och hade hans allmänna beteende som fokus Tror också det var någon skärmdump på twitter från gruppen? Upplagt från Johanssons konto så klart.

Ett exempel på dagsfärskt ”Henko-allmänt” beteende finner man på haveristens Twitter. Det gäller återigen Johan Gillman.

Alltså, om jag skriver något dumt om någon annan och så visar det sig att det inte togs emot så bra som tänkt så personen ber mig om att ta bort det som jag har skrivit. Ja, då tar jag bort det. Utan tvekan. Fort som attan. Det råder liksom ingen tvekan, man vill ju inte andra personer genuint illa även om man ibland lite skämtsamt kan kalla någon något fult. Man backar såklart om någon tar så illa upp att dom ber om att det man har skrivit tas bort. Det är ju allmän social kompetens. Såvida man inte är något vidrigt rötägg, då. (Undantag såklart om man gör det ”tillbaka” mot någon som beter sig likadant mot en själv. Då backar man inte, utan ger 100 ggr tillbaka.)

Som vi vet har Henko skrivit lite skit om Johan Gillman, Henko började, och Johan har bett Henko att ta bort inläggen. Istället för att ta bort inläggen väljer Henko att fortsätta håna Johan flera dagar efteråt för att han bad honom ta bort inläggen.

Visst, fine, det finns mer kontext i det hela, med pladder om stämningar m.m., men allt hade varit en icke-fråga om Henko från början bara hade varit den normala personen som bara hade backat vid det tillfället han märkte att han trampade någon på tårna.

Istället väljer Henko att fortsätta trampa, stampa, håna och hetsa, och tigga stryk i största allmänhet. Han är så vidrig. Man vill kräkas varje gång man öppnar och läser hans Twitter. Det är ett mirakel att ingen utomstående hittills har fått nog, visar lite civilkurage, och gör rent hus där borta i Avestas skogar.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-08-20 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in