2021-08-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missas79
Boende? Och vilken trovärdighet har de personerna som säger det? Och förutsätter att om du nu fått vetskap nu direkt faktiskt pratar med polisen om det och vilka personer det gäller. Sjukt att det sitter personer i husum och gått 25 år och då skulle iaf jag direkt kontaktat polisen om det!! Och i vilket fall som helst gör det ingen skillnad då det är tydligt utifrån vad som framkommit ha hittas hos OW samt DNA så inget man ens behöver fundera över. Det här är ett brutalt fall och sorgligt att det tagit så lång tid för rättvisa. Är ett MORD vi pratar om här och igen så förutsätter jag att du faktiskt pratat med polis innan du tog upp det i tråden och uppgett namn på dessa ”boende”

Jag bor inte ens i Sverige längre & är från andra sidan landet. En jag känner väl fick denna info från sin vän som är från Husum. Personen gick till polisen flera ggr & berättade detta, tydligen utan att få gehör. Jag tycker infon var jävligt märklig men ville ventilera ut den iaf.

Edit: Ja, jag har själv kontaktat Polisen & berättat det jag fick höra.
Senast redigerad av lucylawless 2021-08-18 kl. 22:26.
Citera
2021-08-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucylawless
Jag bor inte ens i Sverige längre & är från andra sidan landet. En jag känner väl fick denna info från sin vän som är från Husum. Personen gick till polisen flera ggr & berättade detta, tydligen utan att få gehör. Jag tycker infon var jävligt märklig men ville ventilera ut den iaf.

Förmodligen gick det många teorier och spekulationer vid händelsen. Och sen om en person tog livet av sig. Men polisen har haft många år på sig sedan dess att gå igenom om och om igen. Men be din vän prata med sin nära vän 👀 Då kan din nära vän ge namnet på sin nära vän så får polisen prata med rätt person. Verkar viktigt eftersom personen i fråga nämner det.

I övrigt känns ju allt solklart redan vad det gäller OW och det är det resningen handlar om.
Citera
2021-08-18, 22:41
Medlem
Citat:
Förmodligen gick det många teorier och spekulationer vid händelsen. Och sen om en person tog livet av sig. Men polisen har haft många år på sig sedan dess att gå igenom om och om igen. Men be din vän prata med sin nära vän 👀 Då kan din nära vän ge namnet på sin nära vän så får polisen prata med rätt person. Verkar viktigt eftersom personen i fråga nämner det.

I övrigt känns ju allt solklart redan vad det gäller OW och det är det resningen handlar om.

Jag uppgav personens namn när jag kontaktade polisen. Ska försöka pumpa hen på mer info.
Troligtvis kan detta vara en spekulation från boende som sen blev en ”sanning” såhär många år senare.
Citera
2021-08-18, 22:43
Medlem
Mims80s avatar
Citat:
Enligt boende i Husum låg Malin i en vecka i en ”plåt- bod” (??) på Motorgården innan hon flyttades till fyndplatsen. Ev var OW’s bästa vän inblandad, han tog livet av sig ett år efteråt.

Ngn som kan bekräfta el hört ngt om detta?

NJ tog bort sig nyårsdagen -04 och pga helt andra orsaker än inblandning i detta!
Citera
2021-08-18, 22:47
Medlem
Citat:
Jag uppgav personens namn när jag kontaktade polisen. Ska försöka pumpa hen på mer info.
Troligtvis är det som du säger; en spekulation från boende som sen blev en ”sanning” såhär många år senare.

Låter bra! Vilken ålder är det på personen i husum som din vän känner? Kvinna/man?

Jag skulle tro att det är så och alla försöker ju hitta en teori som kan stämma in och söker svar.
Men skönt nu när de kunnat koppla OW med DNA och pusselbitarna har fallit på plats
Citera
2021-08-18, 22:54
Medlem
Citat:
Låter bra! Vilken ålder är det på personen i husum som din vän känner? Kvinna/man?

Jag skulle tro att det är så och alla försöker ju hitta en teori som kan stämma in och söker svar.
Men skönt nu när de kunnat koppla OW med DNA och pusselbitarna har fallit på plats

45 år. Kön är irrelevant. Bodde där när det hände & hen är fortf väldigt berörd ang detta (but who isn’t?).

Haha, ja. När DNA träffen kom skrek jag rätt ut ganska länge. Äntligen!
Citera
2021-08-18, 23:45
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:

Jag begriper inte riktigt uppgifterna, berättat för Polisen säger du, är det någon som överhuvudtaget har SETT kroppen? Finns det ett vittne som sett kroppen ligga på Motorgården som har berättat det för Polisen utan gehör? Eller finns det bara folk som har "hört" att den ska ha funnits där som berättat för Polisen och inte "fått gehör?" Någon har ju fått uppgiften någonstans ifrån. Jag begriper inte vad källan är. Om det bara är spekulationer. Finns det ingen någonstans som någonsin sett detta så är det ju inte vittnesuppgifter eller information, utan skvaller, och det är ju en väsentlig skillnad givetvis. Såhär 25 år senare tänker jag att hitta källan till att det här ryktet existerar är mycket svårt.
Citera
2021-08-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Jag begriper inte riktigt uppgifterna, berättat för Polisen säger du, är det någon som överhuvudtaget har SETT kroppen? Finns det ett vittne som sett kroppen ligga på Motorgården som har berättat det för Polisen utan gehör? Eller finns det bara folk som har "hört" att den ska ha funnits där som berättat för Polisen och inte "fått gehör?" Någon har ju fått uppgiften någonstans ifrån. Jag begriper inte vad källan är. Om det bara är spekulationer. Finns det ingen någonstans som någonsin sett detta så är det ju inte vittnesuppgifter eller information, utan skvaller, och det är ju en väsentlig skillnad givetvis. Såhär 25 år senare tänker jag att hitta källan till att det här ryktet existerar är mycket svårt.

Som jag skrev innan tyckte jag inte att det lät särskilt rimligt, utan ville mest ventilera det jag fick höra.

Jag frågade nyss om hen har sett detta själv ”nej, men jag har fått det berättat att hon låg där i efterhand. Jag berättade allt för polisen”. Jag ska ringa personen i helgen & fråga lite mer utförligt när jag är ledig.

Hen bodde i Husum när det hände & klart fan snacket gick på byn. (Och fortf gör). Det ihop med att det var så länge sen gör nog att detta kan ha blivit ”hens sanning”.
Senast redigerad av lucylawless 2021-08-19 kl. 00:18. Anledning: Missade en grej
Citera
2021-08-20, 12:20
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Som jag skrev innan tyckte jag inte att det lät särskilt rimligt, utan ville mest ventilera det jag fick höra.

Jag frågade nyss om hen har sett detta själv ”nej, men jag har fått det berättat att hon låg där i efterhand. Jag berättade allt för polisen”. Jag ska ringa personen i helgen & fråga lite mer utförligt när jag är ledig.

Hen bodde i Husum när det hände & klart fan snacket gick på byn. (Och fortf gör). Det ihop med att det var så länge sen gör nog att detta kan ha blivit ”hens sanning”.

Jag förstår, inte meningen att låta så hård "mot dig" så att säga. Det är bra att du och andra tagit det till Polisen, det är helt rätt, även fast det bara är snack på byn. Min gissning är ju att det absolut inte finns någon som sett hennes kropp där, utan bara snack. Har någon bevittnat det så har hen isåfall inte sagt detta till Polisen, även om de inte skulle kunna verifiera påståendet så skulle det finnas i FUP som vittnesuppgift, om någon påstår sig faktiskt ha sett kroppen, det vill jag lova.

Generellt sett så får Polisen mycket tips när det gäller såväl försvunna personer som senare hittade mördade personer, från allmänheten. Merparten av tipsen de får saknar grund och relevans, men det finns ofta en stor vilja från allmänheten att hjälpa till på minsta sätt (vanligaste anledningen till tips), finns också folk som minns fel (kanske inte just det här tipset, men allmänt) eller vill göra sig märkvärdiga.

I en såhär liten by pratas det tveklöst väldigt mycket om den här händelsen. Det är inte ovanligt att det uppstår historier, inte sällan vitt skilda historier som inte överensstämmer med varandra. Polisen brukar följa upp alla sådana tips i den mån det är möjligt, särskilt i en utredning som står rätt still. Är det absolut ingenting, alternativt inte är ens möjligt att kolla upp eller verifiera - och det i grunden är något någon har hört från någons kompis mammas kusins ex, så hamnar många sådana återvändsgränder till tips i den så kallade "slasken" - sådant som kollats, men inte har relevans för förundersökningen, och utelämnas därav från protokollet. Även fast vissa av oss skulle vilja vet allt, även det som är irrelevant, faktiskt.

Det ska man ju komma ihåg att det är sällan "bara" det enorma utredningsarbetet VI får se som skett i FUP.

Nu orkar jag inte kolla heller, kommer gå igenom hela FUP en gång till, men har för mig jag läst en och annan vittnesuppgift av folk som "hört" saker på byn också faktiskt.
Citera
2021-08-20, 16:48
Medlem
KnasTramss avatar
Ännu en vecka utan någon utveckling i HD. Jag har dock en handling från resningsprocessen som inte postats tidigare, så här kommer den.

Dokumentet är en inlaga där riksåklagaren argumenterar för att Malins föräldrar borde beviljas ett målsägarbiträde redan nu. Innehåller mest juridik, men det kanske intresserar någon.

1. https://docdro.id/jm8GPTX

I inlagan beskriver RÅ mordet så här:
Det aktuella målet rör ett synnerligen brutalt sexualrelaterat mord av en ung flicka som vid en bussresa mitt på dagen stigit av vid fel busshållplats och hamnat på en plats hon inte kände till. Hon har där av en för henne okänd gärningsman tvingats ut till ett skogsparti där hon under sadistiska former mördats med kniv. Kroppen har därefter gömts undan och kvarlevorna efter henne har inte anträffats förrän efter mer än ett halvt år.
Citera
2021-08-20, 17:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Ännu en vecka utan någon utveckling i HD. Jag har dock en handling från resningsprocessen som inte postats tidigare, så här kommer den.

Dokumentet är en inlaga där riksåklagaren argumenterar för att Malins föräldrar borde beviljas ett målsägarbiträde redan nu. Innehåller mest juridik, men det kanske intresserar någon.

1. https://docdro.id/jm8GPTX

I inlagan beskriver RÅ mordet så här:
Det aktuella målet rör ett synnerligen brutalt sexualrelaterat mord av en ung flicka som vid en bussresa mitt på dagen stigit av vid fel busshållplats och hamnat på en plats hon inte kände till. Hon har där av en för henne okänd gärningsman tvingats ut till ett skogsparti där hon under sadistiska former mördats med kniv. Kroppen har därefter gömts undan och kvarlevorna efter henne har inte anträffats förrän efter mer än ett halvt år.

Förstår att det på denna juridiska nivå är språkligt fyrkantigt, men det låter ändå märkligt, ja oempatiskt.

”Högsta domstolen har förelagt riksåklagaren att fortydliga begäran om förordnande av målsägandebiträde genom att exempelvis ange vem eller vilka som riksåklagaren anser har behov av målsägandebiträde och genom att utveckla skälen for begäran.””

Tänker närmast på andra mord på minderåriga tex Wilma Andersson och Lisa Holm, där hade föräldrarna ett eget målsägandebiträde. Och föräldrarna är ju målsägare.
Citera
2021-08-20, 17:43
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Förstår att det på denna juridiska nivå är språkligt fyrkantigt, men det låter ändå märkligt, ja oempatiskt.

”Högsta domstolen har förelagt riksåklagaren att fortydliga begäran om förordnande av målsägandebiträde genom att exempelvis ange vem eller vilka som riksåklagaren anser har behov av målsägandebiträde och genom att utveckla skälen for begäran.””

Tänker närmast på andra mord på minderåriga tex Wilma Andersson och Lisa Holm, där hade föräldrarna ett eget målsägandebiträde. Och föräldrarna är ju målsägare.
Självklart ska föräldrarna till ett mordoffer ha ett målsägandebiträde under rättegången. Malins föräldrar hade biträde under tingsrätts- och hovrättsförhandlingarna på 90-talet. Vid en framtida prövning i hovrätten är det fullständigt solklart att föräldrarna ska ha biträde.

Skillnaden här är ju att det gäller resning och inte prövning av skuldfrågan. Då är det inte lika uppenbart att föräldrarna behöver ett målsägandebiträde. Det finns exempelvis inget skadeståndsanspråk att rikta i det är läget. Det går helt enkelt inte att jämföra med de fall du nämner då ett resningsärende är väldigt annorlunda från ett vanligt åtal.

Förövrigt tror jag att HD beviljar biträde till föräldrarna.
Senast redigerad av KnasTrams 2021-08-20 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in