Citat:
Ursprungligen postat av
lucylawless
Som jag skrev innan tyckte jag inte att det lät särskilt rimligt, utan ville mest ventilera det jag fick höra.
Jag frågade nyss om hen har sett detta själv ”nej, men jag har fått det berättat att hon låg där i efterhand. Jag berättade allt för polisen”. Jag ska ringa personen i helgen & fråga lite mer utförligt när jag är ledig.
Hen bodde i Husum när det hände & klart fan snacket gick på byn. (Och fortf gör). Det ihop med att det var så länge sen gör nog att detta kan ha blivit ”hens sanning”.
Jag förstår, inte meningen att låta så hård "mot dig" så att säga. Det är bra att du och andra tagit det till Polisen, det är helt rätt, även fast det bara är snack på byn. Min gissning är ju att det absolut inte finns någon som sett hennes kropp där, utan bara snack. Har någon bevittnat det så har hen isåfall inte sagt detta till Polisen, även om de inte skulle kunna verifiera påståendet så skulle det finnas i FUP som vittnesuppgift, om någon påstår sig faktiskt ha sett kroppen, det vill jag lova.
Generellt sett så får Polisen mycket tips när det gäller såväl försvunna personer som senare hittade mördade personer, från allmänheten. Merparten av tipsen de får saknar grund och relevans, men det finns ofta en stor vilja från allmänheten att hjälpa till på minsta sätt (vanligaste anledningen till tips), finns också folk som minns fel (kanske inte just det här tipset, men allmänt) eller vill göra sig märkvärdiga.
I en såhär liten by pratas det tveklöst väldigt mycket om den här händelsen. Det är inte ovanligt att det uppstår historier, inte sällan vitt skilda historier som inte överensstämmer med varandra. Polisen brukar följa upp alla sådana tips i den mån det är möjligt, särskilt i en utredning som står rätt still. Är det absolut ingenting, alternativt inte är ens möjligt att kolla upp eller verifiera - och det i grunden är något någon har hört från någons kompis mammas kusins ex, så hamnar många sådana återvändsgränder till tips i den så kallade "slasken" - sådant som kollats, men inte har relevans för förundersökningen, och utelämnas därav från protokollet. Även fast vissa av oss skulle vilja vet allt, även det som är irrelevant, faktiskt.
Det ska man ju komma ihåg att det är sällan "bara" det enorma utredningsarbetet VI får se som skett i FUP.
Nu orkar jag inte kolla heller, kommer gå igenom hela FUP en gång till, men har för mig jag läst en och annan vittnesuppgift av folk som "hört" saker på byn också faktiskt.