2021-08-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpas
Verkar inte advokat Ulf Holst som en riktigt dryg och osympatisk människa? Jag tål inte se karln.
Tål han inte heller. Han framstår som väldigt osympatisk. Iofs inte helt ovanligt för advokater.

Det är intressant att läsa tilläggsprotokollet efter Olof har blivit dömd. I det förhöret dom håller med Olof så förstår man verkligen att Holst inte ser honom som oskyldig till mordet.
Citera
2021-08-12, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mali09
Jag tycker du ska ställa dig själv frågan varför kvinnan ska undersöka någon annan killes DNA?

En orsak för professorn att undersöka någon annan killes DNA är att hon jobbade på ett universitet, där det antagligen fanns många manliga studenter som hade kunnat lämna DNA till henne frivilligt. Istället valde hon att besvära polisen och SKL och begära in OW:s DNA som var del av bevismaterial.
Så det var knappast en slump att hon ville ha just OW:s DNA.
Så jag ställer frågan igen, varför ville hon ha just OW:s DNA?

Citat:
Varför är det så viktigt för dig att OW inte ska testas? Han har ju uppenbarligen gjort detta sexualbrottet en kall novemberdag så det är väl bra att det blev bekräftat. Vi vill väl inte att fel människor ska åtalas för det. Eller hur?

Jag har inget emot att OW testas. Men om det egentligen inte har gjorts någon riktig DNA-matchning mellan OW:s DNA och DNA på Malins byxor, då är det inte uppenbart alls för mig att OW har mördat Malin.
Senast redigerad av eoku 2021-08-12 kl. 22:15.
Citera
2021-08-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
En orsak för professorn att undersöka någon annan killes DNA är att hon jobbade på ett universitet, där det antagligen fanns många manliga studenter som hade kunnat lämna DNA till henne frivilligt. Istället valde hon att besvära polisen och SKL och begära in OW:s DNA som var del av bevismaterial.

Jag har inget emot att OW testas. Men om det egentligen inte har gjorts någon riktig DNA-matchning mellan OW:s DNA och DNA på Malins byxor, då är det inte uppenbart alls för mig att OW har mördat Malin.

Men vilken seger för OW då när han testas och frias. blir ju ett fett skadestånd . Härliga tider han går till mötes
Citera
2021-08-12, 22:33
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:

På vilket sätt är det inte orimligt att en professor i genetik inte skulle be om att få bistå polisen i ett ärende med svår bedömning av DNA, om professorn ifråga har vetskap om att man kan göra mer avancerade analyser än vad polisen är medveten om? Jag förutsätter att professorn ifråga hade kännedom om fallet från media.
Citera
2021-08-12, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
På vilket sätt är det inte orimligt att en professor i genetik inte skulle be om att få bistå polisen i ett ärende med svår bedömning av DNA, om professorn ifråga har vetskap om att man kan göra mer avancerade analyser än vad polisen är medveten om? Jag förutsätter att professorn ifråga hade kännedom om fallet från media.

Vad skulle professorn kunna se då från OW:s DNA?
De hade ju inget att jämföra hans DNA med år 2001, eftersom DNA-spåren på Malins byxor inte säkrades förrän i juli år 2020.
Och jag tror knappast att polisen/SKL skickade iväg Malins byxor till professorn, som de enligt uppgift bara hade en chans att analysera innan DNA förstördes.
Citera
2021-08-12, 22:52
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:

DÅ är det inte uppenbart för dig att OW mördat M..?! Det är ju verkligen inget nytt att det inte är det hörrö. Det har du gjort alldeles tydligt kontinuerligt, outtröttligt, och under väldigt lång tid, du behöver absolut inte känna att du ska behöva förtydliga det igen inte. Vi har noterat att det inte är alldeles tydligt för dig. Vi har även noterat allt annat du kan tänka dig i allmänhet, allt annat du tänker dig är troligare i synnerhet, ja vi har lyssnat en jäkla massa faktiskt och du ÄR väldigt tydlig med hur du tänker. Tro mig.

Ja, vad ska man säga, vet inte hur vi, Polisen, NFC eller HR någonsin ska kunna gå vidare med våra liv om inte du är övertygad om att det inte skett en stor konspiration mellan Polisen, NFC och Uppsala universitet. Och Riksåklagaren antar jag. Med flera, eventuellt. Hur ska de någonsin kunna komma framåt om inte Flashbacks största konspirationsteorist inte är övertygad hemma på kammaren.

Kan du inte gå in i typ Wilma Andersson-tråden och ställa frågan om det är helt uteslutet att Polisen planterat hennes huvud i den dömde Tishko Ahmeds garderob så de kunde sätta dit honom eller något och ta dig själv på lite för stort allvar där inne istället? Det är en skitviktig fråga. Alldeles åt helvete idiotisk och orimlig, men viktig!
Citera
2021-08-12, 23:08
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Vad skulle professorn kunna se då från OW:s DNA?
De hade ju inget att jämföra hans DNA med år 2001, eftersom DNA-spåren på Malins byxor inte säkrades förrän i juli år 2020.
Och jag tror knappast att polisen/SKL skickade iväg Malins byxor till professorn, som de enligt uppgift bara hade en chans att analysera innan DNA förstördes.

Min gissning är att professorn har en koppling till antingen SKL eller annan polisiär stödmyndighet, och att hon i egenskap av stödfunktion hjälpt utredarna. Och såhär i retrospekt struntar jag i vilket, jag är bara evigt tacksam över att det finns såna som Marie Allen som tar sitt arbete på sånt allvar att man sparar hårstrån och annat för att man har framsyntheten att inse att nån gång kommer analysmetoder som medger att mördare som OW kommer att fällas.

Skulle tro att man inom fältet DNA-forskning har en rätt god koll på hur tekniken förfinas, och att man insåg redan när mordet skedde att nån gång kommer detta gå att analysera, frågan var bara när. Därav också att man sannolikt sparade saker.

Hur det gick till spelar egentligen ingen roll, då OW kan kopplas till sperman på flickans byxor.

Edit: Man testade väl hans DNA mot en jäkla massa annat antar jag... blodbesudlingar och liknande, då kanske det var av intresse att ha referens om det skedde analyser utanför SKL´s normala spektra av analyser.
Senast redigerad av IdiAminsKusin 2021-08-12 kl. 23:23.
Citera
2021-08-12, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Min gissning är att professorn har en koppling till antingen SKL eller annan polisiär stödmyndighet, och att hon i egenskap av stödfunktion hjälpt utredarna. Och såhär i retrospekt struntar jag i vilket, jag är bara evigt tacksam över att det finns såna som Marie Allen som tar sitt arbete på sånt allvar att man sparar hårstrån och annat för att man har framsyntheten att inse att nån gång kommer analysmetoder som medger att mördare som OW kommer att fällas.

Skulle tro att man inom fältet DNA-forskning har en rätt god koll på hur tekniken förfinas, och att man insåg redan när mordet skedde att nån gång kommer detta gå att analysera, frågan var bara när. Därav också att man sannolikt sparade saker.

Hur det gick till spelar egentligen ingen roll, då OW kan kopplas till sperman på flickans byxor.

Förstår du inte att om DNA har sparats på ett olagligt sätt, då väcks frågor om vad mer de gör i sitt arbete som är olagligt. Och polisen har då antingen ljugit för åklagaren, eller så har också åklagaren ljugit för Högsta domstolen.
Alltså om de "bara" har sparat OW:s DNA på ett olagligt sätt. Om de istället har fejkat hela DNA-matchningen i syfte att få resning i fallet, då är det ett mycket allvarligare brott som alla inblandade antagligen kommer hamna i fängelse för.

Och nu till nästa fråga, varför berättade inte polisen för åklagaren att hårstrån redan fanns, innan åklagaren lämnade in begäran till Högsta domstolen om att få topsa OW?
Det mest logiska svaret är att hårstråna inte fanns då, att de "uppfanns" först efter att Högsta domstolen avslog begäran om att få topsa OW. Läs mer här:

(FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

Och om det stämmer, då är det ett så allvarligt brott att det kan leda till fängelse för de inblandade. Och jag kommer kanske anmäla detta om jag inte snart får en bra förklaring till alla dessa konstigheter.
Senast redigerad av eoku 2021-08-12 kl. 23:38.
Citera
2021-08-12, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
Tål han inte heller. Han framstår som väldigt osympatisk. Iofs inte helt ovanligt för advokater.

Det är intressant att läsa tilläggsprotokollet efter Olof har blivit dömd. I det förhöret dom håller med Olof så förstår man verkligen att Holst inte ser honom som oskyldig till mordet.
Han sitter inne med minnesläkarens slutsats, som är sekretessad.
Citera
2021-08-12, 23:34
Avslutad
Citat:
Nu är det så att en vidrig sexualmördare slank ur nätet.
Att det fanns sparade prover är just för att man hoppades att i framtiden (nu) kunna utvinna DNA spår, för att en gång för alla påvisa vem som var den skyldige.

Det handlar om att undersöka verkliga prov, inte någon manlig student eller kollegas lunchrunk..

Det framgår med all tydlighet att denna dag var väntad.
You can run, but you can not hide, anymore
Citera
2021-08-12, 23:47
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Förstår du inte att om DNA har sparats på ett olagligt sätt, då väcks frågor om vad mer de gör i sitt arbete som är olagligt. Och polisen har då antingen ljugit för åklagaren, eller så har också åklagaren ljugit för Högsta domstolen.
Alltså om de "bara" har sparat OW:s DNA på ett olagligt sätt. Om de istället har fejkat hela DNA-matchningen i syfte att få resning i fallet, då är det ett mycket allvarligare brott som alla inblandade antagligen kommer hamna i fängelse för.

Och nu till nästa fråga, varför berättade inte polisen för åklagaren att hårstrån redan fanns, innan åklagaren lämnade in begäran till Högsta domstolen om att få topsa OW?
Det mest logiska svaret är att hårstråna inte fanns då, att de "uppfanns" först efter att Högsta domstolen avslog begäran om att få topsa OW. Läs mer här:

(FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

Och om det stämmer, då är det ett så allvarligt brott att det kan leda till fängelse för de inblandade. Och jag kommer kanske anmäla detta om jag inte snart får en bra förklaring till alla dessa konstigheter.

Jaja, hetsa inte upp dig så du sprutar i (på) byxan nu.... Du torgför teorier om att saker är planterade och olagliga och gudvetvad. Ingen här på Flashback har svar på dom där teorierna, och för övriga framstår dina tankar om hur saker förhåller sig mest som vansinnigt märkliga.
Du får väl anmäla, det skiter sannolikt hela jävla flashback i
Vad gäller din teori om att det är olagligt och att OW är ditsatt mm, så kunde du lika gärna hitta på en teori om att det var hans pappa som gjorde det, eller att hon kidnappats och dödats för en lösensumma, eller att OW haft ett förhållande med henne... Lika sannolika som att ett UFO hade fört bort dom, extraherat sperma från OW och sprutat över henne för att sen släppa ner dom i Husum igen.
Teorin är lika giltig, och helt omöjlig att bortse ifrån.
Citera
2021-08-12, 23:55
Medlem
IdiAminsKusins avatar
En annan spännande aspekt med Eokus teori om att man fabricerade en DNA-träff för att få till stånd en resning och en ny topsning av OW, är att man isåfall satsar allt på att han är skyldig, och därigenom riskerar hela sin yrkesmässiga karriär och heder (i Marie Allens fall) på att den DNA man isåfall skulle extahera från OW skulle matcha.
Om den däremot INTE skulle matcha, då blir det ju plötsligt väääldigt obekvämt, så jag är obenägen att tro att man fuskar på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in