2021-07-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Men du tror ju på att någon har mördat Malin. Och om du kan tro på att OW har mördat Malin, då borde du väl kunna tro på att någon annan istället har mördat Malin?

Och att ha sex minskar inte risken att man kort därefter blir mördad, alltså av någon annan än den man hade sex med. Det kan snarare öka risken att bli mördad av någon annan än den man hade sex med, tex som vid svartsjukemord.
Och någon kan tex ha följt efter Malin en längre tid, och därför ha sett Malin med OW, tex på Motorgården. Och då kan den personen ha blivit galen av svartsjuka och därför överfallit Malin utanför Motorgården, och tejpat henne och sen dödat henne inne i skogen.
Tejp kan den personen ha haft med sig för att han har tänkt länge att han kan bli tvungen att föra bort Malin någonstans, för att få henne för sig själv. Men efter att han sett henne med OW så var hon förstörd enligt honom, och därför kände han sig tvungen att döda henne.
Och det är bara ett av många möjliga händelseförlopp, där OW har haft sex med Malin men inte har dödat henne.

Alla dina teorier grundar sig på att ML och OW skulle haft frivilligt sex. Och det är (alla) dina teoriers svagaste punkt. VARFÖR skulle rätten köpa den premissen till att börja med? Allt man vet om henne som person och utgången av den här dagen tyder ju på att hon har blivit våldtagen och med tanke på vad OW var intresserad av (Bondage, BDSM, teckningar av bundna kvinnor) tror jag rätten kan avfärda detta direkt.

Du som gillar att pratar om sannolikheter har väl hört talas om Drake ekvationen?
Den används för att uppskatta liv i universum men går ut på att man uppskattar sannolikheten för en rad händelser och betingelser som inte har någon koppling (som dina teorier), och sedan multiplicerar man dessa. Ju fler element du lägger till i dina scenarion för att få det att gå ihop, desto osannolikare blir det när du ställer det mot huvudhypotesen: en bondagefixerad, dockknullande och på det hela taget vedervärdig asperger-kille våldtog och mörda' na.
Citera
2021-07-26, 20:08
Medlem
KnasTramss avatar
Jag tycker du kan släppa det här "spåret" med väderlek och temperatur. För två ungdomar som vuxit upp i Norrland är en novemberdag med 0 grader och lite snö knappast förhållanden där man skyndar sig hem för att skyla sig från det hemska vädret. Både OW och Malin var naturligtvis vana vid temperaturen och dessutom klädda för uppgiften.

Självklart är det mer bekvämt att göka inomhus än ute i minusgrader, men det känns inte alls osannolikt att en gärningsman skulle ejakulera utomhus vintertid. I mitt huvud är det ungefär lika "konstigt" som att folk urinerar utomhus vintertid när nöden uppstår. Det finns förövrigt massor med exempel på övergrepp i taskigt väder. Exempelvis Hagamannen gav sig på några offer under nätter som var betydligt kallare än vad det är frågan om här.
Citera
2021-07-26, 20:26
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Jag har inte sagt att OW och Malin har haft sex med varandra, jag har sagt att OW hade sex med Malin (och jag utgår ifrån NFC:s DNA-analys och bortser ifrån eventuella brister med den). Om Malin hade sex frivilligt eller ofrivilligt, det vet jag inte, och därför säger jag inte att de hade sex med varandra, utan jag säger bara att OW hade sex med Malin. En våldtäktsman har sex med sitt offer, förstår du?

Och läget i det här fallet skulle förstås förändras fullständigt, om det visade sig att både OW och Malin var på Motorgården den dagen hon försvann. Domstolen skulle då bla kräva att polisen håller förhör med de som var på Motorgården, innan rättegången kan börja/fortsätta. För att ta reda på varför de har ljugit, om det var för att skydda OW eller om det var för att skydda sig själva.

Och det påverkar visst domstolens beslut att inget mordvapen har hittats och att mordplatsen inte är bestämd. Enormt mycket dessutom.

Och ser du inga som helst problem med att OW skulle ha ejakulerat utomhus i 0 till -5 graders kyla, att han ens skulle vilja göra det?
Tycker du inte att det är mer sannolikt att han har ejakulerat någonstans inomhus?

Jadå, nu förstår jag dig alldeles utmärkt. Iallafall vad gäller den saken. För mig är det en väsentlig skillnad på att säga "ha sex med" och "våldta", så jag trodde du menade ha sex med. Men nu är det ju så att det inte finns några bevis på att han har våldtagit henne heller, så jag tycker likväl att diskutera själva platsen för en våldtäkt ingen vet ens har hänt, är fullständigt meningslöst. Förstår du?

Men jag ska gå dig till mötes, hela den här konversationen är ju meningslös i sig, så varför inte ägna sig åt detta med.

Vi säger att han våldtog ("hade sex med) M. Det blir ju ändå nonsens eftersom våldtäkter sker utomhus på vintrarna och i kallare väder än så. Som tjej önskar jag att man var helt safe när man är ute i mörkret så fort det blir nollgradigt eller kallare, men så är inte fallet. Det är visserligen rent statistiskt dubbelt så hög risk att man våldtas utomhus på sommaren än på vintern av många förklarliga skäl, men nu var det vinter, och jag ser väl inte direkt några specifika svårigheter för OW att kunna ejakulera om han var upphetsad, har ingen kunskap kring om han hade svårigheter på det området.

Nog talat om den fiktiva våldtäkten då.

Jag tror att han har mördat henne utomhus och i samband med det ejakulerat, ja. Är det runt nollgradigt är det ju inte som att man fryser ballen av sig direkt, är man riktigt upphetsad kring sitt övergrepp/mord så är man. Gick antagligen mycket fort att ejauklera. Gissar jag.

Hur sannolikt det är rent statistiskt att den bevisade ejakulationen kan ha skett utomhus, eller hur sannolikt det är att folk ejakulerar utomhus på vintern i allmänhet, eller mellan 0 till minus 5 i synnerhet, har jag absolut ingen koll på, tyvärr, utöver våldtäktsstatistiken då. Dvs att det är hälften så många våldtäkter utomhus på vintern som sommaren. Ändå rätt mycket, alltså.

Jag ser det bara som sannolikt utifrån omständigheterna i detta fallet och jag tror att det är en sammanhängande händelse med 1 person inblandad. Det är ju du som håller på tjatat om att det inte spelar någon roll om en teori är osannolik och försökt berätta för oss mindre intellektuella att världen är en konstig plats, och osannolika saker sker, och därför finns det många förklaringar till vad som skett, bland annat dina egna, att mordet är osannolikt och en osannolik händelse kan hänga ihop med en annan osannolik händelse osv.. Så för dig borde det verkligen inte vara något problem om det nu skulle vara helt osannolikt att en människa ejakulerat utomhus.

Jag har vidare inte sagt att det "inte påverkar" att det saknas mordvapen och mordplats. Jag vet inte hur många gånger jag fått besvara dig kring saker du tycker det är fel av mig att säga som jag överhuvudtaget inte sagt. Lägg av nu.

Det är givetvis mycket relevant att det saknas, det försvårar ju oftast arbetet för domstolen avsevärt. Jag säger att mördare både kan och har dömts trots avsaknaden av dessa, och så även kan ske i detta fall, och att det inte automatiskt är fel att fälla någon för att det saknas, eftersom du hakat upp dig lite på det där att de saknas. Det är till OWs fördel, men det är inte mycket annat som är det.
Senast redigerad av KrimiMilla 2021-07-26 kl. 20:34.
Citera
2021-07-26, 20:27
Medlem
Något jag funderat på sedan vi fick FUP är huruvida man gjorde vad man kunde för att hiita spermier i MLs avföring. Enligt det tekniska utlåtandet från rättsmedicin fanns det tämligen mycket avföring som vidhäftade låren.
GM hade ju besvärat sig att skära upp byxorna baktill och kanske bara var intresserad av att analtvåldta henna och om han ejakulerade i henne analt så kanske majoriteten av satsen absorberas i avföringen. När han sedan drar ut så avsätts lite på hennes byxor framtill? Om man antar att avföringen sedan avgår efter döden så är det väl tänkbart att majoriteten av spermier kan finnas här i?
Citera
2021-07-26, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Jag tycker du kan släppa det här "spåret" med väderlek och temperatur. För två ungdomar som vuxit upp i Norrland är en novemberdag med 0 grader och lite snö knappast förhållanden där man skyndar sig hem för att skyla sig från det hemska vädret. Både OW och Malin var naturligtvis vana vid temperaturen och dessutom klädda för uppgiften.

Självklart är det mer bekvämt att göka inomhus än ute i minusgrader, men det känns inte alls osannolikt att en gärningsman skulle ejakulera utomhus vintertid. I mitt huvud är det ungefär lika "konstigt" som att folk urinerar utomhus vintertid när nöden uppstår. Det finns förövrigt massor med exempel på övergrepp i taskigt väder. Exempelvis Hagamannen gav sig på några offer under nätter som var betydligt kallare än vad det är frågan om här.

Jag gissar att du svarade på det här inlägget: (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

Att kissa är något man måste göra vare sig man vill det eller inte, för annars gör det ont och man kissar på sig till slut. Men som man kissar man helst inte om man är ute och det är väldigt kallt.
Att ejakulera är däremot inte ett lika trängande behov, och det är också något som man helst inte gör i kyla.
Och även om man har varma kläder och är van vid kyla, så brukar det oftast vara obehagligt att ta fram sin penis när det är 0 till -5 grader. Kylan känns direkt, ungefär som när man tar av sig vantarna i kylan. Och även förmågan att få erektion minskar av kylan, eftersom kroppen vill bevara värmen.

Och gällande Hagamannen vet jag inte exakt vilka förhållanden som rådde då, och var det skedde. Han kanske tex inte hade varit ute i kylan lika länge som OW innan han våldtog sitt offer, han kanske stod på en varm plats och väntade på sitt offer.
Det jag har hört är också att Hagamannen var full när han våldtog, och det kan ha stärkt honom så att säga.

Jag säger inte att det är omöjligt för en man att begå våldtäkt ute i kylan, men sannolikheten minskar att OW har våldtagit Malin utomhus, pga kylan som rådde då.

Och jag tycker du och andra glömmer Malins perspektiv i det hela. När hon gick på vägen i Husum, då kan hon ju inte ha varit helt tom i huvudet. Hon var ju på en plats som hon inte hade varit på förut, och hon måste ju ha tänkt på vart hon ska gå. Och det mest sannolika är att hon letade efter Konsum.

Och om det stämmer som vittnet KN säger på sida 235 i fup avsnitt 1, att en flicka som liknade Malin gick mot Motorgården vid den tiden då Malin försvann, då är det sannolikt att det var Malin och att hon gick dit och frågade efter Konsum. Och då borde de ha sagt ungefär att Konsum är långt därifrån. Och det ökar sannolikheten att hon har stannat där en stund iallafall, tex för att få vägbeskrivningar, busstabeller eller liknande, och kanske lånade hon toaletten där mm.
Och då kan OW redan ha kommit dit, utan en tanke på att överfalla och våldta Malin.
Och sen kan något ha hänt på Motorgården, som ledde till Malins död. Man kan tänka sig flera olika händelseförlopp.

Och den enda vad jag vet som har sagt att OW inte var på Motorgården den dagen, det är vittnet CH på sida 232 i fup avsnitt 1. Men han säger bara att han har hört det av de som var på Motorgården på eftermiddagen. Så det är oklart för mig om polisen ens har pratat med de som var på Motorgården då, eller om de helt har litat på vittnet CH:s uppgifter.
Senast redigerad av eoku 2021-07-26 kl. 22:28.
Citera
2021-07-26, 22:33
Medlem
Nej finns ingen sanning i det för Niklas eliasson våldtog mitt i vintern och lämnade sitt offer i en snö driva och det var så pass kallt att hon förmodligen frusit ihjäl om inte förbipasserande hittat henne

Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams

Citera
2021-07-26, 23:34
Medlem
IdiAminsKusins avatar
@Eoku
Lägg ner! Dina amsagor är lika troliga som om marsianer hade kidnappat flickan.
INGEN har sett henne på motorgården, och inget tyder på att hon haft frivilligt sex, inget tyder heller på att hon skulle ha följt OW frivilligt, utan vittnesutsagorna talar om att hon snarast var besvärad av idioten som följde henne.
Citera
2021-07-26, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
@Eoku
Lägg ner! Dina amsagor är lika troliga som om marsianer hade kidnappat flickan.
INGEN har sett henne på motorgården, och inget tyder på att hon haft frivilligt sex, inget tyder heller på att hon skulle ha följt OW frivilligt, utan vittnesutsagorna talar om att hon snarast var besvärad av idioten som följde henne.

Jag gissar att du svarade på det här inlägget: (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

Var finns förhör eller annat med människorna som var på Motorgården när Malin försvann?
Vem har sagt att ingen har sett henne på Motorgården?

Jag har inte sagt att Malin har följt OW frivilligt. Jag har sagt att hon kanske har gått själv till Motorgården för att tex fråga efter Konsum.
Citera
2021-07-26, 23:55
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:

Var finns förhör eller annat med människorna som var på Motorgården när Malin försvann?
Vem har sagt att ingen har sett henne på Motorgården?

Jag har inte sagt att Malin har följt OW frivilligt. Jag har sagt att hon kanske har gått själv till Motorgården för att tex fråga efter Konsum.

Vi vänder på det... var är förhören där nån beskriver att hon setts på motorgården?
Citera
2021-07-27, 00:11
Bannlyst
Citat:
Vi vänder på det... var är förhören där nån beskriver att hon setts på motorgården?

Det är svårt för någon annan än de som var på Motorgården då, att säga att Malin var där.
Men eftersom vittnet KN säger på sida 235 i fup avsnitt 1, att en flicka som liknade Malin gick mot Motorgården vid den tiden då Malin försvann, så är det rimligt att man frågar alla de som var på Motorgården då, om de har sett Malin där.
Har polisen gjort det?
Citera
2021-07-27, 00:27
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Det verkar bara vara du Eoku av alla människor som tror att det är ett rimligt förlopp
Citera
2021-07-27, 00:37
Bannlyst
Citat:
Det är svårt för någon annan än de som var på Motorgården då, att säga att Malin var där.
Men eftersom vittnet KN säger på sida 235 i fup avsnitt 1, att en flicka som liknade Malin gick mot Motorgården vid den tiden då Malin försvann, så är det rimligt att man frågar alla de som var på Motorgården då, om de har sett Malin där.
Har polisen gjort det?

Citat:
Det verkar bara vara du Eoku av alla människor som tror att det är ett rimligt förlopp

Jag anser att det är fullt rimligt och förnuftigt. Och om polisen inte har gjort det, då har de gjort bort sig och förstört utredningen. Så jag frågar igen, har polisen frågat alla de som var på Motorgården när Malin försvann, om hon var där då?
Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in