Citat:
Ursprungligen postat av
rusellpeters
Du är underlig, Du frågar mig om Greta. Jag svarar med en icke tillrättalagd dokumentär.
Som visar att hon han en dyr organistion bakom sig.
Du tog upp Rockström. I svaret klumpade jag ihop Al Gore, Greta och Rockström. Inte för att det var mitt val att ta upp dessa utan därför att dom alla tre ofta refereras till av vetenskapsförnekare som "bevis" för att det bästa för mänsklighetens och planetens framtid är att vi eldar mer med kol, olja och naturgas.
Kan vi släppa dom nu och gå tillbaka till topic?
Citat:
Ursprungligen postat av
rusellpeters
Istället vill du att jag ska titta på svt.
Det är ju som att gå till LO borgen för att höra om sossarna.
Jag hade inte räknat med att du skulle titta på dom dokumentärer som jag länkade till. Jag ville främst sätta fokus på att du länkade till en "hata Greta-video" som var producerad av en "hata Greta-aktivist". Jag försökte framföra att det finns en värld utanför den IMO trångsynta "hata Greta-cirkeln".
Citat:
Ursprungligen postat av
rusellpeters
Dessutom påstår du att jag flyttar fokus från ämnet, när det är du som tar upp Greta.
https://fof.se/tidning/2010/4/artikel/blir-det-verkligen-varmare-pa-jorden
Tempgraf hadcrut bla.
11 år gammal text skriven av en ekonom
Du länkar till en artikel som är 11 år gammal (Publicerad: 2010-05-04).
Författaren till texten är ekonom.
Han saknar uppenbarligen både grundläggande kunskaper i fysik och förståelse för hur stokastiska processer tillsammans med systematiska förändringar på sikt resulterar i det som vi följer som klimatförändringar.
Han refererar också till dataserier som räknats fram från satellitobservationer. Som vi idag vet var behäftade med allvarliga fel. Som gjorde att det såg ut som om uppvämningen sedan 1979 var betydligt mindre än vad den i verkligheten har varit.
Citat:
Ursprungligen postat av
rusellpeters
Från 1890 till 1940 blev 0.6 grader varmare.
Om jag tolkar dig så var det naturliga variationer. Sen när fossilanvändningen tog fart slutade den naturliga variation och hela uppvärmningen togs hand av co2.
Ungefär...
1. Vi borde utgå från aktuella data, istället för att utgå från gamla data som vi vet är behäftade med fel.
2. Vi kan inte dra slutsatser om var som händer med klimatet baserat på godtyckligt valda start- och slut-år.
3. Om man ändå tar dom år som du valde, 1890 och 1940 så är ökningen enligt den gamla grafen som du länkade till ca 0,43°C under 50 år, dvs ca 0,086°C per årtionde. Att jämföra med de senaste 40-50 åren då temperaturen ökat med ca 0,2°C per årtionde.
4. Enstaka år och några år kan svänga en hel del, upp och ner. Enkelt förklarat därför att det finns stokastiska processer (ungefär "slumpprocesser") som påverkar väder och medelvärden för något eller några enstaka år.
5. Om man vill veta vad som händer ur klimatsynpunkt ska man helst se till medelvärden över 30 år. Eftersom vi inte vill vänta till 2045 med att räkna ut medeltemperaturen, ur klimatsynpunkt, för 2020, så kompromissar vi. Vi kan t.ex. titta på 10-15 års medelvärden. Vi får då med en del av det stokastiska "bruset", men vi får en bra uppfattning om vad som händer, ur klimatsynpunkt.
Sammanfattning
Sedan ungefär förförra sekelskiftet har temperaturen ökat, med undantag för perioden ≈1945-1970. Den "uppvärmningspausen" berodde främst på svavelutsläpp. Sedan, dom senaste ca 50 åren, har den globala medeltemperaturen ökat med ca 0,2°C per årtionde.
Den här grafen, baserad på data enligt HadCRUT5, med 1-års, 5-års och 15-års medelvärden visar hur bruset succesivt försvinner för att vara nästan borta i 15-års medelvärdena av den globala medeltemperaturen.
https://ibb.co/Hr3S83z
Citat:
Ursprungligen postat av
rusellpeters
Vad med enorma grundvattenreserver som legat under jorden i tusentals år liksom fossilt kol. Nu borras det djupt.ner och tas upp enorma mängder av vatten som blir den potenta växthusgasen vattenånga. Hur påverkar det?
412ppm co2 mot 4% vattenånga
Vatten och klimat
1. Oceanerna innehåller så mycket vatten över så stora ytor att vår användning av vatten har relativt sett liten betydelse.
2. Vattenhalten i atmosfären bestäms i hög grad av temperaturen. För varje grad som atmosfären blir varmare "härbergerar" den ca 7% mer vatten innan den börjar lämna ifrån sig vatten.
3. Den positiva återkoppling som vatten orsakar är en följd av punkten 2. Koldioxid höjer temperaturen, säg 0,5°C. Vattenmängden anpassar sig till den nya temperaturen genom att öka med ca 3,5%. Den ökade vattenmängden förstärker växthuseffekten och temperaturen ökar ytterligare. Det här fortgår tills dess att ett nytt jämviktsläge uppnåtts. Då är temperaturen ca 1°C högre än vad som "bara" koldioxid hade orsakat, dvs. totalt 1,5°C högre än innan.
Det är lite svårt att svara på din fråga om hur man ska väga 412ppm co2 mot 4% vattenånga, men jag ska försöka.
Det är nu ca 1,25°C varmare än det var under andra halvan av 1800-talet, enligt HadCRUT5. Flera parametrar har samverkat, men om vi för ett ögonblick bortser från övriga faktorer, med mindre påverkan, och låtsas att det bara är koldioxid och vatten som har förstärkt växthuseffekten. Då har koldioxid (från 290 ppm till 410 ppm) värmt med ca 0,4°C och den ökade vattenhalten som "koldioxiduppvärmningen" orsakat, värmt planetens medeltemperatur med ytterligare 0,85°C.
Temperaturökningen med 1,25°C har orsakat att det i medeltal är ca 9% mer vatten i atmosfären än vad det var under andra halvan av 1800-talet. Detta resulterar i totalt sett mer nederbörd, men fördelningen, geografiskt och över tid, är svår att förutsäga. Igår var det Gävle...
Allvarligt, vi kan räkna med fler översvämningar, men när, var och hur mycket är svårare att förutsäga.
Varför var det 7-8°C kallare för 17000 år sedan?
Flera orsaker samverkade. Här är dom viktigaste.
– Variationer i hur Jorden rör sig runt solen.
– Lägre koldioxidhalt i atmosfären.
– Högre albedo genom att mer av Jorden var täckt av snö och is.
– Mer stoft i atmosfären eftersom det var kallare.
– Mindre vattenånga i atmosfären, eftersom det var kallare.
Dom är inte i storleksordning. Flera av dessa orsaker påverkar varandra i komplicerade samspel.
–