Citat:
Citat:
Om denna värdering jag tidigare länkade gäller så kan väl ändå Binninges förstahandsyrkande vara att betrakta på största allvar. https://anonfiles.com/L6Bcw0Cau4/AFT...sv_rde_003_pdfVad som rört (till?) sig i hjärnorna på diverse juridiska tillspetsningsfundamentalister kan ju vara svårt att gissa.
Troligen har ombud ett (Binninge) tänkt sig att upphäva avtalet med invändningen att Esbjörn var litet lagom koko, medan ombud två (Bergh m fl) hakade på HD:s hävningsdom, dvs att man inte behöver stå fast vid en försäljning om köparen inte betalar i tid.
Av dessa två yrkanden kan nog yrkande två (Berg m fl) tas på litet större allvar, rent hävningsmässigt. Skulle "koko-invändningen" gälla handlar det heller inte om hävning, utan om en nullifiering, dvs avtalet behandlas som om det aldrig hänt och upplöses i enlighet med detta.
Det åberopade prejudikatet behöver inte vara så betydelsefullt, eftersom det i vårt fall i stället handlar om en säljare som gjort det orimligt att fullfölja betalningen, genom att inte medverka till affärens fullbordan.
Troligen har ombud ett (Binninge) tänkt sig att upphäva avtalet med invändningen att Esbjörn var litet lagom koko, medan ombud två (Bergh m fl) hakade på HD:s hävningsdom, dvs att man inte behöver stå fast vid en försäljning om köparen inte betalar i tid.
Av dessa två yrkanden kan nog yrkande två (Berg m fl) tas på litet större allvar, rent hävningsmässigt. Skulle "koko-invändningen" gälla handlar det heller inte om hävning, utan om en nullifiering, dvs avtalet behandlas som om det aldrig hänt och upplöses i enlighet med detta.
Det åberopade prejudikatet behöver inte vara så betydelsefullt, eftersom det i vårt fall i stället handlar om en säljare som gjort det orimligt att fullfölja betalningen, genom att inte medverka till affärens fullbordan.
Det ena yrkandet från JB ska väl ändå inte behöva stå i nåt motsatsförhållande till Berg & Behms yrkande? Båda gäller såklart!
Personligen vill jag ha med ett tredje och det är att det finns ett avtal/testamente mellan Esbjörn och hans brorsson Matz Bolin som enligt mitt förmenande absolut måste omöjliggöra denna Ebbas "husaffär". Att inte Esbjörn hade rätt att sälja fastigheten utan Matz medgivande står implicit i det dokumentet.