2021-08-17, 15:17
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det är uppenbart att Binninge är väl företegen med detta då han använder ditt oförstånd och lättsinne för att föra fram sina synpunkter i tråden.
Vad gäller hans påhitt om Esbjörn så har han fått backa på dessa punkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vad som rört (till?) sig i hjärnorna på diverse juridiska tillspetsningsfundamentalister kan ju vara svårt att gissa.

Troligen har ombud ett (Binninge) tänkt sig att upphäva avtalet med invändningen att Esbjörn var litet lagom koko, medan ombud två (Bergh m fl) hakade på HD:s hävningsdom, dvs att man inte behöver stå fast vid en försäljning om köparen inte betalar i tid.

Av dessa två yrkanden kan nog yrkande två (Berg m fl) tas på litet större allvar, rent hävningsmässigt. Skulle "koko-invändningen" gälla handlar det heller inte om hävning, utan om en nullifiering, dvs avtalet behandlas som om det aldrig hänt och upplöses i enlighet med detta.

Det åberopade prejudikatet behöver inte vara så betydelsefullt, eftersom det i vårt fall i stället handlar om en säljare som gjort det orimligt att fullfölja betalningen, genom att inte medverka till affärens fullbordan.
Om denna värdering jag tidigare länkade gäller så kan väl ändå Binninges förstahandsyrkande vara att betrakta på största allvar. https://anonfiles.com/L6Bcw0Cau4/AFT...sv_rde_003_pdf

Det ena yrkandet från JB ska väl ändå inte behöva stå i nåt motsatsförhållande till Berg & Behms yrkande? Båda gäller såklart!

Personligen vill jag ha med ett tredje och det är att det finns ett avtal/testamente mellan Esbjörn och hans brorsson Matz Bolin som enligt mitt förmenande absolut måste omöjliggöra denna Ebbas "husaffär". Att inte Esbjörn hade rätt att sälja fastigheten utan Matz medgivande står implicit i det dokumentet.
2021-08-17, 15:29
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Erkänt juridikkunnige? Ja den var bra. Huruvida han konsulterat andra eller inte är okänt, men resultatet verkar inte lyckat.
Hans försök med att få avtalet ogiltigförklarat med att Esbjörn är tillräckligt oklar i skallen och att priset är för lågt, samt att Ebba utnyttjat detta har hittills verkat bevisa motsatsen.

Att driva målet i media istället för i rätten är inte heller ett tecken på kompetens i mina ögon.

Nu kan det för all del vara så att hela idéen med att ångra sig var dödfödd, men en bra advokat, eller ombud, hade då fått sin klient att förstå att det bästa varit en lösning i det tysta direkt.
mitt fetade: ja du den som skulle insett det är ju Ebba....men Ebba var igång och skulle bara ha huset så istället för att tyst backa försökte hon skrämmas till tystnad....å det gick ju si så där....kan man som du med god eftertanke tycka
2021-08-17, 15:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Om denna värdering jag tidigare länkade gäller så kan väl ändå Binninges förstahandsyrkande vara att betrakta på största allvar. https://anonfiles.com/L6Bcw0Cau4/AFT...sv_rde_003_pdf

Det ena yrkandet från JB ska väl ändå inte behöva stå i nåt motsatsförhållande till Berg & Behms yrkande? Båda gäller såklart!

Personligen vill jag ha med ett tredje och det är att det finns ett avtal/testamente mellan Esbjörn och hans brorsson Matz Bolin som enligt mitt förmenande absolut måste omöjliggöra denna Ebbas "husaffär". Att inte Esbjörn hade rätt att sälja fastigheten utan Matz medgivande står implicit i det dokumentet.

Det är svårt att utgå från ett framräknat taxeringsvärde, multiplicerat med en schablonfaktor för att få ett marknadsvärde när syftet med taxeringsvärdesberäkningen är det omvända, nämnligen att få ett taxeringsvärde som är ca 70 % av saluvärdet. För denna fastighet hade en omprövning varit rimlig, givet skicket, troligen gynnande för fastighetsägaren. Men här talar vi om en skatterättslig bedömning, inte om ett marknadsvärde.

Tvistar parterna om värdet får man nog utgå från ett fastighetsvärde byggt på en traditionell värdering. Här har ju de av parterna åberopade värderingarna varit ganska samstämmiga, allt inräknat, det är ju mer betryggande än en taxeringsmässig skönsmässig bedömning. Det kan säkert finnas hus i närheten där den bedömningen stämmer - den fastighet som redovisats här är inte riktigt där ännu. Kan man säga...

När det gäller avtalet med Matz Bolin (eller för den delen ett testamente) betyder det inget vid en försäljning, eftersom denna belastning inte antecknats hos lantmäteriet. Vill Esbjörn ge fastigheten till Matz bör han därför inte sälja den.
2021-08-17, 15:53
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Avtalet att byta 4/27 mot 27/27 är ett avtal i bästa fall. Som testamente saknas det dels en underskrift, men också hur den som undertecknade det, uppfattade dokumentet.

Men som folk i tråden har förklarat, så hindrar inte ett testamente Esbjörn från att göra sig av med det han testamenterar bort, i förtid. Esbjörn är fri att göra som han vill, om dokumentet är ett testamente.

Så varför så sugen på att försöka få det att vara ett testamente?
2021-08-17, 15:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:
mitt fetade: ja du den som skulle insett det är ju Ebba....men Ebba var igång och skulle bara ha huset så istället för att tyst backa försökte hon skrämmas till tystnad....å det gick ju si så där....kan man som du med god eftertanke tycka

Nu var det inte Ebba som gick till Expressen, så en lösning i det tysta var ju svårt att få till, eller hur?
2021-08-17, 16:13
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nu var det inte Ebba som gick till Expressen, så en lösning i det tysta var ju svårt att få till, eller hur?
Kan tänka mig att det steget föregicks av ett annat, nämligen att Ebba fick chansen att undgå röja tystnaden.....eller hur, om vi tänker efter....men då kom hennes motdrag med hot om stämning
2021-08-17, 16:22
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

När det gäller avtalet med Matz Bolin (eller för den delen ett testamente) betyder det inget vid en försäljning, eftersom denna belastning inte antecknats hos lantmäteriet. Vill Esbjörn ge fastigheten till Matz bör han därför inte sälja den.
Oj, så det är endast den missen att inte avtalet kommit lantmäteriet tillhanda som gör att det inte kan användas och att det ifall det hade registrerats varit solklart gällande. Vilken fadäs - vem är ansvarig för den - är det han som upprättade avtalet/testamentet?
2021-08-17, 16:34
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Oj, så det är endast den missen att inte avtalet kommit lantmäteriet tillhanda som gör att det inte kan användas och att det ifall det hade registrerats varit solklart gällande. Vilken fadäs - vem är ansvarig för den - är det han som upprättade avtalet/testamentet?

Vi kan nog vara överens om att det inte var EB som skulle ha registrerat det.

Familjen Bohlins egna affärer skall kanske lämnas utanför.
2021-08-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Av en hävningsförklaring måste tydligt framgå att det är just en hävningsförklaring kopplat till av motparten påstått avtalsbrott. Någon sådan har aldrig avgetts av Esbjörn Bolin före den handling daterad 10 maj 2021 av vilken det också framgår att Esbjörn Bolin tidigare låtit meddela just att han ångrat sig, vilket i sin tur också måste innebära att ha faktiskt förstått vad transaktionen inneburit. Denna hävningsförklaring är avgiven alltför sent.

Tvärtom vad du skriver!

HD har i en prejudicerande dom gett vägledning om att man behöver inte kunna ord som hävning och hävningsförklaring, om man häver, säger upp, bryter ett avtal eller ångrar sig om motparten uppfattat det.

Esbjörn har försökt att betala tillbaka handpenningen, Ebbas prestation. Det ger honom pluspoäng.

Visst ska man ha juridiska grunder till hävningen eller bra skäl/grunder till avtalsbrottet. Saknas juridisk grund för hävningen blir det skadestånd till motparten. Det blir att ersätta de ekonomiska skador man orsakat i och med avtalsbrottet.
2021-08-17, 16:44
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Det finns en anledning till att man värderar fastigheter och inte bara utgår ifrån taxeringsvärdet, detta är ett skolboksexempel på varför man skall låta en värderare göra sitt jobb och inte stirra sig blind på taxeringsvärdet.

Inga problem att begära jämkning för fastigheten, läckage, mögelskador, kök och badrum som jag inte skulle vilja använda samt en tomt som kräver machete för att röra sig i drar ner på värdet.
Att grannarna har välskötta hus och tomter gör att taxeringsvärdet på din fastighet ökar trots att det är ett ruckel.

En långsiktig ägare hade begärt jämkning för många år sedan, en som går i säljtankar vill gärna framhålla ett högt taxeringsvärde som ett säljargument.
2021-08-17, 16:51
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tvärtom vad du skriver!

HD har i en prejudicerande dom gett vägledning om att man behöver inte kunna ord som hävning och hävningsförklaring, om man häver, säger upp, bryter ett avtal eller ångrar sig om motparten uppfattat det.

Esbjörn har försökt att betala tillbaka handpenningen, Ebbas prestation. Det ger honom pluspoäng.

Visst ska man ha juridiska grunder till hävningen eller bra skäl/grunder till avtalsbrottet. Saknas juridisk grund för hävningen blir det skadestånd till motparten. Det blir att ersätta de ekonomiska skador man orsakat i och med avtalsbrottet.

Pluspoäng funkar säkert i din värld, inom juridiken är det värdelöst.

Vi har alla olika subjektiva tolkningar av vad moral är och vad som är rätt och riktigt, det är därför som vi har lagar att följa.

Nu saknas uppenbart viljan att komma överens om ett skadestånd och då återstår bara att driva det i rätten.
2021-08-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
En liten fågel har viskat i mitt öra att Johann Binninge talade sanning om värderingen på 5,7 miljoner kr. .

Det finns nämligen ett taxeringsvärde för Esbjörns fastigheter som är beräknat utifrån gällande riktvärdeangivelser vid den allmänna fastighetstaxeringen 2021. Nivååret är 2019. Utifrån detta taxeringsvärde har det teoretiska marknadsvärdet i 2019 års prisnivå beräknas till 5 653 000 kr.

https://anonfiles.com/L6Bcw0Cau4/AFT_2021_Ber_kning_av_taxeringsv_rde_003_pdf
Och det teoretiska värdet är alltså ett hus i toppskick, rinnande varmt och kallt vatten, avlopp med mera - inte ett ruckel med soptipp på tomten, utedass och dricksvattenfontän på macken ett par kilometer bort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in