2021-08-17, 12:59
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF

Påstår du att Ebbas ombud ljuger för tingsrätten?

Påstående åtföljs inte av frågetecken.

Frågan som är intressant är om tingsrätten kommer att bedöma om en hävningsförklaring är avgiven i samband med detta brevet vilket är osäkert då man har skickat en hävning den 10 maj vilket känns onödigt om man hävdar att brevet i september är en hävning.
slutsatsen måste vara att de själva tvivlar på septemberbrevet.

I maj så anger de en grund för hävningen vilket saknas i septemberbrevet vilket gör att det saknas grund för hävning vilket gör att EB inte behöver acceptera den utan har full handlingsfrihet att fortsätta att driva frågan.
2021-08-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Binninge ska ju föra Esb talan eller?
Så det som Binninge säger kommer alltså inte från Esb menar du? och då blir det att Binninge gör saker bara för egen vinning utan att se till Esb bästa.
Så även han bästa vänner som ni så fint säger.

Källa finns till alla tid och datum du kan med lätthet söka det om du orkar jag har inte bara länkat.
Binninge kändes tyvärr för Esbjörns del ganska flummig och jag har svårt att förhålla mig till delar av det han sa. Tycker att det är mycket bra att Esbjörn nu fått riktig hjälp.
2021-08-17, 13:07
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Binninge kändes tyvärr för Esbjörns del ganska flummig och jag har svårt att förhålla mig till delar av det han sa. Tycker att det är mycket bra att Esbjörn nu fått riktig hjälp.
Där är vi ense, han har inte gjort vad man kunde förvänta sig av ett ombud.
Det har inte kommit i pressen så mycket med den nya och man hoppas för Esb att han gör sitt jobb.
2021-08-17, 13:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Som jag skrev tidigare idag. Med vilken grund stödjer han hävning 3 sept? Måste finnas en grund….

Det finns en rätt självklar hävningsgrund, och det är om motparten inte uppfyllt sin del av avtalet. Esbjörn är inte bunden av avtalet om Ebba inte gör det hon skall (betalar), Ebba å sin sida är inte bunden att betala om Esbjörn inte gör sin del.

Tydligen är invändningen (hävandegrunden) att Ebba inte betalat i rätt tid, dvs innan tillträdesdatum.

Jag tror personligen inte att detta kommer att flyga.

Mer allmänt kan ju inte domstolen heller tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset (dvs, tvinga Esbjörn att skriva under ett köpebrev), "bara" utdöma ett vite (detta yrkas redan) och ta ställning till olika skadeståndsanspråk och juristkostnader.

Esbjörns stora olycka är ju att han hamnat i klorna på en processhungrig omgivning. Hade en "riktig advokat" tagit Esbjörn i handen och förhandlat med Ebba och Ebbas ombud hade saken med stor sannolikhet löst sig.
2021-08-17, 13:13
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det kallar jag för ett praktexempel på Esbjörns kognitiva oförmåga.

Han förstod inte vad försäljning av en fastighet innebär. Esbjörn var ensam under pågående Pandemi. Ebba Busch hade alla experter hon förberett sig med inför denna kuppartade försäljning. Allt som skett är på Ebba Busch initiativ. Antagligen har Ebba gullat med Esbjörn och talat om framtiden tillsammans där hon tar hand om Esbjörn och hans hus.

När trädfällningen skedde var det andra bullar, än de hembakta Ebba bjöd på än vid tiden då Esbjörn skulle snärjas.

Esbjörn bodde på pensionat under pandemin och träffade nya människor regelbundet.
Majkgård gullade med Esbjörn på samma sätt som hon hade gjort med de andra ensamma gubbarna som hon hade sett till att ärva.
2021-08-17, 14:06
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det kallar jag för ett praktexempel på Esbjörns kognitiva oförmåga.

Han förstod inte vad försäljning av en fastighet innebär. Esbjörn var ensam under pågående Pandemi. Ebba Busch hade alla experter hon förberett sig med inför denna kuppartade försäljning. Allt som skett är på Ebba Busch initiativ. Antagligen har Ebba gullat med Esbjörn och talat om framtiden tillsammans där hon tar hand om Esbjörn och hans hus.

När trädfällningen skedde var det andra bullar, än de hembakta Ebba bjöd på än vid tiden då Esbjörn skulle snärjas.
Om det var ett utstuderat, iscensatt och kuppartat köp av Ebba med hjälp av experter, värderingsmän, mäklare m.m. Varför i hela fridens namn plockade hon inte fram ett köpebrev i skenet av månljuset istället för köpekontraktet? Hon hade bara behövt ha med sig en till kompis! Hon hade varit lagfartsägare för länge, länge sedan!
2021-08-17, 14:12
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns en rätt självklar hävningsgrund, och det är om motparten inte uppfyllt sin del av avtalet. Esbjörn är inte bunden av avtalet om Ebba inte gör det hon skall (betalar), Ebba å sin sida är inte bunden att betala om Esbjörn inte gör sin del.

Tydligen är invändningen (hävandegrunden) att Ebba inte betalat i rätt tid, dvs innan tillträdesdatum.

Mer allmänt kan ju inte domstolen heller tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset (dvs, tvinga Esbjörn att skriva under ett köpebrev), "bara" utdöma ett vite (detta yrkas redan) och ta ställning till olika skadeståndsanspråk och juristkostnader.

Esbjörns stora olycka är ju att han hamnat i klorna på en processhungrig omgivning. Hade en "riktig advokat" tagit Esbjörn i handen och förhandlat med Ebba och Ebbas ombud hade saken med stor sannolikhet löst sig.
Ja det där är Berghs invändning medan Binninge förde fram:
31 § Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.
....som skäl för varför "affären" inte skall bli av....länkar en värdering som skall vara oantastbar

https://anonfiles.com/L6Bcw0Cau4/AFT_2021_Ber_kning_av_taxeringsv_rde_003_pdf
2021-08-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Jag tror precis som du, men var nyfiken på med vilken motivering just inlägget verkade tro att det var självklart att hävningen med ref till ett brev innan tillträdesdatum skulle kunna fungera. Hur kan man ha gjort avtalsbrott genom att inte betala i tid innan den tiden inträffat?

Men jag tror att ordinarie stämning fortsätter efter att hävningen förklarats ogiltig och i och med det verkar Ebba få bättre rätt till huset.

Håller med, med en riktig advokat som du säger, så skulle detta aldrig inträffat och vi missat hela tråden till allas lycka.
2021-08-17, 14:45
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja det där är Berghs invändning medan Binninge förde fram:
31 § Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.
....som skäl för varför "affären" inte skall bli av....länkar en värdering som skall vara oantastbar

https://anonfiles.com/L6Bcw0Cau4/AFT_2021_Ber_kning_av_taxeringsv_rde_003_pdf

Det är uppenbart att Binninge är väl företegen med detta då han använder ditt oförstånd och lättsinne för att föra fram sina synpunkter i tråden.
Vad gäller hans påhitt om Esbjörn så har han fått backa på dessa punkter.
2021-08-17, 14:50
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Jag tror precis som du, men var nyfiken på med vilken motivering just inlägget verkade tro att det var självklart att hävningen med ref till ett brev innan tillträdesdatum skulle kunna fungera. Hur kan man ha gjort avtalsbrott genom att inte betala i tid innan den tiden inträffat?

Men jag tror att ordinarie stämning fortsätter efter att hävningen förklarats ogiltig och i och med det verkar Ebba få bättre rätt till huset.

Håller med, med en riktig advokat som du säger, så skulle detta aldrig inträffat och vi missat hela tråden till allas lycka.
Antar att ni hänsyftar på Binninge vardande den oriktiga advokaten. Vad får er att tro att den erkänt juridikkunnige Binninge inte skulle ha konsulterat både kollegor och vänner m.fl. i detta? Det tror iaf jag att han gjort. Fallet är alldeles för stort för att inte det skulle ha skett och så även oombett från JB:s håll.
Senast redigerad av kubun 2021-08-17 kl. 14:53.
2021-08-17, 14:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Vad som rört (till?) sig i hjärnorna på diverse juridiska tillspetsningsfundamentalister kan ju vara svårt att gissa.

Troligen har ombud ett (Binninge) tänkt sig att upphäva avtalet med invändningen att Esbjörn var litet lagom koko, medan ombud två (Bergh m fl) hakade på HD:s hävningsdom, dvs att man inte behöver stå fast vid en försäljning om köparen inte betalar i tid.

Av dessa två yrkanden kan nog yrkande två (Berg m fl) tas på litet större allvar, rent hävningsmässigt. Skulle "koko-invändningen" gälla handlar det heller inte om hävning, utan om en nullifiering, dvs avtalet behandlas som om det aldrig hänt och upplöses i enlighet med detta.

Det åberopade prejudikatet behöver inte vara så betydelsefullt, eftersom det i vårt fall i stället handlar om en säljare som gjort det orimligt att fullfölja betalningen, genom att inte medverka till affärens fullbordan.
2021-08-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Antar att ni hänsyftar på Binninge vardande den oriktiga advokaten. Vad får er att tro att den erkänt juridikkunnige Binninge inte skulle ha konsulterat både kollegor och vänner m.fl. i detta? Det tror iaf jag att han gjort. Fallet är alldeles för stort för att inte det skulle ha skett och så även oombett från JB:s håll.
Erkänt juridikkunnige? Ja den var bra. Huruvida han konsulterat andra eller inte är okänt, men resultatet verkar inte lyckat.
Hans försök med att få avtalet ogiltigförklarat med att Esbjörn är tillräckligt oklar i skallen och att priset är för lågt, samt att Ebba utnyttjat detta har hittills verkat bevisa motsatsen.

Att driva målet i media istället för i rätten är inte heller ett tecken på kompetens i mina ögon.

Nu kan det för all del vara så att hela idéen med att ångra sig var dödfödd, men en bra advokat, eller ombud, hade då fått sin klient att förstå att det bästa varit en lösning i det tysta direkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in