2021-08-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har inte koll på datum, men likt alla personer som läst en tidning, vet jag att Esbjörn inte vill sälja, att han påtalat detta flera gånger till Ebba Busch i skrift, muntligt och genom sitt agerande. Han har även skaffat ombud som förmedlat att han inte vill sälja fastigheterna.

Ebba Busch har uppfattat att Esbjörn inte vill sälja till henne, möta henne i banken, diskutera m.m. trots lock och pock och en stämningsansökan i tingsrätt.

Parterna har ingått ett nytt avtal, i röran av den fria avtalsrätten. Det finns inga formregler för hur en hävning ska gå till. Det är fallgropen när denna fastighetsöverlåtelse diskuteras eftersom det blir lätt att hamna i fel tunna när köpebrev har formkrav enligt JB för att bevilja lagfart. Men hävning är inte fastighetsrätt.

Hävning är avtalsrätt, som nu tillämpas om en fastighet. Om Ebbas utfästelse på Facebook om att Esbjörn inte behöver sälja, är en accept av Esbjörns hävning, eller ett anbud, en utfästelse etc. är det en sak för juristerna att reda ut. Men ett nytt avtal är det oavsett vem som gav utfätelse/anbud och vem som gav accept. Med stöd av ett HD avgörande om att en hävningsförklaring inte behöver innehålla svåra ord som hävning, borde saken inte vara för svår att förstå.

Ingen kan ha missuppfattat att Esbjörn sa i TV intervju att han sagt upp avtalet, och en utfästelse från Ebba Busch är bindande om det så sker på Facebook. Likt förtal på Facebook är ett brott som ledde till att Ebba Busch gjorde sig skyldig till grovt förtal.
Om vi håller oss till fakta som kan hittas i lagtexter och liknande så kan hävning enbart ske om det finns grund för detta. Inte bara för att man vill. Ånger är hittills inte nån grund avseende fastigheter.

Säljaren kan häva om det finns giltiga skäl, dvs väsentliga skäl, i det här fallet är det ifall köparen inte fullföljt betalning enligt avtal.
Handpenning är alla överens om att det har skett. Slutreglering skulle skett 16 september. Det mötet dök inte Esbjörn upp på,och förhindrade slutreglering eftersom Ebba och banken var beredda att genomföra den. Att då hävda att avtalet är hävt 3 sept som en del gör är inte möjligt eftersom det inte finns någon grund för hävning. Du kan inte häva för nånting som inte har skett än i tiden. Att hävda att det är hävt efter slutregleringsmötet för att Ebba inte betalt när Esbjörn förhindrat genom att obstruera via sin frånvaro (fysisk eller via ombud) strider mot all avtalslogik.

Avtal avseende fastigheter är enbart gällande när de uppfyller formalkraven vilket ursprungsavtalet gör och ett avtal via facebook aldrig kan göra. Det har beskrivits tydligt med länkar senaste dagarna.
2021-08-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Lite ovanligt att man visar upp ett brev som man påstår sig ha skickat.

Finns det något mottagarbevis på detta?
Finns det ens något bevis på att det är skickat?

Brevet funkar att visa upp i Expressen men tingsrätten vill nog ha lite mer uppgifter.

Brevet, TV intervju, tidningsartiklar om Esbjörn som inte vill sälja, Ebba Busch som beklagar sig över att köpet inte fullföljs, är flera bekräftelser på att Esbjörn menar allvar när han säger upp avtalet, häver det, ångrat sig, etc. Enligt HD behöver inte folk kunna svåra ord och begrepp som hävning, för att häva ett köp.

Det är ostridigt att Esbjörn hävt köpet, och att Ebba Busch uppfattat det. Ebba Busch har både uppfattat och accepterat hävningen när hopskriver på Facebook att Esbjörn inte behöver sälja om han verkligen inte vill. Därmed är köpet hävt genom en hävningsförklaring. Det som återstår är att prestationerna ska tillbaka och eventuella ekonomiska skador ska utredas av en domstol om parterna inte kan komma överens.
2021-08-17, 10:25
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Du menar brevet där han påstår att han ångrat sig?
Har Esbjörn skrivit fler brev till Ebba där han skriver att han "ångrat sig" eller vad menar du?

Citat:
Om det är en giltigt hävningsförklaring, blir det inte lätt att göra husaffärer i framtiden, det är min lekmannaåsikt.
Naturligtvis är det en giltig hävningsförklaring. Det är bara att läsa I prejudikatet jag hänvisade till för att få den saken bekräftad. Enligt HD finnns det inga formkrav när det gäller hur en hävningsförklaring ska vara formulerad för att vara giltig:
Citat:
Närmare om hävningsförklaringen
14. Inte heller i fråga om utformningen av eller sättet för framställande av säljarens hävningsförklaring innehåller 4 kap. JB några bestämmelser.

Utformning
15. När det gäller utformningen av säljarens hävningsförklaring i nu aktuella fall bör samma principer tillämpas som när det gäller hävningsförklaringar i allmänhet.

16. En hävningsförklaring måste vara så tydlig att motparten förstår att den som häver avtalet vill att parternas prestationer ska återgå. Det är inte nödvändigt att ordet hävning används, men en sådan formulering bidrar till ökad tydlighet. Det måste framgå att hävning verkligen sker; det är alltså inte tillräckligt med ett påstående om att hävningsgrundande avtalsbrott föreligger eller med ett uttalande om att hävning kan komma att aktualiseras. Om den avtalsbrytande parten känner till att han eller hon brutit mot avtalet – något som ofta torde vara fallet vid dröjsmål med betalningen – kan det innebära att det krävs mindre i fråga om hävningsförklaringens tydlighet än som annars vore fallet. ( Jfr Knut Rodhe, Obligationsrätt, 1956, s. 444, Christina Hultmark, Reklamation vid kontraktsbrott, 1996, s. 110 och Jan Ramberg och Johnny Herre, Köplagen, 3 uppl. 2019, s. 554.)
På vilket sätt har HD gjort det svårare att göra husaffärer i framtiden, menar du?

Citat:
Ännu mer intressant blir det då hävningsförklaringen inte ens nått Ebba. Något som diskuterats senaste dygnet här, men som jag spekulerade i redan förra hösten.
Du ljuger. Det var ju Ebbas ombud som skickade in hävningsförklaringen till tingsrätten!!! Hur skulle hon kunna göra det om Ebbba inte fått den, menar du? Det faller ju på sin egen orimlighet.

Den som vill kan själv kontrollera att jag har rätt. Ebbas ombud skriver i yttrandet daterat 9 april 2021 ( aktbilaga 63) att Ebba fick brevet i början av september 2021:
Citat:
5. Handskrivet brev till Ebba Busch daterat 2020-09-03, Bilaga 5.Handlingen åberopas till styrkande av att det var först i början av september 2020 som Esbjörn Bolin försökt kontakta Ebba Busch om att han ändrat sig avseende försäljningen, samt att det i denna skrift ej på något sätt uttryckts att Esbjörn Bolin ej skulle ha förstått innebörden av
det överlåtelseavtal som träffats utan enbart att han ångrat sig

Brevet från Esbjörn ( bilaga 5 ovan) återfinns som aktbilaga 64.
Citat:
Har man inte mer på fötterna än ånger, så sitter man med Svarte Petter, det är min fasta övertygelse.
Är Svarte Petter någon sorts kod? I annat fall förstår jag inte vad du menar.

Med tanke på att du återigen skriver att Esbjörn sitter på Svarte Petter undrar jag vad du tror att Esbjörns brev till Ebba har för rättsliga konsekvenser? Om det inte är en hävningsförklaring som leder till att deras avtal bryts vad är det då?
2021-08-17, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Om vi håller oss till fakta som kan hittas i lagtexter och liknande så kan hävning enbart ske om det finns grund för detta. Inte bara för att man vill. Ånger är hittills inte nån grund avseende fastigheter.

Säljaren kan häva om det finns giltiga skäl, dvs väsentliga skäl, i det här fallet är det ifall köparen inte fullföljt betalning enligt avtal.
Handpenning är alla överens om att det har skett. Slutreglering skulle skett 16 september. Det mötet dök inte Esbjörn upp på,och förhindrade slutreglering eftersom Ebba och banken var beredda att genomföra den. Att då hävda att avtalet är hävt 3 sept som en del gör är inte möjligt eftersom det inte finns någon grund för hävning. Du kan inte häva för nånting som inte har skett än i tiden. Att hävda att det är hävt efter slutregleringsmötet för att Ebba inte betalt när Esbjörn förhindrat genom att obstruera via sin frånvaro (fysisk eller via ombud) strider mot all avtalslogik.

Avtal avseende fastigheter är enbart gällande när de uppfyller formalkraven vilket ursprungsavtalet gör och ett avtal via facebook aldrig kan göra. Det har beskrivits tydligt med länkar senaste dagarna.

Om det är en hävning utan juridiska grunder, kommer Ebba Busch få skadestånd för avtalsbrott. Det handlar om ekonomiska skador som kan härledas till avtalet, och om skadorna är orsakade av Esbjörn, eller självförvållade.

Eftersom huset är ett ruckel på en igenvuxen tomt som skulle köpas till rätt marknadspris torde den ekonomiska skadan bli låg i förhållande till det sanna marknadsvärdet.

Jag noterar att du hamnat i en juridisk fälla om tvingande lag i fastighetsrätten beträffande formkrav för att få lagfart. Det är köpebrev som har formkrav enligt JB, men inte hävning som regleras i den fria avtalsrätten.

Det jag tycker är intressant är att en amatör som Binninge förstod detta, men inte den advokat Ebba Busch anlitat.
2021-08-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Klarade du inte av att läsa och förstå artikeln? Finns inga belägg i den artikeln för det som påstås! Det är som vanligt bara en massa påhitt och rena lögner.

Men varför visar inte Esbjörn upp den värdering han lät göra på 5.7 miljoner, och varför outar inte han de som gjort hans värderingar. Det är ju flera som har kommit fram med värderingar på långt över 5 miljoner enligt Esbjörn. Så väl en fastighetstaxerare som ett värderingsinstitut skall ju ha gjort detta. Var tog de värderingarna vägen? Varför undrar du inte över dem? Med dem i handen så vore ju saken biff, eller hur!?
Om du håller tungan rätt i munnen så vet du att det var Binninge och inte Esbjörn som påstod sig ha en värdering om 5,7 miljoner.

Misstaget Ebba Busch gjorde med att få bort Binninge alltså, nu har Esbjörn börjat få kompetent hjälp tack vare Ebba Busch. Dessutom så åkte hon in på en kriminell bana! Snacka om haveri från Ebba Buschs sida!
2021-08-17, 10:40
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hur stort är köket? kunde dom hålla avstånd?

Odalg är ganska stor och hur tror du att M-gård har fått den infon?

Johans inlägg är ju helt patetisk

Man gör det väldigt smidigt för sig själv när man påtar sig rätten att kalla allt motståndar sidan säger för trams.

Att hålla på och oma och mena kring hus Coronakorrekt Ebbas beteende var ÄR däremot trams. Ebba gjorde fel. Punkt.

Citat:

Om det är en giltigt hävningsförklaring, blir det inte lätt att göra husaffärer i framtiden, det är min lekmansåsikt.
Fast det blir ju enklare av att Ebba själv skriver i ett av sina inlägg på Facebook att hon fått brevet.

Nja, nu är det ju så att de flesta säljare har gjort ett aktivt beslut om att sälja sitt hus innan det läggs ut till försäljning. Så att man tillämpar vanliga rättsliga principer på denna tvist påverkar nog inte kommande försäljningar något alls. Dessutom vill få människor köpa ett objekt där säljaren inte vill sälja. Man skulle inte känna sig välkommen i det huset.

Citat:
Och denna hävningsförklaring skulle alltså ha skett 3 september?
Precis just den ja. Den Ebba erkänt på Facebook och den hon oxå lovar att respektera.

Jag är fortfarande så fascinerad över hur mycket man kan misslyckas i ett inlägg.
Bekräfta ett brev man fått, säga att man accepterat hävnings förklaringen och torska på förtal. Allt i samma inlägg. Jag tro det är någon form av rekord även för Facebookinlägg.
Citat:

Brevet funkar att visa upp i Expressen men tingsrätten vill nog ha lite mer uppgifter.
Tja, dom kan ha skrivet två ex, dom kan ha en så bra kopiator att kopian ser ut som originalet.
Hade inte du oxå sett till att ha en kopia på hävningsförklaringen om du skickat en?

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du är en idiot. Det säljs fastigheter som aldrig förr. Detta "köp" av Esbjörns egendom är ett mycket speciellt fall, och visar vad Ebba Busch och liknande element tror de kommer undan med i den märkliga tid vi lever i.

Att Esbjörn hävde ett dubiöst avtal med Ebba Busch, har inget med alla andra normala försäljningar att göra då de inte hanterats av typer som henne och mäklarkompisen på Sjönära på det sätt som nu ska avhandlas i en tingsrätt.

Ebba Busch & co lever i villfarelsen att de kan ändra på vedertagna lagar, regler och sedvana folk flest och folk i branschen ser som självklara rutiner, när fast egendom byter ägare.

HD har varit tydliga, om att en hävningsförklaring behöver inte innehålla komplicerade ord och termer, och trots det fattar inte du! När en part talar om att han säger upp ett avtal och motparten uppfattat att säljaren sagt upp avtalet, är avtalet hävt med en hävningsförklaring, oavsett hur man formulera saken, eller förmedlat budskapet.

Jag skrev redan om det förra hösten, men det försvann i snömos likt du och dina kumpaner framför. Efter en hävning finns det inget fullgörande av något avtal att diskutera på en bank!

Det enda som återstår är att diskutera hur prestationerna går åter, en sak advokaten som Ebba Busch anlitat, har missat. Att tjafsa i domstol om att Ebba Busch har bättre rätt när det handlar om ett kontraktsbrott är märkligt, och vilseledande.

Nu handlar det bara om konsekvenserna av hävningen, där fokus ligger på om Ebba Busch lidit någon skada orsakad av Esbjörn. Min åsikt är att alla de skador hon tar upp är självförvållade. De ekonomiska skadorna beror endast på hennes girighet och på ett agerande som skulle vara listigt.

Det som skulle vara intressant i denna tvist är hur man formulerar och värderar Esbjörns skador, i denna tvist eller i en separat skadeståndstalan.

Ebba Busch diskuterade med med olika rådgivare, som mäklare, jurister och influencers. Efter det kom hon till lösrykta slutsatser om hur man skaffar sig en ståndsmässig bostad att stoltsera med på Instagram med renoveringar och annat krafs hon åtrår. Där hon tog avtalsrätten till en ny rännstensnivå och gick till drabbning mot en åldring med kognitiva svårigheter under en pandemi..

Efter att ha köpt fastighet och gjort bodelning, och iakttagit avstyckningar m.m. där hon själv varit delaktig part, i närområdet i Marielund, är Ebba Busch inte i god tro beträffande det rätta värdet på Esbjörns fastigheter.
I går hävdades det här att det inte alls är ovanligt att en säljare litar på köparens värdering och nöjer sig med att få den till sig muntligt! Det hävdas oxå att Notars värdering är gjord i augusti fast den har ett värderings datum i oktober!

Hur bemöter man det liksom? Man påstår saker som är helt rimliga(att det är extremt ovanligt att köparen nöjer sig med att säljaren värderat. .) man blir ombedd att visa källor, man blir kallad foliehatt osv osv. Eller som i Notars värdering. När man påtalar ett tydligt värderings datum och det förklaras med att mäklaren missade denna detalj, eller att data programmet är uppbyggt så att man inte kan välja värderingsdatum.

Man borde ju självklart bara ignorera sådant trams. Men när det kommer i form av 10 citat på raken, där samtliga vimplarna av förolämpningar kring ens person kan det vara svårt att låta bli.
2021-08-17, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ok ja då vet vi att han inte förde Esb talan om han ljuger.

Men Esb har oxå ljugit det vet vi,

Esbjörn tar in ny värdering
Aftonbladet den 15 jan
Citat:
Värderingsinstitut kopplas in i Ebba Buschs hustvist

Jag har tagit citat från den 18 nov Expressen
Citat:
”Esbjörn vill inte sälja gården. Det handlar inte om pris.

Esb har sagt att har sagt att han är villig att träffa EB närsom
samma tidning 24 nov.

Citat:
Esbjörn: Jag kan träffa Ebba Busch
Esbjörn sa för en knapp vecka sedan att han inte ville ha någon kontakt med Ebba Busch, utan bara häva affären. Men ändrade sig.
– Jag är beredd att träffa henne vilken dag som helst. Det sägs att jag skulle ha varit övertalad att inte sälja. Men det är fel, jag ska förklara det för henne, sa han i måndags till Expressen
Han har aldrig träffat EB efter röjningen
Det är därför hon inte kunde backa i affären då Esb ej har förklarat för henne, då det var det EB ville ha svar på från honom. inte läsa det i tidningen.
Men han stod ej för sina ord.
Ni blandar hej vilt vad Esbjörn säger, vad Binninge sagt och va övriga trojkan bakom Esbjörn sagt och gjort i olika sammanhang och sedan klistrar ni allt skit på Esbjörn.
Sen är det snyggt att klistra in citat utan att ange källan och sedan flytande klistra in egna kommentarer, obehagligt och passar bättre in i Ungern än här! Pinsamt inlägg som slirar på allt va sanning heter.
2021-08-17, 10:44
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Och denna hävningsförklaring skulle alltså ha skett 3 september?
Ja. Hävningsförklaringen återfinns i aktbilaga 64. Se även yttrandet från Emmas ombud där hävningsförklaringen bifogades ( aktbilaga 63)

Citat:

Påstår du att Ebbas ombud ljuger för tingsrätten?
Ur aktbilaga 63:

Citat:
5. Handskrivet brev till Ebba Busch daterat 2020-09-03, Bilaga 5.
Handlingen åberopas till styrkande av att det var först i början av
september 2020 som Esbjörn Bolin försökt kontakta Ebba Busch om att
han ändrat sig avseende försäljningen, samt att det i denna skrift ej på
något sätt uttryckts att Esbjörn Bolin ej skulle ha förstått innebörden av
det överlåtelseavtal som träffats utan enbart att han ångrat sig
2021-08-17, 10:45
Medlem
Citat:

Om det är en giltigt hävningsförklaring, blir det inte lätt att göra husaffärer i framtiden, det är min lekmannaåsikt. Ännu mer intressant blir det då hävningsförklaringen inte ens nått Ebba. Något som diskuterats senaste dygnet här, men som jag spekulerade i redan förra hösten.

Har man inte mer på fötterna än ånger, så sitter man med Svarte Petter, det är min fasta övertygelse.
Ebba Busch har ju skrivit på sin Facebook att om Esbjörn verkligen inte vill sälja så kommer jag inte att tvinga igenom affären.
Efter att Ebba Busch tillsåg att Esbjörn fick kompetent juridisk personal bakom sig så är utgången inte längre lika säker som den var när Esbjörn hade Binninge bakom sig. Från att ha varit 99-1 i favör till Ebba Busch skulle jag säga att det svängt till 70-30, fortfarande till Ebba Busch. Och då pratar vi bara det lagliga i den här soppan, inte det moraliska, där fick Ebba Busch rött kort för länge sedan!
2021-08-17, 10:50
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Men hallå i mössan, att Esbjörn ångrat sig är väll iallafall ställt bortom all rimlig tvivel.

Det finns inte ett enda bevis inlämnat till tingsrätten som tyder på att Esbjörn skulle stå under någons påverkan. Ebba verkar ha släppt det befängda påståendet själv och det har till och med slutat hävdas här.

Fnirp, säg efter mig.
Jag accepterar att Esbjörn ångrat sig. Jag inser att Esbjörn ångrat sig och jag förstår att inte jag eller någon annan kan förändra det.
2021-08-17, 10:53
Medlem
Citat:

Om Ebba Busch och Esbjörn hade ett muntligt avtal om att huset skulle bevaras i sin ursprungliga charm kan mycket väl Esbjörns uppfattning om det som hände vid huset gått stick i stäv med den muntliga överenskommelse dom hade och utgöra en större grund än just ånger, ångern kan vara uttryck för just det.

Lägg därtill det nästan unika sätt som hela den här affär tillkom och genomfördes på blir det en kompott som inte ser speciellt smickrande ut för Ebba Busch.
2021-08-17, 10:57
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Om du håller tungan rätt i munnen så vet du att det var Binninge och inte Esbjörn som påstod sig ha en värdering om 5,7 miljoner.

Misstaget Ebba Busch gjorde med att få bort Binninge alltså, nu har Esbjörn börjat få kompetent hjälp tack vare Ebba Busch. Dessutom så åkte hon in på en kriminell bana! Snacka om haveri från Ebba Buschs sida!
En liten fågel har viskat i mitt öra att Johann Binninge talade sanning om värderingen på 5,7 miljoner kr. .

Det finns nämligen ett taxeringsvärde för Esbjörns fastigheter som är beräknat utifrån gällande riktvärdeangivelser vid den allmänna fastighetstaxeringen 2021. Nivååret är 2019. Utifrån detta taxeringsvärde har det teoretiska marknadsvärdet i 2019 års prisnivå beräknas till 5 653 000 kr.

https://anonfiles.com/L6Bcw0Cau4/AFT_2021_Ber_kning_av_taxeringsv_rde_003_pdf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in