Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Det jag menar med förklara bort signalement är att Mårten P beskriver att mannen efter har nåt kepsliknade med knäppe upptill, en längre form av mörkblå jacka, samt ev axelremsväska. Det är ju hyfsat likt den utstyrsel som SE kan tänkas haft. Håkan Ström skriver ju att den man som sprang på DBG är klädd på liknade sätt som SE. På så vis matchar det ju från Grand till DBG utan att SE behöver vara GM?
Ett sannolikt signalement på GM måste väl de allra flesta ändå tycka är ett mörkare plagg som går nånstans ner till knähöjd eller strax ovanför, en huvudbonad, samt nån form av väska eller?
För att återvända till NF. Du verkar dela min uppfattning att NF inte hann så långt som han tror. Då måste ju makarna Palme rört sig snabbare än 1 min och 35 sek från mötesplatsen. Om vi leker med tanken att han gick 1 m och 10 sek. Då landar vi kring 23.20.20 för mötet. Då är hastigheten ca 1 m/s för Palme. Det är sakta men inte orimligt. Anser du att det är sannolikt eller tror du dom rört sig ännu snabbare de sista 70m?
OK, nja, jag är inte säker på att Mårtens grandman är GM, utan kan tänka mig någon annan där.
Anledningen till detta är signalementen på den obestridlige gärningsmannen på brottsplatsen som vittnena såg där och skillnaderna.
Vid Grand har vi förmodligen minst tre observationer av samme man. Mårtens grandman ses troligen även av Annlie K. och Margareta S.
Och på mordplatsen så har vi många vittnen som ser samma man, om än från från olika avstånd, vinklar och ljusförhållanden.
YN får inget direkt stöd av någon annan på DB-gata. LJ är också ensam om sitt "kepsliknande".
Jag tittar på skillnaderna istället för att leta matchande små/få pusselbitar.
På mordplatsen:
Vart är kepsen med öronlappar eller knäppe som Mårten, Anneli och Margareta såg?
Jackan var ljusare blå enligt kvinnorna. Mårten säger endast blå.
Axelremsväskan skulle enligt Mårten sitta över vänster axel..
Det finns kanske mer? (Sas kepsen vara ljus/beige?)
Lisbeth pekar ut CP(som jag inte för en stund tror på), men var GM lik honom så blir det problem med denne grandman, då en av kvinnorna(Margareta) senare menar att det INTE var CP hon såg utanför Grand.
Med det sagt, så finns det tvivel kring "samma person" och jag har riktigt svårt för hur pusslandet fått bli så "starkt".
Det kan mycket väl sedan visa sig stämma, men inget att dra några slutsatser kring och påstå att "signalementet stämmer".
Och då detta är en SE-tråd så innebär SE på Grand (och möjligen Mårtens grandman då) andra problem som vi varit inne på.
Tidspressen för utstämplingen/väktarsamtal, att SE därefter inte har en aning om vart paret Palme promenerat eller hurt långt de kommit o.s.v. SE som till väktarna sagt sig ta T-banan viker istället höger norrut? m.m.
Men "genar man" lite här och tittar på uppgifterna från Grand, så kan man ju matcha SE's blåa ögon, tunna läppar, stålbågade glasögon, cendréfärgat hår(?), keps(miss på färg/modell?), väska(miss på modell?)..
Och till den sannolike GM's signalement så skriver jag nog endast upp mig på:
Ett mörkt trekvartslångt "plagg" troligen rock.
Ev. Väska som då sannolikt var undanstoppad på mordplatsen. (Om YN ser GM och uppfattar "väskan" korrekt)
Huvudbonad? Troligtvis Mössa alt. Barhuvad
Angående NF, så är det just det som det lutar åt för min del. Att NF inte hann så långt.
Med respekt för dina försök att titta på medelhastigheter, men för min del som räknat på sådant tidigare så blir det mest användbart som kontroll. (Kontroll i detta scenario ska tilläggas)
Vid promenad-/mötesrekonstruktionen med Fauzzi mätte polisen upp paret Palmes promenad till 52 sekunder.
Antar vi att det är någorlunda korrekt så är det alltså efter ca 50 sekunder som NF hör skotten.
Dryga mitten på kvarteret mellan Adolf Fredriks K-gata och Kammakargatan kanske.
Eller stannade paret Palme ytterligare till någon gång, så kanske Fauzzi hör skotten ytterligare meter norrut?
Och rekonstruktionen är då fel. Palmes promenad tog kanske 62 sekunder?
Jag konstaterar bara att uppgifterna inte stämmer, men att NF ändå måste ha varit där någonstans och sett AB hoppa in i Dekorima-porten. AB fanns inte i media den 3/3 då förhöret genomfördes, så den uppgiften knyter NF till platsen.
Utifrån detta tror jag alltså att NF tar miste på platsen för observationen, även mötet med Palme kan diffa men där det blir svårare ju längre söderut man förlägger detta.
..men som i sin tur ökar möjligheten att det ändå är AB han ser och inte GM. (Så, som jag sa tidigare.. jag är även öppen för det alternativet också. Se ovan argument för/mot signalement så finns det klara diffar mellan NF's man och signalementen från mordplatsen. NF är dock ensam om sina uppgifter och får inget "direkt" stöd från nån.)