Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Nej du sa att det inte blir något problem med stämplingstiden om SE är Grandmannen men inte GM.
Men stämplingstiden är fortfarande ett problem. För det blir lika svårt för SE att hinna stämpla ut i tid.
Jag förstår i alla fall hur du menar nu.
Egentligen tycker jag mest det är semantiskt tjafs i en lång text jag skrivit som du snöat in på - inte ovanligt när det gäller dig,
Men jag kan väl leka lite med dig då :
---
Om SE är GM så har vi alltid stämpelklockan och mordtillfället att förhålla oss till vad gäller tider.
Dessa två punkter är definitiva och det var därför jag skrev "problematiken med stämpelklockan" - för det är ALLTID något som måste till med SE som GM.
(Om man inte tänker sig något märkligare scenarie där någon annan stämplar ut åt honom eller fixar i dataregistret så MÅSTE han ju som GM befinna sig på dessa två punkter vid dessa två tillfällen.)
Det har diskuterats och kritiserats, även av GW Persson i TV och flera gånger här på flashback enligt exempel som jag gav tidigare.
----
Konceptet "Grand-mannen" är inte alls lika definitivt, varken i tid eller om respektive av dessa observationer är relevanta. (det gäller för övrigt alla observationer långt innan mordet.)
Mårtens observation kan vara brus, medan flera av observationerna vid Grand kan vara en och samma person (ev mördaren).
Så det är ens inte säkert att det överhuvudtaget FINNS en liknande tids-problematik mellan att SE varit vid Grand innan mordet och sedan ska hinna till stämpelklockan.
----
Jag avsåg därför säkert främst "från stämpelklockan till mordplatsen" när jag i den längre texten skrev: "problematiken med stämpelklockan" .
Problemet som med all säkerhet FINNS och som dessutom är det som diskuterats överlägset mest i media. (det har ju tjatats till förbannelse om samtalet med vakterna etc)
Jag avsåg troligen ej problem som ev. inte ens EXISTERAR ... (att han i så fall måste checka in på vissa (Mårtens ? eller kanske till och med varje?) vittnesmål före det)
---
"Veckans brott" (med Lampers och Co) gjorde väl för övrigt en rekonstruktion där de kom fram till att SE hade hunnit med stämpelklockan även om han vore den man Mårten såg, om han rörde sig i hastig gångtakt.
Länken till den på SVT är tyvärr borta nu ...
---
Nej, SE måste inte checka in på samtliga punkter på alla vittnesbeskrivningar för att ens räknas som "misstänkt" vilket en del verkar tro.
Faktum är att det är fullständigt omöjligt för någon att göra det. (Sherlock Holmes-mössa och barhuvad etc)
Det verkar som att vissa fått för sig att alla som motsäger sig det tillhör en "SEkt" - trots att de har helt olika utgångspunkter.