2021-08-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Absolut men SE hinner vara mördaren oavsett så därför spelade KPs slarv föga betydelse

SE säger i rättegången mot CP tror jag att han önskar kvällspersonalen god kväll så han tillstår iaf att han har sagt nåt till dom. Men om han var rädd för att åka dit tidigare (innan CP-rättegången) borde han sagt att han pratade några minuter med väktarna som alibi. Det hänger inte ihop.
Citera
2021-08-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det för har du fått om bakfoten.

Ingen på Skandia har hört SE ändrat sin story om språngmarschen ?

Var det det jag fått om bakfoten?

Okej...Jag kan varken bekräfta eller dementera
Citera
2021-08-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej jag mindes det fel då...

Fick för mig att han med bestämdhet uteslöt SE genom utstämplingstiden...

Vilket lät så konstigt eftersom det är ju nästan tiden som binder SE till plats o tid

Han använde en marginal på 1-3 min för samtal med väktarna.
Citera
2021-08-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
SE säger i rättegången mot CP tror jag att han önskar kvällspersonalen god kväll så han tillstår iaf att han har sagt nåt till dom. Men om han var rädd för att åka dit tidigare (innan CP-rättegången) borde han sagt att han pratade några minuter med väktarna som alibi. Det hänger inte ihop.

Jag har också funderat lite på det....

Men säger han det väldigt tidigt att han har pratat med väktarna en stund så kan ju dom direkt dementera detta då dom har själva detta i färskt minne...

Så troligen inser SE att det inte går....
Citera
2021-08-10, 17:37
Medlem
Citat:
Han använde en marginal på 1-3 min för samtal med väktarna.

Jo men vad betyder det 35år senare..?

Hur kan GW ens ta upp en sådan sak då det ff är liksom möjligt...

Hade han verkligen inget bättre ?
Citera
2021-08-10, 17:37
Medlem
Citat:
Jag har också funderat lite på det....

Men säger han det väldigt tidigt att han har pratat med väktarna en stund så kan ju dom direkt dementera detta då dom har själva detta i färskt minne...

Så troligen inser SE att det inte går....

Men HO dementerar ju inte det.
Citera
2021-08-10, 17:39
Medlem
Citat:
Men HO dementerar ju inte det.

Alltså på hur lång tid dom pratade ?

Eller att dom önskade Glad helg ?
Citera
2021-08-10, 17:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jag menade att Grandmannen, Tensonmannen och mördaren samt den YN ser är samma man. Men att det INTE är SE. Om man ska förklara bort SE måste man också förklara bort signalementet och förväxlingen. Det skulle man ev kunna göra med en Grandman enligt ovan?

Då skulle SE i så fall stå inne i receptionen när Grandmannen susar förbi S44 och även vara kvar inne när skotten går kanske.

I första referatet med SE tycker jag - om han är ute på gatan - att det borde innehålla något i stil med: ”Direkt jag kom ut hörde jag ett skott och såg direkt att det var uppståndelse och att något hänt i min gångriktning”. Därför tror jag att han är inomhus när skotten går om han är oskyldig. Så menade jag.

Jag lutar också åt att GM följer efter från Grand.
Avseende signalementen och förklara bort förstår jag inte riktigt vad du menar. Oavsett GM så anser jag att de spretar mellan de olika iakttagelserna(platserna) och vänder mig mot hur dessa används för att beskriva en "överensstämmelse"..
Förväxlingen i fallet SE handlar om en uppfattning och utifrån det signalementskaos som rådde, en tecknad bild i SvD som liknade SE så har jag inga problem med att han uppfattat något åt det hållet. Ej heller med uppgifter om att vittnet som lämnade signalementet inte var på mordplatsen i "inledningsskedet". Vilket då skulle stämma med LJ och eller YN.
Riskabla lögner från en GM där han ändå gissar rätt, eller korrekta och egenupplevda uppgifter?

Gällande uppgifterna i det första uppslaget, så blir min tolkning också att han är betydligt längre bort från händelserna när skotten föll. Troligen inomhus ja, då han inte hörde 2 skott.
Men likt flera andra vittnen upplever han sig vara närmare händelsen än han var. Syskonen Vallin, Palm upplever sig vara bland de första på plats.
I SE's fall nämner han att det fanns personer på plats. (Sedan har vi hela kronologin som jag också anser sätta tvivel kring SE som GM. SE och Lisbeths iakttagelse av LJ o.s.v. där Palmes identitet först blir känd sent.. efter att ambulansen kommit på plats)

Kanske var "lögnen" om avgasknallen(som skott) så långt vittnet SE kunde sträcka sig för att komma närmare tidernas händelse? Eller en missuppfattning?
Citera
2021-08-10, 17:42
Medlem
Citat:
Jo men vad betyder det 35år senare..?

Hur kan GW ens ta upp en sådan sak då det ff är liksom möjligt...

Hade han verkligen inget bättre ?

Han tar ju även upp handledsväskan. Även om SE hade en revolver som skulle få plats i den. hur troligt är det att han hade ett vapen där?
GM tog upp vapnet ur jackfickan enligt vittnen.
Citera
2021-08-10, 17:43
Medlem
Citat:
Alltså på hur lång tid dom pratade ?

Eller att dom önskade Glad helg ?

Han säger ju ett par minuter.
Citera
2021-08-10, 17:49
Medlem
Citat:
Han tar ju även upp handledsväskan. Även om SE hade en revolver som skulle få plats i den. hur troligt är det att han hade ett vapen där?
GM tog upp vapnet ur jackfickan enligt vittnen.

Ja skulle inte SE kunnat göra detsamma ...Alltså ta upp vapnet ur jackfickan ?
Citera
2021-08-10, 17:51
Medlem
Citat:
Han säger ju ett par minuter.

Ja det blir tajt..

Men samtidigt så tror jag i teorin om att han springer rakt på Palme på Sveavägen så det passar eg att han inte är för tidig utan kommer rakt på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in