Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Jag menade att Grandmannen, Tensonmannen och mördaren samt den YN ser är samma man. Men att det INTE är SE. Om man ska förklara bort SE måste man också förklara bort signalementet och förväxlingen. Det skulle man ev kunna göra med en Grandman enligt ovan?
Då skulle SE i så fall stå inne i receptionen när Grandmannen susar förbi S44 och även vara kvar inne när skotten går kanske.
I första referatet med SE tycker jag - om han är ute på gatan - att det borde innehålla något i stil med: ”Direkt jag kom ut hörde jag ett skott och såg direkt att det var uppståndelse och att något hänt i min gångriktning”. Därför tror jag att han är inomhus när skotten går om han är oskyldig. Så menade jag.
Jag lutar också åt att GM följer efter från Grand.
Avseende signalementen och förklara bort förstår jag inte riktigt vad du menar. Oavsett GM så anser jag att de spretar mellan de olika iakttagelserna(platserna) och vänder mig mot hur dessa används för att beskriva en "överensstämmelse"..
Förväxlingen i fallet SE handlar om en uppfattning och utifrån det signalementskaos som rådde, en tecknad bild i SvD som liknade SE så har jag inga problem med att han uppfattat något åt det hållet. Ej heller med uppgifter om att vittnet som lämnade signalementet inte var på mordplatsen i "inledningsskedet". Vilket då skulle stämma med LJ och eller YN.
Riskabla lögner från en GM där han ändå gissar rätt, eller korrekta och egenupplevda uppgifter?
Gällande uppgifterna i det första uppslaget, så blir min tolkning också att han är betydligt längre bort från händelserna när skotten föll. Troligen inomhus ja, då han inte hörde 2 skott.
Men likt flera andra vittnen upplever han sig vara närmare händelsen än han var. Syskonen Vallin, Palm upplever sig vara bland de första på plats.
I SE's fall nämner han att det fanns personer på plats. (Sedan har vi hela kronologin som jag också anser sätta tvivel kring SE som GM. SE och Lisbeths iakttagelse av LJ o.s.v. där Palmes identitet först blir känd sent.. efter att ambulansen kommit på plats)
Kanske var "lögnen" om avgasknallen(som skott) så långt vittnet SE kunde sträcka sig för att komma närmare tidernas händelse? Eller en missuppfattning?