Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Hela utredningen om mordet på Olof Palme är i en återvändsgränd, vi kommer inte längre än så här. Vi kommer aldrig få bevis för vem som begick brottet är min uppfattning. Så fortsätta pussla det får vi nog finna oss i allihopa oavsett favoritteori.
Ja, det KP lägger fram är ju inte så starkt så det skulle räcka till åtal det håller jag med om. Vi blundar inte alls för de brister som Ni lägger fram och det kan ju naturligtvis vara så att Ni har rätt. Det förnekar jag inte heller och det har jag full respekt för. Vi vet att han kan vara oskyldig men att SE kan vara det trots att han ljuger och stämmer in på signalementet mm är ju en uppfattning som gällt sedan mars 1986, så det är ju inga nya argument Ni saluför direkt. Personligen köper jag inte de argument som du, Borgnäs, Wall, GWP m fl kommer med. Jag tycker de indicier jag har pratat om räcker för skäligen misstänkt, det tror jag de flesta åklagare i världen skriver under på. Utan alibi så kommer man inte runt SE, så enkelt är det.
Att Ni tar parti för SE och står upp mot utredarna är ju naturligtvis bra, men att tvärsäkert säga att KPs argument är fantasier tycker jag är att gå alldeles för långt. Då tappar man rejält i trovärdighet.
1. Jag avsåg din/er kritik kring bristerna hos KP, TP/MG etc. men det kanske är först när "vi" lyfter fram dessa som ni uppmärksammar dem?
2. Påstår du att jag sagt att KP's argument är fantasier så återkom med vart jag sagt detta.
Tror inte jag uttryckt så, men något i den häraden anser jag hans påstående om att "LJ var säker på keps" vara. Där tror jag dock jag valde ordet lögn. Rätt vanligt här inne att beskylla folk för lögner...
3. När det gäller misstankegrad så får du gärna länka till där KP påstår att SE är "skäligen misstänkt". Jag tycker det där var luddigt.
Han förklarar i början om hans uppgift som åklagare och talar då bl.a. om graderna "skäligen" respektive "på sannolika skäl" misstänkt. Därefter används inte de begreppen mer.
Under dessa finns graden "kan misstänkas" och starkast är då det räcker för "åtal".
KP använder sedan endast begreppet misstänkt.
Men oavsett.
Jag tror inte alls som du att de flesta åklagare i världen anser SE skäligen misstänkt.
Tvärt om. "Kan misstänkas" högst mot bakgrund av de skrala uppgifterna som du vill kalla indicier och beskyllningar av lögner.