2021-07-12, 21:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
SE kommer till mordplatsen efter att tre yngre personer redan kommit dit. Det är i samma veva som LJ står på det där stället i gränden.
Nja, man sade väl ingenting alls om vid vilken tidpunkt man menar att SE skall ha kommit till mordplatsen, och inte heller någonting om att han skulle ha sett några andra yngre personer än just Lars J. Men i övrigt uppfattade jag att man menade precis som jag tror att du också är inne på, dvs. att SE alltså såg en man som såg ut exakt på pricken som Lars J, och att han såg mannen på exakt den här platsen där Lars J stod, och att han dessutom såg den här mannen just i det här ögonblicket då Lars J faktiskt befann sig på den platsen.
Senast redigerad av Draifos 2021-07-12 kl. 22:26.
Citera
2021-07-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nja, jag har inte läst att granskningskommissionen i sitt betänkande kommit fram till att tempot var lågt, däremot har GMP konstruktörerna Åsgård/Olsson utan att redovisa några källor gissat sig till en avgångstid på 23.15.
Det är ingenting som vi har att ”förhålla oss till” eftersom de gissar.
Sex och en halv minut är ytterst långsamt, och det enda som finns att gå på är Palme, respektive SE:s promenader i förhållande till varandra.
Om SE ska få en chans att hinna måste delsträcka ett (170 meter) ha tagit fem minuter, medan delsträcka två (120 meter) ha tagit 1,5 minut.
Om SE ångat på i ett furiöst tempo kan han ha klarat att ta sig till norra annonspelaren på fem minuter, under förutsättning att HO ljuger om samtalet.
Han hade dock kommit ut 30 meter framför näsan på NF, och vänt om utan att varken NF eller LP noterat det.
I blå jacka dessutom!
Frågan borde ha varit utagerad för länge sedan, men det är svårt att döda den eftersom du och Pirigin är så envisa.

Släpp frågan om du vill. Du har bestämt dig för att det är omöjligt. Frågan är lika död för dig som den är för oss. Du anser att scenariot är omöjligt. Vi är av den motsatta uppfattningen. Ännu har inget presenterats som för mig utesluter scenariot. Du får inte oss att ändra oss genom att använda terminologi som U-Sväng, furiöst tempo o.s.v.

Vi förhåller oss till den enkla matematiken att Scenariot går ihop om SE kan ta sig till den punkt där NF iakttar LOP, på samma tid som LOP tar sig dit.

Är det omöjligt? Nej. Finns det något i materialet som utesluter det? Nej. Behöver SE färdas med en helt orimlig hastighet för att det ska vara möjligt? Nej.

I min bok är scenariot uppenbart fullt möjligt. Att det är uppenbart helt omöjligt i din bok, kan jag inte göra mycket åt
Citera
2021-07-13, 07:44
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Släpp frågan om du vill. Du har bestämt dig för att det är omöjligt. Frågan är lika död för dig som den är för oss. Du anser att scenariot är omöjligt. Vi är av den motsatta uppfattningen. Ännu har inget presenterats som för mig utesluter scenariot. Du får inte oss att ändra oss genom att använda terminologi som U-Sväng, furiöst tempo o.s.v.

Vi förhåller oss till den enkla matematiken att Scenariot går ihop om SE kan ta sig till den punkt där NF iakttar LOP, på samma tid som LOP tar sig dit.

Är det omöjligt? Nej. Finns det något i materialet som utesluter det? Nej. Behöver SE färdas med en helt orimlig hastighet för att det ska vara möjligt? Nej.

I min bok är scenariot uppenbart fullt möjligt. Att det är uppenbart helt omöjligt i din bok, kan jag inte göra mycket åt

I Alice i underlandet och Den osannolika mördaren är allt möjligt.
Senast redigerad av HAARP 2021-07-13 kl. 07:47.
Citera
2021-07-13, 07:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
SE kommer till mordplatsen efter att tre yngre personer redan kommit dit. Det är i samma veva som LJ står på det där stället i gränden.

Varför ska man hålla benhårt på att SE kom fram 5-6 sekunder efter skotten? Han hör en smäll, kan lika gärna vara en dörr. Men man kan se på SEs story när han anländer till mordplatsen, i förhållande till andra.

Jag skulle nog vilja påstå att det är fler framme när SE kommer till platsen, dock möjligen inte i så nära anslutning till Palme som Glantz, Hage och Johansson. Glantz kamrater.
Bäsen har varit framme och tittat och mår sedan dåligt av det hon sett och tar sig in mot Dekorima fönstret.

Dessa 5-6 sekunder vil man så klart hålla på då det inte går ihop och på sätt kan användas mot SE, trots att flera andra av hans uppgifter talar om en senare ankomst.
Citera
2021-07-13, 08:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej du, nu får du sluta. Nu försöker du dribbla in ett helt annat händelseförlopp, som vi inte har någon som helt nedskriven källa till.

Det du menar är att SE hittar på att han sett mördaren springa iväg, inspirerad av nyheterna klockan fyra. Trots att det där sägs i ord att ett vittne sprang efter och var 10 m ifrån, samt ser ut på teckningen som ett vittne verkar vara i rörelse 10m bakom och peka mot mördare, så väljer SE att inte nämna denna person. Istället beskriver han en man 60 m in i gränden utan förföljare. Hur förklarar du det? Vi diskuterar första förhöret med SE nu. Blanda inte in något annat som det finns nedskrivet att SE sagt, i ett senare skede.

SEs teckning av LJ har inte heller att göra med det vi diskuterar nu. Teckningnen gjord av SE gjordes mycket senare, och precis som du säger hade SE då fått se en bild på LJ. Vad är konstigt med att man ser en person i verkligheten, man får sen se bild på samma person, och att man sen ritar något som ser ut precis som bilden polisen visat? Är det det minsta konstigt? Det är ju bara konturer. Samma konturer som SE säg om han såg SE... Det säger ingenting om huruvida SE sett LJ eller inte. Det säger bara att SEs teckning inte friar SE, men det har jag aldrig påstått. Och det har ingen bäring på det vi diskuterar nu.

Faktum är att denna förföljare som så tydligt i nyheterna verkar röra sig 10 m bakom mördaren, är en av många saker som SE väljer att inte ta med i sin story till polisen 1 mars.

Vi kan sammanfatta, allt SE berättar om mannen stämmer in på LJ. Allt.
Vissa grejer stämmer in på GM i nyheterna klockan fyra, men saker som inte stämmer in på LJ har inte SE med i sin story.

Det talar sitt tydliga språk. SE beskriver LJ.

Det finns ett liknande vittnesmål som placerar ett annat vittne på mordplatsen.

Det är Bengt Palm som beskriver den illa-mående Lena Bäsen
"Han observerar en tjej som stått lutad mot husväggen strax intill, färg och pappershandel, hon verkar chockad tröstas av en man han inte kan beskriva heller. Han tror att dessa till dit efter honom. Han kan inte lämna någon som helst beskrivning av någon annan än ovan angivna. Ej heller personer före och efter händelsen."

https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMaTI0UnZqanpzRzQ

Skillnaden här är bl.a.:
Bengt Palm blev inte misstänkt
Någon illa-mående tjej förekom inte i media. (chockad enl. Bengt)

I SE's fall så är han "misstänkt" och några fragmentariska uppgifter om någon person på Tunnelgatan tillsammans med en bild av en tecknare som så klart inte vet hur verkligheten förhöll sig.

Detta ska ligga till grund för en ny smaskig teori om att SE inte såg LJ alls, utan ska även där snärjt in sig i en rad lögner och gick lika turligt prickar han in LJ på rätt plats, med rätt signalement och med rätt ålder.
Tokerier!
Citera
2021-07-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
I Alice i underlandet och Den osannolika mördaren är allt möjligt.

Ja och tänk att vissa saker t.o.m. är möjliga i verkligheten. Här i verkligheten råkar det vara så att olika personer kan gå olika fort. Fantastiskt!
Citera
2021-07-14, 11:11
Medlem
Citat:
Ja och tänk att vissa saker t.o.m. är möjliga i verkligheten. Här i verkligheten råkar det vara så att olika personer kan gå olika fort. Fantastiskt!

Nu tycker jag verkligen att du är trög, och du illustrerar att benämningen SEkten är välfunnen.
Det handlar bara delvis om att man kan gå olika fort, för det kan man ju.
I detta fall handlar det om att SE måste gå 290 meter samtidigt som Palme går 170 meter. Han måste dessutom ha tillgång till en bakdörr som ni själva har fantiserat ihop. Han måste röra sig med samma hastighet genom huset, vilket är extra krångligt.
Han måste stanna och prata lite med väktarna, men samtidigt ge intrycket av att han kommit direkt från rummet.
Och han måste obemärkt komma ut framför NF och vika av norrut när makarna Palme fortfarande befinner sig vid Sari.
Han måste haft en enorm tur då både grandvittnena och NF uppfattat att han hade en blå jacka, och ingen rock.
Om man nu likt TP-sekten ligger och spinner på detta scenario, och dessutom försvarar det, förlöjligar man sig själv.
Fortsätt med det om du vill, men i min värld är du en lika stor foliehatt som övriga inom sekten.
Tyvärr, jag hade vissa förhoppningar om att du var annorlunda.
Citera
2021-07-15, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nu tycker jag verkligen att du är trög, och du illustrerar att benämningen SEkten är välfunnen.
Det handlar bara delvis om att man kan gå olika fort, för det kan man ju.
I detta fall handlar det om att SE måste gå 290 meter samtidigt som Palme går 170 meter. Han måste dessutom ha tillgång till en bakdörr som ni själva har fantiserat ihop. Han måste röra sig med samma hastighet genom huset, vilket är extra krångligt.
Han måste stanna och prata lite med väktarna, men samtidigt ge intrycket av att han kommit direkt från rummet.
Och han måste obemärkt komma ut framför NF och vika av norrut när makarna Palme fortfarande befinner sig vid Sari.
Han måste haft en enorm tur då både grandvittnena och NF uppfattat att han hade en blå jacka, och ingen rock.
Om man nu likt TP-sekten ligger och spinner på detta scenario, och dessutom försvarar det, förlöjligar man sig själv.
Fortsätt med det om du vill, men i min värld är du en lika stor foliehatt som övriga inom sekten.
Tyvärr, jag hade vissa förhoppningar om att du var annorlunda.

Raljerar man får man raljerande svar. Jag håller med om att det är krångligt att få ihop ett scenario med SE som grandman och efterföljare, men det är på intet sätt omöjligt.

Du listar några saker som jag ställer mig frågande till som argument mot att scenariot är möjligt:
1: Bakdörrar fanns. Av vad jag har förstått fanns det flera möjliga dörrar. Några larmade, några olarmade. Oklart vilka dörrar man ev. tog sig in genom med passerkort utanför normala arbetstider. Men i scenariot där SE smyger ut från en bakdörr kan man ju tänka sig att han lägger något i vägen så att han tar sig in samma väg. Omöjligt? Nej. Vem som helst som har jobbat i en kontorsbyggnad vet att det alltid finns dörrar från parkeringskjällare, soprum och dyl. som man kan smita ut genom.

2: Samtalet med väktarna. Vad är det väktarna borde reagera på? Han kommer ut via de inre dörrarna och HO antar att han kommer inifrån huset. Om han uppför sig lite småstressat och säger att han ska med en tunnelbana, så förstår jag inte vad de ska lägga märke till.

3: NF. SE kan ha kommit ut på gatan 30 sekunder före NF. Men om vi antar att han kommer ut bara 15 sekunder före så finns det ändå ingen egentlig anledning för NF att registrera något särskilt med SE. Se kan ha rört sig norrut ganska snabbt för att sen stanna på ytterkanten av trottoaren i 10 sekunder innan han följer efter LOP söderut. Om detta har skett är det absolut inte omöjligt att NF inte registrerar SE före han möter LOP.

4: Blå jacka. Utifrån HOs uppgifter är det inte alls omöjligt att SE hade blå jacka eller iaf blå rock.

De punkter du tar upp är sådant som gör scenariot mindre sannolikt. Men därifrån till omöjligt är det ett gott stycke.

Här ska vi också märka oss att enligt dig kan SE omöjligen ha varit vid Grand även om han inte är MPs grandman eller NFs efterföljare. Bara det faktum att SE stämplar ut i kombination med att han enligt dig omöjligt kan ha tagit sig in i huset obemärkt, gör honom omöjlig som grandman.

Som sagt du får gärna dra tvärsäkra slutsatser utifrån osäkra uppgifter och utesluta vilka scenarion du vill. Men bara för att man ser den fundamentala osäkerheten och förstår att uppgifterna pekar på en mängd möjliga scenarion, tillhör man inte någon sekt. Den fundamentalistiska tvärsäkra hållningen du har är för mig bra mycket närmare en sektmentalitet.
Citera
2021-07-15, 10:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Detta ska ligga till grund för en ny smaskig teori om att SE inte såg LJ alls, utan ska även där snärjt in sig i en rad lögner och gick lika turligt prickar han in LJ på rätt plats, med rätt signalement och med rätt ålder.
Tokerier!
Klart att den här förklaringsmodellen låter helt tokig som du beskriver den. Men jag undrar om du verkligen har läst och förstått vad Renvall skriver, eller om du kanske bara har läst andras tolkningar av texten. T.ex. verkar du ju ha fått det helt om bakfoten här när du uppfattar det som att Renvalls förklaring skulle vara att SE i sin berättelse "turligt prickar in" sådant som kan tyckas stämma bra in på Lars J. Tvärtom menar väl Renvall (precis som åklagaren och SVT är inne på) att det finns fullt naturliga förklaringar till att SE kan beskriva mannen i gränden på det sätt han gör. Det som skiljer teorierna åt är alltså synen på vilka dessa naturliga förklaringar är. Så här menar Renvall att det har gått till:
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-1-2.html
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-2-2.html

Sedan har du kanske också misstolkat Renvall när du ser det här som en teori om att SE skulle vara gärningsmannen. Renvalls förklaring till den påstådda iakttagelsen är väl (åtminstone som jag har uppfattat det) snarare helt neutral i själva skuldfrågan. Detta till skillnad från både åklagaren och SVT, som båda tycks vilja plocka några poäng på "SE:s iakttagelse av Lars J" i sina respektive teorier om gärningsmannaskapet.
Senast redigerad av Draifos 2021-07-15 kl. 10:17.
Citera
2021-07-15, 10:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Raljerar man får man raljerande svar. Jag håller med om att det är krångligt att få ihop ett scenario med SE som grandman och efterföljare, men det är på intet sätt omöjligt.

Du listar några saker som jag ställer mig frågande till som argument mot att scenariot är möjligt:
1: Bakdörrar fanns. Av vad jag har förstått fanns det flera möjliga dörrar. Några larmade, några olarmade. Oklart vilka dörrar man ev. tog sig in genom med passerkort utanför normala arbetstider. Men i scenariot där SE smyger ut från en bakdörr kan man ju tänka sig att han lägger något i vägen så att han tar sig in samma väg. Omöjligt? Nej. Vem som helst som har jobbat i en kontorsbyggnad vet att det alltid finns dörrar från parkeringskjällare, soprum och dyl. som man kan smita ut genom.

2: Samtalet med väktarna. Vad är det väktarna borde reagera på? Han kommer ut via de inre dörrarna och HO antar att han kommer inifrån huset. Om han uppför sig lite småstressat och säger att han ska med en tunnelbana, så förstår jag inte vad de ska lägga märke till.

3: NF. SE kan ha kommit ut på gatan 30 sekunder före NF. Men om vi antar att han kommer ut bara 15 sekunder före så finns det ändå ingen egentlig anledning för NF att registrera något särskilt med SE. Se kan ha rört sig norrut ganska snabbt för att sen stanna på ytterkanten av trottoaren i 10 sekunder innan han följer efter LOP söderut. Om detta har skett är det absolut inte omöjligt att NF inte registrerar SE före han möter LOP.

4: Blå jacka. Utifrån HOs uppgifter är det inte alls omöjligt att SE hade blå jacka eller iaf blå rock.

De punkter du tar upp är sådant som gör scenariot mindre sannolikt. Men därifrån till omöjligt är det ett gott stycke.

Här ska vi också märka oss att enligt dig kan SE omöjligen ha varit vid Grand även om han inte är MPs grandman eller NFs efterföljare. Bara det faktum att SE stämplar ut i kombination med att han enligt dig omöjligt kan ha tagit sig in i huset obemärkt, gör honom omöjlig som grandman.

Som sagt du får gärna dra tvärsäkra slutsatser utifrån osäkra uppgifter och utesluta vilka scenarion du vill. Men bara för att man ser den fundamentala osäkerheten och förstår att uppgifterna pekar på en mängd möjliga scenarion, tillhör man inte någon sekt. Den fundamentalistiska tvärsäkra hållningen du har är för mig bra mycket närmare en sektmentalitet.

Du får ett plus för att du förstår att det handlar om mer än bara medelhastigheter.
Från punkt A till E, enligt csvens aldrig felande matematik (utan att ha med B, C ,D i beräkningarna)
(FB) Skandiamannen

Ett till plus för att du också förstår att det är ytterst osäkra uppgifter det handlar om.

Och ju fler osäkra uppgifter man bygger en händelsekedja på desto osäkrare blir den.
(Ex. TP's "måndagen den 3/3" som nu fallit på eget grepp)

Man kan då skala bort osäkra uppgifter, men där går ju sedan också en gräns för när det inte "finns något kvar" eller att man slår undan benen på andra uppgifter.

Korhonen och Storhök ser en man med glasögon (keps) och ångestfylld blick.
Signalementsmässigt väl överensstämmande med Mårtens Grandman.
SE som grandman får stora tidsmässiga problem, men skalar vi bort ovan 3 vittnesmål, så blir vi också av med:

Glasögonen, Kepsen "man knyter uppe på skulten", etc.

Ett annat exempel är ju den blåa tensonjackan från NF vs. den mörka rocken från YN.
Vad ska vi klä på SE?

Det är så här man får sitta och efterkonstruera för att få in SE som grandman och GM.....

Sedan skulle jag vilja lägga till "den osannolika turen" som är en del av det osäkra och som hela tiden är med SE.
Han kommer undan med allt.
Ingen upptäcker honom där han smyger på baksidan av Skandiahuset, lägger något emellan en dörr för att hålla den öppen. Inget larm går, ingen "råkar" gå igenom och ständga dörren helt.
Eftersom han har bråttom så har han även tankar på mord, men detta avger endast en liten lätt stress i samtalet med väktarna. Den "ångestfyllda blicken" enligt TP är som bortblåst.
Korhonen/Storhök och övriga hundratalet biobesökare känner inte igen SE i vare sig SvD eller i Rapport (på en plats/Grand, där SE aldrig sagt sig vara på.)
o.s.v.
Citera
2021-07-15, 10:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Klart att den här förklaringsmodellen låter helt tokig som du beskriver den. Men jag undrar om du verkligen har läst och förstått vad Renvall skriver, eller om du kanske bara har läst andras tolkningar av texten. T.ex. verkar du ju ha fått det helt om bakfoten här när du uppfattar det som att Renvalls förklaring skulle vara att SE i sin berättelse "turligt prickar in" sådant som kan tyckas stämma bra in på Lars J. Tvärtom menar väl Renvall (precis som åklagaren och SVT är inne på) att det finns fullt naturliga förklaringar till att SE kan beskriva mannen i gränden på det sätt han gör. Det som skiljer teorierna åt är alltså synen på vilka dessa naturliga förklaringar är. Så här menar Renvall att det har gått till:
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-1-2.html
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-2-2.html

Sedan har du kanske också misstolkat Renvall när du ser det här som en teori om att SE skulle vara gärningsmannen. Renvalls förklaring till den påstådda iakttagelsen är väl (åtminstone som jag har uppfattat det) snarare helt neutral i själva skuldfrågan. Detta till skillnad från både åklagaren och SVT, som båda tycks vilja plocka några poäng på "SE:s iakttagelse av Lars J" i sina respektive teorier om gärningsmannaskapet.

Jag har läst, har du?

Istället för att skicka mig bloggposten på nytt så återkom i sak! Citera det du anser att jag missat.

"Turligt prickar in" är mitt påstående och inte Renvalls!

Jag har kommenterat detta tidigare och gör dig nu en tjänst att klippa in allt på nytt för att minimera risken för missförstånd

Reflektera själv hur Lars Renvall(UtsikterInsikter) börjar:

"Utseendet på ”den person han såg på Tunnelgatan” hämtade han istället från en teckning som visades i Rapports extrasändning om Palmemordet vid 04-tiden på mordnatten (bilden ovan)."

Lars Renvall:
"Det var den första visuella information som gick ut till allmänheten om Palmes mördare."

SE ska alltså ha använt uppgifter baserad på en teckning som en oinsatt journalist tecknat under natten baserat på det fullständiga signalementskaoset som rådde.

I 04:00 sändningen får man också reda på en ungefärlig ålder: 30-45 år

Lars Renvall:
"Underförstått behöver inte mannen i gränden ha varit i 20-årsåldern som Stig E först påstod utan mannen kunde även ha varit lite äldre, ja kanske ungefär som gärningsmannen som enligt mordplatsvittnena var 30-45 år."

(FB) Skandiamannen

Du anser att detta är en "fullt naturlig förklaring"?

Gällande SE som GM för Renvall så vill jag nog påstå att jag sagt/skrivit detta. Snarare bör det vara dig jag åsyftade då. Möjligen slarvigt skrivet.
Citera
2021-07-15, 10:57
Medlem
Citat:

Om vi säger så här då.
Delar av makarna Palmes promenad har observerats av två vittnen.
Pia Engström och Ljubisa N.
Ingen har sagt att de gått anmärkningsvärt långsamt, men om de haft en medelhastighet av 1 m/s - vilket är ytterst långsamt, gjort ett kort uppehåll vis Sari precis som Lisbeth säger, så har de gått 170 meter, alltså 170 sekunder, vilket avrundat motsvarar ca 3 min.
För att de ska kunna mötas vid annonspelaren måste SE komma ut genom entrén nu.
SE har då inom ramen av tre minuter gått 390 meter, öppnat dörrar gått genom huset, stoppat till i receptionen och informerat HO om en hel del privata saker.
Han har sedan gått vidare ut genom ytterdörren. Alla dessa förehavanden utan att tappa genomsnittsfarten tre minuter räknat från Grand.
Med tanke på att vittnesmålen inte heller stämmer signalementsmässigt, förutom de stålbågade glasögonen, så kan scenariot avskrivas.
Det jag har sagt är att makarna Palme måste ha gjort ett betydligt längre uppehåll vid Sari om detta ska vara möjligt.
Gör en egen rekonstruktion.

Frågan är annars varför Lisbeth ljuger.
En annan fråga är hur SE kunde veta att de skulle komma gående just där, och ytterligare en fråga är varför han befann sig vid Grand utan att ha stämplat ut.
Om det är något som kan avskrivas så är det just detta.
De intressanta frågorna som då uppstår är: ”vem var Grandmannen” och ”vem var Tensonmannen”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in