2021-08-07, 19:31
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Men nu är Esbjörn av den bestämda uppfattningen att han inte ska fullfölja affären, och det var väl ett möte helt onödigt ? Ombuden debiterar väl 2.400:-/tim isch skulle jag tro.
Prata ut? Försoningsmöte eller?
Om det var det som syftet hade nog Binninge avrått Esbjörn att gå på mötet, men det ör ju som bekant klienten som avgör

Prata ut, som i att Ebba får veta om Esbjörn verkligen ville sälja, direkt från hans mun.

Det är klart att Binninge, om han så ansåg att det var i Esbjörns bästa intresse, kunde avråda ett dylikt möte. Men utan förlikningsmöten blir det rättegång. Är rättegång verkligen det bästa för Esbjörn? Om det kan bevisas att Ebba begått oegentligheter vid försäljningen ja, men om det inte kan bevisas, sitter Esbjörn verkligen på en tråkig stol. Då mister han både sommarstugan och massa pengar.

Varför Esbjörn inte från dag ett erbjöd att stå för Ebbas kostnader om han fick tillbaka sitt älskade hus, förstår jag inte. Speciellt inte med hur dåligt bevisläget är för hans sak.
2021-08-07, 19:36
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Åh....verkligen ett stort tack själv.....ja se här alla hur de bara vräkt ut en massa trådsanningar......en efter en avslöjas de. Se den här Pilotyega hade rätt även här som vågade påstå att kåken är en verklig släktgård....hrm...näst intill ja för å visa kompromissvilja

Om det är så att farfar, far och Esbjörn har ägt den, så köper jag att det är en sommarstuga/sommarhus som gått i släkten. Kommer aldrig att kompromissa mig till släktgård, för det är något annat.
2021-08-07, 19:40
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Nej den andra bilden - sen finns väl inget som kan växa så snabbt som svamp!

Ingen trädväxande svamp växer på en nyhuggen stubbe. Jag kan iofs gå och inventera mina åtta hektar granstubbar som är ganska precis ett år gamla nu och se om de har svamp på sig. Men i våras hade de jag såg inte det.
2021-08-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Prata ut, som i att Ebba får veta om Esbjörn verkligen ville sälja, direkt från hans mun.

Det är klart att Binninge, om han så ansåg att det var i Esbjörns bästa intresse, kunde avråda ett dylikt möte. Men utan förlikningsmöten blir det rättegång. Är rättegång verkligen det bästa för Esbjörn? Om det kan bevisas att Ebba begått oegentligheter vid försäljningen ja, men om det inte kan bevisas, sitter Esbjörn verkligen på en tråkig stol. Då mister han både sommarstugan och massa pengar.

Varför Esbjörn inte från dag ett erbjöd att stå för Ebbas kostnader om han fick tillbaka sitt älskade hus, förstår jag inte. Speciellt inte med hur dåligt bevisläget är för hans sak.
Förlikningsmöten. Är du full?
Det var väl inget förlikningsmöte.
Det var ett möte där syftet var att få Esbjörn över kanten
Idiot
2021-08-07, 19:56
Medlem
Citat:

Prata ut? Var Esbjörn i behov av ett Dr Phil samtal?
Tror inte det va
2021-08-07, 19:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hade du någon källa på att denna doktor Ernst Bolin var farfar till Esbjörn Bolin, eller kände du bara för att skriva ett ovidkommande inlägg?

Doktor Ernst Bolin var alla gånger släkt på något sätt med Esbjörns far. Oddsen för att de skulle dela efternamn är annars lite väl osannolikt.

Men när Esbjörn säger att hans far köpte sommarstugan, känns det inte som han köpte den av sin far. Då brukar det heta att man övertog den från sin far, eller liknande. Och om Esbjörns farfar hade haft stället tidigare, varför hade Esbjörn aldrig varit där tidigare än vad han var? Eller har han glömt bort det?

Får inte ihop stenen med årtal. Finns den ens? Det är inte helt osannolikt att Esbjörn satt med mejsel och hammare och fipplade ihop en sådan sten som 6-7 åring, men minns han var han gjorde det? Det kanske var hemma i Gävle (eller var de nu bodde när han var i den åldern)? Vid 80+ har man en massa minnen lagrade uppe i skallen och det är de verkligt speciella minnena man kommer ihåg som är 70+ år gamla då. Var det en speciell händelse i hans liv och han därför kommer ihåg det?

Jag kommer inte ihåg mycket från när jag var så gammal. Kommer inte ens ihåg min första skoldag, trots att den händelsen borde varit rätt speciell.
2021-08-07, 20:04
Medlem
Citat:
Doktor Ernst Bolin var alla gånger släkt på något sätt med Esbjörns far. Oddsen för att de skulle dela efternamn är annars lite väl osannolikt.

Men när Esbjörn säger att hans far köpte sommarstugan, känns det inte som han köpte den av sin far. Då brukar det heta att man övertog den från sin far, eller liknande. Och om Esbjörns farfar hade haft stället tidigare, varför hade Esbjörn aldrig varit där tidigare än vad han var? Eller har han glömt bort det?

Får inte ihop stenen med årtal. Finns den ens? Det är inte helt osannolikt att Esbjörn satt med mejsel och hammare och fipplade ihop en sådan sten som 6-7 åring, men minns han var han gjorde det? Det kanske var hemma i Gävle (eller var de nu bodde när han var i den åldern)? Vid 80+ har man en massa minnen lagrade uppe i skallen och det är de verkligt speciella minnena man kommer ihåg som är 70+ år gamla då. Var det en speciell händelse i hans liv och han därför kommer ihåg det?

Jag kommer inte ihåg mycket från när jag var så gammal. Kommer inte ens ihåg min första skoldag, trots att den händelsen borde varit rätt speciell.

Jag tror att Browser har koll, det brukar vara så.

Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Läkaren B*olin, Nils Alv*r Ernst är maken till Ingrid A*ugusta och det är Esbj*rns föräldrar. Farfar är provinsialläkare Bol*n Alf*red Br*no gift med Anna Fredr*ka S*ommar. Så det stämmer med Expressens uppgifter.

Nej, Ingrid avlider 1960 och hennes make 1965.
2021-08-07, 20:10
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Du ser på filmer som Expressen tagit hur fint det är inomhus och det är även något som JB berättat för mig. Huset är super invändigt och fallfärdigt på utsidan. Kanske är så gjort med flit för å hålla inbrottstjuvar borta.

På mitt nyinköpta 70-talshus, så såg ytskiktet jättebra ut på övervåningen. Det såg jättebra ut på kort och film, men lukten anades först när man var på övervåningen och hur illa det faktiskt var, såg man först när man rivit bort ytskiktet. Idag är bara takstolarna kvar och allt annat är nytt.

Huruvida fallet är så med fastigheten i fråga, lämnar jag över till experterna att diskutera, men att lita på Expressens film skulle jag inte göra. Besiktningsprotokollet är väl betydligt bättre källa till faktiskt skick?
2021-08-07, 20:16
Medlem
MarryBlunts avatar
Men så kul att läsa för en gång skull, här har ju hänt lite intressant under eftermiddagen.
Citat:
Det var som tusan - ögnade precis igenom det men hittade inget - nåja här är det - jag trodde också det skulle stå där så det förvånade mig, men jag kan naturligtvis ha missat se det

https://anonfiles.com/D9V9ScA8u7/polisf_rh_r_pdf

Kolla bilderna av skövlingen - vilken stubbe - varför!!!
Men det stod fasiken så mycket annat som var inresans och som jag hade glömt. Dels så bekräftar den att Esbjörn är rätt glömsk och virrig. Han blandar ihop datum och han vet inte var han har sitt kontrakt.

Den styrker oxå att Esbjörn kände sig lurad av Ebba. Samt att han önskat häva köpet sedan ett par dagar efter köpet. Och att han misslyckades med att kontakta Ebba.

Det står faktiskt att päronträden planterades 1954 när han kom till huset. Men som jag tolkar det kan han lika gärna mena. När han kom ut på sommar lov till huset så planterade de träden.

Det bekräftar även att det skett en trädfällning och att denna skedde samma dag som kontraktet skrevs. Samt att Ebba faktiskt avverkade träd och slängde skrot, på en tomt som inte var hennes och som hon ännu inte skrivet kontrakt på. Det är förvånansvärt att det blev nedlagt. Slarvigt polisarbete kan jag tycka.

Slutligen. I Ebbas senaste brev till Esbjörn så skriver hon att att inte alla träd som var markerade skulle ner. Utan var märkta för att diskuteras kring. Är det inte väldigt konstigt att välja att kladda rödfärg på träden man vill diskutera. Den är ju inte lätt att få bort. Men vad vet jag Ebba kanske gillar oranga kludd på sina träd.

Slutligen, Esbjörn säger är att tomten går ända ner till vattnet, med andra ord sjötomt.
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Huset har gått i släkten sedan det byggdes.

Ur Boken om Marielund:
”Familjen Bolin har ägt huset sedan det byggdes. Medicine doktor Ernst Bolin köpte fastigheten 1909 och anhöll om namnet Kullen. Två av Ernsts systrar köpte fastigheterna Rosentorp och Täppan. Här samlades således tre grannhus som ägdes av familjen Bolin.”
Utdrag ur den vackra boken finns här.

Det var användaren MarieMM som hittade och citerade, nån gång i våras tror jag, då innan partiets masspostande PR-troll hade tagit över tråden helt med sina retoriska one-liners och andra debattdödande struntinlägg, dvs sånt som gör den nästan oläslig numera därför att det är så fruktansvärt tidsödande att behöva vada igenom 50 goddagyxskaftinlägg för att hitta de användare som kommer med intressanta frågeställningar, insikter och infall och som stävar efter en någorlunda faktaunderbyggd diskussion. Tack till er som orkar!
Tack! Vilket trevligt inlägg. Tyvärr hittade jag inte stycket som MarieMM citerat. Men det var inte med information om Esbjörns hus alls vad jag kunde se. Så det är nog bara någon annanstans i boken.

Men tack för meningen.
Citat:
partiets masspostande PR-troll hade tagit över tråden helt med sina retoriska one-liners och andra debattdödande struntinlägg,
den gjorde min dag.
Citat:
Nej nej nej, boken som berättar detta finns inte. Det är en trådsanning bara. Kan äta upp min Globalkniv på att Armen skriver så snart 😂😂😂
Jag känner att dagen i dag är dagen då många trådsanningar slaktas.
•Tomten går ända ner till sjön=sjötomt.
• Esbjörn kände sig lurad av Ebba och försökte nå henne för att häva köpet. Men hon hade gjort sig oanträffbar.
• Trädfällning har bara skett en gång. Ebba och Esbjörn träffade inte varandra efter att kontraktet skrevs.
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är en sommarstuga och synnerligen fallfärdig så vi borde enas om att kalla den för släktgård?
Men varför vill Ebba så förtvivlat gärna ha huset då, om det är så förskräckligt som det frammålas.
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Försöket hitta utdraget i den länk som hänvisas till bok_om_marielund_2016_exempel. Ingen av de 17 sidor som finns, nämns inte Brolin.
Det kan fortfarande vara med i de andra 250 sidor. Finns det någon som har ett ex. av boken?
Jag ska kolla om det finns på biblioteket. Eller om biblioteket kan beställa den. Jag tror att om någon i den här tråden sitter på ett ex så kommer den inte att dela med sig av informationen.
2021-08-07, 20:29
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Läkaren B*olin, Nils Alv*r Ernst är maken till Ingrid A*ugusta och det är Esbj*rns föräldrar. Farfar är provinsialläkare Bol*n Alf*red Br*no gift med Anna Fredr*ka S*ommar. Så det stämmer med Expressens uppgifter.

Nej, Ingrid avlider 1960 och hennes make 1965.
Tack Armstark vad bra att du lyfte fram detta så slapp jag vänta till i morgon. Här är alltså släktträdet som det är och Esbjörn är nr 3 och Matz den tilltänkte nr 4. Ebba hands off!!!
2021-08-07, 20:39
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Förlikningsmöten. Är du full?
Det var väl inget förlikningsmöte.
Det var ett möte där syftet var att få Esbjörn över kanten
Idiot

Nej, jag är inte full, inte heller påverkad av några substanser eller drycker. Tyvärr är jag inte idiot heller, för det hade gjort det lättare att argumentera på din nivå, med epitet, oförskämdheter och usel retorik.

Vad är ett förlikningsmöte om inte att få den andra parten att närma sig sin egen ståndpunkt?
2021-08-07, 20:43
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Å hur hade du tänkt å göra det? Kan sätta halva min förmögenhet på att du inte ens har börjat med det arbetet då det är din uppgift att ifrågasätta precis allt som kommer fram och lämna det så som något man inte med säkerhet lyckats fastställa. Ja å vad är chansen för att det inte är Ernst som är Esbjörns farfar tror du? Ser ditt svar framför mig >> 50/50 skulle inte förvåna mig ett dugg fastän du VET att det till 100% säkerhet är så om inte Esbjörns farmor varit otrogen. Nu kommer det kanske nåt om att min förmögenhet inte är att räkna som sådan i hans ögon....osv...etc...mm...od
Det finns en del Ernst Bolin faktiskt. Födda typ lagom för att vara Esbjörns farfar.
*En Ernst Sacha Bolin, född 1893. Konstnär bosatt i Uppsala trakten. Om man googlar hans namn och klickar på bilder så har han målat mycket som inte omöjligt är från trakterna runt Marielund.
* En Ernst Lorentz Bolin grosshandlare 1841-1924
* Ernst Bolin 1889-1963 organist och den sista Bolinska klockareämbetet. Bodde i Herrljunga.
(Hittade nu=jätteglad)
Men det finns oxå en läkare Ernst Brolin. Och tänk han hänger avbildad på självaste universitetet, i form av en tekning av Liderorn Carlsvärd.
(Uppsala universitetsbibliotek
Carolina Rediviva, Dag Hammarskjölds väg 1
Box 510
SE 751 20 Uppsala
Sv.portr.saml.Vanl. f., Bolin, Ernst)

Där ser man, vad man kan hitta om man söker lite.. Kul.

Edit. Ganska mycket utanför pall plats på den.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-08-07 kl. 20:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in