Men så kul att läsa för en gång skull, här har ju hänt lite intressant under eftermiddagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
Det var som tusan - ögnade precis igenom det men hittade inget - nåja här är det - jag trodde också det skulle stå där så det förvånade mig, men jag kan naturligtvis ha missat se det
https://anonfiles.com/D9V9ScA8u7/polisf_rh_r_pdf
Kolla bilderna av skövlingen - vilken stubbe - varför!!!

Men det stod fasiken så mycket annat som var inresans och som jag hade glömt. Dels så bekräftar den att Esbjörn är rätt glömsk och virrig. Han blandar ihop datum och han vet inte var han har sitt kontrakt.
Den styrker oxå att Esbjörn kände sig lurad av Ebba. Samt att han önskat häva köpet sedan ett par dagar efter köpet. Och att han misslyckades med att kontakta Ebba.
Det står faktiskt att päronträden planterades 1954 när han kom till huset. Men som jag tolkar det kan han lika gärna mena. När han kom ut på sommar lov till huset så planterade de träden.
Det bekräftar även att det skett en trädfällning och att denna skedde samma dag som kontraktet skrevs. Samt att Ebba faktiskt avverkade träd och slängde skrot, på en tomt som inte var hennes och som hon ännu inte skrivet kontrakt på. Det är förvånansvärt att det blev nedlagt. Slarvigt polisarbete kan jag tycka.
Slutligen. I Ebbas senaste brev till Esbjörn så skriver hon att att inte alla träd som var markerade skulle ner. Utan var märkta för att diskuteras kring. Är det inte väldigt konstigt att välja att kladda rödfärg på träden man vill diskutera. Den är ju inte lätt att få bort. Men vad vet jag Ebba kanske gillar oranga kludd på sina träd.
Slutligen, Esbjörn säger är att tomten går ända ner till vattnet, med andra ord sjötomt.
Citat:
Ursprungligen postat av
fiatigerlilja
Huset har gått i släkten sedan det byggdes.
Ur
Boken om Marielund:
”Familjen Bolin har ägt huset sedan det byggdes. Medicine doktor Ernst Bolin köpte fastigheten 1909 och anhöll om namnet Kullen. Två av Ernsts systrar köpte fastigheterna Rosentorp och Täppan. Här samlades således tre grannhus som ägdes av familjen Bolin.”
Utdrag ur den vackra boken
finns här.
Det var användaren MarieMM som hittade och citerade, nån gång i våras tror jag, då innan partiets masspostande PR-troll hade tagit över tråden helt med sina retoriska one-liners och andra debattdödande struntinlägg, dvs sånt som gör den nästan oläslig numera därför att det är så fruktansvärt tidsödande att behöva vada igenom 50 goddagyxskaftinlägg för att hitta de användare som kommer med intressanta frågeställningar, insikter och infall och som stävar efter en någorlunda faktaunderbyggd diskussion. Tack till er som orkar!
Tack! Vilket trevligt inlägg. Tyvärr hittade jag inte stycket som MarieMM citerat. Men det var inte med information om Esbjörns hus alls vad jag kunde se. Så det är nog bara någon annanstans i boken.
Men tack för meningen.
Citat:
partiets masspostande PR-troll hade tagit över tråden helt med sina retoriska one-liners och andra debattdödande struntinlägg,
den gjorde min dag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pilotyega
Nej nej nej, boken som berättar detta finns inte. Det är en trådsanning bara. Kan äta upp min Globalkniv på att Armen skriver så snart 😂😂😂
Jag känner att dagen i dag är dagen då många trådsanningar slaktas.
•Tomten går ända ner till sjön=sjötomt.
• Esbjörn kände sig lurad av Ebba och försökte nå henne för att häva köpet. Men hon hade gjort sig oanträffbar.
• Trädfällning har bara skett en gång. Ebba och Esbjörn träffade inte varandra efter att kontraktet skrevs.
Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Det är en sommarstuga och synnerligen fallfärdig så vi borde enas om att kalla den för släktgård?
Men varför vill Ebba så förtvivlat gärna ha huset då, om det är så förskräckligt som det frammålas.
Citat:
Ursprungligen postat av
nighter825
Försöket hitta utdraget i den länk som hänvisas till bok_om_marielund_2016_exempel. Ingen av de 17 sidor som finns, nämns inte Brolin.
Det kan fortfarande vara med i de andra 250 sidor. Finns det någon som har ett ex. av boken?
Jag ska kolla om det finns på biblioteket. Eller om biblioteket kan beställa den. Jag tror att om någon i den här tråden sitter på ett ex så kommer den inte att dela med sig av informationen.