2021-08-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Huset har gått i släkten sedan det byggdes.

Ur Boken om Marielund:
”Familjen Bolin har ägt huset sedan det byggdes. Medicine doktor Ernst Bolin köpte fastigheten 1909 och anhöll om namnet Kullen. Två av Ernsts systrar köpte fastigheterna Rosentorp och Täppan. Här samlades således tre grannhus som ägdes av familjen Bolin.”
Utdrag ur den vackra boken finns här.

Det var användaren MarieMM som hittade och citerade, nån gång i våras tror jag, då innan partiets masspostande PR-troll hade tagit över tråden helt med sina retoriska one-liners och andra debattdödande struntinlägg, dvs sånt som gör den nästan oläslig numera därför att det är så fruktansvärt tidsödande att behöva vada igenom 50 goddagyxskaftinlägg för att hitta de användare som kommer med intressanta frågeställningar, insikter och infall och som stävar efter en någorlunda faktaunderbyggd diskussion. Tack till er som orkar!
Tack för det. Ebbastollarna har ifrågasatt Esbjörns anknytning till huset för att få rovdjuret Ebba att framstå som lite mindre rovgirig när hon förstör livet för honom för att han inte vill sälja sin släktgård. Effekten blir det motsatta eftersom alla nu är medvetna om att Ebba försöker beröva honom på sin släktgård.

Edit: Alla utom den faktaresistente åsnan N.Armstark
Senast redigerad av 90510 2021-08-07 kl. 17:32.
2021-08-07, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ok. Då kanske det stämmer som nån påtalade att han vänt på siffrorna han högg in i stenen. Eller så var han yngre när han besökte huset första gången. Man får ändå ha med sig att vi pratar om en person med minnesproblematik.

Svårt att tro att folk kommer ihåg saker man gjorde när man var 3-4 år gammal oavsett.
Kan själv ha fel för det var något man läste snabbt och blandas ihop med andra saker.

Har jag fel, hoppas jag någon rättar mig
2021-08-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då återstår det bara att fastställa att doktor Ernst Bolin var Esbjörn Bolins farfar. För det råder tveksamheter kring detta.
Såklart. Jag har hört att Esbjörn föddes i södra Afrika och hans båda föräldrar tillhörde San-Stamman. Esbjörn kom till Sverige 1924 och tvättades i klorin.
Är du helt jävla stollig?
Klart som korvspad att Esbjörn är etniskt svensk och en avkomma från hans mor och far.
2021-08-07, 17:21
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Svårt att tro att folk kommer ihåg saker man gjorde när man var 3-4 år gammal oavsett.
Kan själv ha fel för det var något man läste snabbt och blandas ihop med andra saker.

Har jag fel, hoppas jag någon rättar mig
Jag ska genast rätta dig - frågan är varför jag ska behöva det då du vet att du borde ha skrivit 6 - 7 år
2021-08-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Tack för det. Ebbastollarna har infrågasatt Esbjörns anknytning till huset för att få rovdjuret Ebba att framstå som lite mindre rovgirig när hon förstör livet för honom för att han inte vill sälja sin släktgård. Effekten blir det motsatta eftersom alla nu är medvetna om att Ebba försöker beröva honom på sin släktgård.

Edit: Alla utom den faktaresistente åsnan N.Armstark
Att hålla sig till fakta är faktiskt motsatsen till faktaresistens, kan du ge en källa till att Esbjörn är sonson till denne doktor Ernst Bolin?
2021-08-07, 17:26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Tack för det. Ebbastollarna har infrågasatt Esbjörns anknytning till huset för att få rovdjuret Ebba att framstå som lite mindre rovgirig när hon förstör livet för honom för att han inte vill sälja sin släktgård. Effekten blir det motsatta eftersom alla nu är medvetna om att Ebba försöker beröva honom på sin barndomsgård.,

Edit: Utom den faktaresistente knäppgöken N.Armstark

Ytterligare en person som har problem med det svenska språket och inte förstår hur ordet gård normalt används.

Nej Ebba har inte försökt att beröva honom hans hus utan köpa det fullt lagligt till marknadspris. Något som han själv godkänt genom att underteckna ett köpeavtal. Hade han inte velat sälja huset - ja då hade han inte behövt underteckna det. Han hade inte ens behövt tala med Ebba utan bett henne att inte komma något mer till honom.

Ska Ebba backa från affären? Det är upp till henne. Många tycker säkert att det varit bäst för henne ur politisk synvinkel. Några menar att hon har försökt att backa, men att ESB har gjort sig okontaktbar (konstigt att han inte kunde göra detta innan han signerade avtalet) och ej gått att få ett avslut med. Andra menar att hon inte vinner något på att vika ned sig nu när detta ändå kommit så pass långt.

Vi får helt enkelt se hur rätten kommer att bedöma denna affären. Nu ältas samma saker om och om igen i denna tråden, och det spekuleras hit och dit. Vi får vänta och se helt enkelt.
2021-08-07, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Såklart. Jag har hört att Esbjörn föddes i södra Afrika och hans båda föräldrar tillhörde San-Stamman. Esbjörn kom till Sverige 1924 och tvättades i klorin.
Är du helt jävla stollig?
Klart som korvspad att Esbjörn är etniskt svensk och en avkomma från hans mor och far.
Har du sett något inlägg där jag hävdar att Esbjörn inte är avkomma till sin mor och far? Det måste ha slagit om för dig totalt nu.
2021-08-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Fallfärdig sommarstuga anser jag också vara en felaktig beskrivning.
Inte flera generationer? Esbjörns föräldrar är en generation och Esbjörn är en generation, 1 + 1 = 2, vilket senast jag kollade det är - flera.

Sen undrar jag hur du menar att det inte spelar någon roll om huset ägts i familjen i 200 år om det inte ägts av flera generationer? Jag får inte ihop det men jag kanske tänker fel.

[Jag reserverar mig för att jag kan ha räknat fel då mina matematiska kunskaper är bristfälliga. Därför tacksam om någon kan kontrollräkna.]
Det är en sommarstuga och synnerligen fallfärdig så vi borde enas om att kalla den för släktgård?
2021-08-07, 17:35
Medlem
Citat:
Tack för det. Ebbastollarna har infrågasatt Esbjörns anknytning till huset för att få rovdjuret Ebba att framstå som lite mindre rovgirig när hon förstör livet för honom för att han inte vill sälja sin släktgård. Effekten blir det motsatta eftersom alla nu är medvetna om att Ebba försöker beröva honom på sin barndomsgård.,

Edit: Utom den faktaresistente knäppgöken N.Armstark

Försöket hitta utdraget i den länk som hänvisas till bok_om_marielund_2016_exempel. Ingen av de 17 sidor som finns, nämns inte Brolin.
Det kan fortfarande vara med i de andra 250 sidor. Finns det någon som har ett ex. av boken?
2021-08-07, 17:36
Bannlyst
Citat:
Du tror alltså att Esbjörns beteende vid testssituationen helt plötsligt strålar ut i att han helt plötsligt är orienterad till samtliga kvaliteter: person, plats, tid och situation och att han bara för ett ögonblick arbetar med hög koncentration och uthållighet. Men både före och efter detta så är han motsatsen.

Jo tjena, visst är det jag som är agendadriven och du helt neutral och objektiv…..
Det märks att du fyller i din okunskap på området med din agenda i ärendet, ja. Resultatet blir ren rappakalja, men det vet du inte eftersom du är för okunnig för att inse det.
Senast redigerad av Krmkr 2021-08-07 kl. 17:39.
2021-08-07, 17:38
Bannlyst
Citat:
Det är en sommarstuga och synnerligen fallfärdig så vi borde enas om att kalla den för släktgård?
Kan jag förutsätta att du kontrollräknat och bekräftar min uträkning eftersom du inte hugger på den?
2021-08-07, 17:47
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Då återstår det bara att fastställa att doktor Ernst Bolin var Esbjörn Bolins farfar. För det råder tveksamheter kring detta.
Å hur hade du tänkt å göra det? Kan sätta halva min förmögenhet på att du inte ens har börjat med det arbetet då det är din uppgift att ifrågasätta precis allt som kommer fram och lämna det så som något man inte med säkerhet lyckats fastställa. Ja å vad är chansen för att det inte är Ernst som är Esbjörns farfar tror du? Ser ditt svar framför mig >> 50/50 skulle inte förvåna mig ett dugg fastän du VET att det till 100% säkerhet är så om inte Esbjörns farmor varit otrogen. Nu kommer det kanske nåt om att min förmögenhet inte är att räkna som sådan i hans ögon....osv...etc...mm...od

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in