Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
Ja men det är efter att han har sagt att han har huggit in ett årtal. Fast nu ska ni se hur objektiv jag är i det här för jag ska göra ett litet ifrågasättande om Esbjörns bopåleinknackning. Årtalen är 45 o 54....kan Esbjörn nu med begynnande minnesproblem ha förväxlat siffrorna och att det är som 15-åring och inte som 6-åring som han knackade in årtalet. Visserligen finns det många barn som lär sig både läsa, skriva o räkna redan som 5-åringar. Nåja, hur som helst motsäger det ju inte uppgiften om att hans farfar har byggt huset och att det alls inte är inköpt av Esbjörns föräldrar utan ärvdes från Esbjörns farföräldrar.
Nåja min uppgift stöder jag bara på en tråduppgift från Pilotyega men kan någon annan säga vem som byggde huset om inte Esbjörns farfar var den personen? Huset lär utifrån annat inlägg vara färdigbyggt 1909
Huset har gått i släkten sedan det byggdes.
Ur
Boken om Marielund:
”Familjen Bolin har ägt huset sedan det byggdes. Medicine doktor Ernst Bolin köpte fastigheten 1909 och anhöll om namnet Kullen. Två av Ernsts systrar köpte fastigheterna Rosentorp och Täppan. Här samlades således tre grannhus som ägdes av familjen Bolin.”
Utdrag ur den vackra boken
finns här.
Det var användaren MarieMM som hittade och citerade, nån gång i våras tror jag, då innan partiets masspostande PR-troll hade tagit över tråden helt med sina retoriska one-liners och andra debattdödande struntinlägg, dvs sånt som gör den nästan oläslig numera därför att det är så fruktansvärt tidsödande att behöva vada igenom 50 goddagyxskaftinlägg för att hitta de användare som kommer med intressanta frågeställningar, insikter och infall och som stävar efter en någorlunda faktaunderbyggd diskussion. Tack till er som orkar!