Citat:
Ursprungligen postat av
Mobscene
Jag kan säga såhär: Vi är gudar på vår fina planet.
Vi gör vad vi vill och härskar över miljontals arter. Enough.
Jag har också tänkt så och skulle vilja hålla med. Men då måste det betyda att konceptet "gud" är ett relativt begrepp som har med kontext och rum att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
realviking
Du är en gud när du är allsmäktig och besitter övernaturliga krafter.
Grejen är dock att om något existerar så är det inte övernaturligt, hur "magiskt" eller konstigt det än må verka, allt måste följa universums fysiska lagar. Visar det sig att det finns en själ, att gud och änglar finns, att gud skapat världen osv, då är det något med naturen som vi inte förstått än.
Citat:
Ursprungligen postat av
BlattelitoTortyrVM
Jag är utifrån mitt perspektiv Guden i mitt liv och i min värld. Utan tvekan
En björn är guden över sitt eget liv också? Eller en myra för den delen? Jag håller inte med dig om att du är guden över ditt liv, du bestämmer över ditt liv, absolut, men bantar man ner begreppet "gud" till en sådan nivå så tappar begreppet helt innebörd. Begreppets syfte har istället ändrats för att du ska kunna visa folk/dig själv att du inte tror på gud eller vill underkasta dig en gud, att du anser att du har högt egen bestämmande.
Citat:
Ursprungligen postat av
FladderFarfar
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Arthur C Clarke.
Precis! Och det är väll egentligen det jag vill komma fram till. Skulle vi kunna åka tillbaka 300, 500, 1000 år och visa tekniken vi har nu, vi kan hela folk, vi kan resa genom himmel och vatten, vi kan likvidera vem som helst var som helst, vi kan förgöra städer, vi färdas alla i magiska metallkroppar som inte ens dras av hästar! Vi har alla en sak i fickan som ger oss mer kunskap än Odin hade. Hade vi hävdat att vi va gudar och haft fria tyglar att övertyga dem, så hade många av dem nog sett oss som gudar.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrMadoff
Om vi skapar AI med medvetande ja då är vi dens gudar. My two cents.
Stämmer verkligen det? Är vi inte snarare bara dess förälder/skapare? Om jag skaffar barn, (barnet är ett organiskt intelligens med eget medvetande) så är jag ju inte barnets gud. När det kommer till AI så skulle det ju även kunna vara så att det AIt faktuskt är så smart att den är närmast en gud för oss, vi är bara dess skapare.