2021-08-06, 09:26
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incognitosson
Hur definierar man gud? Olika religioner he ju olika definitioner. Tex är de grekiska gudarna avsevärt annorlunda än den kristna guden.

Så vad är en gud? En entitet som är odödlig? En som har superkrafter??

Låt oss anta att det finns aliens som blivit så tekniskt avancerade att de kan leva för evigt, att de kan skapa nya dimensioner/universum, att de kan färdas genom tid och rum, osv. Är detta en gud? Och i så fall: om dessa gudar existerar så borde ju även vi kunna bli gudar en dag.

Rent av borde det inte vara långt borta från att vi har förmågor likt grekiska och asatro gudar.

Definition på en gud, "Ett lamt försök att förklara oförklarliga fenomen eller händelser".
Gudstro är ett intellektuellt självförsvar mot det obegripliga och oförklarliga. Vissa människor klarar inte av ovisshet och accepterar hellre en dålig förklaring än ingen alls.
Citera
2021-08-06, 09:38
Medlem
Bubba00s avatar
Det finns väldigt många svar på din fråga. Ett svar är att något blir en Gud när man väljer att dyrka det. Det kan i vissas fal vara kristendomens treeniga Gud. I andras fall kanske det är pengar eller värdslig framgång. Huruvida en gud är sann och riktig, eller en avgud eller falsk gud är en annan fråga.
Citera
2021-08-06, 10:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Paulus håller inte med dig:

"det finns ju många gudar och många herrar" (1 Kor 8:5 Bibel2000)

Jo, det gör han visst. Däremot inte frimurarna som gjorde den usla översättningen som heter bibel 2000.
Citera
2021-08-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Jag kan säga såhär: Vi är gudar på vår fina planet.
Vi gör vad vi vill och härskar över miljontals arter. Enough.

Jag har också tänkt så och skulle vilja hålla med. Men då måste det betyda att konceptet "gud" är ett relativt begrepp som har med kontext och rum att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av realviking
Du är en gud när du är allsmäktig och besitter övernaturliga krafter.

Grejen är dock att om något existerar så är det inte övernaturligt, hur "magiskt" eller konstigt det än må verka, allt måste följa universums fysiska lagar. Visar det sig att det finns en själ, att gud och änglar finns, att gud skapat världen osv, då är det något med naturen som vi inte förstått än.

Citat:
Ursprungligen postat av BlattelitoTortyrVM
Jag är utifrån mitt perspektiv Guden i mitt liv och i min värld. Utan tvekan

En björn är guden över sitt eget liv också? Eller en myra för den delen? Jag håller inte med dig om att du är guden över ditt liv, du bestämmer över ditt liv, absolut, men bantar man ner begreppet "gud" till en sådan nivå så tappar begreppet helt innebörd. Begreppets syfte har istället ändrats för att du ska kunna visa folk/dig själv att du inte tror på gud eller vill underkasta dig en gud, att du anser att du har högt egen bestämmande.

Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C Clarke.

Precis! Och det är väll egentligen det jag vill komma fram till. Skulle vi kunna åka tillbaka 300, 500, 1000 år och visa tekniken vi har nu, vi kan hela folk, vi kan resa genom himmel och vatten, vi kan likvidera vem som helst var som helst, vi kan förgöra städer, vi färdas alla i magiska metallkroppar som inte ens dras av hästar! Vi har alla en sak i fickan som ger oss mer kunskap än Odin hade. Hade vi hävdat att vi va gudar och haft fria tyglar att övertyga dem, så hade många av dem nog sett oss som gudar.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Om vi skapar AI med medvetande ja då är vi dens gudar. My two cents.

Stämmer verkligen det? Är vi inte snarare bara dess förälder/skapare? Om jag skaffar barn, (barnet är ett organiskt intelligens med eget medvetande) så är jag ju inte barnets gud. När det kommer till AI så skulle det ju även kunna vara så att det AIt faktuskt är så smart att den är närmast en gud för oss, vi är bara dess skapare.
Citera
2021-08-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jo, det gör han visst. Däremot inte frimurarna som gjorde den usla översättningen som heter bibel 2000.

"det finns många "gudar" och många "herrar"" (1 Kor 8:5 Folkbibeln)
"as there be gods many, and lords many" (1 Corinthians King James Version)
"as indeed there are many “gods” and many “lords”" (1 Corinthians 8:5
English Standard Version Anglicised)
" as there are gods many, and lords many;" (1 Corinthians 8:5
American Standard Version)
"as there be many gods, and many lords;" (1 Corinthians 8:5
Wycliffe Bible)

Vilken översättning menar du inte talar om många gudar?

Dessutom säger Gud själv att det finns gudar som man inte ska ha vid sidan av honom:
"Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig." (5 Mose 5:7 Bibel2000)

Jag tror du blandar ihop existensen av andra gudar, och att för kristna existerar det bara en gud som man tillber?
Citera
2021-08-06, 11:05
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
"det finns många "gudar" och många "herrar"" (1 Kor 8:5 Folkbibeln)
"as there be gods many, and lords many" (1 Corinthians King James Version)
"as indeed there are many “gods” and many “lords”" (1 Corinthians 8:5
English Standard Version Anglicised)
" as there are gods many, and lords many;" (1 Corinthians 8:5
American Standard Version)
"as there be many gods, and many lords;" (1 Corinthians 8:5
Wycliffe Bible)

Vilken översättning menar du inte talar om många gudar?

Dessutom säger Gud själv att det finns gudar som man inte ska ha vid sidan av honom:

Jag tror du blandar ihop existensen av andra gudar, och att för kristna existerar det bara en gud som man tillber?

Nej, det är inte existerande gudar. Läs hela sammanhanget så förstår du. KJV fångar det bäst:

"For though there be that are called gods, whether in heaven or in earth, (as there be gods many, and lords many,)"

Men även många av dom översättningar du citerar har citationstecken runt gudar, eftersom det inte är några gudar det rör sig om.
Citera
2021-08-06, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
https://www.christianity.com/wiki/angels-and-demons/who-were-the-nephilim-in-the-bible.html?amp=1
Det finns en massa olika tolkningar på det. Det allra mesta i bibeln är tolkningsfråga.
Dessutom var detta med nefilim endast en obetydlig detalj.
Vidare.., varför skulle det bara finnas EN gud i alltet?? Din monoteistiska demiurg existerar någonstans, javisst och den guden du älskar kommer inte att vara allsmäktig så länge till ty det finns även minst elva Chaos-Gudar och naturligtvis en hel massa andra kommande Gudar i alltet !

Vad för 11 chaos gudar pratar du om?

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kan man bli en enastående och kärleksfull makt som alltid har funnits? Som kan hindra all annan maktutövning?

Då har du satt begränsningen över vad som är gud till detta, problemet är ju att i mänsklighetens historia så finns det massor av olika gudar. Du får ju självklart tro som du vill, men det är ju tyvärr inget som du kan bevisa för mig.

Och även om den kristna guden finns och han har funnits för evigt så är det ändå begrepp som jag inte kan förstå, och jag frågar mig således "vem skapade gud". Likaså är allt bara för stort, det finns för många stjärnor, planeter, galaxer, med största sannolikhet för mycket intelligent liv i universum, att jorden, liv existerat för länge här, i miljarder år, för att jag ska tro att en gud bryr sig specifikt om jorden, specifikt om mänskligheten just för 2000 år sedan och inte innan, och att trotts att en majoritet inte är kristna så kommer inte gud tillbaka och tillrättavisar oss. I am sorry man, but I just can't believe in that. Det är för otroligt, för osannolikt. Att tro på det är lika rimligt som att tro på min granne om han hade sagt att han är gud.

Däremot tror jag på Jesus kan jag säga. Att han är en frälsare of sorts. Han är en av de största filosoferna i mänsklighetens historia. Hade alla människor betett sig som Jesus lärde ut så hade vi nog skapat paradiset på jorden.
Citera
2021-08-06, 11:31
Medlem
Citat:
Nej, det är inte existerande gudar. Läs hela sammanhanget så förstår du. KJV fångar det bäst:

"For though there be that are called gods, whether in heaven or in earth, (as there be gods many, and lords many,)"

Men även många av dom översättningar du citerar har citationstecken runt gudar, eftersom det inte är några gudar det rör sig om.

Citationstecken är en modern uppfinning som inte existerade när bibeln skrevs.

Och även om det är "gudar", så är det gudar som kristna inte ska ha vid sidan av Gud.
Det existerar alltså gudar enligt bibeln.

Satan t.ex. är den här världens gud enligt bibeln:

"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror" (2 Kor 4:4 Bibel2000)
"In whom the god of this world hath blinded the minds of them which believe not" (2 Cor 4:4 King James Version)

Inga citationstecken här.
Om man tillber Satan som gud, så är han en verklig existerande gud som man tillber. Om man tillber Satan och demonerna så kan dom också utföra saker för människor om dom har lust för det.

Bibeln är tydlig med att Satan och demonerna är verkliga, och kan påverka människor, t.ex. makthavare, eller kanske främst människor med makt:

"Perserrikets änglafurste gjorde motstånd mot mig under tjugoen dagar, men Mikael, en av de främsta änglafurstarna, kom till min hjälp, så att jag inte behövdes hos de persiska kungarna. " (Daniel 10:13 Bibel2000)

"Ta på er Guds rustning, så att ni kan hålla stånd mot djävulens lömska angrepp. Ty det är inte mot varelser av kött och blod vi har att kämpa utan mot härskarna, mot makterna, mot herrarna över denna mörkrets värld, mot ondskans andekrafter i himlarymderna." (Ef 6:11-12 Bibel2000)

"När han kom över till Gadaras område kom två besatta emot honom från gravarna. De var så våldsamma att ingen kunde ta sig fram den vägen. Och de ropade: »Vad har du med oss att göra, Guds son? Har du kommit hit för att plåga oss i förtid?« Ett gott stycke därifrån gick en stor svinhjord och betade. Demonerna bad honom: »Om du driver ut oss, skicka då över oss till svinhjorden.«" (Matt 8:28-31 Bibel2000)

Så visst existerar dessa övermänskliga andevarelser som människor kan tillbe som gudar.
Citera
2021-08-06, 11:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Citationstecken är en modern uppfinning som inte existerade när bibeln skrevs.

Och även om det är "gudar", så är det gudar som kristna inte ska ha vid sidan av Gud.
Det existerar alltså gudar enligt bibeln.

Satan t.ex. är den här världens gud enligt bibeln:

"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror" (2 Kor 4:4 Bibel2000)
"In whom the god of this world hath blinded the minds of them which believe not" (2 Cor 4:4 King James Version)

Inga citationstecken här.
Om man tillber Satan som gud, så är han en verklig existerande gud som man tillber. Om man tillber Satan och demonerna så kan dom också utföra saker för människor om dom har lust för det.

Bibeln är tydlig med att Satan och demonerna är verkliga, och kan påverka människor, t.ex. makthavare, eller kanske främst människor med makt:

"Perserrikets änglafurste gjorde motstånd mot mig under tjugoen dagar, men Mikael, en av de främsta änglafurstarna, kom till min hjälp, så att jag inte behövdes hos de persiska kungarna. " (Daniel 10:13 Bibel2000)

"Ta på er Guds rustning, så att ni kan hålla stånd mot djävulens lömska angrepp. Ty det är inte mot varelser av kött och blod vi har att kämpa utan mot härskarna, mot makterna, mot herrarna över denna mörkrets värld, mot ondskans andekrafter i himlarymderna." (Ef 6:11-12 Bibel2000)

"När han kom över till Gadaras område kom två besatta emot honom från gravarna. De var så våldsamma att ingen kunde ta sig fram den vägen. Och de ropade: »Vad har du med oss att göra, Guds son? Har du kommit hit för att plåga oss i förtid?« Ett gott stycke därifrån gick en stor svinhjord och betade. Demonerna bad honom: »Om du driver ut oss, skicka då över oss till svinhjorden.«" (Matt 8:28-31 Bibel2000)

Så visst existerar dessa övermänskliga andevarelser som människor kan tillbe som gudar.

Du slog huvudet på spiken med det där sista. Det är inte gudar, men människor kan betrakta det som gudar, och det är i den innebörden ordet används. Citationstecken finns inte i gammalgrekiska, men insinuationen är att det inte är några gudar, utan bara ett anspråk.
Citera
2021-08-06, 11:41
Medlem
Citat:
Du slog huvudet på spiken med det där sista. Det är inte gudar, men människor kan betrakta det som gudar, och det är i den innebörden ordet används. Citationstecken finns inte i gammalgrekiska, men insinuationen är att det inte är några gudar, utan bara ett anspråk.

Ändå säger även King James Version att Satan är en gud, vilket du ignorerade.

Och du ignorerade det faktum att Gud själv sade att man inte ska ha andra gudar jämte honom. Om det inte existerade andra gudar, så hade han inte behövt förbjuda människor att ha andra gudar:

Citera
2021-08-06, 12:55
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ändå säger även King James Version att Satan är en gud, vilket du ignorerade.

Och du ignorerade det faktum att Gud själv sade att man inte ska ha andra gudar jämte honom. Om det inte existerade andra gudar, så hade han inte behövt förbjuda människor att ha andra gudar:

Du missar poängen. I dom här fallen du nämner, så handlar det om att betrakta någon som en gud. Gud är den ende som faktiskt är en på riktigt.
Citera
2021-08-06, 13:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incognitosson
...
Då har du satt begränsningen över vad som är gud till detta, problemet är ju att i mänsklighetens historia så finns det massor av olika gudar. Du får ju självklart tro som du vill, men det är ju tyvärr inget som du kan bevisa för mig.

Och även om den kristna guden finns och han har funnits för evigt så är det ändå begrepp som jag inte kan förstå, och jag frågar mig således "vem skapade gud". Likaså är allt bara för stort, det finns för många stjärnor, planeter, galaxer, med största sannolikhet för mycket intelligent liv i universum, att jorden, liv existerat för länge här, i miljarder år, för att jag ska tro att en gud bryr sig specifikt om jorden, specifikt om mänskligheten just för 2000 år sedan och inte innan, och att trotts att en majoritet inte är kristna så kommer inte gud tillbaka och tillrättavisar oss. I am sorry man, but I just can't believe in that. Det är för otroligt, för osannolikt. Att tro på det är lika rimligt som att tro på min granne om han hade sagt att han är gud.

Däremot tror jag på Jesus kan jag säga. Att han är en frälsare of sorts. Han är en av de största filosoferna i mänsklighetens historia. Hade alla människor betett sig som Jesus lärde ut så hade vi nog skapat paradiset på jorden.
Det finns andra makter som man kan kalla för gudar om man vill. Men han som Jesus kallar för sin far i himlen har inga begränsningar när det gäller makt. Det är omöjligt att föreställa sig hans makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in