2021-08-04, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Båda de alternativen kräver:

1. Något bara finns utan att komma någonstans ifrån vilket är osannolikt.

2. Något har passerat en oändlighet innan Big Bang skapades vilket är en logisk omöjlighet.

Efter att ha reflekterat samt problematiserat kring begreppet ”evighet” har jag faktiskt kommit fram till en del intressanta slutsatser.

Jag tänker: Om något inte existerar så kan den varken få sig själv att existera eller något annat - Den existerar ju inte så hur skall den få något eller sig själv att existera? Men eftersom vi existerar - jag tänker, du tänker, vi upplever (även om allt är en illusion och vi blir ständigt lurade så äger faktiska upplevelser rum) - så måste det finnas någonting som alltid ha existerat. Något som varken har en början eller ett slut (den har existerat i all evighet).

Slutsats: Eftersom vi existerar, så måste det finnas något som [alltid] har existerat. Annars hade vi inte existerat. Vilket i andra termer betyder att vår existens (människans existens) är ett bevis på att någonting existerar i en form av evighet.
Citera
2021-08-04, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkeybay
Menar att jag inte heller vet vad gud är. Gud är kanske ett ord vi hittat på, som inte betyder något eller allt?

Ett halmstrå att greppa när vi tvivlar på oss själva.
Ett namn på något vi försöker förstå, men inte riktigt klarar av.

Vi går omkring på den här bollen och tror oss veta en massa, men ändå gnager det en tomhet inom oss.

Vi tror att ordet gud ska fylla oss.
Släpper vi kontrollen kanske vi fyller ordet gud? Jag har verkligen ingen aning.

Men livet är spännande och minnet är kort.
Finns väl någon mening med det.
Kanske är det det som är gud. Minnet?

Jag tänker: Eftersom vi existerar i en värld som kan kännetecknas med ”liv”, så kan det via en logisk förklaring beskriva gud som innehar attributen ”ljus”. Eftersom ljus är motsatsen till mörker och mörker är vad som kan beskrivas som dött eller livlöst, måste ljus vara vad som ger liv.

(Se min förklaring till guds existens med begreppet ”evighet”).
Citera
2021-08-04, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanfixar
Efter att ha reflekterat samt problematiserat kring begreppet ”evighet” har jag faktiskt kommit fram till en del intressanta slutsatser.

Jag tänker: Om något inte existerar så kan den varken få sig själv att existera eller något annat - Den existerar ju inte så hur skall den få något eller sig själv att existera? Men eftersom vi existerar - jag tänker, du tänker, vi upplever (även om allt är en illusion och vi blir ständigt lurade så äger faktiska upplevelser rum) - så måste det finnas någonting som alltid ha existerat. Något som varken har en början eller ett slut (den har existerat i all evighet).
Du tänker rätt men det betyder inte att något behöver existera utan att komma någonstans ifrån. Det betyder inte heller att det inte finns en absolut kosmologisk begynnelse av tid och rum som begreppet "innan" eller "före" inte kan appliceras på.

Orsaken till allt fysiskt behöver vara metafysisk, alltså icke rumslig och tidlös, därför finns inget som hindrar att detta metafysiska är tillverkat i världen på en tid och en plats av en levande entitet som på så sätt är sin egen och allt annats yttersta orsak. Det finns inget annat sätt att komma runt problemet med en ändlös händelsekedja och att komma runt att postulera att något finns som självt aldrig blivit till.

Citat:
Ursprungligen postat av Hanfixar
Slutsats: Eftersom vi existerar, så måste det finnas något som [alltid] har existerat. Annars hade vi inte existerat. Vilket i andra termer betyder att vår existens (människans existens) är ett bevis på att någonting existerar i en form av evighet.

Min slutsats är att lika sant om att vi nu existerar så kommer Gud att födas i världen. Det som började med Big Bang och en vild evolutionär värld kommer sluta med Gud och Guds rike.
Citera
2021-08-06, 00:03
Medlem
Vad är definitionen av gud? Kan vi bli gudar?

Hur definierar man gud? Olika religioner he ju olika definitioner. Tex är de grekiska gudarna avsevärt annorlunda än den kristna guden.

Så vad är en gud? En entitet som är odödlig? En som har superkrafter??

Låt oss anta att det finns aliens som blivit så tekniskt avancerade att de kan leva för evigt, att de kan skapa nya dimensioner/universum, att de kan färdas genom tid och rum, osv. Är detta en gud? Och i så fall: om dessa gudar existerar så borde ju även vi kunna bli gudar en dag.

Rent av borde det inte vara långt borta från att vi har förmågor likt grekiska och asatro gudar.
Citera
2021-08-06, 00:06
Medlem
Mobscenes avatar
Jag kan säga såhär: Vi är gudar på vår fina planet.
Vi gör vad vi vill och härskar över miljontals arter. Enough.
Citera
2021-08-06, 00:07
Medlem
realvikings avatar
Du är en gud när du är allsmäktig och besitter övernaturliga krafter.
Citera
2021-08-06, 00:42
Medlem
Jag är utifrån mitt perspektiv Guden i mitt liv och i min värld. Utan tvekan
Citera
2021-08-06, 01:36
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realviking
Du är en gud när du är allsmäktig och besitter övernaturliga krafter.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C Clarke.
Citera
2021-08-06, 01:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incognitosson
Hur definierar man gud? Olika religioner he ju olika definitioner. Tex är de grekiska gudarna avsevärt annorlunda än den kristna guden.

Så vad är en gud? En entitet som är odödlig? En som har superkrafter??

Låt oss anta att det finns aliens som blivit så tekniskt avancerade att de kan leva för evigt, att de kan skapa nya dimensioner/universum, att de kan färdas genom tid och rum, osv. Är detta en gud? Och i så fall: om dessa gudar existerar så borde ju även vi kunna bli gudar en dag.

Rent av borde det inte vara långt borta från att vi har förmågor likt grekiska och asatro gudar.

Det finns bara en gud, och det är bibelns Gud.
Citera
2021-08-06, 02:00
Medlem
MrMadoffs avatar
Om vi skapar AI med medvetande ja då är vi dens gudar. My two cents.
Citera
2021-08-06, 02:02
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Om vi skapar AI med medvetande ja då är vi dens gudar. My two cents.

hur menar du nu är du dum
Citera
2021-08-06, 02:11
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det finns bara en gud, och det är bibelns Gud.
Känner du dogmatisk underkastelse gentemot din gud?
Gud är ETT kollektivt medvetande och en superorganism.
Gudarna är en utomjordisk humanoid ras av varelser. I den kristna bibeln kallas de "Nephilim". Dessa varelser är mycket utvecklade, mycket avancerade och oerhört kunniga och kraftfulla. De genetiskt modifierade sitt DNA, så de åldras inte.

I Simon -versionen av Necronomicon [den här boken är baserad på mesopotamisk/sumerisk mytologi, även om den är klassad som ett skönlitterärt verk], hänvisar frasen: "When the Great Bear hangs low in the sky" till stjärnbilden Ursa Major, del av Big Dipper. När planeterna riktas in på ett visst sätt öppnar det upp en reselinje för rymdresenärer. Människor tittar alltid mot himlen när gudarna kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in