2019-04-03, 13:41
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Har aldrig riktigt förstått...
Just så tror jag.

Att vi fortfarande använder begreppet "atom" för "atomer" är väl inte konstigare än att vi fortfarande använder ordet "Gud" för Sanningen?

Tror du att det är din bild av "Gud" som ligger till grund för vad jag menar när jag säger "Sanningen"?
Varför tror du inte att jag använder ordet "Sanningen" som sig börs? https://sv.wikipedia.org/wiki/Sanning

Hur kan du Tro att du Vet hur människor tänkte för flera tusen år sedan? Varför Tror du att du Vet bättre?
Kan du ha missat något tror du?
Citera
2019-04-03, 13:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Innehar Naturen i sig själv några "superkrafter" då? Är inte Sanningen att "naturen har superkrafter"?

Pratar vi inte om ”gudar” här?

Självklart finns det ”naturgudar” som ovannämnda Poseidon som kan styra hav och vågor samt kommunicera med alla marina livsformer.

Tor kan ju också styra väder och åskan.
Citera
2019-04-03, 14:08
Medlem
jipeesss avatar
googla..
Citera
2019-04-03, 14:13
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Pratar vi inte om ”gudar” här?

Självklart finns det ”naturgudar” som ovannämnda Poseidon som kan styra hav och vågor samt kommunicera med alla marina livsformer.

Tor kan ju också styra väder och åskan.
Det är tänkt att vi här skall Definiera ordet "Gud" per se.

Okej.. tack för dina trossatser. Men dessa är som sagt inte trådens huvudämne.
Citera
2019-04-03, 14:15
Bannlyst
Citat:

Vad tror ni att en ”Gud” är för något egentligen?

OBS! Hur just er specifika Gud ser ut, det hör Inte till ämnet.
Här är tänkt att diskutera begreppet "Gud" per se.

Detta kommer bli ganska besvärligt rent språkligt.

Men ser man på visdom,kunskap, kärlek, rättvisa så är det väl någon form av krafter eller energier.
Så är det också med pengar och status, lagar och regler.

Pengar är bara något som är ganska värdelöst om man inte byter ut de mot något annat, ändå vill någon annan ta emot de och man själv vill ha det så man kan skicka det vidare och hålla igång denna rörelse.
Kan denna kraft/energi dö?Det ska väldigt mycket till för att denna kraft ska försvinna. Kan man leva utan denna energi som enskild människa? Det finns Therevada munkar som går runt med skålar och hoppas att någon ger dom mat, så de är ändå beroende av folks välvilja.

Även om självaste pengarna faktiskt existerar så gör det inte de på samma gång, ganska få ser pengar som en gud fast man både tjänar och tror på pengar.

Kunskap är inte heller något fysiskt men det kan leva vidare och växa ändå, så vad är kunskap? Den kan växa och leva vidare och kan det dö som energi kan den försvinna?

Det finns många såna här typer av krafter, och förut kallade man det för gudar eller jättar.

Att jorden i sig är väldigt komplicerad och fantastisk och människokroppen och allt som är ifrån naturen, men det finns mer krafter än så.
All teknologi som mikrovågsugnar och smartphones och sånt är inte ifrån naturen, det samarbetar inte ens med naturen det har drivits av andra krafter.

Så här ser man det lite ifrån det man kallar för "naturreligion".
Då ser man olika krafter som gudar och alla är inte på samma sida, vi pratar ragnarrök.
Citera
2019-04-03, 14:15
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
googla..
Tror du på den allsmäktiga "Guden" Google då eller?

Varför inte diskutera på ett diskussionsforum?
Istället för att hänvisa till våra "Gudar" är det väl bättre att definiera dem och beskriva "Gud" själva?

Eller vill du Lyda din gud utan ifrågasättande?
Citera
2019-04-03, 14:17
Medlem
TS är ett troll som skapar en ny tråd om detta ämne varje dag där han presenterar en massa efterlivna påståenden som han sedan försvarar i hundra sidor utan att komma med ett enda riktigt argument.
Citera
2019-04-03, 14:17
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
TS är ett troll som skapar en ny tråd om detta ämne varje dag där han presenterar en massa efterlivna påståenden som han sedan försvarar i hundra sidor utan att komma med ett enda riktigt argument.
Eller är det helt enkelt så att du har svårt för magi och ser allt du inte förstår som "trolleri"?

"Gud" är INTE detsamma som "Religion", så mycket förstår du väl ändå?

Det är enligt mig Du som är efterbliven.
Varför svarar du inte till trådens ämne istället för att fylla den med dina fördomar och egna trossatser?

Kan det vara så att du inte förstår begripa mina argument?
Kan det vara så att jag gillar att diskutera och dekonstruera mina idéer?

Jag söker svara för min Sanning.
Vad försöker Du själv försvara?

Vilken typ och grad av idiot är du? Kan du försöka hålla dig till ämnet tex?
Senast redigerad av negergubbe 2019-04-03 kl. 14:30.
Citera
2019-04-03, 14:30
Medlem
Citat:
Eller är det helt enkelt så att du har svårt för magi och ser allt du inte förstår som "trolleri"?

"Gud" är INTE detsamma som "Religion", så mycket förstår du väl ändå?

Det är enligt mig Du som är efterbliven.
Varför svarar du inte till trådens ämne istället för att fylla den med dina fördomar och egna trossatser?

Kan det vara så att du inte förstår begripa mina argument?
Kan det vara så att jag gillar att diskutera och dekonstruera mina idéer?
Du har inga argument. Dina ideer är rent trams. Endast ett troll lägger så mycket tid på idiotier som du gör.

Så du erkänner att du använder detta konto medan ditt andra är avstängt? Hade jag trott att du var seriös eller om du hade hållit dig till en tråd så hade jag aldrig nämnt detta, men nu är jag som sagt säker på att du är ett troll, och de ska bekämpas om de lyckas ta för mycket utrymme.
Citera
2019-04-03, 14:38
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Du har inga argument. Dina ideer är rent trams. Endast ett troll lägger så mycket tid på idiotier som du gör.

Så du erkänner att du använder detta konto medan ditt andra är avstängt? Hade jag trott att du var seriös eller om du hade hållit dig till en tråd så hade jag aldrig nämnt detta, men nu är jag som sagt säker på att du är ett troll, och de ska bekämpas om de lyckas ta för mycket utrymme.
Du uppfattar inte argumenten.(punkt)
Du är tramsig.

Magi = ’medvetandegörande akter’.
Trolleri = ’omedvetgörande dito’

Vad som är trolleri kontra Magi är alltså beroende av motpartens uppfattning.
Att du endast uppfattar mina akter som ”trolleri” bevisar endast att du själv är ett Troll.

Min Tro är att jag sysslar med Magi. Att jag är Magus.
Enligt mig är det du som är ett troll som söker uppta utrymme från Äkta diskussion.
Senast redigerad av negergubbe 2019-04-03 kl. 14:42.
Citera
2019-04-03, 14:39
Medlem
Såna som kan flyga utan vingar.
Som kan göra saker som inte går.
Alltså sånt en människa inte kan göra.
Citera
2019-04-03, 14:51
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Såna som kan flyga utan vingar.
Som kan göra saker som inte går.
Alltså sånt en människa inte kan göra.
Jag har flugit utan vingar. Har också på ett ögonblick transporterats från hav till land och omvänt, flera gånger, på beställning.
Inatt var jag på månen, imorgon kan jag spatsera på Pluto, som då kan ha samma tyndacceleration som jorden.

Endast Fantasin sätter sina gränser.
Inte är det verkligt heller, men ändå helt sant.
Att påstå att jag inte var på månen inatt är en lögn.

Enligt mig (precis som enligt de flesta religiösa skrifter) är vi människor också ”gudar”.

”Gudar” = ”Sanningar”(Föreställningar av dessa dvs),
Enligt mig.
Senast redigerad av negergubbe 2019-04-03 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in