Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Jag är inte emot teknik, utan är snarare teknikfantast och har länge funderat på hur de två flygande tefat jag såg på 80-talet kunnat fungera. Men vårt samhälle bygger på att vissa ska kunna bli rikare och rikare till varje pris. Idag vet alla, även oljebolagen, att Svante Arrhenius på 1800-talet hade rätt i att fossila bränslen ändrar klimatet. Ändå gör vi som vi gör: oljebolagen vill sälja olja till världens undergång och vi andra vill använda olja till världens undergång.
Jag råkar vara kapitalist, men jag är även en humanist, och troende av något slag. Jag håller med dig om att kapitalismen förstört en del, ta bara en sådan sak som att industri flyttades från USA till Kina för att tjäna lite extra cash, i ett svep slogs USAs medelklass ut, samtidigt skapade man dagens Kina som hatar demokrati och USA och faktiskt konkurrera om att vara världens supermakt. Så ja, helt klart finns det problem med kapitalism också. Men jag ser kapitalism lite som demokrati; Det suger, men det är det bästa dåliga system vi har, för det finns inget bättre.
Det är dock även sant att större delen av mänskligheten har ökat sin relativa rikedom också. Att ha en toalett hemma, WC papper, mat för dagen, säkerhet, TV, superdator i fickan (smartphone), Internet, bil, etc, etc (listan kan göras hur lång som helst), beror på kapitalism och att saker och ting blivit billigare. Likaså har vi idag extrema valmöjligheter, man kan göra vad man vill bara man lägger manken till, bara det är en sorts rikedom i sig. Vi lever i den bästa av tider.
Ja; oljan är ett problem, men så har du ju elbilar som formligen exploderar i antal. Nu senast kom Tesla ut med att de har utvecklat ett nytt batteri (4890) som minskar kostnaden med 56% för batterier, det är bara ett litet steg på vägen. Ytterligare en teknik som nu är verklighet är att man kan göra batterier till själva materialet som bygger upp fordonet, vilket gör att elflygplan som faktiskt är gångbara inte är långt borta. Likaså har vi helt ren energi, kärnkraft. Folks idioti går dock åt båda hållen. Oljan och kapitalism är ett sorts problem; men likaså är miljömupparnas kärnkraftsmotstånd lika dumt och farligt för oss människor. Vi har tekniken för ren el, men vi använder den inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Människan kan aldrig bli Gud, ty de troende kommer ständigt att flytta målstolparna. Även om vi kunde framställa ett nytt universum ur intet skulle de troende hävda att deras Gud kunde göra ett bättre... eller nå't.
Det är nog som du säger.