Citat:
Ursprungligen postat av
shwareb94
Hej, jag undrar hur det r att plugga p psykologprogrammet? r det ett svrt program? r det mycket uppsatsskrivning? Hur r det man pluggar? Har man mjlighet att forma sin utbildning? Jag r primrt intresserad av att studera om psykisk ohlsa. Vad r det fr typer av patienter man fr trffa p i praktiken? Hur ser det ut med lner?
Det blir s svrt som man gr det. Man kommer behva lgga ner mycket tid p att lsa kurslitteratur om man vill hnga med s bra som mjligt. Svrighetsmssigt s hjlps man dock av att de flesta psykologutbildningarna endast har G och IG (?), vilket tar bort en hel del av betygshetsen.
Generellt s r det mycket uppsatsskrivande, och det r oftast (p min skola iaf) hemtentor som gller snarare n salstenta. Mjligheterna att forma sin utbildning beror lite p vilken skola man pluggar p, d de oftast har lite olika fokus gllande framfrallt PDT och KBT, dr ett antal skolor kr bde och, och andra bara kr KBT. Efter utbildningen r klar s har du dock stora mjligheter att vlja vad du vill arbeta med, mycket genom att frska f din praktik (under utbildningen) och sen din PTP-tjnst (efter utbildningen) inom det omrde som du knner dig intresserad av.
Frgan gllande patienter fr jag lmna till ngon annan, och lner fr psykologer kan man t.ex. hitta hr:
https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/257-psykolog