2021-05-05, 16:10
Medlem
Frga angende Uppsalas psykologprogram: Under vilka terminer r det gngbart att arbeta p sidan om, sg 50 %, och vilka terminer skulle ni sga verkligen r heltidsstudieterminer som krver 40h i veckan?

Tacksam fr svar.
Citera
2021-05-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Frga angende Uppsalas psykologprogram: Under vilka terminer r det gngbart att arbeta p sidan om, sg 50 %, och vilka terminer skulle ni sga verkligen r heltidsstudieterminer som krver 40h i veckan?

Tacksam fr svar.
Pluggar inte i Uppsala men gissar att det inte skiljer sig alltfr mycket. Bortsett ifrn d du r ivg p praktik skulle du kunna jobba 50% vid sidan av studierna frutsatt att du r organiserad/disciplinerad och har ett ngorlunda flexibelt arbete. Det r mnga obligatoriska moment p Psykologprogrammet, fler n p de flesta andra utbildningar. Kan du drfr styra lite ver nr du jobbar s br det fungera utmrkt.
Citera
2021-05-25, 19:29
Medlem
SadrOlMoteallehins avatar
Tror ni att 1.55 rcker fr att komma in p KI till hst?
Citera
2021-05-25, 20:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadrOlMoteallehin
Tror ni att 1.55 rcker fr att komma in p KI till hst?
Det r omjligt att sga skert, men frra hsten var det 1,55, men majoriteten kom inte in (40 antagna vs 599 reserver). Ngot fler skande i r, s min gissning skulle vara att det kan rcka fr att komma in, men troligtvis inte.
Citera
2021-06-23, 00:15
Medlem
Vad tror ni chanserna r att komma in p psykologprogrammet p rebro universitet med 1,45 p hp? Det var 1,45 nu senast men r ju som sagt sista antagna som hade det, s knns vldigt oskert.
Citera
2021-08-03, 19:40
Medlem
Hej, jag undrar hur det r att plugga p psykologprogrammet? r det ett svrt program? r det mycket uppsatsskrivning? Hur r det man pluggar? Har man mjlighet att forma sin utbildning? Jag r primrt intresserad av att studera om psykisk ohlsa. Vad r det fr typer av patienter man fr trffa p i praktiken? Hur ser det ut med lner?
Citera
2021-08-04, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shwareb94
Hej, jag undrar hur det r att plugga p psykologprogrammet? r det ett svrt program? r det mycket uppsatsskrivning? Hur r det man pluggar? Har man mjlighet att forma sin utbildning? Jag r primrt intresserad av att studera om psykisk ohlsa. Vad r det fr typer av patienter man fr trffa p i praktiken? Hur ser det ut med lner?

Det blir s svrt som man gr det. Man kommer behva lgga ner mycket tid p att lsa kurslitteratur om man vill hnga med s bra som mjligt. Svrighetsmssigt s hjlps man dock av att de flesta psykologutbildningarna endast har G och IG (?), vilket tar bort en hel del av betygshetsen.

Generellt s r det mycket uppsatsskrivande, och det r oftast (p min skola iaf) hemtentor som gller snarare n salstenta. Mjligheterna att forma sin utbildning beror lite p vilken skola man pluggar p, d de oftast har lite olika fokus gllande framfrallt PDT och KBT, dr ett antal skolor kr bde och, och andra bara kr KBT. Efter utbildningen r klar s har du dock stora mjligheter att vlja vad du vill arbeta med, mycket genom att frska f din praktik (under utbildningen) och sen din PTP-tjnst (efter utbildningen) inom det omrde som du knner dig intresserad av.

Frgan gllande patienter fr jag lmna till ngon annan, och lner fr psykologer kan man t.ex. hitta hr: https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/257-psykolog
Citera
2021-08-31, 14:09
Medlem
Det har tidigare stllts en del frgor i trden gllande nrvaro p psykologprogrammet. Jag skulle grna vilja f mer information specifikt om hur det ser ut med obligatoriska moment i Ume? Tror ni att det skulle funka att typ veckopendla till hemorten och bo ca 50% i Ume och 50% ungefr 4 timmar bort? r det generellt ett ftal hela dagar i veckan som man ska vara p plats eller r frelsningar/seminarier/grupparbeten etc. utspridda under veckan? Optimalt hade ju varit om man var tvungen att vara p plats tv heldagar i veckan, tex. onsdag/torsdag, fljt av frivilliga moment... Ja ni fattar nog vart jag vill komma Skulle underltta om ni som svarar ven anger vilken termin ni befinner er i, eftersom att jag utgr frn att nrvaroaspekten frndras eller tminstone varierar under programmets gng.

Om ni gr p psykologprogrammet i Uppsala eller stersund (Mittuniversitetet) s r jag vldigt intresserad av att ta del av hur studierna r upplagda ven p ert lroste!!
Citera
2022-08-01, 23:15
Medlem
r det ngon som lst/ska lsa psykologprogrammet p GU? r det lika flummigt som kursplanen antyder?
Citera
2022-12-05, 08:06
Medlem
Program p universitet, samt att doktorera etc.

Hur funkar det om man ska g Psykologprogrammet, fr man d automatiskt typ en kandidatexamen/masters nr man gr ett sdant program? Eller vad krvs sedan fr att doktorera efter det? Fr ngot visst krvs ju fr att f doktorera sen (masters)? Lite allmn frklaring hade varit mkta schyst. Tack p frhand.
Citera
2022-12-05, 08:25
Medlem
psykoshippiens avatar
Du kan nog jobba som magister (3,5r) men fr leg.psykolog behver du alla ren, d.v.s. masterutbildning inom psykologi. r vl bara att kolla vad utbildningsplanen r???

Hur det funkar att doktorera kan du lsa p wikipedia.
Citera
2022-12-05, 08:36
Medlem
BananShans avatar
vet inte...master-utbildning mste man vl ha klarat kandidat med glans fr att ens komma in p? inte bara godknt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in