2021-05-05, 16:10
Medlem
Fråga angående Uppsalas psykologprogram: Under vilka terminer är det gångbart att arbeta på sidan om, säg 50 %, och vilka terminer skulle ni säga verkligen är heltidsstudieterminer som kräver 40h i veckan?

Tacksam för svar.
Citera
2021-05-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Fråga angående Uppsalas psykologprogram: Under vilka terminer är det gångbart att arbeta på sidan om, säg 50 %, och vilka terminer skulle ni säga verkligen är heltidsstudieterminer som kräver 40h i veckan?

Tacksam för svar.
Pluggar inte i Uppsala men gissar att det inte skiljer sig alltför mycket. Bortsett ifrån då du är iväg på praktik skulle du kunna jobba 50% vid sidan av studierna förutsatt att du är organiserad/disciplinerad och har ett någorlunda flexibelt arbete. Det är många obligatoriska moment på Psykologprogrammet, fler än på de flesta andra utbildningar. Kan du därför styra lite över när du jobbar så bör det fungera utmärkt.
Citera
2021-05-25, 19:29
Medlem
SadrOlMoteallehins avatar
Tror ni att 1.55 räcker för att komma in på KI till höst?
Citera
2021-05-25, 20:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadrOlMoteallehin
Tror ni att 1.55 räcker för att komma in på KI till höst?
Det är omöjligt att säga säkert, men förra hösten var det 1,55, men majoriteten kom inte in (40 antagna vs 599 reserver). Något fler sökande i år, så min gissning skulle vara att det kan räcka för att komma in, men troligtvis inte.
Citera
2021-06-23, 00:15
Medlem
Vad tror ni chanserna är att komma in på psykologprogrammet på Örebro universitet med 1,45 på hp? Det var 1,45 nu senast men är ju som sagt sista antagna som hade det, så känns väldigt osäkert.
Citera
2021-08-03, 19:40
Medlem
Hej, jag undrar hur det är att plugga på psykologprogrammet? Är det ett svårt program? Är det mycket uppsatsskrivning? Hur är det man pluggar? Har man möjlighet att forma sin utbildning? Jag är primärt intresserad av att studera om psykisk ohälsa. Vad är det för typer av patienter man får träffa på i praktiken? Hur ser det ut med löner?
Citera
2021-08-04, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shwareb94
Hej, jag undrar hur det är att plugga på psykologprogrammet? Är det ett svårt program? Är det mycket uppsatsskrivning? Hur är det man pluggar? Har man möjlighet att forma sin utbildning? Jag är primärt intresserad av att studera om psykisk ohälsa. Vad är det för typer av patienter man får träffa på i praktiken? Hur ser det ut med löner?

Det blir så svårt som man gör det. Man kommer behöva lägga ner mycket tid på att läsa kurslitteratur om man vill hänga med så bra som möjligt. Svårighetsmässigt så hjälps man dock av att de flesta psykologutbildningarna endast har G och IG (?), vilket tar bort en hel del av betygshetsen.

Generellt så är det mycket uppsatsskrivande, och det är oftast (på min skola iaf) hemtentor som gäller snarare än salstenta. Möjligheterna att forma sin utbildning beror lite på vilken skola man pluggar på, då de oftast har lite olika fokus gällande framförallt PDT och KBT, där ett antal skolor kör både och, och andra bara kör KBT. Efter utbildningen är klar så har du dock stora möjligheter att välja vad du vill arbeta med, mycket genom att försöka få din praktik (under utbildningen) och sen din PTP-tjänst (efter utbildningen) inom det område som du känner dig intresserad av.

Frågan gällande patienter får jag lämna till någon annan, och löner för psykologer kan man t.ex. hitta här: https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/257-psykolog
Citera
2021-08-31, 14:09
Medlem
Det har tidigare ställts en del frågor i tråden gällande närvaro på psykologprogrammet. Jag skulle gärna vilja få mer information specifikt om hur det ser ut med obligatoriska moment i Umeå? Tror ni att det skulle funka att typ veckopendla till hemorten och bo ca 50% i Umeå och 50% ungefär 4 timmar bort? Är det generellt ett fåtal hela dagar i veckan som man ska vara på plats eller är föreläsningar/seminarier/grupparbeten etc. utspridda under veckan? Optimalt hade ju varit om man var tvungen att vara på plats två heldagar i veckan, tex. onsdag/torsdag, följt av frivilliga moment... Ja ni fattar nog vart jag vill komma Skulle underlätta om ni som svarar även anger vilken termin ni befinner er i, eftersom att jag utgår från att närvaroaspekten förändras eller åtminstone varierar under programmets gång.

Om ni går på psykologprogrammet i Uppsala eller Östersund (Mittuniversitetet) så är jag väldigt intresserad av att ta del av hur studierna är upplagda även på ert lärosäte!!
Citera
2022-08-01, 23:15
Medlem
Är det någon som läst/ska läsa psykologprogrammet på GU? Är det lika flummigt som kursplanen antyder?
Citera
2022-12-05, 08:06
Medlem
Program på universitet, samt att doktorera etc.

Hur funkar det om man ska gå Psykologprogrammet, får man då automatiskt typ en kandidatexamen/masters när man går ett sådant program? Eller vad krävs sedan för att doktorera efter det? För något visst krävs ju för att få doktorera sen (masters)? Lite allmän förklaring hade varit mäkta schyst. Tack på förhand.
Citera
2022-12-05, 08:25
Medlem
psykoshippiens avatar
Du kan nog jobba som magister (3,5år) men för leg.psykolog behöver du alla åren, d.v.s. masterutbildning inom psykologi. Är väl bara att kolla vad utbildningsplanen är???

Hur det funkar att doktorera kan du läsa på wikipedia.
Citera
2022-12-05, 08:36
Medlem
BananShans avatar
vet inte...master-utbildning måste man väl ha klarat kandidat med glans för att ens komma in på? inte bara godkänt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in