Citat:
Ursprungligen postat av
shwareb94
Hej, jag undrar hur det är att plugga på psykologprogrammet? Är det ett svårt program? Är det mycket uppsatsskrivning? Hur är det man pluggar? Har man möjlighet att forma sin utbildning? Jag är primärt intresserad av att studera om psykisk ohälsa. Vad är det för typer av patienter man får träffa på i praktiken? Hur ser det ut med löner?
Det blir så svårt som man gör det. Man kommer behöva lägga ner mycket tid på att läsa kurslitteratur om man vill hänga med så bra som möjligt. Svårighetsmässigt så hjälps man dock av att de flesta psykologutbildningarna endast har G och IG (?), vilket tar bort en hel del av betygshetsen.
Generellt så är det mycket uppsatsskrivande, och det är oftast (på min skola iaf) hemtentor som gäller snarare än salstenta. Möjligheterna att forma sin utbildning beror lite på vilken skola man pluggar på, då de oftast har lite olika fokus gällande framförallt PDT och KBT, där ett antal skolor kör både och, och andra bara kör KBT. Efter utbildningen är klar så har du dock stora möjligheter att välja vad du vill arbeta med, mycket genom att försöka få din praktik (under utbildningen) och sen din PTP-tjänst (efter utbildningen) inom det område som du känner dig intresserad av.
Frågan gällande patienter får jag lämna till någon annan, och löner för psykologer kan man t.ex. hitta här:
https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/257-psykolog