2022-12-05, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Du kan nog jobba som magister (3,5r) men fr leg.psykolog behver du alla ren, d.v.s. masterutbildning inom psykologi. r vl bara att kolla vad utbildningsplanen r???

Hur det funkar att doktorera kan du lsa p wikipedia.

Ja, det r femrigt program jag ska g dr man blir legitimerad psykolog. D r det en masterutbildning som ger master-examen?
Citera
2022-12-05, 08:50
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiJaSvanskog
Ja, det r femrigt program jag ska g dr man blir legitimerad psykolog. D r det en masterutbildning som ger master-examen?
Du fr en psykologexamen. Det r en yrkesexamen, till skillnad frn en magisterexamen. Jag vet inte om det finns standardiserade och generella krav fr att doktorera inom psykologi, men en examen frn psykologprogrammet r gissningsvis den vanligaste utbildningsbakgrunden.
Citera
2022-12-05, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Du fr en psykologexamen. Det r en yrkesexamen, till skillnad frn en magisterexamen. Jag vet inte om det finns standardiserade och generella krav fr att doktorera inom psykologi, men en examen frn psykologprogrammet r gissningsvis den vanligaste utbildningsbakgrunden.

Intressant. Jag frsker fatta skillnaden mellan yrkesexamen, masterexamen och magisterexamen men det r besvrligt som oinsatt Hr r programmet: https://www3.kau.se/utbildningsplane...APSY_20182.pdf
Citera
2022-12-05, 09:00
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Men snlla du, du kan vl kolla det sjlv?

Du fr yrkesexamen (psykolog) och akademiska titeln "Master of Science in Psychology Programme"
Citera
2022-12-05, 09:05
Medlem
Citat:

Du fr yrkesexamen (psykolog) och akademiska titeln "Master of Science in Psychology Programme"

Mm, klart jag kan det men uppenbarligen s vill jag ha hjlp att tolka vad det betyder. Nu har jag ju frsttt att Master-delen i "Master of Science..." inte betyder en masterexamen, t.ex. Sen frstr jag fortfarande inte hur mnga HP som totalt behvs fr att bli en Doktor. Vilket kanske r frgan jag borde brjat med.
Citera
2022-12-05, 09:14
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Mm, klart jag kan det men uppenbarligen s vill jag ha hjlp att tolka vad det betyder. Nu har jag ju frsttt att Master-delen i "Master of Science..." inte betyder en masterexamen, t.ex. Sen frstr jag fortfarande inte hur mnga HP som totalt behvs fr att bli en Doktor. Vilket kanske r frgan jag borde brjat med.
Det betyder precis som det str. Det betyder "Master of Science in Psychology" och det innebr att du avlgger en master i psykologi.
Citera
2022-12-05, 09:23
Medlem
Forzos avatar
Om det inte gjorts om n en gng under de senaste ren s kommer du under tredje ret att skriva en kandidatuppsats och drmed f en kandidatexamen. Drefter fortstter du studera som om ingenting speciellt hnt och efter tv r till skriver du en masteruppsats och fr d bde en masterexamen och en eventuell yrkesexamen.

Fr att doktorera krvs som lgst en magisterexamen (har jag fr mig) men bara fr att du vill doktorera r det inte skert att du fr det d konkurrensen kan vara hrd. Se till att examensarbetet/uppsatsen p masterniv handlar om rtt saker och r riktigt bra fr att ka dina chanser.
Citera
2022-12-05, 09:32
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Var tvungen att dubbelkolla...

A2E heter fortsttningskursen (efter 240hp psykologiprogrammet grundniv) och r 60hp "master thesis". Men kan inte tnka mig annat n att den r integrerad i utbildningens rullans d det krvs 300hp fr examen.
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Om det inte gjorts om n en gng under de senaste ren s kommer du under tredje ret att skriva en kandidatuppsats och drmed f en kandidatexamen. Drefter fortstter du studera som om ingenting speciellt hnt och efter tv r till skriver du en masteruppsats och fr d bde en masterexamen och en eventuell yrkesexamen.

Fr att doktorera krvs som lgst en magisterexamen (har jag fr mig) men bara fr att du vill doktorera r det inte skert att du fr det d konkurrensen kan vara hrd. Se till att examensarbetet/uppsatsen p masterniv handlar om rtt saker och r riktigt bra fr att ka dina chanser.
Kan inte se att de fr ngon tid fr ngon kandidatuppsats, konstigt. Dremot 39hp runt examensarbetet i termin 9-10.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-12-05 kl. 09:36.
Citera
2022-12-05, 11:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Hur funkar det om man ska g Psykologprogrammet, fr man d automatiskt typ en kandidatexamen/masters nr man gr ett sdant program? Eller vad krvs sedan fr att doktorera efter det? Fr ngot visst krvs ju fr att f doktorera sen (masters)? Lite allmn frklaring hade varit mkta schyst. Tack p frhand.
Citat:
Du kan nog jobba som magister (3,5r) men fr leg.psykolog behver du alla ren, d.v.s. masterutbildning inom psykologi. r vl bara att kolla vad utbildningsplanen r???

Hur det funkar att doktorera kan du lsa p wikipedia.
Citat:
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Psykologexamen r, som redan noterat, en femrig utbildning som uppfyller utbildningskravet fr psykologlegitimation.

Den uppfyller ocks utbildningskravet fr att doktorera. Se t.ex. SUs regler:
https://www.su.se/psykologiska-insti...ingen-1.516178

Dr kan man se att det krvs:
"Behrighet har den som avlagt examen p avancerad niv, samt uppfyller vriga kriterier som finns uppstllda i den allmnna studieplanen (punkt 3, se studiehandboken)."

Psykologexamen kategoriseras som en av "Yrkesexamina p avancerad niv":
https://www.su.se/utbildning/examen/...C3%A5-1.458351
Citera
2023-02-04, 20:33
Medlem
Hej! Ngon som har erfarenhet frn psykolog p UU? Mycket sjlvstudier/seminarier/uppsatsskrivande? Lika intressant som det verkar? Lser T2 jurist p UU men drmmen om psykolog vgrar d, har dock bara betygen att komma in p VT. Det som stoppar mig r att jag upplever att jag ftt en romantiserad bild av programmet men vem vet, den kanske stmmer!
Citera
2023-02-05, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virghoerising
Hej! Ngon som har erfarenhet frn psykolog p UU? Mycket sjlvstudier/seminarier/uppsatsskrivande? Lika intressant som det verkar? Lser T2 jurist p UU men drmmen om psykolog vgrar d, har dock bara betygen att komma in p VT. Det som stoppar mig r att jag upplever att jag ftt en romantiserad bild av programmet men vem vet, den kanske stmmer!
Finns nog en hel del information i den hr trden!
Citera
2023-02-05, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HP-ghostwriter
Finns nog en hel del information i den hr trden!

Tack fr svar! Det finns det! Tnkte mest om det var ngon som hade ngra betryggande ord att komma med, str och velar framfr studieavbrotts-blanketten Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in