2021-06-29, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krackhaus
Tack för råden!
Det måste bli så att jag ökar i träningsvolym. För alltså dra ner på matintaget går inte. Äter ju bara två mål mat om dagen och det är oftast ganska cleant.
Just nu tränar jag bara i bänk hemma. Det jag kör är: Rak bänk, lutande bänk, curls, stående rodd samt ab-wheel. Ungefär 30 min varannan dag. Tänker att det borde räcka en tid framöver för färskinggainzen?

Tycker du borde slänga in benövningar, axlar, traps och fler ryggövningar (latsvariationer så att säga)för att undvika asymmetri; skall absolut inte gå in stenhårt men börja med två, kanske tre, set per övning med ca 10 reps på en vikt som inte ger failure men samtidigt inte långt ifrån.
Citera
2021-07-03, 12:15
Medlem
Krackhauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Tycker du borde slänga in benövningar, axlar, traps och fler ryggövningar (latsvariationer så att säga)för att undvika asymmetri; skall absolut inte gå in stenhårt men börja med två, kanske tre, set per övning med ca 10 reps på en vikt som inte ger failure men samtidigt inte långt ifrån.

Jag promenerar mycket, så tänker att benen får sitt där, eller? Har inte tillgång till gym för tillfället och måste säga att jag tycker all form av benträning förutom bencurls i maskin är något enormt demotiverande.
Räcker det att jag slänger in lite militärpress och marklyft då?
Citera
2021-07-11, 20:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Intressant video med Sten Ekberg som förklarar periodisk fasta, hormoner och vitsen med att äta mer sällan.

https://www.youtube.com/watch?v=1AUw-QOqLfA
Citera
2021-08-01, 22:12
Medlem
Bygga muskler före viktnedgång?

Detta med kost och träning har alltid varit ångestladdat för mig. Går jag efter rätt träningsprogram? Äter jag för mycket? För lite? Ja, listan kan göras lång.

Jag har under flera år gått ner i etapper. Gått ner 10-15 kg för att sedan gå upp några kg och sedan hitta motivationen igen och tappa 10 kg igen. Så nu har jag totalt tappat 35 kg MEN jag tränade ingenting så alla muskler är i princip borta. Tänk er mr potatoheads kroppsbyggnad. 90 % av mitt fett sitter på mage, rygg och bröst. Armar och ben ser ut som pinnar. Ser förjävligt ut. Jag skulle gissa att jag ligger på ca 25 % kroppsfett.

Vad är det bästa upplägget? Jag fattar att jag behöver ligga på ett underskott för att bli av med fettet. Så jag tränade länge med ett kaloriunderskott men tillslut blev jag svagare än innan jag började träna i vissa övningar, tappade helt orken och jag fick en del små skador.

Jag började äta mer och jag försöker ligga kaloribalans men jag går ibland över. Jag fick mer ork och ökade rejält med vikterna. Jag är fortfarande klen men börjar ana en viss muskulatur. Är det helt galet att göra såhär? Träningen är rolig igen och jag tror de blir roligare stt lägga sig på ett underskott igen om de kommer fram muskler istället för ingenting. Eller kommer jag tappa alla framsteg när jag börjar försöka nå en vikt där magfettet faktiskt försvinner?

Flummigt inlägg.
Citera
2021-08-01, 23:31
Medlem
goofers avatar
Om du nu vill lägga på dig muskler så kan du inte lägga dig på underskott.

Ligg på lite överskott, ingen bulk för då kommer fettet tillbaka.
Bara lite överskott så att kroppen har något att arbeta med.

Men tänk på att det tar tid.

Grattis till viktminskningen, jävligt starkt. Jag tror du har rätt psyke att nu bygga upp muskler.
Citera
2021-08-01, 23:47
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag tycker du ska läsa på om ketogen kost och köra den ganska strikt med 80% fett och se till att äta dig mätt och inte fuska med cola zero och liknande.

Du kommer bli överraskad. Ge inte upp när du får ketoflu bara.
Citera
2021-08-01, 23:56
Medlem
Ligga på underskott och träna har fungerat bra för mig. Dvs öka i muskelmassa och förlora fett.
Men det skiljer sig rejält att ligga på ett underskott som är 200-300 kalorier eller 1000 kalorier.
Citera
2021-08-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Om du nu vill lägga på dig muskler så kan du inte lägga dig på underskott.

Ligg på lite överskott, ingen bulk för då kommer fettet tillbaka.
Bara lite överskott så att kroppen har något att arbeta med.

Men tänk på att det tar tid.

Grattis till viktminskningen, jävligt starkt. Jag tror du har rätt psyke att nu bygga upp muskler.

Tackar! Mentalt jobbigt att vända skutan och börja äta mer efter år av bantning men ligger på väldigt lågt överskott så ingen grisbulk här
Det är just att de tar tid som får en hinna att ifrågasätta allt tusen gånger om.

Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag tycker du ska läsa på om ketogen kost och köra den ganska strikt med 80% fett och se till att äta dig mätt och inte fuska med cola zero och liknande.

Du kommer bli överraskad. Ge inte upp när du får ketoflu bara.

Tack för tipset! Dock ätit de i ca 2 år och de som fick mig att rasa i vikt. Bytte dock sambo under tiden och jag valde då att börja räkna kalorier istället för att underlätta måltidsplaneringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr0n3g4n
Ligga på underskott och träna har fungerat bra för mig. Dvs öka i muskelmassa och förlora fett.
Men det skiljer sig rejält att ligga på ett underskott som är 200-300 kalorier eller 1000 kalorier.

Någon får rätta mig om jag förstått fel men krävs det inte ett överskott för att bygga muskler? Jag låg ca 300-500 kcal back vilket jag inte anser vara extremt. Det gick bra till en början tills efter ca 4 månader så stod jag still eller minskade i övningarna.
Citera
2021-08-02, 00:13
Medlem
Självklart kan du ligga på balans och öka muskelmassan om det var det som var frågan?
Med 25% kroppsfett är det inga problem att ligga på underskott heller, inom rimlig gräns, skulle inte gå under -500. Och se till att få i dej tillräckligt med protein under tiden.

Det här med bulk deff är bättre enligt studier, o ja det stämmer, men ger en marginell skillnad för oss dödliga som inte satsar på tävling.
Citera
2021-08-02, 07:14
Medlem
Tolkar jag det som att träning för dig är styrketräning? Det vore nog bra att också träna kondition, löpning, cykel, simning eller vad som passar dig. Då kan du ligga på typ kaloribalans och sen justera med löpning vid behöv. Det är dessutom bra för den allmänna hälsan.
Citera
2021-08-02, 07:59
Medlem
F.Hansens avatar
Du kan bygga muskler och gå ner i fett, om det finns utrymme i din kropp att göra det, hormonmässigt.

Om du som du beskriver inte har några muskler så kommer det absolut att gå i början.
Ligg på underskott och högt i protein, underskottet behöver inte vara jättelågt, typ 300 kcal.
När du börjar känna dig sliten ökar du upp till maintenance och vilar nån vecka. Sen tillbaka.
Citera
2021-08-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ds3
Självklart kan du ligga på balans och öka muskelmassan om det var det som var frågan?
Med 25% kroppsfett är det inga problem att ligga på underskott heller, inom rimlig gräns, skulle inte gå under -500. Och se till att få i dej tillräckligt med protein under tiden.

Det här med bulk deff är bättre enligt studier, o ja det stämmer, men ger en marginell skillnad för oss dödliga som inte satsar på tävling.

Jag har legat på ungefär 2g/kg i proteinmängd. Jag låg ca 300-500 i underskott men svårt att motivera när kroppen är så oproportionerlig att det tillslut såg rent komiskt ut. Om vi säger att jag ligger i balans och jag nöter på i gymmet. Omfördelas mängden fett att bli mer muskler i slutändan? Typ jag ligger på samma vikt men i lägre fettprocent?

Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Tolkar jag det som att träning för dig är styrketräning? Det vore nog bra att också träna kondition, löpning, cykel, simning eller vad som passar dig. Då kan du ligga på typ kaloribalans och sen justera med löpning vid behöv. Det är dessutom bra för den allmänna hälsan.

Jag menade gym men cyklar rätt så ofta. Knäet är ur funktion så springer inte längre. Upplever dock att jag blir slappare i kroppen av den typen av träning än av gymmet.

Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Du kan bygga muskler och gå ner i fett, om det finns utrymme i din kropp att göra det, hormonmässigt.

Om du som du beskriver inte har några muskler så kommer det absolut att gå i början.
Ligg på underskott och högt i protein, underskottet behöver inte vara jättelågt, typ 300 kcal.
När du börjar känna dig sliten ökar du upp till maintenance och vilar nån vecka. Sen tillbaka.

Gick bra första halvåret sen slutade alla framsteg och jag backade i princip alla övningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in