Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
En 9-åring som har mer pengar än jag nånsin haft eller kommer ha. Nåt har gått fel när folk har så att de kan spara så mycket till sina barn. Jag hade sparat så min dotter hade råd med körkort, och det var vad jag hade råd med.
Livet är inte rättvist, men äldsta dottern har mycket pengar dels pga ärrerssättning som uppgick till nästan 40 tkr som hon fick som väldigt liten efter en olycka. Dessa sattes givetvis in på börsen tillsammans med hennes sparande som har gått väldigt bra.
Vad skulle vara fel med att vi har pengar över? Vi har inga extrema löner men inte heller hål i fickorna, har man ett någorlunda normalt arbete så bör man väl kunna sätta undan en slant till barnen om man inte är ett fall för lyxfällan. Jag fick körkort och moped av mina föräldrar och sen var det kanske någon tusenlapp kvar, jag klarade mig fint ändå. Men dom var rätt lågt avlönade båda två och gjorde så gott de kunde, inget jag någonsin hållit emot dom.
Men det finns ju en poäng med att barnen får pengar när de behövs istället för när de är 50+ och ändå har det ordnat för sig och vi trillar av pinn och dom får ärva hus+kapital. Jag kommer ärva mina föräldrar när vi redan har god ekonomi, det är väl gott så men dom pengarna hade sannolikt gjort mer nytta tidigare. Men deras pengar är inga extrema summor utan mest bundet i hus och skog så det är ju lite annorlunda.