2021-07-28, 11:31
Medlem
FladderFarfars avatar
Att få vardagsekonomin att gå ihop och samtidigt spara pengar till barnen kan vara svårt.

Ändå lägger åtta av tio småbarnsföräldrar undan en summa varje månad.

Hur mycket man sparar skiljer sig enormt, visar en ny undersökning från Fundler.

Jag tycker att det som sticker ut är att så många svarat att de inte sparar någonting till sina barn. Det är viktigt att börja spara pengar för deras framtid, och därför viktigt att prata om, säger Jacob Liebermann, rådgivningschef Fundler.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...till-sina-barn

Hur mycket lägger ni flashbackare undan till era barn, och kanske ännu viktigare, pratar ni ekonomi med era små?

Är det skolans jobb att lära dom sånt?

Är det viktigt att ge dom en bra ekonomisk start i livet eller tänker ni att "jag fick inte en spänn" så varför ska dom få det?

Hur gör ni?
Citera
2021-07-28, 11:38
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
1000 spänn varje månad går på deras respektive ISK konto. Ingen förmögenhet direkt men jag hoppas de uppskattar det när det är dags att flytta hemifrån.
Citera
2021-07-28, 11:39
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Att få vardagsekonomin att gå ihop och samtidigt spara pengar till barnen kan vara svårt.

Ändå lägger åtta av tio småbarnsföräldrar undan en summa varje månad.

Hur mycket man sparar skiljer sig enormt, visar en ny undersökning från Fundler.

Jag tycker att det som sticker ut är att så många svarat att de inte sparar någonting till sina barn. Det är viktigt att börja spara pengar för deras framtid, och därför viktigt att prata om, säger Jacob Liebermann, rådgivningschef Fundler.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...till-sina-barn

Hur mycket lägger ni flashbackare undan till era barn, och kanske ännu viktigare, pratar ni ekonomi med era små?

Är det skolans jobb att lära dom sånt?

Är det viktigt att ge dom en bra ekonomisk start i livet eller tänker ni att "jag fick inte en spänn" så varför ska dom få det?

Hur gör ni?

Vi startade ett Spar-paket till vår dotter på en bank i samband med hennes födelse. Vi spar 1300:- / månaden.
Det har gått 10 år nu, och det är värt ca 220 000:- nu, som hon får den dagen hon fyller 18
Citera
2021-07-28, 11:41
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
1000 spänn varje månad går på deras respektive ISK konto. Ingen förmögenhet direkt men jag hoppas de uppskattar det när det är dags att flytta hemifrån.

Hur tänker du kring slutresultatet? Kommer du att ge dom allt på ett bräde att göra som dom vill med den dag dom fyller 18?

Har du lärt dom att hantera pengar, eller finns risken att dom blåser allt på vin, kvinnor och sång?
Citera
2021-07-28, 11:49
Medlem
Jag har inte fått barn än och planerar det inte i närtid men har börjat spara för dem ändå. Kör på KF i eget namn så de inte festar upp allt när de fyller 18 utan behåller valet när exakt de får dem själv. 1000 kr i månaden 50/50 Europa indexfond och global indexfond. Slutsumman blir uppbackad i hur många barn det nu blir helt enkelt planerar inte att ha flera konton
Citera
2021-07-28, 11:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Bara som lösryckt exempel: 1 200 kr per månad i 18 år blir en halv miljon, med sju procents ränta-på-ränta välplacerat (även bara detta vore lärorikt för knattarna, dvs studera denna). Enligt artikeln, som givetvis har viss dragning åt social orättvisa, sparar mer än var åttonde inte en spänn. Men åka runt på stan för 550 kr per månad på elspark, det går bra. För att röra till diskussionen tror jag många ger mer än vad som framgår i undersökningen (andra konton), av döma av att det inte är helt ovanligt att nyblivna vuxna får väldigt fina bostäder av sina föräldrar. Om 30 kvm kostar 3 miljoner och du har tre barn, så gäller det att ligga i, kanske sen sälja huset.
Citera
2021-07-28, 11:51
Medlem
isk 1000kr/mån just nu. Vi får se hur det blir med utbetalningen men kanske någonting som en morot till högre studier. Det blir absolut ingen automatisk utbetalning vid 18 års ålder utan det blir villkorat och sköter de sig inte så tar jag och frugan och åker till Bahamas eller nåt.

Vi pratar ekonomi och ungarna brukar själva får välja nån fond/aktie ibland
Citera
2021-07-28, 11:52
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Hur tänker du kring slutresultatet? Kommer du att ge dom allt på ett bräde att göra som dom vill med den dag dom fyller 18?

Mja, hade nog tänkt mig att det ska gå till saker jag fick skramla ihop själv till exempelvis körkort, persontransport och om möjligt handpenning till en lägenhet (fat chance).

Citat:
Har du lärt dom att hantera pengar, eller finns risken att dom blåser allt på vin, kvinnor och sång?

De är för små för det ännu men man försöker redan nu förklara sambandet mellan jobb, pengar och utgifter.
Citera
2021-07-28, 12:25
Medlem
Har skapat konton för barnen där jag pyttsar in några hundralappar för att köpa t.ex teknik, klockor, kläder, grejer.

Deras kontantsinsats får dom fixa själva, jag kan stå på lånet. Man får förklara att från 16(ännu bättre 13) ska man arbeta extra och heltid hela sommaren. Hade själv kontantsinsatsen när jag slutade gymnasiet.

Om någon vill plugga utomlands kan jag betala det från mitt egna konto.

Pengarna hamnar på hög när man redan har hus och bilar. Gillar inte att resa till Thailand.

Vad bättre kan pengarna annars användas till? Större hus så mer måste städas? Byta kök varje halvår? En alldeles för dyr bil som absolut inte ger glädje per krona? Guldtackor?

Skog har jag sneglat på.

Snorisarna ska lära sig försörja sig själva det är det viktiga. Å när jag dör har barnbarnen kontantsinsats.
Senast redigerad av IloveUhonungskanin 2021-07-28 kl. 12:27.
Citera
2021-07-28, 12:46
Medlem
Vi lägger 2000 kr per mån till vår 2-åring nu. Sparar i 4 olika fonder på SAVR. Borde ge en hyfsad summa tills hon blivit 18 år. Även om det skulle komma en rejäl krasch under tiden så hinner det nog repareras. Eller vad tror ni?
Citera
2021-07-28, 12:51
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msjoedin
Vi lägger 2000 kr per mån till vår 2-åring nu. Sparar i 4 olika fonder på SAVR. Borde ge en hyfsad summa tills hon blivit 18 år. Även om det skulle komma en rejäl krasch under tiden så hinner det nog repareras. Eller vad tror ni?

Ser det som ganska självklart att börsen går upp och ner i perioder. Men på lång sikt så har det alltid blivit pluss i kassan.

Ganska ordentligt också.
Citera
2021-07-28, 12:53
Medlem
Pershagen76s avatar
1200 per barn som investeras i ett isk. Det finns ingen uttalad plan för när de ska få dem.

Mina barn går fortfarande på lågstadiet men jag gör mitt bästa för att ge dem en ekonomisk förståelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in