2021-07-30, 16:23
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Mina föräldrar lärde mig ingenting om fonder och aktier. Det är jag jävligt sur över nu. Borde läras ut i skolan. Att spara undan bör man såklart göra men också lära ut att direkt när första lönen kommer ska de lägga in i egna fonder/aktier/krypto

Kunde inte hålla med mer.

Att lära ut ekonomi i skolan borde vara MINST lika viktigt som musik och historia
Citera
2021-07-30, 16:29
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen_84
Sparar 5000:- till alla mina tre barn i månaden. Räknar med en ränta på 10 procent/år. Jag är grym på förhandla med banken.

Är jag värst av alla hittills?
Tydligen. Varför skull banken ge dig en ränta på 10% när de bara behöver erbjuda nollränta?
Citera
2021-07-30, 16:40
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Du gav inte finans- o sparande En Kvart Om Dagen så du kunnat bli rik
Det fungerar idag, men på 70-talet hade ingen "vanlig människa" hört talas om aktier eller fonder. Man sparade på bankkonto om man hade några kronor över. Det enda sättet att "bli rik" då var på eget arbete.
Citera
2021-07-30, 16:44
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Livet är inte rättvist, men äldsta dottern har mycket pengar dels pga ärrerssättning som uppgick till nästan 40 tkr som hon fick som väldigt liten efter en olycka. Dessa sattes givetvis in på börsen tillsammans med hennes sparande som har gått väldigt bra.

Vad skulle vara fel med att vi har pengar över? Vi har inga extrema löner men inte heller hål i fickorna, har man ett någorlunda normalt arbete så bör man väl kunna sätta undan en slant till barnen om man inte är ett fall för lyxfällan. Jag fick körkort och moped av mina föräldrar och sen var det kanske någon tusenlapp kvar, jag klarade mig fint ändå. Men dom var rätt lågt avlönade båda två och gjorde så gott de kunde, inget jag någonsin hållit emot dom.

Men det finns ju en poäng med att barnen får pengar när de behövs istället för när de är 50+ och ändå har det ordnat för sig och vi trillar av pinn och dom får ärva hus+kapital. Jag kommer ärva mina föräldrar när vi redan har god ekonomi, det är väl gott så men dom pengarna hade sannolikt gjort mer nytta tidigare. Men deras pengar är inga extrema summor utan mest bundet i hus och skog så det är ju lite annorlunda.
Lite så är det. När mina föräldrar "trillar av pinn" en dag kommer jag låta arvet gå vidare till mina barn, som är mitt i livet och har större nytta av pengar. Tyvärr hade inte mina far- och morföräldrar några som helst tillgångar som jag kunde få del av. Den generationen levde mer "ur hand i mun" och sparande var inte så vanligt som idag. De hade också atp och rejäl pension, och inte så stora ekonomiska krav som idag. Ett trevligt hem och mat på bordet var nog för att göra den generationen nöjd.
Citera
2021-07-30, 16:47
Medlem
Katzyns avatar
Jag tycker det är konstigt att ha ett separat sparande till barnen när de är små. Man vet ju inte vad som kan hända i livet, det kan definitivt hinna uppstå situationer där barnen är bättre betjänta av att föräldrarna använder de pengarna än att de ligger på ett konto medan ungen inte kan få vinterkläder eller dyr vård i utlandet. Eller ja, är man en idiot som slösar pengar utan anledning kanske det är en bra idé att ha dem på ett låst konto, men kan man förvalta pengar väl så är det väl ändå bättre att föräldrarna själva sparar pengarna. Tycker inte heller det är en bra idé att ge en nybliven 18 åring någon större summa i handen. Bättre att föräldrarna har kontrollen över pengarna och kan gå in för att stötta vid t.ex bostadsköp, utlandsstudier eller annat som man som vuxen bedömer lämpligt.

Sparar ungefär 7000 kronor i månaden, och de går samtliga till mina barn - om mina barn skulle ha ett behov av dem.
Citera
2021-07-30, 17:34
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag tycker det är konstigt att ha ett separat sparande till barnen när de är små. Man vet ju inte vad som kan hända i livet, det kan definitivt hinna uppstå situationer där barnen är bättre betjänta av att föräldrarna använder de pengarna än att de ligger på ett konto medan ungen inte kan få vinterkläder eller dyr vård i utlandet. Eller ja, är man en idiot som slösar pengar utan anledning kanske det är en bra idé att ha dem på ett låst konto, men kan man förvalta pengar väl så är det väl ändå bättre att föräldrarna själva sparar pengarna. Tycker inte heller det är en bra idé att ge en nybliven 18 åring någon större summa i handen. Bättre att föräldrarna har kontrollen över pengarna och kan gå in för att stötta vid t.ex bostadsköp, utlandsstudier eller annat som man som vuxen bedömer lämpligt.

Sparar ungefär 7000 kronor i månaden, och de går samtliga till mina barn - om mina barn skulle ha ett behov av dem.
Intressant resonemang. Jag tror det är lite av en statusgrej: "vi har sparat en halv miljon till våran dotter", ungefär. Titta vad vi är rika/omtänksamma, vilka bra föräldrar vi är...
Ungdomar är nog inte de bästa att disponera sådana belopp, det är bättre att föräldrarna har hand om pengarna och hjälper till när det behövs.
Citera
2021-07-30, 17:39
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar

Att lära ut ekonomi i skolan borde vara MINST lika viktigt som musik och historia
Det är en sjuk trend bara. Spara, varför ska man spara? Samhället bygger på att vi konsumerar, om alla sparar allt de kan kommer all efterfrågan att stanna av och alla förlorar jobbet. Tidigare generationer har inte sparat, mina föräldrar eller mor/farföräldrar sparade inte. Sparandet är en påhittad borgerlig eller nyliberal ide som bygger på att alla själva ska ansvara för sin välfärd, ålderdom, pension, sjukersättning, utbildning etc. Istället som den socialdemokratiska välfärdstanken som jag är uppväxt med, att samhället tar hand om en. Man behöver inte spara, för blir jag sjuk får jag vård, blir jag av med jobbet får jag a-kassa, blir jag gammal får jag pension. Den starka trygga staten som tar hand om en gör att vi slipper spara.
Citera
2021-07-30, 17:55
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Vi lägger undan barnbidragen till våra 3 barn och det gör vi genom att snåla in på annat.
Varför ska mina barn bli av med barnbidraget för att jag väljer att unna mig mindre medans andra barnfamiljer spenderar pengar till höger och vänster som fulla sjöman som precis kommit i land?
Jag tar med mig matlåda varenda dag till jobbet. Vissa kollegor handlar både frukost och dricka på tex pressbyrån för att sen luncha ute, vad kostar det i månaden?
Och dom sparar garanterat inte barnbidraget då dom klagar på att dom inte har några pengar innan den 25.
Jag träffade en kollega på bolaget som har två barn.
Han tjänar bra men har inte en spänn kvar innan löning, jag har till och med fått ryka ut och låna honom pengar.
Han hade köpt två flaskor bubbel för närmare tusen spänn STYCK till fredagsmyset.
Jag kan garantera dig att han försvarar in i döden att dom inte klarar sig utan barnbidragen.

Om du snålar in för att kunna ge dina barn en bättre start i livet så tillhör du INTE den kategorin som jag tycker inte borde få detta bidrag! Jag stöttar Dig hela vägen vad gäller ditt val att leva för att dina barn skall få en bra start! Bra jobbat tycker jag ärligen!
Citera
2021-07-30, 18:02
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IloveUhonungskanin
Trams. Har man inga pengar får man jobba hårdare, mer, smartare. Bort med skitbidraget helt och hållet, sänk skatten så arbetare får mer i plånboken och kan spara till sina barn.

Föräldraledighet ska också bort. Jävla trött på att arbeta för att sopiga slampor och negresser ska ploppa fram en massa sopiga barn.

Var föräldraledig hur länge du vill men inte en spänn ska man få. Det är jag som arbetat ihop mina pengar och jag vill inte dela med mig till arbetsskygga latmaskar.

Din kommentar är egentligen inte ens värd att kommentera imho! Du tar inte del av något som stat, kommun och landsting finansierar med allmänna medel (skattepengar) antar jag? Inget fordon som använder vägar? Aldrig fått vård eller sjukvård? Du är väl inte med i facket heller men tar gärna del av de förmåner de stridit och dött för att vi skall kunna ta del av? Då tänker jag på semester, övertidsersättning med mera? Läs på lite innan du gnäller. Är du oberoende pengamässigt för att någon annan slitit ut sig för att du skall kunna glida runt och håna alla som inte har det så bra ekonomiskt som du kan du bara låta bli att skämma ut dig genom att kommentera saker d inte har en susning om..
Citera
2021-07-30, 18:13
Medlem
Mitt råd är att spara till sig själv, inte till sina barn.
Sen när de är vuxna kan du välja att ge dem en monetär gåva, eller att inte göra det.
Citera
2021-07-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Det är mycket som har förändrats sen barnbidraget infördes. Hur ska barnen tex kunna flytta hemifrån utan en kontantinsats i framtiden?

Socialdemokratarna ordnar bra bostäder till kommande generationer som man erhåller genom bostadsförmedlingen - har folk blivit för fina för att hyra

Frågor bostadsparande - sparar man inte i HSB eller Riksbyggen numera för att köpa förmånliga
BR - om inte varför.

Massor av folk har månadssparat i HSB o skaffat BR som blivit bra affärer.

Numera har HSB även hyreshus som de hyr ut bostäder i - men märkligt tyst om detta-
varför

Hur var HSB före 1981 - hjälpte HSB till med finansiering?
Citera
2021-07-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar

Till Er andra - mina föräldrar lärde mig inget om aktier o fonder
men Kunde Dom Själva Något om dessa dåå.

Ekonomi är minst lika viktigt som musik o historia - jasså om man har tillräckligt många
miljoner kan man vara värdelös o oduglig på allt o ändå klara sig bra (är inte röde hotellägaren
som ärvt allt ett bra exempel).

MEN VI SKALL INTE UTBILDA BARNEN I EKONOMI O PENGAHANTERING I SKOLORNA

Hur kommer samhället att se ut då - det blir väldigt få spenderakrobater - väldigt lite köps nytt
över disk - krogar o fikaställen går under - hotell likaså (alla reser inte på räkning)

Fundera över hur mycket företagsamhet Lyxfälle-folket hållit under armarna ink deras anställda
som skulle förlorat jobben.

Fladderfarfar - var glad att det är som det är så att dina ungar kan bjuda över andra sen-
med den ekonomiutbildning du förordar skulle de ofta bli överbjudna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in