2021-07-30, 13:40
Medlem
Sparar 3000 kr/månad per barn på ett ISK. Kommer dock inte på fråga att de ska få fri tillgång till dessa besparingar när de fyller 18. De ska dessutom sommarjobba när de har åldern inne och lära sig sköta sin ekonomi.

Som förälder är det viktigt att vara en god förebild avseende ekonomi- inte bränna pengarna på skit (elsparkcykel osv) och shoppa nya prylar så fort det gamla är ”omodernt”.
Citera
2021-07-30, 13:45
Medlem
10 tusen. Jag och tanten lägger 5 var till vår son.
Vi är båda högutbildade med bruttolöner över 60-70 tkr per månad.
Allt under 10 känns rätt meningslöst om det ska räcka till en insats om 15 år.
Citera
2021-07-30, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
10 tusen. Jag och tanten lägger 5 var till vår son.
Vi är båda högutbildade med bruttolöner över 60-70 tkr per månad.
Allt under 10 känns rätt meningslöst om det ska räcka till en insats om 15 år.

Det är aldrig meningslöst att spara, ett litet sparande är bättre än ingenting alls, tycker jag.

Sen får man inte glömma att det är bra för individen att få kämpa lite för det man vill ha. Inte få allting serverat.
Citera
2021-07-30, 14:15
Medlem
Fyfasen vad det ska curlas för ungjäklarna nuförtiden, merparten kommer inte klara av koka makaroner vid 20 års ålder.
Citera
2021-07-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IloveUhonungskanin
Har skapat konton för barnen där jag pyttsar in några hundralappar för att köpa t.ex teknik, klockor, kläder, grejer.

Deras kontantsinsats får dom fixa själva, jag kan stå på lånet. Man får förklara att från 16(ännu bättre 13) ska man arbeta extra och heltid hela sommaren. Hade själv kontantsinsatsen när jag slutade gymnasiet.

Om någon vill plugga utomlands kan jag betala det från mitt egna konto.

Pengarna hamnar på hög när man redan har hus och bilar. Gillar inte att resa till Thailand.

Vad bättre kan pengarna annars användas till? Större hus så mer måste städas? Byta kök varje halvår? En alldeles för dyr bil som absolut inte ger glädje per krona? Guldtackor?

Skog har jag sneglat på.

Snorisarna ska lära sig försörja sig själva det är det viktiga. Å när jag dör har barnbarnen kontantsinsats.

Det är andra tider idag. Titta vad kontantinsatsen motsvarar i kronor i diverse storstäder.

Jag tycker du i det stora hela tänker rätt. 1 års studiebidrag på gymnasiet motsvarar vad ? 13k?

Hellre att de fokuserar på läxor och studerar till ett yrke som ger dem godare förutsättningar längre fram. Det är min åsikt iaf, har inga ungar själv. Ungarna i familjen får pengar till sina konton på jul-/födelsedagar, det är mitt bidrag till deras framtid.
Citera
2021-07-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Jag håller med dig! Dessa flashbackare som ger sina barn 500k i insats gör livet betydligt svårare för sådana som mig som fick 0 kr vid 18. Bostadsmarknaden hade varit bra fortfarande om det inte vore för dessa föräldrar + invandrare såklart.....svenskarna har börjat tänka egoistiskt som klan kulturerna i Kina och Afghanistan.

Ja, det har gått alldeles för långt när föräldrar nästan, i tystnad, förväntas spara ihop till en saftig kontantinsats till de små liven. Antagligen är detta vanligare bland stadsråttorna som är livrädda för att barnen ska hamna i någon skitig förort om de inte kan köpa bostad. Ute på landet och i mindre städer hör jag sällan om nyblivna vuxna med en gigantisk fond att spendera.

Nåja, vissa kommer ju alltid passera genom livet på räkmacka, så egentligen är det väl kudos till de som lyckas spara så mycket. Ska man promt spara flera hundratusen till barnen så hade jag, personligen, hållit i pengarna tills de är vuxna på riktigt och kanske ska köpa hus till familjen eller liknande - hade verkligen inte uppmuntrat till köp av bostadsrätt eller liknande precis efter gymnasieåren. Men sån är jag.
Citera
2021-07-30, 14:52
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Man kan ju se det som en ren säkerhetsåtgärd om man vill.

Att barnen har råd att flytta till ett finare område när det är dags...

Så slipper dom bo bland socialfall, knarkare och somalier.

Win, win liksom.
Det är ju inte något win,win för de familjer som inte har råd att köpa en lägenhet till sina barn...
Citera
2021-07-30, 14:58
Medlem
Gavins-Friends avatar
Mina föräldrar lärde mig ingenting om fonder och aktier. Det är jag jävligt sur över nu. Borde läras ut i skolan. Att spara undan bör man såklart göra men också lära ut att direkt när första lönen kommer ska de lägga in i egna fonder/aktier/krypto
Citera
2021-07-30, 15:59
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
En 9-åring som har mer pengar än jag nånsin haft eller kommer ha. Nåt har gått fel när folk har så att de kan spara så mycket till sina barn. Jag hade sparat så min dotter hade råd med körkort, och det var vad jag hade råd med.

Livet är inte rättvist, men äldsta dottern har mycket pengar dels pga ärrerssättning som uppgick till nästan 40 tkr som hon fick som väldigt liten efter en olycka. Dessa sattes givetvis in på börsen tillsammans med hennes sparande som har gått väldigt bra.

Vad skulle vara fel med att vi har pengar över? Vi har inga extrema löner men inte heller hål i fickorna, har man ett någorlunda normalt arbete så bör man väl kunna sätta undan en slant till barnen om man inte är ett fall för lyxfällan. Jag fick körkort och moped av mina föräldrar och sen var det kanske någon tusenlapp kvar, jag klarade mig fint ändå. Men dom var rätt lågt avlönade båda två och gjorde så gott de kunde, inget jag någonsin hållit emot dom.

Men det finns ju en poäng med att barnen får pengar när de behövs istället för när de är 50+ och ändå har det ordnat för sig och vi trillar av pinn och dom får ärva hus+kapital. Jag kommer ärva mina föräldrar när vi redan har god ekonomi, det är väl gott så men dom pengarna hade sannolikt gjort mer nytta tidigare. Men deras pengar är inga extrema summor utan mest bundet i hus och skog så det är ju lite annorlunda.
Citera
2021-07-30, 16:00
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Mina föräldrar lärde mig ingenting om fonder och aktier. Det är jag jävligt sur över nu. Borde läras ut i skolan. Att spara undan bör man såklart göra men också lära ut att direkt när första lönen kommer ska de lägga in i egna fonder/aktier/krypto

Det gjorde inte mina heller, det var inga problem att lära sig själv som läskunnig..
Citera
2021-07-30, 16:10
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jaja dina ungar blir ändå medelmåttor som springer vurpor i hamsterhjulet vid vuxen ålder. Hur känns det egentligen?

Bitterfitta!

Hoppas att du aldrig skaffar egna barn. Ni som kommer från fattiga förhållanden har en tendens att köra samma skit med era egna barn... hamsterhjulet du gillar så mycket.

Som om det skulle ligga värde och stolthet i att "göra rätt för sig", när man sliter ihjäl sig och måste vända på varje krona!

En bra ekonomisk start med en solid ekonomisk utbildning är svårslaget.
Citera
2021-07-30, 16:14
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det är ju inte något win,win för de familjer som inte har råd att köpa en lägenhet till sina barn...

Nej, det är ju det jag menar.

Alla kanske inte kan spara ett par tusen var åt sina barn i månaden, men dom flesta kan spara lite... Men gör det ändå inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in