2021-07-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlaytanicShredder
Har du inga egna barn så snacka inte om barnuppfostran då du inte har en aning om hur det fungerar. Och dessutom när du anser det nästan brottsligt att skaffa barn..

Som svar på sak så har inte uppfostran något att göra med att man sparar undan pengar för att hjälpa sina barn vid t.ex. körkort m.m.

Jag fick mitt körkort betalt av mina föräldrar och hör och häpna jag flyttade hemifrån vid 20-års ålder, är gift, har två barn, bor i hus samt kan spara undan runt 15-20000 varje månad då både frun och jag tjänar bra. Har inte tagit skada av lite hjälp ekonomiskt av mina föräldrar när jag var yngre och inte hade flyttat hemifrån.
Du har säkert inte tagit skada men det har inte heller gynnat dig eftersom du inte vet hur det är att kämpa hårt. Jag hade noll och ingenting när jag flyttade från mitt fattiga barndomshem vid 19. Idag är jag höginkomsttagare utan utbildning och har snart knåpat ihop en mille vid 27 årsålder. Man lär sig den hårda vägen, något som dina medelmåttiga barn aldrig kommer att göra.
Citera
2021-07-29, 15:39
Medlem
Mellan 3-4000 kr varje månad in i portföljen på ISK sen födseln
Citera
2021-07-29, 15:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
1500:-/mån per barn på isk, ligger aningen ojämnt i värdeökning mellan syskonen men hoppas det jämnar ut sig med åren.

Den äldste på 9 har ca 400 papp och den yngre ca hälften..
En 9-åring som har mer pengar än jag nånsin haft eller kommer ha. Nåt har gått fel när folk har så att de kan spara så mycket till sina barn. Jag hade sparat så min dotter hade råd med körkort, och det var vad jag hade råd med.
Citera
2021-07-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
1000 spänn är jävligt mycket... 100 spänn eller 150 på sin höjd är lagom. Men som någon säkert redan har påpekat, mycket har med att göra vad man själv haft för erfarenhet av att få saker som körkort, bil, bostadsrättslägenhet gratis. Av alla jag känner som fick körkortet betalt + en bil så har det nog fan gått bättre för de som fick stå för dessa själv (jag blir 30 i år).

Det beror väl på hur gott ställt man har själv. Har man väldigt gott ställt skall man så klart berika vettiga barn - har man inte vettiga barn o väldigt mycket pengar kan man köpa dom hyreshus som man sätter på förvaltning - då kan man mjölka varje månad.

Hur många föräldrar som är rika lever snålt o tycker barnen skall göra det samma för att sen få
extrema summor som gammal - 50-60 år (tänk på Burk Kurt)

Hur många av Er/föräldrar som har gott ställt är för snåla för att ha bil.

Skall sparsamma föräldrars barn har körkort - inte fan vill man ha körkort för att inte ha bil.
Ur miljösynpunkt skall ju varken barn eller föräldrar ha bil - det är en penningslukare av guds
nåde (ja jag vet båterieto hästeriet kostar mycket mer)

Jag har själv förstört ett antal miljoner på bileriet - men det är ju sååå jävla kul.

Tillbaka till ekonomin - har ni barnsparare med sparsamma föräldrar fått dyra märkeskläder
o annat dito?

Köper Ni dyra märkeskläder (o annat dito) till barnen - till Er själva?

Frågade rikt folk om en jacka för 13,000 - nej sa 3 rika - ja sa en av dem när han såg dem.
Nej sa en men sa han när han såg den skulle kunna köpa till min grabb

Min kusin fick leva jävel för att få ett par amerikanska jeans (o utan mamzen hade han nog aldrig fått dom) usa jens sa papzen är arbetsbyxor som kostar mycket mer än finbyxor = haram.

Men han snåljäveln har radhus o aktier för 4-5 mkr han gillade bilar som han köpte nya när han jobbade men som penisonär var det fööör dyyyrtt - men han gav min kusin med familj bilpengar i
alla fall.

Själv har jag blivit allergisk mot lååågpriiis o har man såna barn är det inte roligt
Citera
2021-07-29, 15:49
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
En 9-åring som har mer pengar än jag nånsin haft eller kommer ha. Nåt har gått fel när folk har så att de kan spara så mycket till sina barn. Jag hade sparat så min dotter hade råd med körkort, och det var vad jag hade råd med.

Allt handlar om preferenser.

1500kr per månad är småpengar för många. Väldigt många spenderar betydligt mer på rent skräp varje månad som inte ger något värde.
Citera
2021-07-29, 15:50
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msjoedin
Vi lägger 2000 kr per mån till vår 2-åring nu. Sparar i 4 olika fonder på SAVR. Borde ge en hyfsad summa tills hon blivit 18 år. Även om det skulle komma en rejäl krasch under tiden så hinner det nog repareras. Eller vad tror ni?
Jag tror din unge kommer bli en bortskämd brat som super knarkar och blir pank inom några år och plötsligt inser att pengar inte bara finns utan man måste på något sätt skaffa dem. Fattar inte hur folk kan göra så mot sina barn.
Ge dem en hundring i veckopeng, inte mer. När de blir vuxna så får de skaffa sig ett jobb och lära sig sköta sin egen ekonomi. Det är så man bygger en framtid för sin avkomma. Inte genom att strö pengar över dem på sin 18årsdag
Citera
2021-07-29, 15:58
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jag har fan jobbat skitjobb i flera år innan med 3 år HP lyckads ta mig in på utbildning och nu tjänar jag rätt bra. Så fan heller.

Klart vissa faktiskt har problem men jag har kompisar som lägger pengar på cigg, snus, krogen och allt och sen gnäller att de inte har pengar. Fuck. off.

Har man en heltidstjänst så har man fan råd.
Vid är det som hindrar dina ungar från att jobba och tjäna egna pengar när de blir vuxna? Varför känner du ett behov av att göra dem till dryga överklass-svin som kommer svälta ihjäl den dagen du inte längre kan ge dom pengar? Bortskämda barn är svaga barn
Senast redigerad av jultomtenbrannupp 2021-07-29 kl. 16:43.
Citera
2021-07-29, 16:01
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IloveUhonungskanin
Barnbidrag jävla parasitbidrag.

Skriv till din politiker att skiten ska bort.

Håller med dig.. förlegat och borde behovsprövas! Tror inte att tanken med det när det infördes var att det skulle sättas in på ett sparande?

De som har möjlighet att göra det hade klarat sig lika bra utan det bidraget!

Missunnar inga barn en bra uppväxt eller en bra start i livet ekonomiskt men det stör mig när de som får det är de som hade fått det ändå!

För många är barnbidraget det som gör att ekonomin går runt och att sätta av det i ett sparande finns inte på kartan?

Jag är själv "gammal", har inga egna barn och kommer från just en sån bakgrund vad gäller barnbidraget. Det sticker i ögat att nån tar emot ett bidrag som de inte behöver!
Citera
2021-07-29, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Du har säkert inte tagit skada men det har inte heller gynnat dig eftersom du inte vet hur det är att kämpa hårt. Jag hade noll och ingenting när jag flyttade från mitt fattiga barndomshem vid 19. Idag är jag höginkomsttagare utan utbildning och har snart knåpat ihop en mille vid 27 årsålder. Man lär sig den hårda vägen, något som dina medelmåttiga barn aldrig kommer att göra.

När jag och min fru flyttade ihop till en tvåa studerade hon och jag var den enda som drog in pengar. Vi fick leva väldigt snålt i nästan 3 år. Eftersom kurslitteratur är svindyrt och CSN inte räcker till så hade vi det väldigt dåligt ekonomiskt med min lön på knappt 15000. Vi hade bestämt oss att inte ta studielån eftersom det är helt jävla värdelöst och man har det hängande efter sig hela livet typ. Vi kunde inte unna oss nånting och fick kämpa och lära oss den som du kallar hårda vägen så innan du yttrar dig om något innan du vet något om den personen så tänk efter först.

Stort grattis till dig att du blivit så framgångsrik. Förrästen så nu har jag mer än 30000 ut och min fru tjänar drygt 40000 i månaden. Och håll käften att yttra dig angående mina barn eller hur du tror dom kommer bli av min uppfostran.
Senast redigerad av SlaytanicShredder 2021-07-29 kl. 16:06.
Citera
2021-07-29, 16:10
Medlem
Sparar barnbidraget. De kommer ej få det när de fyller 18 år, utan vi kommer disponera ut det från ca 18 års ålder. (Kanske en del när de fyller 18, en del för resor, en del för insats till boende, körkort osv). Räknar med att det är värt ca 650’ när de är 20 år.
Senast redigerad av Hajan 2021-07-29 kl. 16:15.
Citera
2021-07-29, 16:26
Avslutad
Vår 20 åring har väl ca 200tusen sparat via barnbidrag o lite extra tillskott. Jag har placerat pengarna åt henne i fonder o ca 140000kr är grunden. Till hösten går hon en högskoleutbildning här i Uppsala o kan bo hemma om hon inte vill annat. Hon har pratat själv om o betala hyra. Hursomhelst så tror jag det enbart blir bidragsdel från CSN. Hjälpte min fru så då hon pluggade. Vi tänker byta boende i höst, gärna nåt med uthyrningsdel. Med ett barn så är det inga större problem skjuta till en del. Möjligt dottern får arvet br o annat när min kvarvarande förälder dör. Har det nog bra o är mer intresserad av upplevelser än pengar. Jag o min fru har ändå över ca 20tusen när alla kostnader är betalda varje månad..så man behöver inte jaga extrapris o räntor.
När dottern var småbarn köpte vi ett riktigt litet radhus för lite över 700tusen 2000. Vi hade bara en lön o alla villor på universitetsorten där vi bodde kosta 1 mille drygt. Vilket kändes för dyrt med en lön. Det vi saknade var ett gästrum annars funka ekonomin lätt. Tyckte det var självklart inte ha så höga kostnader. Tror det är betydligt svårare idag för en liten familj klara låga kostnader i storstad utan att bo i ghetto.
Senast redigerad av lone star 2021-07-29 kl. 16:31.
Citera
2021-07-29, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har inga små nu.
Vi pratade givetvis ekonomi med våra barn. Det faller sig naturligt att göra i olika sammanhang.
Vi sparade i princip ingenting under de flesta åren - eftersom ekonomin inte hade det utrymmet.

Rent krasst tycker jag Jacob Liebermann resonerar fel. Det första som skall hända om alla har det utrymmet i ekonomin är att barnbidraget skall avskaffas. Det korrekta nu är att i de flesta fall som det sparas åt barnen så är det staten - skattebetalarna som står för de pengarna.

Har man utrymme i ekonomin är det självklart att spara, har min inte det så är det självklart att pengarna i första hand skall gå till den tillvaro man lever i.

Barnbidraget är ju första hand inte tänkt till barnet.
Så ja du har helt rätt.
Dock är det ju inte särkillt många som är så fattiga att dom faktiskt måste använda hela barnbidraget per månad.

Är det verkligen rätt att använda barnbidraget för att du ska kunna åka och träffa en kompis 30 mil bort eller gå på spa 1 kväll?
Hade man användt det till att köpa mat eller betala avgiften till fotbollsträningen så är det en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in