2021-07-29, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LiteLedsen1991
Vad fan hände med att lära ungarna ta eget ansvar? Visst, det är en hård verklighet i dag, men om de bara "får" deg som oftast går till en bostadsrätt eller liknande så kommer de bortklemade snormaskinerna aldrig att förstå värdet av pengarna bakom. Fast vill man leva ett svennebananliv och försöka intala sig att lite pengar till barnen räcker för att de ska göra bostadskarriär och leva ett bra liv så är det ju fritt fram.

Har inga barn, ser det som närmast brottsligt att föra in fler liv i den här jävla skördetröskan till värld, men om det mot förmodan dyker upp några så ska de uppfostras hårt men rättvist, så att de klarar sig själva.

Kom igen nu, svennebanan-flashbackare, skriv arga inlägg som svar på detta. Förväntar mig minst tre citeringar som talar om hur oansvarig och dum i huvudet jag är.

Har du inga egna barn så snacka inte om barnuppfostran då du inte har en aning om hur det fungerar. Och dessutom när du anser det nästan brottsligt att skaffa barn..

Som svar på sak så har inte uppfostran något att göra med att man sparar undan pengar för att hjälpa sina barn vid t.ex. körkort m.m.

Jag fick mitt körkort betalt av mina föräldrar och hör och häpna jag flyttade hemifrån vid 20-års ålder, är gift, har två barn, bor i hus samt kan spara undan runt 15-20000 varje månad då både frun och jag tjänar bra. Har inte tagit skada av lite hjälp ekonomiskt av mina föräldrar när jag var yngre och inte hade flyttat hemifrån.
Senast redigerad av SlaytanicShredder 2021-07-29 kl. 14:20.
Citera
2021-07-29, 14:21
Medlem
Har ett barn, Sparar 2000:- / månaden.

Hoppas få ihop 400 000kr till han är 20.
Citera
2021-07-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlaytanicShredder
Har personligen inga som helst problem med pengar trots att jag sparar undan hela barnbidraget till båda mina barn. Både jag och frun arbetar och vi bor i hus och har bil. Är man inte korkad med ekonomi så kan man få det att fungera och även kunna spara undan om än så en liten peng bara.

Sparar ni minst 2 x barnbidragen själva eller mer eller mindre.

Ni kan ju också ha samlat på er så många miljoner som är välplacerade o tickar värdeökningar att ni kan kosta på er att leva upp alla löpande inkomster efter barnsparandet- hur många av er lever så*

*dvs har ett välplacerat o bra kapital o låta allt överskott hamna i barnens sparande efter ett högre
liv konsumtionsmässigt

Det talas hela tiden att det måste sparas så att barnen får (köpe)bostäder eftersom vettiga hyresOrätter inte går att få.

Ingen som har (bra o gärna flera) hyreshus - då är ju bostadsfrågorna lösta i generationer framöver
o då kan man verkligen tala om hyresRätt i motsats till hyresOrätt.

Har själv bekanta som har ett större centralt bra bestånd - inga av barn o barnbarn har köpebostäder
utan bor i justa hyresrätter i familjens hus*

*något barnbarn bor numera i BR i familjens ombildade hyreskåk - stor kåk som ombildades pga stora renoveringsbehov (var jättedyra hyror från början o svåruthyrt) bl a flytspackel - då var det läge att casha in o vältra över kostnaderna på BR-kollektivet
Senast redigerad av SisterJones 2021-07-29 kl. 14:23.
Citera
2021-07-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
1000 spänn varje månad går på deras respektive ISK konto. Ingen förmögenhet direkt men jag hoppas de uppskattar det när det är dags att flytta hemifrån.
1000 spänn är jävligt mycket... 100 spänn eller 150 på sin höjd är lagom. Men som någon säkert redan har påpekat, mycket har med att göra vad man själv haft för erfarenhet av att få saker som körkort, bil, bostadsrättslägenhet gratis. Av alla jag känner som fick körkortet betalt + en bil så har det nog fan gått bättre för de som fick stå för dessa själv (jag blir 30 i år).
Citera
2021-07-29, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlaytanicShredder
Har du inga egna barn så snacka inte om barnuppfostran då du inte har en aning om hur det fungerar. Och dessutom när du anser det nästan brottsligt att skaffa barn..

Som svar på sak så har inte uppfostran något att göra med att man sparar undan pengar för att hjälpa sina barn vid t.ex. körkort m.m.

Jag fick mitt körkort betalt av mina föräldrar och hör och häpna jag flyttade hemifrån vid 20-års ålder, är gift, har två barn, bor i hus samt kan spara undan runt 15-20000 varje månad då både frun och jag tjänar bra. Har inte tagit skada av lite hjälp ekonomiskt av mina föräldrar när jag var yngre och inte hade flyttat hemifrån.

Finns alltid undantag, men det är min erfarenhet - baserat på barndomsvänner, bekanta och släktingar med barn - att en slapp uppfostran oftare än inte går hand i hand med ett stort sparande (flera hundratusen). Att lära barn vikten av världens råhet och hur viktigt det är att kunna klara sig själv är alltid bra, men om man samtidigt gjort klart för dem att det kommer stora summor pengar helt utan vidare (vilket oftast tycks vara fallet, då få nämner några som helst motkrav) skickar mixade signaler.

Tror svenskar överlag är för ängsliga och svaga. Allting måste planeras in i minsta detalj, och aldrig lämna något åt slumpen. Gärna börja pensionsspara till barnen innan de lämnat vaggan, o.s.v.

Inte förvånande att vi blir sedda som ett svagt folk. Men det är en annan diskussion.
Citera
2021-07-29, 14:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
1000 spänn är jävligt mycket... 100 spänn eller 150 på sin höjd är lagom. Men som någon säkert redan har påpekat, mycket har med att göra vad man själv haft för erfarenhet av att få saker som körkort, bil, bostadsrättslägenhet gratis. Av alla jag känner som fick körkortet betalt + en bil så har det nog fan gått bättre för de som fick stå för dessa själv (jag blir 30 i år).
Finns såklart ingen undersökning gjord på om de som fick sitt körkort betalt av sina föräldrar har lyckats bättre eller sämre i livet.
Men man kan nog vara rätt säker på att de som inte fick det betalt och sen inte heller tog det på egen hand är de som lyckats sämst.
Att inte ha körkort är ett tydligt tecken på
att vara en misslyckad människa.
Citera
2021-07-29, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Barnbidragen är till för att gå åt - inte något för rikemanssparande.

Ni som sparar minst 1,000 mån till barnen - hur många av Er har själva begränsat kapital/ansamlat
sparande.

O Ni som sparar minst 1,000 mån till barnen - sparar Ni betydligt mer själva?

Sparar 1000 kr/månaden för framtida barn
Ca 8000 - 10000 i månaden själv beroende på fluktuerande inkomst. Sparar 100% i aktier eller aktiefonder och skall användas för bostad eventuellt. Är medveten om att detta är ohållbart i längden men jag passar på att ha en hög sparkvot nu innan jag skaffar barn
Citera
2021-07-29, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Finns såklart ingen undersökning gjord på om de som fick sitt körkort betalt av sina föräldrar har lyckats bättre eller sämre i livet.
Men man kan nog vara rätt säker på att de som inte fick det betalt och sen inte heller tog det på egen hand är de som lyckats sämst.
Att inte ha körkort är ett tydligt tecken på
att vara en misslyckad människa.
Ja, fast om man är 30 och inte tagit det körkort så har man oftast varit "bortskämd" av åtminstone vänner, dvs de har skjutsat runt på en. Körkort är fan som ett lämplighetsintyg för mig, såvida man inte är från ställen där man inte tar körkort, Johanneshov exempelvis. Körkort är ett mått på hur bra en person är på att ta tag i saker.
Citera
2021-07-29, 14:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
Ja, fast om man är 30 och inte tagit det körkort så har man oftast varit "bortskämd" av åtminstone vänner, dvs de har skjutsat runt på en. Körkort är fan som ett lämplighetsintyg för mig, såvida man inte är från ställen där man inte tar körkort, Johanneshov exempelvis. Körkort är ett mått på hur bra en person är på att ta tag i saker.
Skulle aldrig anställa en person utan körkort även om inte jobbet ens kräver det.
Argumentet att man bor så att man inte behöver det håller inte.
Alla vuxna behöver körkort om de inte ska förlita sig på hjälp från andra.
Går inte att ta sig till alla platser på semester eller idrottsevenemang utan bil.
Nej såna slashasar är inget att ha.
Citera
2021-07-29, 15:11
Medlem
Sparar 750:- kr i indexfonder till dottern varje månad och ska göra det för kommande barn också.

Står i mitt namn för att hade jag själv fått det direkt när jag var 18 hade det kunnat gå till massa saker.
Vill att se ska gå till en kontantinsats till bostad när dom flyttar hemifrån för att ge dem en bra start på livet.
Citera
2021-07-29, 15:15
Medlem
Whitfieldss avatar
Jag har inte sparat en enda krona. Jag försökte med det i början men då tömde hans mamma kontot en gång, och lovade att betala tillbaka. Det hände naturligtvis ej. Jag satte igång igen men då tömde hon det igen. Så då blev det stopp. Jag kom på en annan variant, jag lärde honom att göra affärer och jag fungerade som hans bank. Då började han spara själv och nu är han så pass gammal att mamman inte längre klarar av att stjäla från honom. Jag är jättestolt över honom, för han kommer alltid att klara sig själv. Dessutom har han höjt alla sina betyg drastiskt. Kan höra ihop - vet ej, men det är i alla fall en tes.

Min dotter har också en fullkomlig idiot till mamma (knarkare) men där har jag varit lite smartare, jag har köpt ett stort landområde ( i ett annat land) vid min favoritbeach i hennes namn, som mamman inte kan komma åt genom inteckningar osv. Det är i dagsläget värt 1,2m men så fort vägen är färdigbyggd kommer värdet eskalera.

Jag har en hög lön, men jag får ändå inte ihop det med mitt eget sparande. Betalar alldeles för mkt skatt osv. Som tur har jag fått ärva en substantiell volym värde så framtiden kommer att vara mkt ljus för mina barn den dagen jag går bort. Jag låter ingen kvinna komma i närheten av någon av mina tillgångar, vilka de facto är enorma.

Ingen person skulle kunna tro att jag är såpass förmögen som jag är. Skulle jag berätta skulle ändå ingen tro mig. Jag kör samma bil sedan 2008, jag bor i samma lägenhet, jag går till mitt arbete som alltid även om jag aldrig skulle behöva arbeta en dag till i mitt liv. Jag stöter bort alla stalkerskärringar effektivt. Jag har aldrig talat om för någon jag känner om arvet - inte ens när jag varit full. Som sagt - de skulle tro att jag blivit galen. När jag dör kommer min barn få ett fantastiskt liv men det gäller att de uppfostras till samma enkla vanor och blir bra människor och inte blir mongoloida och spårar ur. Det är alltid risken. Själv kommer jag inte bränna en spänn. Jag har det bra som jag har det.
Citera
2021-07-29, 15:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Barn behövs för Sveriges framtid. Skattebetalarna tjänar på det. Barn stimulerar ekonomin på galet många sätt.
Och det lilla barnbidrag man får är en piss i mississippi. Konstigt resonemang...
I så fall behöver du det ju inte.

Jag är inte emot barnbidrag för att stimulera ekonomin hos de som behöver det för att få en dräglig tillvaro med sina barn.
Jag anser däremot att om alla med barn inte behöver pengarna utan kan spara dem på hög så skall inte skattebetalarna stå för att fylla på de kontona. Då är det bättre att avskaffa barnbidraget och rikta pengarna mot pensionärer och andra människor som behöver stödet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in